Vegatopia Forum

Sorry, ik was medeplichtig

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sorry, ik was medeplichtig
« Gepost op: 30 maart 2017, 18:03:30 »
Ik ben jaar en dag een doorwinterd carnivoor geweest. Ik stond nooit stil bij mijn aankopen en kocht alles blind aan. Ik kocht ook goedkoop vlees wat afkomstig was van factory farms.
Onlangs werd ik blootgesteld aan beelden die door merg en been gingen. Ik dacht dat de slacht toch streng verliep in België, maar dat was naïef. De beelden en het gekrijs van deze dieren tartte mijn verbeelding en ik had nooit verwacht dat het zo erg was. Ik ga het niet in woorden overbrengen, misschien zag U de beelden zelf wel.

Ik ben aan het denken geslagen en overweeg sterk over te schakelen naar vegetariër en wie weet ooit veganist?
Ik heb hierin helemaal geen ervaring en wil mezelf toch niet verliezen in een soep van recepten.

Mijn vraag:
Zijn er enkel basis ingrediënten waar ik al mijn voedingstoffen uit kan putten? Want na 34 jaar intensief vlees te eten gaat mijn lichaam nu dus wel iets missen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Sorry, ik was medeplichtig
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2017, 21:10:19 »

Mijn vraag:
Zijn er enkel basis ingrediënten waar ik al mijn voedingstoffen uit kan putten? Want na 34 jaar intensief vlees te eten gaat mijn lichaam nu dus wel iets missen.

Ik weet niet precies wat je onder basisingrediënten verstaat, maar je kunt prima leven op een vegetarisch dieet. Als je enige aanpassing is om het vlees weg te laten, ben je wel ongezond bezig. Je zult het moeten vervangen.

Wat eet je nu zoal op een dag (dus met vlees)?

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.521
Re: Sorry, ik was medeplichtig
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2017, 21:45:08 »
Het is niet zo ingewikkeld om gezond vegetarisch te eten.

De belangrijkste voedingsstoffen uit vlees zijn eiwit, ijzer en B vitamines. Alleen vitamine B12 is niet in puur plantaardige voeding aanwezig, maar zolang je nog zuivel en eieren eet, krijg je voldoende binnen. In vleesvervangers wordt het vaak toegevoegd. 

Vlees is makkelijk te vervangen. Er zijn lekkere vleesvervangers  (burgers, stukjes, worstjes, balletjes), of gewoon een hardgekookt eitje, bonen en linzen, kaas, tofu, noten, tempé, seitan...

Belangrijk is om af te wisselen.Doordat elke vervanger andere voedingsstoffen heeft, krijg je zo makkelijker alles binnen.
Dus bijvoorbeeld de ene dag een eitje met spinazie en aardappels, de andere dag (volkoren) rijst met nootjes en chineese kool, dan weer pasta met tomatensaus en kaas, of wokgroenten met mie en tofu.

Over het algemeen is niet zo moeilijk om genoeg eiwit binnen te krijgen. Neem een bakje kwark of sojayoghurt bij het ontbijt, wat bonen bij het avondeten (chili!), humus of kaas op brood, of zonnebloempitten op een salade.

Voor ijzer kan je extra groenten en volkoren producten eten. Ook kiemgroenten zoals tuinkers of taugé bevatten aardig wat ijzer. Dat geldt trouwens verrassend genoeg ook voor chocolade vlokken  ;)

Op dit forum kan je in het subforum "Koken", in de draad "Wat eten we vandaag?" zien wat voor dingen er door de leden hier gegeten wordt. Misschien handig voor inspiratie?
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2017, 21:48:17 door meisbaer »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Sorry, ik was medeplichtig
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2017, 22:14:26 »
Citaat
Alleen vitamine B12 is niet in puur plantaardige voeding aanwezig, maar zolang je nog zuivel en eieren eet, krijg je voldoende binnen.
Je moet dan wel dagelijks meerdere porties zuivel en/of ei binnen krijgen, anders red je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet.

Citaat
Voor ijzer kan je extra groenten en volkoren producten eten.
IJzer uit plantaardige bronnen wordt wel minder goed opgenomen dan uit dierlijke bron. Je kunt de opname wat verbeteren door (iets met) vitamine C bij zo'n maaltijd te nemen.

Je kunt met de Eetmeter eens enkele dagen bijhouden wat en hoeveel je eet (afwegen op een digitale weegschaal!). Dat geeft een aardig beeld van welke voedingsstoffen je meer nodig hebt of juist minder.
http://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/

Als je Engels goed is, raad ik aan dit te lezen: https://deniseminger.com/for-vegans/ Zij is een ex-vegan bij wie het flink mis ging qua gezondheid. Ze eet tegenwoordig weer grotendeels vegan (als ik het goed heb), en geeft hier nuttige tips waar op te passen met een vega(n) dieet.
Zie ook hier: https://authoritynutrition.com/4-reasons-some-do-well-as-vegans/
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2017, 22:20:52 door Hizikigrrrl »

Re: Sorry, ik was medeplichtig
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2017, 10:35:24 »
Bedankt voor jullie reacties. Daar heb ik veel aan. Ik heb al soya melk gezien waarop B12 geschreven staat. Deze er dan maar bij nemen? 

Hiervoor at ik gewoon gevarieerd voedsel. Vandaag is mijn 2e dag vegetarisch, maar daarvoor wisselde ik af tussen rund, kalf, schaap, lam, varken, vis, kip, struisvogel, hert, vis ... Alles wat vlees was dus, ik dacht er niet verder bij na.
Dat reikte ik dan aan met seizoengroenten, champignons en exotische groenten.

Ik ben al gaan snuffelen in "wat eet je vandaag" en heb veel inspiratie mogen opdoen.

Ik ga er voor! :)

Re: Sorry, ik was medeplichtig
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2017, 15:57:33 »
Ooit waren we bijna allemaal wel medeplichtig. Ik ben ooit ( en dat is al lang geleden toen vegetariër zijn nog niet hip was) abrupt vegetariër geworden omdat ik de plaatselijke slager een varken letterlijk naar achteren zag schoppen. De beslissing om daar niet meer aan mee te werken was toen voor altijd genomen.
Overigens is gewone kwark en kaas nog steeds niet vegetarisch omdat er dierlijk stremsel in is verwerkt. Er is kaas gemaakt van vegetarisch stremsel. Lang niet alle winkels en kaaszaken bieden deze aan. Wellicht is dit een aandachtspunt voor je om rekening mee te houden.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Sorry, ik was medeplichtig
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2017, 22:14:12 »
Maar zoals de oprichter van dit forum ooit zei: vegetarisme is geen wedstrijdje dierlijke ingrediënten vermijden.

Doe waar je je prettig bij voelt.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Aiko

Re: Sorry, ik was medeplichtig
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2017, 23:39:39 »
Persoonlijk vind ik dat je niet te moeilijkdoenerig moet gaan zijn als het op vegetarisch eten aankomt. Vlees weglaten als enige stap is voor mij prima genoeg geweest. Daar zijn geen vervangingen voor nodig. Kan lekker zijn, en het kan ook vast geen kwaad (mits het niet net zo vettig is als veel vleesproducten). Maar een daadwerkelijke noodzaak? Dat zie ik er niet in. Ik ben zelf al sinds mijn veertiende vegetariër, en inmiddels een normaal terechtgekomen (zéér nipte) veertiger. Heb eigenlijk altijd het vleesgedeelte weggelaten en had verder geen zin in moeilijkdoenerij. Belangrijk bij eten is om gevarieerd te eten en in ieder geval je dosis (gevarieerde) groenten te halen. Soep is ideaal om dit doel te halen.

Mocht je je toch zorgen maken om B12, dan kan je altijd wat marmite eten. Nouja, niet direct uit het potje snoepen; ik adviseer het in een dun laagje ergens op te smeren. Een smaak dat gewenning nodig heeft, maar het is niet voor niets een favoriet product van veel mensen. Ook hier zullen vast wel aanbidders en haters van dit product zijn.

Re: Sorry, ik was medeplichtig
« Reactie #8 Gepost op: 01 april 2017, 00:36:51 »
Mocht je je toch zorgen maken om B12, dan kan je altijd wat marmite eten. Nouja, niet direct uit het potje snoepen; ik adviseer het in een dun laagje ergens op te smeren. Een smaak dat gewenning nodig heeft, maar het is niet voor niets een favoriet product van veel mensen. Ook hier zullen vast wel aanbidders en haters van dit product zijn.

Moet je wel minstens een halve pot per dag eten, anders zet dat echt geen zoden aan de dijk. En dan krijg je weer extreem veel zout binnen. Mij niet gezien in ieder geval.
En die B12 wordt trouwens toegevoegd, dus je kan net zo goed (en minder onsmakelijk) een B12 supplement slikken.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2017, 00:40:21 door Iv@ñka »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Aiko

Re: Sorry, ik was medeplichtig
« Reactie #9 Gepost op: 01 april 2017, 00:46:28 »
Nouja, dan maar extra broccoli voor de B12'jes...

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Sorry, ik was medeplichtig
« Reactie #10 Gepost op: 01 april 2017, 11:31:48 »
Dat is een grapje toch?

Maar in zuivel zit ook b12, volgens mij hoef je het als vegetariër niet bij te slikken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sven

  • *****
  • 3.818
  • Geslacht: Man
Re: Sorry, ik was medeplichtig
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2017, 12:50:51 »
At je voorheen ook al regelmatig vegetarisch? Misschien is het geen slecht idee om eerst af te bouwen met vlees gedurende een paar maanden. Dan ben je ook al gewend aan vegetarisch eten. Dit maakt de overgang zowel mentaal en fysiek gemakkelijker.

Het Vegatopia weekmenu van deze week geeft trouwens al een leuk overzicht van de verschillende 'vleesvergangers'.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Sorry, ik was medeplichtig
« Reactie #12 Gepost op: 02 april 2017, 12:11:30 »


Maar in zuivel zit ook b12, volgens mij hoef je het als vegetariër niet bij te slikken.

Maar om aan de ADH te komen, moet je dagelijks meerdere porties zuivel en/of eieren nemen. Dus af en toe wat kaas of een kop yoghurt is niet voldoende.

En ik neem aan dat Aiko een grapje maakt, maar voor de zekerheid: in plantaardige producten zit geen (geschikte) B12. Dat moet gesupplementeerd worden als je weinig tot geen dierlijke producten eet. Het is fijn voor Aiko dat dat voor hem nooit nodig is geweest, maar je zult niet de eerste vega(n) zijn die met een ernstig tekort komt te zitten. (overigens komt een B12-tekort ook voor bij niet-vega(n)s, maar wel minder vaak en dan niet zozeer door onvoldoende inname, maar door opname-problemen.)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Sorry, ik was medeplichtig
« Reactie #13 Gepost op: 02 april 2017, 15:16:40 »
Ik eet weinig zuivel (1 a 2 plakken kaas per dag en een kommetje yoghurt, maar soms ook niet/af en toe een ei) en slik daarom al regelmatig een vitamine B12 zuigtablet.

Al de keren dat ik het heb laten meten, had ik nooit een tekort, maar waren de waarden ook niet zo erg hoog. Dat sterkt me nog meer om B12 te supplementeren.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Sorry, ik was medeplichtig
« Reactie #14 Gepost op: 03 april 2017, 10:06:38 »
Bedankt voor jullie reacties. Daar heb ik veel aan. Ik heb al soya melk gezien waarop B12 geschreven staat. Deze er dan maar bij nemen? 

Hiervoor at ik gewoon gevarieerd voedsel. Vandaag is mijn 2e dag vegetarisch, maar daarvoor wisselde ik af tussen rund, kalf, schaap, lam, varken, vis, kip, struisvogel, hert, vis ... Alles wat vlees was dus, ik dacht er niet verder bij na.
Dat reikte ik dan aan met seizoengroenten, champignons en exotische groenten.

Ik ben al gaan snuffelen in "wat eet je vandaag" en heb veel inspiratie mogen opdoen.

Ik ga er voor! :)

Supergoed van je dat je stopt met vlees eten! Wat ik zelf soms mis is de smaak (en structuur) van vlees.
Ik gebruik daarom regelmatig gerookt paprikapoeder (in 2 varianten te koop, zoet en pittig):https://www.ah.nl/producten/product/wi375989/la-chinata-gerookte-paprikapoeder-zoet, bijv als je tomatensaus voor lasagne maakt.

Een flesje rookaroma is ook een aanrader:https://www.veggiedeli.nl/webshop-overzicht/kruiden-smaakmakers/mex-al-liquid-smoke-hickory-340ml. Ik bak bijv kikkererwten in een beetje olie en doe daar wat rookaroma bij. Lekker over een stamppot!

Re: Sorry, ik was medeplichtig
« Reactie #15 Gepost op: 05 april 2017, 09:14:08 »
Veel tips waar ik iets mee kan doen. :) Gerookte paprika geeft inderdaad een heerlijke toets aan gerechten. Een beetje spekachtig vind ik.

Ik ga het zeker niet te extreem nemen in het begin, maar er systematisch in rollen. Ik heb nu een kleine week geen vlees gegeten en ik voel mij lichamelijk prima.
Ik heb al veel ervaring opgedaan en veel gecombineerd. Een favoriet is halloumi kaas op de gril met wat sla met zwarte olijven en pijnboompitjes.
Ik heb ook een goede vleesvervanger gevonden, vegetarische balletjes. Het leek enorm hard op vlees en ik was voldaan. Tofu komt niet in huis. Seitan vind ik ook best lekker qua structuur. Gelukkig betaal ik niet meer dan dat ik vlees zou kopen. Ik ben financieel verantwoord bezig.

 Ik heb veel melk gevarieerd met vitamine E, B1 en B12. De ene dag soyamelk, de andere dag amandelmelk, dan hazelnootmelk. Het was even wennen, maar nu na een kleine week vind ik het best wel smaken.
Eieren eet ik nog, maar ik let erop dat ze biologisch zijn. De goedkoopste eieren neem ik niet meer. Geen vrije uitloop is geen aankoop.

Vlees is a no go. Teveel mensen eten het gewoon. De sector moet zich te snel verplaatsen en daarin kan geen dierenwelzijn meer gegarandeerd worden.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Sorry, ik was medeplichtig
« Reactie #16 Gepost op: 07 april 2017, 12:12:27 »
Zelf eet ik alleen biologische zuivel en biologische eieren.

En probeer tofu! Echt, het kan zo lekker zijn! heb je het wel eens geprobeerd? En tempeh?

Let bij plantaardige 'melk' op de voedingswaarden. Sojamelk bevat wel veel eiwitten, maar de rest van die zogenaamde melkvervangers niet. Dan kun je, m.i., net zo goed water met een vitaminepil nemen, of vruchtensap met toegevoegde vitaminen. Scheelt calorieën (mocht je daar op - moeten- letten) en je krijgt meteen minder bewerkte etenswaren binnen.