Vegatopia Forum

Kookboeken voor (erg) kleine kindjes.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Kookboeken voor (erg) kleine kindjes.
« Gepost op: 15 mei 2017, 17:18:10 »
P is volgende week 4 maanden, dus over een maand of 2 mogen we gaan beginnen met vaste voeding.

We gaan stukjes geven, want dat kan ze zelf doen en we laten haar nu al zoveel mogelijk zelf doen en dat bevalt prima. In het begin gaat het dus om een stukje brood en een banaan of een gekookt worteltje, maar op een gegeven moment wordt dat natuurlijk meer, en meer maaltijdachtig.

Vanaf wanneer worden het maaltijden?
En wat zijn leuke kookboeken voor die fase? Want tussen maaltijdachtig eten en volledig met de pot mee (curry) zit ook nog wel een tijdje.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookboeken voor (erg) kleine kindjes.
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2017, 21:10:56 »
Vanaf 9 maanden met de pot mee. Ervoor volgens de methode van Kleintjes. Dat boek had je gekocht toch? In dat boek staan ook recepten.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookboeken voor (erg) kleine kindjes.
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2017, 21:46:19 »
Ja het kleintjesboek heb ik. Met de verwarrende info dat premature kindjes langer moeten wachten en eerder kunnen beginnen. Maar hopelijk wordt dat verder in het boek nog duidelijk.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookboeken voor (erg) kleine kindjes.
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2017, 09:19:41 »
Maar volgens het voedingsmiddelintroductieschema kan ze met 9 maanden nog niet met de pot mee-eten, wel een hoop van de losse ingrediënten, maar zeker niet alle en ook niet de kruiden. Dan moeten we toch echt iets gaan veranderen aan wat wij eten.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookboeken voor (erg) kleine kindjes.
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2017, 10:39:31 »
Ik haalde in die periode vaak wat uit de pan voordat ik scherpe kruiden toevoegde, of ik stoomde wat groenten en gaf dat, naast iets van pasta/rijst/aardappel.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookboeken voor (erg) kleine kindjes.
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2017, 10:56:47 »
Wij beginnen altijd met de ui en de kruiden, dus tenzij wij heel anders gaan eten, is met de pot mee geen optie. Maargoed, voor die minibeetjes die in zo'n baby passen is apart koken ook geen probleem.

Is heet kunnen eten trouwens erfelijk bepaald? Haar Latijns-Amerikaanse kant wordt nu zichtbaar (gisteren een dagje park en ondanks parasol en factor 50 is ze bruin geworden), dus vraag me af of dat ook betekent dat ze net als haar vader van pittig eten gaat houden.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookboeken voor (erg) kleine kindjes.
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2017, 11:06:51 »
Ik deed niet zo moeilijk met ui en knoflook, probeerde er wel een beetje omheen te scheppen maar ze kregen het vrij vroeg al te eten. In ieder geval eerder dan volgens het introductieschema van Kleintjes.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookboeken voor (erg) kleine kindjes.
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2017, 11:45:36 »
Ergens denk ik ook dat we in Nederland het privilege hebben om zo voorzichtig eten te introduceren (net als met zon, ik zie op zonnige dagen dat wij wat makkelijker zijn met P dan veel andere ouders - niet dat we haar in de zon gooien, maar wij vinden dat ze met zonnebrandcreme en een parasol best in een rompertje buiten kan, maar ik zie verder nooit een streepje huid van andere baby's. Nu is P ook superwarm en gaat ze zweten als ze meer aanheeft, maar toch).

Haar vader komt dus uit Zuid-Amerika en ergens denk ik dat ze daar én minder neurotisch doen over een beetje zon én hun kindjes ook wel kruiden geven voordat ze 2 zijn.

Maargoed, dat privilege is misschien ook fijn, dus we moeten nog even bedenken hoe we daar nou precies mee omgaan.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookboeken voor (erg) kleine kindjes.
« Reactie #8 Gepost op: 26 mei 2017, 09:08:14 »
Ik heb het boek nu uit, maar van de recepten word ik wel heel erg niet vrolijk.

Zijn er echt geen koekboeken met recepten voor ouders en kind die een beetje aantrekkelijk zijn?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookboeken voor (erg) kleine kindjes.
« Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2017, 15:32:34 »
Zijn er echt geen koekboeken met recepten voor ouders en kind die een beetje aantrekkelijk zijn?
Annemieke heeft een paar jaar geleden dit boek gerecenseerd: http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken/12050-koken-voor-jou-mij-en-de-kids. Nog steeds te koop, ondertussen voor een slordige 8 euro. Als je niet meteen kromme tenen van superfood krijgt, lijkt me dat best een aardige investering.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookboeken voor (erg) kleine kindjes.
« Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2017, 17:06:46 »
Ah dat ziet er inderdaad beter uit. Het recept op de site lust ik iig wel, dat maakt het ook makkelijker om P en R mee te krijgen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Kookboeken voor (erg) kleine kindjes.
« Reactie #11 Gepost op: 12 juli 2017, 08:47:26 »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313