Vegatopia Forum

Tempeh

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Tempeh
« Reactie #80 Gepost op: 09 april 2011, 18:26:04 »
Vind tempeh ook lekker. Ik ga er wel eens speciaal voor naar de natuurwinkel. Mijn vriend zegt dat hij het lekkerder vindt dan tofu.

Ik vind blauwe kaas vaak helemaal niet zo lekker, zeker goedkope. Dus of dat het is?

Ze verkopen het ook bij die toko tegenover de hema, das nog dichter bij je huis dan de natuurwinkel, ( en goedkoper ook trouwens), ze hebben er trouwens ook hele lekkere verse tofu én van sojakip, sojagarnalen enz schijnt :)
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Tempeh
« Reactie #81 Gepost op: 09 april 2011, 18:33:01 »
Vind tempeh ook lekker. Ik ga er wel eens speciaal voor naar de natuurwinkel. Mijn vriend zegt dat hij het lekkerder vindt dan tofu.

Ik vind blauwe kaas vaak helemaal niet zo lekker, zeker goedkope. Dus of dat het is?

Ze verkopen het ook bij die toko tegenover de hema, das nog dichter bij je huis dan de natuurwinkel,

Shit, daar moest ik nog naartoe vandaag. Stoommandje halen. En wellicht tempeh ;). Reden dat ik er niet zo vaak kom is dat ik deze winkel zo volgepropt vind. En de mensen niet zo aardig. Dan vind ik het wandelingetje naar de natuurwinkel prettiger. Ik heb zo'n hekel aan boodschappen doen en winkelen in Nederland dat ik het zo fijn mogelijk voor mezelf moet houden. (Ja, ik heb nooit gezegd dat ik normaal was ;)).

Maar ik ben wel heel erg verwend met de geweldige toko op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht. Als het even kan, wip ik ik gewoon daar langs.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2011, 18:38:32 door LL de Ling »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Tempeh
« Reactie #82 Gepost op: 10 april 2011, 21:03:07 »
Hoe marineer je tempeh eigenlijk op de manier zoals je ze in surinaamse broodjeszaken krijgt?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Tempeh
« Reactie #83 Gepost op: 10 april 2011, 21:28:22 »
Hoe marineer je tempeh eigenlijk op de manier zoals je ze in surinaamse broodjeszaken krijgt?

Zo http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,3993.msg586550.html#msg586550
,,,,فلافل

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Tempeh
« Reactie #84 Gepost op: 12 april 2011, 11:43:41 »
Ik was van de week bij een MCD-supermarkt, en daar hadden ze ook tempeh. Ik vond het een heel lekkere, hij had een zachtere smaak dan die van Jumbo en biowinkel.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tempeh
« Reactie #85 Gepost op: 13 april 2011, 15:25:40 »
Zo'n langwerpig blok?

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Tempeh
« Reactie #86 Gepost op: 14 april 2011, 17:58:02 »
Ja, eentje zonder vernoeming van merk of ingrediënten.
Is tempeh overigens niet altijd in de vorm van een langwerpig blok? Ik heb nog nooit een andere vorm tempeh gezien.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tempeh
« Reactie #87 Gepost op: 07 juni 2013, 20:47:19 »
Ik zag dat ze bij de Jumbo ook tempeh verkopen, helaas was het uitverkocht en stond er ook geen prijs bij. Is deze tempeh lekker en hoeveel kost het?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tempeh
« Reactie #88 Gepost op: 07 juni 2013, 21:12:18 »
1,79 en het is dezelfde tempeh die ze bij veel toko's hebben.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tempeh
« Reactie #89 Gepost op: 07 juni 2013, 21:35:03 »
1,79 en het is dezelfde tempeh die ze bij veel toko's hebben.

Dank! Dat scheelt wel met de biotempeh vd biowinkel. Die is geloof ik een euro duurder.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.902
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Tempeh
« Reactie #90 Gepost op: 20 juni 2013, 15:49:26 »
In het kader van supermarkten waar ze tempeh verkopen: de Dirk, gewoon bij de vleesvervangers.

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Tempeh
« Reactie #91 Gepost op: 20 juni 2013, 16:43:16 »
Hoe marineer je tempeh eigenlijk op de manier zoals je ze in surinaamse broodjeszaken krijgt?

Ik zie wel dat dit al een heel oude topic is, maar anagezien ie nu toch omhoog is nog even mijn manier van 'zoals bij de toko of surinamer':

Frituur een in reepjes gesneden blok tempe totdat ie goudbruin is (of bak in een koekenpan eventueel).

Maak een aantal rode pepers, een ui, 5 tenen knoflook en 3 cm gember fijn in een vijzel (of met een staafmixer). Bak dat mengsel in een wok in ruim olie totdat de olie rood wordt/je denkt dat het wel goed is (na een minuutje of drie). Wat lekker is, is om naast de fijngemaakte pepers er ook nog een aantal grote stukken bij te doen.

Doe er de gefrituurde tempe bij met een scheut zoute sojasaus, een flinke dot zoete ketjap (ketjap medja bijvoorbeeld, liever niet die van Conimex want die is niet zo lekker). Een flinke dot is denk ik 5 eetlepels, of iets meer. Als je ketjap niet heel zoet is gewoon een eetleper suiker erbij doen.

Nog een minuutje bakken en klaar.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tempeh
« Reactie #92 Gepost op: 20 juni 2013, 17:44:56 »
Dat klinkt erg lekker!
Vraagje: die ketjap medja, die ken ik niet, waar haal je die?

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Tempeh
« Reactie #93 Gepost op: 15 november 2013, 17:07:41 »
Bij mijn Vomar hebben ze ook tempeh, dezelfde als ze bij de Jumbo en Aziatische winkels hebben, alleen kost ie hier ongeveer 3 euro.
Dat is nogal een verschil met de 1.80 bij de Jumbo en 1.30 bij de Aziatische winkel (als ik me de prijzen goed herinner, en ze de laatste jaren niet veranderd zijn).
Dus aan de ene kant ben ik er erg blij mee, dat ik niet naar het centrum hoef voor tempeh, aan de andere kant vind ik 'm belachelijk duur en koop ik 'm dus niet hier.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Tempeh
« Reactie #94 Gepost op: 15 november 2013, 21:08:00 »
Dat klinkt erg lekker!
Vraagje: die ketjap medja, die ken ik niet, waar haal je die?

Beetje laat, maar die ziek ik wel in de wat uitgebreidere supermarkten opduiken soms en anders toko's met Indonesische spullen.

In de tokotempeh's en dan bedoel ik de afhaal zie ik eigenlijk grofweg 2 soorten: 1 wat hardere met kleinere dingetjes en een groffere variant die vaak wat zachter is. Ligt dat aan de bereidingswijze of aan het merk? Indien het merk, welke vind ik waar?
Ik bereid het nooit thuis eigenlijk en dat moet toch maar eens veranderen...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Tempeh
« Reactie #95 Gepost op: 16 november 2013, 12:41:17 »
Die grove heb je hier in elke toko. Is niete cht een merk, langwerpig ding met een klein wit etiketje. Die kleinere hardere is volgens mij gewoon dezelfde maar dan langer gefrituurd.

Die van de biowinkel is wel een stuk compacter/steviger trouwens, vind ik ook net iets lekkerder.

Vegatopia

[Koken] Spiesjes met tempeh en papaja
« Reactie #96 Gepost op: 21 april 2015, 13:00:36 »
Spiesjes met tempeh & papaja

Het volgende recept komt uit het boek The Green Kitchen Travels dat we gister bespraken. In dit prachtige reiskookboek staan interessante en prachtige verhalen met dito recepten. Dit recept voor Spiesjes met tempeh & papaja is daar een goed voorbeeld van.

Source: Spiesjes met tempeh & papaja
« Laatst bewerkt op: 21 april 2015, 20:51:40 door Eelco »

Vegatopia

[Koken] Tempeh met trappist
« Reactie #97 Gepost op: 08 juli 2015, 13:00:19 »
Tempeh met trappist

"Tempeh is geschikt voor het bereiden van (Oosterse) gerechten" stond er op het pak dat ik in de supermarkt kocht. Toegegeven, tempeh is niet zo erg bekend en meestal wordt het gebruikt in de Aziatisch geïnspireerde keuken. Dit is voor ons een aanleiding om aan de slag te gaan met producten van eigen bodem: trappistenbier, stroop en champignons. 

Source: Tempeh met trappist

Vegatopia

[Koken] Tempeh in poesta-style
« Reactie #98 Gepost op: 15 juli 2015, 13:01:00 »
Tempeh in poesta-style

Onze gastredacteur Joke Boon is op dit moment druk aan het schrijven aan het kookboek 'Bonen! Elke maand 12 verrassende recepten met bonen', dat medio november bij Carrera Culinair verschijnt. Wij zijn trots dat we de komende tijd alvast af en toe een voorproefje mogen plaatsen uit dit boek. De foto's blijven nog een verrassing, want de foto's die wij hier plaatsen, zijn nog niet de officiële. Vandaag: tempeh in poesta-style, voor op brood, bij rijst of als wrapvulling.

Source: Tempeh in poesta-style

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tempeh
« Reactie #99 Gepost op: 02 september 2015, 09:03:06 »
Ik ben dol op (gemarineerde) tempeh!

Ik vind wel dat tempeh (net uit de verpakking) ruikt naar latexverf! Vinden jullie dat ook? Ik moet daar altijd een beetje om lachen, omdat ik weet dat het na bereiding superlekker is. Maar die associatie krijg ik er maar niet uit. Het ziet er ook een beetje uit alsof het oppervlak geverfd is met latex  :heehee: