Vegatopia Forum

Het groot vegetarisch kookboek

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cake

Het groot vegetarisch kookboek
« Gepost op: 30 september 2002, 19:13:00 »
Het groot vegetarisch kookboek
(De 500 beste recepten zonder vlees)
onder redactie van Valerie Ferguson
Veltman Uitgevers

Dit boek is de opvolger van 'de vegetarische keuken'. Een groot deel van de recepten uit 'De vegetarische keuken' staan ook in dit boek. Maar geen nood: het staat ook boordevol nieuwe gerechten. Zowel eenvoudige alledaagse kost als trendy feesthapjes komen aan bod.

Minpuntje: Hoewel de recepten staan ingedeeld per categorie had ik ook graag een overzichtelijke index erbij. (dus niet alleen per titel, maar ook per hoofdingrediënt)

Aantal pagina's: 256
Prijs: € 12,95

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2002, 22:26:00 »
Een ware topuitgave. Ik had hem op een ramsj-beurs gekocht (voor meer dan jij ervoor hebt betaald trouwens). Uitgebreid, goed, mooie plaatjes, divers. Ik heb hem echter van de week verpatst. Wat ik tijdens het doorbladeren op de beurs niet had gezien maar thuis wel: ongeveer 1 op de 5 gerechten staat al in een ander kookboek dat ik heb; vaak met dezelfde foto's. Oftewel, een uitstekend kookboek als je niet enkele tientallen kookboeken hebt.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

cake

Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2002, 11:42:00 »
Quote:

Op 2002-10-23 22:26, schreef bart:
ongeveer 1 op de 5 gerechten staat al in een ander kookboek dat ik heb; vaak met dezelfde foto's.


Yep, die komen uit 'De vegetarische keuken'. Daarom twijfelde ik ook eerst of ik het zou kopen, maar vond het toch de moeite (vooral aan die prijs). Er staan ook voldoende andere recepten in.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2002, 21:12:00 »
Niet alleen uit 'De vegetarische keuken', maar ook uit andere kookboeken. Dat zie je sowieso veel, dat recepten en foto's gerecycled worden. Caveat emptor op de kookboekenmarkt.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2002, 16:05:00 »
Ik heb tussen twee haakjes wel eens gelezen over een kookboekmaakbedrijf. Voor de foto's maken ze de recepten zodanig dat het er zo eetbaar mogelijk uitziet, maar ergens naar smaken doet het dan niet. Eenmaal gefotografeerde creaties werden gebruikt als varkensvoer.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2002, 16:25:00 »
Keb ook wel eens gehoord dat ze voedsel altyd koud fotograferen omdat het er dan beter uitziet.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2002, 16:36:00 »
Schijnt echt een vak apart te zijn, kookboekfotografie. Meer handvaardigheid dan kunnen koken. Pierre Wind is kookboekfotograaf van huis uit.
Gelatine in soepen zodat je goed kan zien wat er allemaal inzit (zou anders naar de bodem zakken) en roomtoefjes omdat ze anders instorten onder de hitte van de studiolampen.
Ijsbolletjes zijn van kaarsvet, etc etc.
Lijkt me best leuk om eens meer over uit te zoeken...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Maatje

Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2002, 19:57:00 »
Dit is mijn eerste echte kookboek en ik vind het geweldig. Eindelijk eens gerechten voor vegetariers met gewone ingredienten. In andere vegetarische kookboeken kom je vaak recepten tegen die ze vegetarisch hebben 'gemaakt'; veel bonen, tempeh, enz. Ikzelf vind dat echt niet lekker. In dit kookboek staat zelfs een gerecht met quorn. Veel mer uit deze tijd dus.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2003, 13:30:00 »
Katleen (edit: zonder H) heeft er ook een recensie van geschreven:

'Het groot vegetarisch kookboek' is een heel goed en uitgebreid basiskookboek, met veel klassieke recepten, recepten uit de wereldkeuken en variaties erop. Bijleren doe je met de vele 'tips van de kok' en een beschrijving van technieken om ingrediënten te bereiden. Ondanks de grote hoeveelheid recepten (ruim 500) is men erin geslaagd om het geheel goed en overzichtelijk vorm te geven en bijna elk gerecht van een foto te voorzien. Dat er geen recepten voor nagerechten instaan is een bewuste keuze geweest. De auteur vindt namelijk dat je maar beter zo weinig mogelijk zoetigheid eet. Een gemiste kans volgens mij om een hoop 'gezonde' desserten voor te stellen, want die zijn er toch echt wel. Het is ook jammer dat er geen register is met een rangschikking van de recepten volgens ingrediënten, want het is echt niet gemakkelijk om een recept terug op te zoeken. Dat heeft te maken met de vaak weinigzeggende titels van de hoofdstukken (zoals klassieke vegetarische gerechten, pittig en gekruid, vetarme vegetarische gerechten of speciale gelegenheden). Ik zou het zelf vooral aanraden aan mensen die nog niet veel kookboeken hebben, maar ook anderen zullen hier zeker nog ontdekkingen in doen.

Titel: Het groot vegetarisch kookboek. De 500 beste recepten zonder vlees
Redactie: Valerie Ferguson
Uitgeverij: Veltman Uitgevers
Verdeler voor België: Agora Uitgeverscentrum
ISBN: 90-5920-039-X
Prijs: 14,95 euro
256 p., met kleurenfoto's, paperback

[ Dit Bericht is bewerkt door: bart op 2003-01-06 14:06 ]
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Claudia27

Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #9 Gepost op: 06 januari 2003, 17:59:00 »
Van wie is het kookboek "de vegetarische keuken"? Toevallig heb ik vorige week "het groot vegetarisch kookboek" van Valerie Ferguson aangeschaft. Mooi boek... Ook heb ik op een rommelmarkt "een leven lang fit" van Marylin Diamond op de kop getikt, geen nieuwe ontwikkelingen maar wel handige tips hoe je zelf bijv sojaroom moet maken, basisdingetjes zegmaar...

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2003, 10:53:01 »
Ik heb gisteren 'Het grote vegetarische kookboek' besteld! Is dat hetzelfde als 'Het groot vegetarisch kookboek'? :)

Benieuwd of het een leuk kookboek is! :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2003, 11:12:25 »
heb ook het grote vegetarische kookboek.  Het zal toch wel een ander boek zijn want bij mij staat er uitgeverij Könemann op.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2003, 11:20:18 »
heb ook het grote vegetarische kookboek.  Het zal toch wel een ander boek zijn want bij mij staat er uitgeverij Könemann op.

Is het een beetje een goed boek?
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2003, 11:35:21 »
Van bol.com een bekende online boekhandel geplukt:
  • Het groot vegetarisch kookboek  

Ferguson, V.  
Paperback | 256 Pagina's | Veltman Uitgevers B.V. | 2003
ISBN: 905920039X  
  • Het grote vegetarische kookboek

Hardcover | 304 Pagina's | Konemann | UK Edition
ISBN: 3895085529  
[/list]
Vooral interessant om te weten: Liefhebbers van het tweede boek bestelden ook het penisboek ??? :)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2003, 13:25:24 »
"Je weet vast niet wat ziekenhuizen doen met voorhuiden na besnijdenissen"

Ehm. Laat me raden...
Als het antwoord anders is dan 'weggooien' wil ik het waarschijnlijk niet weten.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2003, 14:30:51 »
Ha, die heb ik ook! Het penisboek dan (kom maar op met je penisnijd :P ) Zag het liggen bij de Slechte. Is daar ook veel goedkoper. :)
:witch2:

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2003, 14:39:49 »
"Je weet vast niet wat ziekenhuizen doen met voorhuiden na besnijdenissen"

Ehm. Laat me raden...
Als het antwoord anders is dan 'weggooien' wil ik het waarschijnlijk niet weten.

Nee, het antwoord is niet weggooien.  :devil:
:witch2:

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2003, 16:10:59 »
Hmmm.
Okee, ik wil het wel weten.
(mijn nieuwsgierigheid wordt bestraft, als ik die smiley mag geloven)
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2003, 16:32:00 »
alle "afval" na operaties en zo wordt in speciale ovens verbrand.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het groot vegetarisch kookboek
« Reactie #19 Gepost op: 27 februari 2003, 18:01:00 »
alle "afval" na operaties en zo wordt in speciale ovens verbrand.
Ja dat zou zo moeten gebeuren.

Maar er zullen vast ook rare mensen op de 'afvalverwerking' werken van de ziekenhuizen :)
Stem op de Partij voor de Dieren