Vegatopia Forum

Vitamine B12 en andere supplementen voor kleine kinderen (1 - 2 jaar)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline pasz

  • *
  • 3
Vitamine B12 en andere supplementen voor kleine kinderen (1 - 2 jaar)
« Gepost op: 28 september 2016, 21:45:33 »
Hoi allen,

Wij voeden onze zoon (1.5 jaar oud) vegetarisch op. Grotendeels veganistisch (groenten, fruit, (kikker)erwten, linzen, (zoete) aardappelen). Hij krijgt iedere morgen 3 druppels Vitamine D3 druppels van Solgar. Het enige wat zijn dieet niet vegan maakt is de Biobim 3 opvolgmelk obv koemelk die waar hij 5 schepjes van binnenkrijgt over 2 flesjes per dag ('s middags en 's avonds). De Biobim is verrijkt met vitaminen (oa B12) en allerlei mineralen (calcium).

Er gaat een tijd komen dat hij die flesjes niet meer zal drinken en we zijn nu aan het onderzoeken wat we moeten doen om hem voldoende vitaminen en bouwstoffen binnen te laten krijgen.

Volgens http://wiki.veganisme.org/index.php/Vitamine_B12 moet een kind van anderhalf 10 - 40 µg B12 per dag binnenkrijgen. Met alleen 2 glazen verrijkte sojamelk (bijv Alpro Junior) komen we er dan niet. Dus we moeten hem dan supplementen geven lijkt me? Als dat zo is, wat raden jullie aan? Ik denk druppels aangezien hij zo'n pilletje denk ik niet zomaar opeet? Hebben jullie nog specifieke producten die jullie aanraden?

Of is er zoiets als een vegan multivitamine zodat ie ook nog voldoende andere vitaminen binnenkrijgt plus allerlei mineralen?

Ook nog zoiets: DHA supplementen. Ik lees her en der dat het voor volwassenen niet echt effect heeft voor de hersenen en in het sommige gevallen zelfs ongezond is voor je hart en vaten. Maar is het voor kinderen een andere verhaal?

Offline pasz

  • *
  • 3
Re: Vitamine B12 en andere supplementen voor kleine kinderen (1 - 2 jaar)
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2016, 21:50:43 »
Vreemd, ik lees hier:

Citaat
0.9 micrograms; for children 4-8 years old, 1.2 micrograms; and for children 9-13 years old, 1.8 micrograms.
http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/vitamin-b12/dosing/hrb-20060243

0.9 microgram per dag, terwijl deze wiki http://wiki.veganisme.org/index.php/Vitamine_B12 het heeft over 10 - 40 microgram. Wat is het nou?

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vitamine B12 en andere supplementen voor kleine kinderen (1 - 2 jaar)
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2016, 08:42:34 »
Dat lijkt mij een hele puzzel! Ik heb me hier niet in verdiept hoor, maar reguliere vleesvervangers zijn vaak ook verrijkt met allerlei vitamines. Misschien kunnen jullie die regelmatig op het menu zetten.

En Vegetus heeft misschien ook iets over kinderen op de website staan.

Succes!

Re: Vitamine B12 en andere supplementen voor kleine kinderen (1 - 2 jaar)
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2016, 11:57:54 »
10 tot 40 ug lijkt me een onrealistisch hoge dosering (hoe moet je als volwassen niet-vegetarier hier al aan geraken zonder bij te slikken?), en ligt zeer ruim voorbij de aanbevolen waarden voor volwassenen. Daartegenover bestaan er ook veganistische stromingen die vinden dat je het liefst dagelijks een tablet van 1000 ug moet slikken - maar dat kan ik niet serieus nemen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline pasz

  • *
  • 3
Re: Vitamine B12 en andere supplementen voor kleine kinderen (1 - 2 jaar)
« Reactie #4 Gepost op: 04 oktober 2016, 10:15:10 »
Sinds het posten van dit topic heb ik hem al de helft van een vegetarische burger gegeven en probeer ik hem ongezoete sojamelk verreikt met allerlei vitaminen en mineralen. De burger vond ie lekker maar de melk drinkt ie nauwelijks.

Aangezien je geen overdosis van B12 kan krijgen ga ik toch maar op zoek naar B12 supplementen voor hem (ik denk aan spray).

Voor de rest is met het hele Omega vetzurengebeuren nog niet duidelijk. Hoeveel is nodig en in welke vorm?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vitamine B12 en andere supplementen voor kleine kinderen (1 - 2 jaar)
« Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2016, 21:25:25 »
Je hebt van die kauwtabletjes van vitamine B12, oa van Solgar, die hebben een lekker smaakje en dat gaat er prima in bij kinderen. Die van mij vragen (2 en 5 jaar oud) vragen er altijd om :)
Ik zou ook wel DHA geven, schijnt voor kinderen toch wel belangrijk te zijn. Ik heb zelf van die algenolie capsules. Mijn oudste bijt die gewoon stuk (brrr, het ruikt en smaakt heel vies), mijn jongste lukt dat nog niet dus voor hem prik ik ze lek en druppel het op een lepeltje.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Vitamine B12 en andere supplementen voor kleine kinderen (1 - 2 jaar)
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2016, 11:33:32 »
Ik vermeng de algenolie met Ferro. Twee vliegen in een klap.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vitamine B12 en andere supplementen voor kleine kinderen (1 - 2 jaar)
« Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2016, 15:04:02 »
Ik geef ook van die algenoliecapsules, stinkt idd behoorlijk maar mijn dochter vindt het lekker. Wel uitkijken dat ze niet stiekem de capsule in haar zak of iets stopt en het zo in de wasmachine beland :bigeyes:
En sinds een paar dagen toch begonnen met vitamine B12 bij te geven vanwege wat ik hier las. Ze drinkt/eet wel zuivel en regelmatig eet ze ei. Ben ook eens met haar bij een diëtiste geweest en op zich zou ze genoeg B12 binnen moeten krijgen maar als een overdosering niet kan dan liever voor de zekerheid wel. (mijn dochter ontwikkeld zich ook niet zo zoals het hoort dus hopelijk helpt de B12 en algenolie daar toch bij)