Vegatopia Forum

Broodbeleg

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vegalicious

  • *
  • 4
  • Geslacht: Vrouw
Broodbeleg
« Gepost op: 13 oktober 2016, 11:32:04 »
Hallo allemaal!

Ik ben wel benieuwd waarmee jullie dagelijks het brood beleggen. Varieren jullie veel of smeren/beleggen jullie vaak hetzelfde op het brood.  En uit nieuwsgierigheid wat voor boter gebruiken jullie?

Offline Sven

  • *****
  • 3.820
  • Geslacht: Man
Re: Broodbeleg
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2016, 13:09:50 »
Zoet broodbeleg gebruik ik weinig. Meestal pindakaas, kaas, vegabeleg, Heinz Sandwich spread. Ik eet vooral 's middags brood, 's morgens eet ik doorgaans havermout.

Boter gebruik ik niet veel, maar als ik het gebruik is het roomboter. Van margarine ben ik geen fan.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Broodbeleg
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2016, 16:18:13 »
S'ochtends eet ik volkorenbrood met een variatie aan geitenkaas, pindakaas of andere notenboters, vegetarische worst en of vlokken. Soms ook gewoon toast met alleen gezouten roomboter, maar dat is in het weekend. Doordeweeks eet ik alpro soya margarine op brood.

S'middags eet ik regelmatig een tosti met mosterd of pesto, in het weekend smeerseltjes van de Griek op de markt, soms sandwichspread of hummus met komkommer, of als ik een beetje stout wil doen ook wel eens speculaas.

Eieren eet ik weinig, maar soms roerei in het weekend bij een ontbijtje.
Nothing tastes like compassion feels

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Broodbeleg
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2016, 20:49:57 »
Van die hartige smeersels op basis van zonnebloempit, die ze ook bij de Aldi hebben. Guacemole, hummus zulke dingen. Af en toe eens lekker (geiten)kaas, bij voorkeur van Bastiaansen. Eitjes zijn ook erg lekker, en af en toe notenpasta's. En Fair Trade hagelslag of vlokken, die zijn het lekkerst.

Ik gebruik halvarine, roomboter is ook lekker, maar dan moet je weer zo lang wachten voordat het smeerbaar is.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Broodbeleg
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2016, 23:50:52 »
Hummus, met of zonder groenten (rauw of gegrild, of avocado, da's denk ik fruit), jam, notenpasta. Soms veganaise en tomaat, of gebakken paddestoelen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.336
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Broodbeleg
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2016, 00:13:24 »
Ik neem eigenlijk alleen maar hartig broodbeleg en blijkbaar ben ik niet de enige. Hummus inderdaad, altijd zelfgemaakt. Plakjes gerookte tofu (ik koop dat altijd als blok, goedkoper dan voorgesneden en je kunt zelf de dikte bepalen), kaas en brie, en regelmatig ook iets als rucolapesto of champignon-tofuspread. Eigenlijk altijd gelardeerd met groente als kerstomaat, paprika, radijs, komkommer en gekiemde fenegriek - gezond, maar vooral lekker. Ik gebruik ook graag boter (Ierse boter van koeien die het hele jaar door in de wei staan - daar let ik bij kaas trouwens ook erg op), geen margarine.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: Broodbeleg
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2016, 09:17:27 »
Ik gebruik ook graag boter (Ierse boter van koeien die het hele jaar door in de wei staan - daar let ik bij kaas trouwens ook erg op), geen margarine.

Welke boter is dat als ik vragen mag.

Ik doe meestal kaas op brood (vaak in combinatie met tomaat/basilicum), maar ook een eitje vind ik erg lekker. Heel af en toe vega plakjes of een smeersel als kaastapenade. In het weekend geroosterd brood met geprakte avocado. Ook erg lekker.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2016, 09:20:24 door Monica »

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Broodbeleg
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2016, 09:33:13 »
Op mijn werk meestal kaas, in het weekend geroosterd brood met hummus/baba ghanoush/andere smeersels. Soms pindakaas, of tahin met honing. Ik gebruik Alpro soya margarine (lust geen roomboter).

Offline Sven

  • *****
  • 3.820
  • Geslacht: Man
Re: Broodbeleg
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2016, 10:35:25 »
Ik gebruik ook graag boter (Ierse boter van koeien die het hele jaar door in de wei staan - daar let ik bij kaas trouwens ook erg op), geen margarine.

Welke boter is dat als ik vragen mag.

Kerrygold
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.336
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Broodbeleg
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2016, 10:56:35 »
Ik gebruik ook graag boter (Ierse boter van koeien die het hele jaar door in de wei staan - daar let ik bij kaas trouwens ook erg op), geen margarine.
Welke boter is dat als ik vragen mag.
Kerrygold
Inderdaad. Ah, die is ook in Nederland te krijgen dus. Dat wist ik niet en daarom had ik het merk niet genoemd.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: Broodbeleg
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2016, 11:53:24 »
Kerrygold

Inderdaad. Ah, die is ook in Nederland te krijgen dus. Dat wist ik niet en daarom had ik het merk niet genoemd.

Bedankt!
Via googlen kwam ik wel op die link, maar voor de zekerheid nog maar even gevraagd. Ik ga eens kijken of ik de boter hier kan kopen.

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Broodbeleg
« Reactie #11 Gepost op: 15 oktober 2016, 04:58:37 »
Ik gebruik ook graag boter (Ierse boter van koeien die het hele jaar door in de wei staan - daar let ik bij kaas trouwens ook erg op), geen margarine.

Welke boter is dat als ik vragen mag.

Kerrygold

Waar koop je dat?

Ik vind overigens de geitenboter van AH ook heel lekker :)
Nothing tastes like compassion feels

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.336
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Broodbeleg
« Reactie #12 Gepost op: 02 maart 2017, 12:32:30 »
Vanochtend herontdekt: hummus met zuurkool er op (beide zelfgemaakt) is een lekkere combinatie!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Broodbeleg
« Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2017, 19:48:16 »
Dat klinkt lekker eelco!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Vegatopia

[Koken] Hartig vegetarisch op brood
« Reactie #14 Gepost op: 27 september 2017, 13:01:10 »
Hartig vegetarisch op brood

Wie van zoet op brood houdt, heeft het makkelijk. Pindakaas, hagelslag, muisjes, 1001 verschillende jamsoorten, speculoos, het is allemaal vegetarisch en meestal ook vegan. Wie liever hartig broodbeleg heeft, komt al gauw uit op kaas. Voor wie minder of geen kaas wil eten, of gewoon meer variatie wil hebben, zijn er gelukkig meer dan voldoende alternatieven. Hummus, chutney en pesto zijn makkelijke spreads voor door de week. In het weekend kun je ook eens uitpakken met gefrituurde tempeh of gebakken champignons met peterselie of spinazie. Altijd een goed idee: garneren met groente.

Source: Hartig vegetarisch op brood

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: [Koken] Hartig vegetarisch op brood
« Reactie #15 Gepost op: 28 september 2017, 01:34:53 »
Ik reken pindakaas altijd tot hartig, want niet zoet en veel eiwitten.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.336
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Hartig vegetarisch op brood
« Reactie #16 Gepost op: 28 september 2017, 11:47:20 »
Ik reken pindakaas altijd tot hartig, want niet zoet en veel eiwitten.
Daar zijn de meningen over verdeeld  :).
Citaat
Aanhangers van #teamhartig redeneren bijvoorbeeld dat pindakaas hartig is omdat het net als hartige kaas goed te combineren is met sambal en komkommer. Andersom beargumenteert #teamzoet dat pindakaas met jam of hagelslag een logische combinatie is omdat je zoet met zoet combineert.
Waarbij Culy een goed argument geeft om pindakaas onder zoet te scharen:
Citaat
Het gros van de pindakaasrecepten die we tegenkomen is toch zoet. Pindakaas combineert namelijk als geen ander met dingen als chocola of banaan, wat het de ideale toevoeging maakt in menig dessert.
« Laatst bewerkt op: 28 september 2017, 11:50:20 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Re: [Koken] Hartig vegetarisch op brood
« Reactie #17 Gepost op: 28 september 2017, 12:52:02 »
Waarbij Culy een goed argument geeft om pindakaas onder zoet te scharen:
Citaat
Het gros van de pindakaasrecepten die we tegenkomen is toch zoet. Pindakaas combineert namelijk als geen ander met dingen als chocola of banaan, wat het de ideale toevoeging maakt in menig dessert.

Dat vind ik een behoorlijk raar argument. Dat iets ingredient is voor veel recepten met zoetigheid, maakt het ingredient natuurlijk nog niet tot zoetigheid. Anders kan je ook custardpoeder, havermoutvlokken, erwten en zelfrijzend bakmeel tot zoetigheid uitroepen, om maar eens wat te noemen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Hartig vegetarisch op brood
« Reactie #18 Gepost op: 28 september 2017, 13:30:16 »
Wat een grappige discussie. Ik ervaarde zelf altijd dat pindakaas zoet is (het staat in de winkel ook tussen zoet broodbeleg), maar het is eigenlijk hartig vind ik nu (behalve die goedkope pindakaas waar suiker in zit, en palmvet, jak!).

Offline Edith Jonker

  • **
  • 65
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Hartig vegetarisch op brood
« Reactie #19 Gepost op: 28 september 2017, 16:37:46 »
Ik lees gezelllig even mee. Ik vind pindakaas niet zoet hoor. Geen reclame maken maar die van Calve zitten alleen pinda's en olie in en zout. Geen suiker.
Verder hou ik (toch wel ook) van de nep-producten van vegetarische slager voor op brood. En tomaten met mayo!