Vegatopia Forum

Pastasaus

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jennieveggie

  • *
  • 4
  • Geslacht: Vrouw
Pastasaus
« Gepost op: 22 januari 2017, 00:39:36 »
Ik was altijd gek op witte pasta sauzen zoals: pasta carbonara of pasta met room. Ik zoek al een tijdje hier een veganistisch alternatief voor. Iemand een idee???  :-*

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Pastasaus
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2017, 00:57:52 »
Ik was altijd gek op witte pasta sauzen zoals: pasta carbonara of pasta met room. Ik zoek al een tijdje hier een veganistisch alternatief voor. Iemand een idee???  :-*
In principe kun je in plaats van melk ongezoete sojamelk (of een andere vegan 'melk') gebruiken. Wel even er op letten dat er geen rare dingen aan zijn toegevoegd, die van Alpro schijnt goed te zijn (zelf niet uitgeprobeerd).

Een roux maken door olijfolie (ipv boter, doe ik eigenlijk altijd) te verhitten en met bloem tot een papje te mengen. Van het vuur halen, een beetje vegan melk onder voortdurend roeren (garde) toevoegen, om klonten te vermijden. Dan aanvullen met de rest van de melk en verwarmen, net als bij een klassieke bechamelsaus. Voor een kaasachtige smaak kun je gistvlokken toevoegen.

Ik voeg vaak knoflook uit de pers en een fijngesneden pepertje aan de olijfolie toe voor het verhitten, voor wat extra pit. De saus kun je ook met nootmuskaat, Italiaanse kruiden en/of Schabzigerklee (natuurvoedingswinkel of markt) op smaak brengen, of dus met gistvlokken.

Mocht de saus toch te dun zijn: binden met maizena of een ander bindmiddel.

Je kunt natuurlijk ook sojaroom (zoals Alpro Cuisine) gebruiken.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2017, 01:18:48 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline jennieveggie

  • *
  • 4
  • Geslacht: Vrouw
Re: Pastasaus
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2017, 01:57:48 »
Ik was altijd gek op witte pasta sauzen zoals: pasta carbonara of pasta met room. Ik zoek al een tijdje hier een veganistisch alternatief voor. Iemand een idee???  :-*
In principe kun je in plaats van melk ongezoete sojamelk (of een andere vegan 'melk') gebruiken. Wel even er op letten dat er geen rare dingen aan zijn toegevoegd, die van Alpro schijnt goed te zijn (zelf niet uitgeprobeerd).

Een roux maken door olijfolie (ipv boter, doe ik eigenlijk altijd) te verhitten en met bloem tot een papje te mengen. Van het vuur halen, een beetje vegan melk onder voortdurend roeren (garde) toevoegen, om klonten te vermijden. Dan aanvullen met de rest van de melk en verwarmen, net als bij een klassieke bechamelsaus. Voor een kaasachtige smaak kun je gistvlokken toevoegen.

Ik voeg vaak knoflook uit de pers en een fijngesneden pepertje aan de olijfolie toe voor het verhitten, voor wat extra pit. De saus kun je ook met nootmuskaat, Italiaanse kruiden en/of Schabzigerklee (natuurvoedingswinkel of markt) op smaak brengen, of dus met gistvlokken.

Mocht de saus toch te dun zijn: binden met maizena of een ander bindmiddel.

Je kunt natuurlijk ook sojaroom (zoals Alpro Cuisine) gebruiken.

Succes!

Super hier heb ik echt wat aan! thanks :D

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Pastasaus
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2017, 08:22:33 »
Ik vind de smaak van Alpro soya room (te vinden in het ongekoelde dranken schap) niet te onderscheiden van echte slagroom, dat zou je goed kunnen helpen :)

Ik gebruik het regelmatig als alternatief voor slagroom, want waarom dieren gebruiken als het ook plantaardig kan? Het heeft ook dezelfde vettige textuur, dus echt een goede vervanger.
Nothing tastes like compassion feels

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.521
Re: Pastasaus
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2017, 11:35:16 »
Sojamelk gaat prima, heb ik al vaker als vervanger gebruikt voor witte saus. Nootmuskaat en veel vers gemalen zwarte peper is erg lekker.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Pastasaus
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2017, 10:43:50 »
Ik maak een champignon "room" saus zonder dierlijke ingredienten. Ik gebruik als basis 150 gram witte champignons en 100 gram rookamandelen, een eetlepel bloem, klein bouillonblokje, versgemalen peper, een teen knoflook, een half glas droge witte wijn en een glas water, met de staafmixer helemaal glad mixen (neem hier even de tijd voor, de amandelen hebben echt even tijd nodig om helemaal glad te worden), dan verwarmen en in een minuut of vijf tot een saus laten koken. Je kunt de saus vullen met plakjes champignon of zo gebruiken. Let wel op dat de champignons echt wit en vers zijn, anders wordt de saus bruinig. Dit doet niets aan de smaak af, maar ziet er wat minder lekker uit.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Pastasaus
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2017, 22:01:48 »
Ik maak een champignon "room" saus zonder dierlijke ingredienten. Ik gebruik als basis 150 gram witte champignons en 100 gram rookamandelen, een eetlepel bloem, klein bouillonblokje, versgemalen peper, een teen knoflook, een half glas droge witte wijn en een glas water, met de staafmixer helemaal glad mixen (neem hier even de tijd voor, de amandelen hebben echt even tijd nodig om helemaal glad te worden), dan verwarmen en in een minuut of vijf tot een saus laten koken. Je kunt de saus vullen met plakjes champignon of zo gebruiken. Let wel op dat de champignons echt wit en vers zijn, anders wordt de saus bruinig. Dit doet niets aan de smaak af, maar ziet er wat minder lekker uit.

Leuk, dat ga ik ook eens proberen. Is het erg machtig of valt dat wel mee?
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Pastasaus
« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2017, 19:13:44 »
Het is best machtig door de amandelen, maar aan de andere kant zit er ook veel champignon in. Het is minder machtig dan mijn kaassaus in ieder geval :-)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Pastasaus
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2017, 18:16:11 »
Het is best machtig door de amandelen, maar aan de andere kant zit er ook veel champignon in. Het is minder machtig dan mijn kaassaus in ieder geval :-)


OK, ik zal t eens proberen :-).
,,,,فلافل