Vegatopia Forum

Tempeh

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Tempeh
« Reactie #100 Gepost op: 02 september 2015, 09:30:26 »
ik weet dat het na bereiding superlekker is. Maar die associatie krijg ik er maar niet uit. Het ziet er ook een beetje uit alsof het oppervlak geverfd is met latex  :heehee:

Ja hier ook heel erg!!
Ik wil de tempeh poesta style binnenkort trouwens eens maken.
,,,,فلافل

Re: Tempeh
« Reactie #101 Gepost op: 02 september 2015, 10:59:08 »
Het ziet er ook een beetje uit alsof het oppervlak geverfd is met latex  :heehee:

Met dit verschil dat latex beter smaakt.  :P
Maar over de eetbaarheid van dat spul heb ik me al eerder uitgelaten in dit onderwerp, dus daar zal ik het maar bij laten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: Tempeh
« Reactie #102 Gepost op: 02 september 2015, 12:02:01 »
Ik eet een keer in de week tempeh en heb niet veel zin om die te gaan marineren. Tempeh heeft, anders dan seitan en tofu, zijn eigen smaak. Tofu marineer ik wel, zo niet smaakt  die veel te flets. Tempeh is al gemarineerd van zichzelf in de saus van zijn bokaal, dat is vocht dat ik graag opdrink, of in de soep doe, met een typische smaak van de fermentatie. Meer hoeft dat niet te zijn...Gewoon de pan in dus.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tempeh
« Reactie #103 Gepost op: 02 september 2015, 12:05:09 »
Haha, goeie vergelijking met latex. Dat vind ik dus ook :D.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: Tempeh
« Reactie #104 Gepost op: 02 september 2015, 12:06:24 »

Citaat
Met dit verschil dat latex beter smaakt.  :P
Maar over de eetbaarheid van dat spul heb ik me al eerder uitgelaten in dit onderwerp, dus daar zal ik het maar bij laten.
Jouw smaakgevoel tegen het mijne...
Overigens nog veel plezier met het degusteren van latex... :hungry:
« Laatst bewerkt op: 02 september 2015, 12:10:15 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: Tempeh
« Reactie #105 Gepost op: 02 september 2015, 12:08:06 »
Haha, goeie vergelijking met latex. Dat vind ik dus ook :D.
De gustibus....
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tempeh
« Reactie #106 Gepost op: 02 september 2015, 12:39:33 »
Als je de tempeh even kookt van tevoren, verdwijnt die typische smaak enigszins.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.520
Re: Tempeh
« Reactie #107 Gepost op: 02 september 2015, 14:50:08 »
Mijn vriend en ik vinden allebei tempé erg lekker. Maar ik vind het zelf naar van die ouderwetse witte houtlijm ruiken, die je vroeger op school kreeg ;)

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tempeh
« Reactie #108 Gepost op: 02 september 2015, 15:38:18 »
Als je de tempeh even kookt van tevoren, verdwijnt die typische smaak enigszins.

Die smaak proef je uiteindelijk helemaal niet, het is net met het openen van de verpakking.

Ik stoom het vaak even (ergens gelezen dat de marinade dan beter intrekt).

En ik doe de tempeh in de warme marinade, een tijdje beetje bakken, dan met pan en al afkoelen en in de koelkast.
Volgende dag weer opwarmen. Hmmmmm!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.520
Re: Tempeh
« Reactie #109 Gepost op: 02 september 2015, 18:53:48 »
Bij mijn favoriete tempégerecht wordt de tempé in plaats van gemarineerd, eerst gestoofd in water met tamarinde, santen, laos en palmsuiker. Blaadje salam erbij en wat sereh. Als het water helemaal verdampt is, dan even laten afkoelen/opdrogen. Daarna bakken in wat olie. Echt heel erg lekker  :-*
Uit het Groot indonesisch kookboek van Beb Vuyk.

Vegatopia

[Koken] Tempehchips met gomasio
« Reactie #110 Gepost op: 11 maart 2016, 13:00:58 »
Tempehchips met gomasio

Niet iedereen is dol op tempeh. Het heeft een beetje een gefermenteerd smaakje, waar je van moet houden. Ik vind het heerlijk, vooral als het knapperig gebakken is. En bij ultiem knapperig denk ik al snel aan chips.

Source: Tempehchips met gomasio

Vegatopia

[Koken] Paksoi en gemarineerde tempeh van de grill
« Reactie #111 Gepost op: 06 juli 2017, 13:00:39 »
Paksoi en gemarineerde tempeh van de grill

Al de hele week liep ik rond met een idee voor een gerechtje in mijn hoofd. Een idee voor een gerechtje van de barbecue. Helaas was het net op de zondag dat ik tijd had om lekker te gaan kokkerellen, geen barbecueweer. Maar geen nood; met een grillpan kom je er ook!
 
 
 
 

Source: Paksoi en gemarineerde tempeh van de grill

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: Tempeh
« Reactie #112 Gepost op: 24 juli 2017, 22:22:16 »
Bij mijn favoriete tempégerecht wordt de tempé in plaats van gemarineerd, eerst gestoofd in water met tamarinde, santen, laos en palmsuiker. Blaadje salam erbij en wat sereh. Als het water helemaal verdampt is, dan even laten afkoelen/opdrogen. Daarna bakken in wat olie. Echt heel erg lekker  :-*
Uit het Groot indonesisch kookboek van Beb Vuyk.
Ik wil wel maar ik kan hier enkel de basisgamma kruiden krijgen. Ik weet trouwens niet wat dat allemaal is. En zeker niet in het Spaans. Jammer, want ik begin tempeh na vele jaren goed  beu te raken.
Eet wat best is voor de planeet.