Vegatopia Forum

Tempeh

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Tempeh
« Gepost op: 12 januari 2003, 19:57:00 »
Een vriendin van mij (die zich niet wil registreren) wil weten welke tips jullie hebben om tempeh te marineren.

(eventuele registratieaanmoediging is welkom)
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2005, 21:52:04 door Sånde® »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Tempeh
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2003, 20:05:00 »
Registreren is nie eng

Marineren:
-sojasaus
-ketjap
-sesamzaadjes
-sweet chili sauce
-satemarinade

(niet allemaal tegelijk uiteraard)

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Tempeh
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2003, 20:32:00 »
Wat ook lekker is, is de tempeh even opbakken zonder marinade en daarna laten sudderen in kerriesaus. Het is het lekkerst wanneer het een tijdje gestaan heeft en de smaak goed in de tempeh getrokken is.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Jacqueline

  • ***
  • 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Tempeh
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2003, 09:33:00 »
Ook lekker:

ui in ringen snijden en fruiten. Beetje water erbij zodat het niet te droog wordt.
Tempeh in kleine 'frietjes' snijden en fituren. Vervolgens bij de gefruite ui in de pan doen en suiker erover strooien, even omroeren en klaar. Ook lekker om koud op brood te doen!
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2005, 23:18:52 door Sånde® »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Tempeh
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2003, 15:50:00 »
Tempeh is erg lekker bij bami en rijst. Met pindasaus ofzo.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Tempeh
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2003, 16:42:00 »
Quote:

Op 2003-01-14 16:17, schreef VEMP:
Ja, ik vind tempeh ook heel erg vies. Het smaakt heel erg nep.




Dan is het gewoon niet goed klaargemaakt. Of je verwart tempeh met iets anders, dat kan ook nog.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Tempeh
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2003, 16:48:00 »
Nouja, het is een oorspronkelijk produkt. Het probeert geen vleesje te lijken ofzo. Dus de term nep kan nooit van toepassing zijn.
Ik adviseer je het eens op een van bovenstaande wijze proberen te marineren en het dan opnieuw te proberen.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Tempeh
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2003, 16:48:00 »
Tempeh dat is toch dat tenenkaasgele spul met graankorrels erin? Dat ook naar tenenkaas ruikt? Als je het marineert in sojasaus dan smaakt het naar vieze sojasaus?
Of ben ik in de war met iets anders?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

ellen

Tempeh
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2003, 16:49:00 »
Ja, en alleen als en dan als je het goed klaarmaakt is het lekker.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Tempeh
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2003, 16:50:00 »
Quote:

Op 2003-01-14 15:31, schreef cake:
En kan ik tempeh ook invriezen?



Ja dat kan. Dan kan je overigens er ook iemands hoofd mee in slaan als je het toch niet zo lekker vind.

Dat recept van Jacqueline ken ik ook en vind ik het enige dat nog een beetje te pruimen valt met tempe, alleen doe ik het dan niet met suiker maar met Gula Java (Javaanse suiker, ook te vervangen door bruine basterdsuiker).

Er zijn ook mensen die het lekker vinden om ze in hele dunnen schijfjes te snijden en dan te frituren en dan veel zout er over.

Mijn toko maakt het overigens ook redelijk (ja niet dat jullie daar dan wat aan hebben he) maar dat komt ook: zo'n klein beetje is wel lekker, maar niet zo'n grote berg. Misschien toch wel handig eigenlijk dat je het kan invriezen.



[ Dit Bericht is bewerkt door: Selly op 2003-01-14 16:54 ]
,,,,فلافل

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Tempeh
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2003, 16:58:00 »
Quote:

Op 2003-01-14 16:48, schreef bart:
Tempeh dat is toch dat tenenkaasgele spul met graankorrels erin?


Ik zou het eerder tenenkaaswit noemen.

Quote:

Dat ook naar tenenkaas ruikt?


Misschien dat tenenkaas van vleeseters zou ruikt?

Quote:

Als je het marineert in sojasaus dan smaakt het naar vieze sojasaus?


In dunne reepjes en stukjes snijden, frituren, en vervolgens marineren in zoete sojasaus met sambal en shit.

Of tijdje laten sudderen in opgeleukte kokosmelk, mjum.
“it's strange how life makes sense in time...”

momo

Tempeh
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2003, 17:35:00 »
Quote:

Op 2003-01-14 16:49, schreef ellen:
Ja, en alleen als en dan als je het goed klaarmaakt is het lekker.


ja het heeft een beetje een muffige smaak, de kunst is dan ook om het in hele dunne plakken te snijden, goed te marineren en hard op te bakken zodat er van de oorspronkelijke smaak niks meer overblijft
maar ellen, het staat me bij dat jij een keer een lekker recept met tempeh ergens het gedropt?! dat was erg goed!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Tempeh
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2003, 17:37:00 »
Quote:

Op 2003-01-14 17:30, schreef plien:
Tempeh is volgens mij die witte gefermenteerde sojabonenkoek, oftewel beschimmelde op elkaar geperste sojabonen.



Ketjap wordt ook van gefermenteerde sojabonen gemaakt hoor.
Maar ja, dat smaakt wel heel anders dan tempe.
,,,,فلافل

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Tempeh
« Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2003, 13:50:11 »
Probleem met schimmelprodukten i.h.a. vind ik dat er een andere schimmel bij kan komen, jakkiebah. Tempeh maak ik daarom in twee tot vier - opeenvolgende dagen op en anders - ondanks mijn zuinigheid...in het compostvat, maar ben dus ook benieuwd naar het invriezen...
de tuin: dat ben ik

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Tempeh
« Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2005, 22:31:29 »
Tempeh kan je marineren, in een marinade op basis van olie en water, met kruiden en knoflook, gember, en/of tomatenpuree. Dingen als ketjap, citroensap, speciale azijntjes, tamarinde zouden ook wel interessant kunnen zijn, maar dan moet je wel weten wat je doet. Eerst inprikken met een vork, dan in plakjes of blokjes snijden en dan op zijn minst een kwartiertje marineren. Dan 12 minuten in een oven van 180 graden.

Tempeh eerst inprikken? Omdat de marinade er dan beter bij kan? Is dat daarom? Hmm nooit geweten klinkt aannemelijk. De tempeh ribbetjes van de bbq waren in ieder geval yummie.

Bij de Indonees krijg je tempeh 'gekookt' in kokosmelk met wortel enzo. Is in kleine porties best lekker.. Is er iemand die dat weleens zelf maakt, en moet je de tempeh dan echt koken en niet marineren of doe je er nog iets anders mee? En wat gooi je nog meer bij die kokosmelk?
Yeah ik kan ook een Indonesisch kookboek uit de kast pakken, maar vroeg me af of mensen nog interessante tempeh tips hadden.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2005, 22:32:19 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Tempeh
« Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2005, 22:45:16 »
Tempeh eerst inprikken? Omdat de marinade er dan beter bij kan? Is dat daarom? Hmm nooit geweten klinkt aannemelijk. De tempeh ribbetjes van de bbq waren in ieder geval yummie.
Het inprikken is zodat de marinade beter kan inwerken ja, maar als je ze zo dun snijdt als voor de BBQ is dat niet nodig.

En dank :bloos:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Elsbeth

Re:Tempeh
« Reactie #16 Gepost op: 22 januari 2005, 23:49:16 »
Mensen, tempeh is gewoon ronduit  :pukey: Heb allerlei varianten gehad, gewoon bah bah bah. Waarom zou ik keihard mijn best gaan doen om van iets vies iets lekkers te maken? Koop dan gewoon iets wat sowieso al lekker is  ;D

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Tempeh
« Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2005, 23:50:55 »
jaja had je maar naar de bbq moeten komen!
en met gula djawa erover is ook heel lekker
je moet alleen niet een heel blok in 1x opeten, gewoon een beetje
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2005, 23:51:40 door Selly »
,,,,فلافل

Danielle

Re:Tempeh
« Reactie #18 Gepost op: 26 januari 2005, 20:24:36 »
Ben ik dan één van de weinigen die tempeh puur natuur, koud of gebakken als plak, lekker vindt? Ik vind het echt heerlijk. En nee, ik ben niet weer zwanger!

Ik snij mijn tempeh altijd in 4 plakken, waar ik dan 4 keer van eet (en mijn vriend eet dan een burger of zo want hij lust 't ook al nie...). De overige 3 gaan dan in de vriezer, soms wel voor 2 maand en ik ben er nooit naar van geworden hoor!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tempeh
« Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2005, 10:44:55 »
ik vind tempe in alle varianten heerlijk, zowel naturel als in de pittige marinade van de toko...