Vegatopia Forum

Tempeh

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Re:Tempeh
« Reactie #60 Gepost op: 16 februari 2011, 08:45:48 »

Ik kan het maar niet snappen. Je neemt een produkt dat van zich een ongelooflijk walgelijke smaak heeft, en vervolgens ga je veel moeite doen om dat te verdoezelen met ketjap, kruiden, marineren, en een zo grondig mogelijk bak/frituurproces.
Waarom neem neem je dan niet gewoon tofu als uitgangsprodukt? Goed, daar zit helemaal geen smaak aan. Maar liever dat dan tempeh.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Tempeh
« Reactie #61 Gepost op: 16 februari 2011, 09:20:00 »
Als je de tempeh gebakken hebt, overtollige olie afgieten, pan even van het vuur halen, dan een sausje van ketjap, sambal en andere kruiden er overheen gieten (je kunt het dus vast proberen met je eigen marinade mengsel?), pan terug op het vuur en net nog even doorbakken tot de marinade bijna helemaal verdampt is en er een pittig plakkerig laagje om de tempeh heen zit. Het brandt niet aan en het blijft stevig hoewel de echte knapperigheid er wel wat van af is.

Yep, zo doe ik het ook ongeveer. Tempeh frituren/bakken in koekenpan, daarna in sauspannetje sausje laten pruttelen en daarna de tempeh nog een minuut of 8 in laten sudderen.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2011, 13:26:58 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Tempeh
« Reactie #62 Gepost op: 16 februari 2011, 09:50:37 »
Ik stoom of kook de tempeh eerst altijd even, daarna lang ( soms wel 1 nacht) in de marinade en daarna pas bakken.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Tempeh
« Reactie #63 Gepost op: 16 februari 2011, 09:53:13 »
Ik laat het korter doorbakken dan 8 minuten, meestal maar een minuut ofzo?

@n: Ik vind de structuur van tempeh wel lekker af en toe, en het hoort gewoon bij andere gerechten dan tahoe. Het typische tempeh smaakje kan ik ook wel waarderen, mits flink getemperd door knoflook, sambal en ketjap. Bij een indische maaltijd vind ik tempeh erg lekker, maar tahoe niet. Ik denk wel dat ik 1 op de 20 keer tempeh eet, en de andere 19 keer tahoe.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Tempeh
« Reactie #64 Gepost op: 16 februari 2011, 09:56:56 »
Ik vind tempeh lekker. Ik eet het niet megavaak, maar een Indonesisch gerecht is bv ook dat je de tempeh in dunne plakjes een beetje laat drogen en dan frituren in zonnebloemolie. Serveren met zeezout en verder niks. Vind ik lekker hoor. Beetje milde sambal erop is ook lekker. Maar dan proef je de tempeh best puur. Prima.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tempeh
« Reactie #65 Gepost op: 16 februari 2011, 10:39:29 »
Oh ik vind tempeh echt heel erg lekker! Ik eet het alleen niet zo vaak omdat V. er niet zo'n fan van is (behalve als het door een Indonesiër is gemaakt  ::)). Net zoals Djooiss stoom ik het vaak even van tevoren, dan is de smaak net iets milder.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Tempeh
« Reactie #66 Gepost op: 16 februari 2011, 11:45:26 »
@@ñ: er zijn wel meer producten die doorgaans gemarineerd worden geconsumeerd (vl33s, k1p bijvoorbeeld). Ik vind tempeh best lekker en vooral de textuur vind ik goed, maar wat extra smaakmakers maken toch een groot verschil.

Volgende keer dus de Sam/Selly-methode.
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Tempeh
« Reactie #67 Gepost op: 16 februari 2011, 13:32:24 »
@@ñ: er zijn wel meer producten die doorgaans gemarineerd worden geconsumeerd (vl33s, k1p bijvoorbeeld).

Ja maar dat doe je dan niet om de oorspronkelijke smaak te verdoezelen. Toen ik nog vlees at, vond ik dat prima eetbaar zonder marinade. Ik snap ook die opmerkingen nooit, dat vlees pas lekker zou worden als je er rijkelijk met de kruidenpot overheen gaat (heb me een tijdje afgevraagd of dat een opmerking is van vleesverlaters om zichzelf zand in de ogen te strooien, en houd die mogelijkheid nog steeds serieus open).

Alleen die brokken vet kon ik nooit zonder antiperistaltische verschijnselen naar binnen werken, maar dat heeft niets met de smaak te maken.
O ja en niertjes. Mijn huisgenoot heeft dat één keer klaargemaakt (en daarna nooit weer), maar toen vond ik de hele keuken zo ernstig naar stal ruiken dat ik die niertjes nog niet met mijn vork heb durven aanraken.

@ñ blijft bij zijn eerder ge-opperde therorie, dat mensen verschillende smaakdrempels hebben. Mensen met een hoge smaakdrempel gooien overal veel kruiden overheen en lusten tempeh, tenen- en blauwschimmelkaas, en zijn iha dol op alle voer en ingrediënten waar een sterke smaak aan zit. Onnodig te vermelden dat @ñ zich tot de groep met een lage smaakdrempel rekent.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Tempeh
« Reactie #68 Gepost op: 16 februari 2011, 13:55:16 »
@ñ blijft bij zijn eerder ge-opperde therorie, dat mensen verschillende smaakdrempels hebben. Mensen met een hoge smaakdrempel gooien overal veel kruiden overheen en lusten tempeh, tenen- en blauwschimmelkaas, en zijn iha dol op alle voer en ingrediënten waar een sterke smaak aan zit. Onnodig te vermelden dat @ñ zich tot de groep met een lage smaakdrempel rekent.
Klopt denk ik heel goed!
* Sam behoort zeer zeker tot de groep met een zeer hoge smaakdrempel, zie het ultieme recept voor knoflooksaus van een paar jaar terug
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Tempeh
« Reactie #69 Gepost op: 16 februari 2011, 14:33:36 »
Ik kan het maar niet snappen. Je neemt een produkt dat van zich een ongelooflijk walgelijke smaak heeft, en vervolgens ga je veel moeite doen om dat te verdoezelen met ketjap, kruiden, marineren, en een zo grondig mogelijk bak/frituurproces.
Omdat, als het eenmaal goed gemarineerd en gebakken is, het waanzinnig lekker is! Véél lekkerder dan als je hetzelfde met tofu doet, vind ik. De smaak van tempeh op zichzelf vind ik niet zo lekker, maar een combinatie van die smaak met de smaak van de marinade is echt goddelijk. En ik vind de structuur van tempeh ook heel erg lekker, die structuur krijg je met tofu niet voor elkaar.

Schop. Normaalgesproken marineer ik tempeh in een mengsel van sojasaus, sambal en wat kruiden naar smaak (zie ook hier).
Ik gebruik ook (een variatie op) dat recept van Vegatopia, echt een heel goed recept!
Soms kook ik de tempeh voor het bakken even, dat maakt de structuur wat steviger en extra lekker, maar dan wordt de marinade weer minder goed opgenomen, waardoor de eigen smaak van de tempeh teveel overheerst. Dus ik ben ook nog aan het experimenteren om de juiste manier te vinden.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tempeh
« Reactie #70 Gepost op: 16 februari 2011, 15:06:20 »
Ik kook de tofu tempeh ook van tevoren, om de ergste tempehsmaak te verwijderen. Verder vind ik de structuur ervan heerlijk, niet zo zompig als (grotere stukken) tofu.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2011, 18:04:08 door Hizikigrrrl »

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Tempeh
« Reactie #71 Gepost op: 16 februari 2011, 15:18:58 »
Ik kook de tofu ook van tevoren, om de ergste tempehsmaak te verwijderen.
Tempeh bedoel je?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tempeh
« Reactie #72 Gepost op: 16 februari 2011, 17:28:56 »
Oké, jullie maken me nieuwsgierig. Wie wil er een poging doen de smaak en structuur van ongemarineerde tempeh te beschrijven?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Re:Tempeh
« Reactie #73 Gepost op: 16 februari 2011, 17:35:03 »
Als ik een poging zou doen om dat te beschrijven, zou ik dat in de ranzige-praat-draad moeten doen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tempeh
« Reactie #74 Gepost op: 16 februari 2011, 17:37:19 »
Ga je gang, misschien sluit het wel aan bij wat je zoal tegen kan komen in het ventilatierooster van de TGV  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Re:Tempeh
« Reactie #75 Gepost op: 16 februari 2011, 18:23:23 »

Nou heb ik me laten wijsmaken dat de Fransen alles eten wat beweegt los en vast zit, maar dat ze tempeh eten geloof ik niet. Heel goed mogelijk dat ze een emplooi voor dat spul hebben gevonden, als afschrikwekkend middel tegen al te nieuwsgierige Aagjes die graag in ventilatieroosters zitten te peuteren of zo.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Tempeh
« Reactie #76 Gepost op: 16 februari 2011, 18:38:00 »
Vind tempeh ook lekker. Ik ga er wel eens speciaal voor naar de natuurwinkel. Mijn vriend zegt dat hij het lekkerder vindt dan tofu.

Ik vind blauwe kaas vaak helemaal niet zo lekker, zeker goedkope. Dus of dat het is?
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2011, 19:34:05 door LL de Ling »

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Tempeh
« Reactie #77 Gepost op: 23 februari 2011, 09:44:48 »
Ik heb gister maar eens geprobeerd om het eerst te bakken en daarna te marineren, in plaats van andersom zoals ik normaal doe.
Ik vraag me af waarom ik dat nooit eerder geprobeerd heb, tofu bereid ik immers ook door pas ná het bakken te marineren.
Het is een stuk makkelijker op die manier, omdat ik tijdens het bakken niet de hele tijd hoefde te zorgen dat het niet aankoekt, maar alleen af en toe hoefde te roeren.
Ik weet zelf nog niet of ik de tempeh op deze manier nou iets lekkerder of iets minder lekker vind dan hoe ik het normaal doe, maar mijn lief was razend enthousiast, van hem moet ik het voortaan altijd op deze manier maken :D

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Tempeh
« Reactie #78 Gepost op: 24 februari 2011, 22:39:49 »
Ik heb gister maar eens geprobeerd om het eerst te bakken en daarna te marineren, in plaats van andersom zoals ik normaal doe.
Ik vraag me af waarom ik dat nooit eerder geprobeerd heb, tofu bereid ik immers ook door pas ná het bakken te marineren.
Het is een stuk makkelijker op die manier, omdat ik tijdens het bakken niet de hele tijd hoefde te zorgen dat het niet aankoekt, maar alleen af en toe hoefde te roeren.
Ik weet zelf nog niet of ik de tempeh op deze manier nou iets lekkerder of iets minder lekker vind dan hoe ik het normaal doe, maar mijn lief was razend enthousiast, van hem moet ik het voortaan altijd op deze manier maken :D

 :D Leuk!
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Tempeh
« Reactie #79 Gepost op: 06 april 2011, 21:01:34 »
Vandaag de tweede poging tempeh eerst-bakken-dan-marineren. En dit keer was het echt succesvol. Het geheim: een flinke schep (basterd-)suiker door de marinade brengt het resultaat een heel stuk dichter bij 'als van bij de Indonees'.
Gemüse ist mein Fleisch