Vegatopia Forum

Jouw lievelingsgerecht

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Jouw lievelingsgerecht
« Gepost op: 30 november 2016, 11:27:01 »
Wat is jullie allerlekkerste lievelingsgerecht? Iets dat je zou kiezen om te eten op je verjaardag? Waarvan je het water in de mond loopt?

Aiko

Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2016, 13:31:18 »
Lekker simpel: mijn zelfgebakken brood met wat fenegriekcharmeuxkaas.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2016, 14:28:33 »
Dat wijzigt met de seizoenen en de jaren.
Ik at onlangs heerlijk Vietnamees maar weet niet hoe het gerecht heet. Er zat gefrituurde seitan in en een soort rijstkroepoekjes met verschillende smaken. Uitermate lekker en licht verteerbaar. Dat staat wel hoog op mijn favorietenlijstje op dit moment.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #3 Gepost op: 01 december 2016, 10:04:20 »
Ohja, seitan is wel echt supersuperlekker. Met hutspot van Yvette van Boven  :hungry:(=winterlievelingsgerecht)!

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #4 Gepost op: 01 december 2016, 17:09:06 »
Sorry ik hou echt teveel van eten om het bij een te laten, maar goed een top drie:

1) Seitan inderdaad! Met satehsaus en bami goreng (vegan) zo heerlijk! Ik verheug me ook weer op een goede portie met vegfest komende zondag..

2) Pizza! Ik ben recent vegan geworden, dus dat wordt nog even een zoektocht. Maar zelfgemaakte pizza is echt heerlijk.

3) Indiase curries. Bijna altijd vegan en zoo vol van smaak :)
Nothing tastes like compassion feels

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #5 Gepost op: 01 december 2016, 17:10:05 »
Dat wijzigt met de seizoenen en de jaren

Dat heb ik inderdaad ook wel. Ik ben ook benieuwd of het gaat veranderen nu ik vegan geworden ben.
Nothing tastes like compassion feels

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #6 Gepost op: 02 december 2016, 18:02:07 »
Bij mij wisselt het zo'n beetje per dag. Nu al een tijdje favoriet is melanzane alla parmigiana. All time favorites zijn ook lasagne en moussaka. En pannenkoeken natuurlijk. Die doen het bij mij altijd goed.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #7 Gepost op: 02 december 2016, 22:33:33 »
Ethiopisch Met die zuurdesempannekoekjes (injera) en dan lekkere pompoemcurry, ei in pittige saus, pittige spinazie, linzen, kool met kerrie. Zo lekker  :vork:

Maar ik hou ook erg veel van sushi, indiaans, indonesisch, mexicaans...

Offline karl

  • *****
  • 6.267
  • Geslacht: Man
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #8 Gepost op: 03 december 2016, 08:52:26 »
Ik hou van goede, huisbereide, niet te lang gefrituurde, brosse falafel, liefst op zijn libanees met tahin en zeker niet met fabriekssauzen.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2016, 15:05:57 door karl »

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2016, 00:04:21 »
Nu al een tijdje favoriet is melanzane alla parmigiana.
:kwijl:
Al jaren hoog genoteerd, een blijvertje!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2016, 00:34:57 »
Toen ik kind was, waren spinazie (diepvries, met een gekookt eitje) en bloemkool (met een papje) mijn lievelingskostjes. Wat erbij werd geserveerd, vond ik minder belangrijk. Misschien was ik toen al een latente vegetariër  ;D. Ik vind spinazie nog steeds lekker, maar dan liefst wel vers en 'wild', en bloemkool duidelijk meer al dente dan vroeger.

Momenteel heb ik, geloof ik, geen lievelingsgerecht. We hebben een vrij groot aantal maaltijden dat zeer regelmatig op tafel wordt gezet, en er zijn aardig wat maaltijden die ik erg lekker vind (couscous met zeven groenten, aubergine en foul medames, thai curry, boerenkoolstamppot) waar Kristof minder van gecharmeerd is. Die kook ik dan als ik alleen moet/mag eten. Elk nadeel heb z'n voordeel.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #11 Gepost op: 06 december 2016, 08:36:14 »
Ik heb nog nooit bewust melanzane alla parmigiana gemaakt, maar als ik zo een aantal recepten lees, eet ik dit ook regelmatig! Superlekker. Ik noem het aubergineprutje, maar melanzane alla parmigiana klinkt natuurlijk veel beter.

Herkenbaar dat je andere gerechten eet wanneer je alleen eet (zoals ik gisteren), hoewel F echt zowat alles lekker vindt.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #12 Gepost op: 07 december 2016, 15:23:29 »
Dat heb ik inderdaad ook wel. Ik ben ook benieuwd of het gaat veranderen nu ik vegan geworden ben.

In 1998 liet ik mijn laatste dierlijke lievelingsgerechten vallen om vegan te worden.

Ik heb een tiental geliefde vegan gerechten . Geen springt er echt uit. Op zondag eet ik zelfversneden friet van verse aardappelen, soms met witloofvinaigrette.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2016, 15:32:37 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #13 Gepost op: 08 december 2016, 14:21:03 »
Ik noem het aubergineprutje, maar melanzane alla parmigiana klinkt natuurlijk veel beter.

ik zou het geen prutje noemen, het is eerder een groententaartje of auberginelasagna waarbij de aubergine in herkenbare vorm aanwezig is. Het woord prutje vind ik beter op z'n plaats als het gaat om melitzanosalata, baba ganoush of de andere twee dips onder laatste link.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #14 Gepost op: 21 december 2016, 14:44:54 »
Nouja, prutje is ook geen goed woord. Het zijn op elkaar gestapelde, gegrilde pakken aubergine met tomatensaus, al dan niet aangevuld met verschillende soorten kaas of vegagehakt door de tomatensaus.
Beetje lasagne-achtig. Morgen staat het weer op tafel!

Offline Hedwig

  • ****
  • 793
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #15 Gepost op: 02 januari 2017, 21:59:56 »
Mijn vegetarische lievelingsgerechten zijn toch wel Griekse groentenmoussaka, kaasfondue met knapperig liefde & passiebrood van de AH, kidneybonenschotel met guacamole en Griekse stuffed tomato's en peppers

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2017, 13:09:19 »
Mijn lievelingsgroente is nog steeds witlof, hoe bitterder hoe beter, kort gekookt/gestoomd in de magnetron, met een luchtige gegratineerde aardappelpuree ernaast. Niet ambitieus en niet sjiek, dus ik zet het gasten niet voor, maar wel het lekkerste dat ik kan verzinnen.

Mijn favoriete gerecht voor gasten is op dit moment de knoflook-geitenkaas taart van Ottolengi.

Ik heb verder wel periodes van een "verslaving", dan eet ik drie keer in de week zelfgemaakte pizza bijvoorbeeld. Hmmm, misschien dit weekend maar weer eens maken :-)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2017, 23:24:22 »
Witlof  :yummie: Ik eet niet zo heel vaak alleen, maar soms maak ik dan pasta met witlof, champignons en iets van kruidenkaas of crème fraîche. Echt Superlekker!

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #18 Gepost op: 14 januari 2017, 11:56:13 »
Witlof  :yummie: Ik eet niet zo heel vaak alleen, maar soms maak ik dan pasta met witlof, champignons en iets van kruidenkaas of crème fraîche. Echt Superlekker!

Vind ik ook!

Ik maak soms witlof-kerrie stamppot of witlofsalade, ook heel lekker :)
Nothing tastes like compassion feels

Offline jennieveggie

  • *
  • 4
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jouw lievelingsgerecht
« Reactie #19 Gepost op: 22 januari 2017, 02:06:58 »
Veggie sushi, veggie gyoza, gegrilde champignons in teriyaki saus en lasagne (eigenlijk alles met pasta)