Vegatopia Forum

Pastinaak

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Pastinaak
« Gepost op: 25 februari 2003, 13:33:31 »
Hoi allemaal,

Ik heb zojuist mijn groentetas van Odin opgehaald en er zat o.a. pastinaak in.  ???

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit moet gaan klaarmaken. Wie heeft er voor mij een smaakvol, liefst pittig recept hiermee?

Bedankt vast voor de moeite!!   :thumbsup:

Groetjes
Helena
Van leven ga je dood

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Pastinaak
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2003, 13:50:43 »
Uit De Vegetarische KeukenPastinaak-kastanjekroketten. Als je ze rond maakt zijn het pastinaak-kastanje-bitterballen.

5 ons pastinaak in stukjes.
125 gram schoongemaakte kastanjes (of kant-en klare kastanjepuree).
Kook dat samen tot prut, doe er een gebakken teentje knoflook, zout, peper en een el verse koreander bij. Draai er balletjes van en paneer die.


Ook lekker in stamppot.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2003, 13:52:01 door bart »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pastinaak
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2003, 14:09:52 »
Wow, bedankt, wat een combinatie. Deze ga ik zeker uitproberen! Bedankt!

Helena :hungry:
Van leven ga je dood

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pastinaak
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2003, 14:20:31 »
Pastinaak is in het Engels parsnip... even op Food and Wine gezocht, daar staan o.a. wortel-pastinaaksoep en parsnip custard/pudding! (Carmen! Weer zo'n vreemde pudding!! ;))

Delia Smith frutselt er ook wel eens mee, en hier een recept om ze te roosteren.
En nog meer recepten van de BBC.




En wat is een parsnip dan wel? :
Another member of the parsley family, the parsnip is a traditional winter vegetable. The cold winter weather is actually partly responsible for the delicious flavour of the parsnip as the cold helps to turn the starches into sugars. The parsnip has been used throughout the centuries since the time of the Roman Empire.

It was extremely popular in the middle ages due to it's high carbohydrate content, sweet flavour and nutritious flesh, the parsnip is high in potassium, calcium and vitamin A. In fact the parsnip was the staple root vegetable until it was ousted by the potato in the 16th century. Parsnips are still widely used, especially in the winter months as roast vegetables as well as in soups and other dishes.




Op Groentewijzer nog meer recepten, maar dan in het NL :D.




Op Xquis.com deze info:

Pastinaak wordt ook wel pinksternakel of witte peen genoemd. Het is een wit-gele wortel met een pittige smaak. Het is familie van de gewone wortel, maar is iets zoeter van smaak en wat zachter van samenstelling. De pastinaak is een echte wintergroente. De specifieke smaak wordt pas verkregen als de vorst er overheen is gegaan. Vroeger verving de pastinaak zelfs de aardappel. Tegenwoordig is deze groente echter wat in de vergetelheid geraakt.


Aankopen

De pastinaak is een typische wintergroente en kan van oktober tot maart gekocht worden. Ga bij de aankoop steeds na of de wortel er stevig uitziet. Mijd verschrompelde of verdroogde exemplaren. Er mogen ook geen bruine plekken op te zien zijn.


Bewaren

Pastinaken kan men het best op een koele plek of in de groentela van de koelkast bewaren.


Bereiding

Voor gebruik worden de uiteinden afgesneden. Desgewenst kan de pastinaak geschild worden. Pastinaken smaken heerlijk in soepen, hutsepot en stoofschotels, maar kunnen ook in rauwkostsalades verwerkt worden. Pastinaak is gebakken ook erg lekker. Voor u pastinaak bakt, kookt u ze best even voor. Pastinaak heeft een zoete smaak die u gemakkelijk kan combineren met andere wortelsoorten. De harde kern verwijdert u best.


Gezondheid

Pastinaak is rijk aan mineralen en is erg geschikt voor diabetici. Ze bevatten veel koolhydraten. Pastinaken gaan maagkramp tegen en hebben een vochtafdrijvende werking.

 Voedingswaarde per 100 g
 Energie  64 kcal  
 Voedingsvezels   4 g
 Koolhydraten   19 g
 Eiwit   1,3 g
 







Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pastinaak
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2003, 14:33:40 »
Harstikke bedankt, hier kan ik wel een pastinaakje of wat mee wegwerken.
Dat vind ik toch het fijne van dit forum, als je iets wilt weten, heb je ook heel snel antwoord. Bedankt daarvoor!

(Ik voel me al bijna zo thuis, dat ik me straks nog spontaan ga voorstellen, hihi  ;) )

Helena
Van leven ga je dood

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pastinaak
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2003, 15:49:24 »
Pastinaak recepten van de Nederlandse Vegetariersbond:

Pastinaak-mosterdsoep
1 pastinaak * 1 ui * 1 teentje knoflook * olijfolie * 1 ltr bouillon * 3 el mosterd * 1 busje slagroom (of sojaroom) * zout * 2 el peterselie
Snij de pastinaak in blokjes en de ui in ringen. Fruit de uienringen met geperste knoflook in olie. Bouillon en blokjes pastinaak erbij en gaar koken. Meng de mosterd door de room en giet het bij de soep. Warm goed door (niet meer laten koken!). Maak op smaak met zout en strooi er fijngehakte peterselie over.

Salade macedoine
4 worteltjes * 1 pastinaak * 2 aardappelen * 1 kop doperwtjes * 2 el peterselie * 3 el kwark & 3 el mayonaise (of 6 el sojanaise) * 1 tl citroensap * peper & zout
Snij wortel, raap en aardappel in kleine blokjes (1/2 cm). Blancheer de verschillende blokjes en erwtjes afzonderlijk 'beetgaar', spoel koud af en schep ze met fijngesneden peterselie door elkaar. Meng kwark, mayonaise en citroensap en roer het door de groenten. Maak op smaak met peper en zout.

Pastinaak-wortel-puree
500 gr pastinaak * 250 gr wortel * zure room & olijfolie * nootmuskaat
Snij pastinaak en wortel in grove stukken. Kook ze met een snufje zout gaar en kook op hoog vuur al roerend het vocht zoveel mogelijk in. Pureer met zure room en een scheutje olijfolie. Draai versgeraspte nootmuskaat erover.
¥ je kan ook 'driesterren-puree' maken van aardappels en knolselderij of van wortel en pompoen.

Frieten
aardappelen/kliswortel/pastinaak/selderieknol * frituurvet & (kruiden)-zout.
Friet maak je niet alleen van aardappels. Ook kliswortel, pastinaak en selderieknol 'leveren' lekkere frieten. Boen of schil de knollen. Snij ze in stevige strips en spoel ze af onder ruim water (zo raak je het overtollig zetmeel kwijt). Rol ze in een theedoek en dep ze droog. Bak de frieten twee keer (de eerste keer ongeveer 5 min. op 160', de tweede keer voor een goudbruin kostje op 180'). Laat uitlekken op keukenpapier en bestrooi ze licht met zout.

Spaanse hutspot
2 winterwortels * 2 uien * 1 pastinaak * boter * 1 kop water * zout * 1 pot witte bonen * zwarte peper
Snij de uien in dikke manen, de wortel en pastinaak in grove stukken. Fruit de ui in de boter en leg de wortel en pastinaak bovenop. Niet roeren, water en snufje zout erop en aan de kook brengen. Als alles gaar is, de zaak luchtig door elkaar stampen, bonen erdoor en nog even doorwarmen. Draai er aan tafel naar smaak zwarte peper over. Eet met mosterdsaus.




Pastinaakrecepten van EVA, zoals bv. deze Groentecouscous:

Voor 5 personen

2 kleine uien
3 el olijfolie
1 tl kurkuma
0.5 tl chilipoeder
2 tl geraspte, verse gemberwortel
1 pijpje kaneel
2 wortels (in dikke plakken)
2 pastinaken (in dikke plakken)
4 dl groentenbouillon
300 g pompoen (in blokjes)
250 g bloemkool (in roosjes)
1 courgette (in dikke plakken)
425 g kikkererwten (uit blik, uitgelekt)
paar saffraandraadjes
2 el gehakte, verse koriander
2 el gehakte, verse snijpeterselie
225 g couscous
2.5 dl kokend water
25 g boter


Bereidingswijze:
Snijd de uien in dunne ringen. Verhit 2 eetlepels olie in een grote pan. Voeg de uien toe en fruit ze in 3 minuten glazig; af en toe roeren.
Voeg kurkuma, chilipoeder en gember toe. Bak al roerend nog 1 minuut.
Voeg het pijpje knaeel, de wortel, pastinaak en bouillon toe. Breng het mengsel afgedekt aan de kook. Zet het vuur laag en laat de groenten in ca. 5 minuten bijna gaar koken.
Voeg pompoen, bloemkool en courgette toe en laat alles nog 10 minuten zacht koken. Roer kikkererwten, saffraan, koriander en peterselie erdoor. Laat het mengsel 5 minuten zonder deksel zacht koken. Verwijder het pijpje kaneel.
Doe de couscous in een kom en voeg kokend water toe. Laat hem 2 minuten staan.
Voeg de rest van de olie en boter toe en werk die erdoor met een vork. Leg een bedje couscous op elk bord en schep daar wat groentemengsel op.

Tip: de groenten kunnen een dag van tevoren worden bereid en in de koelkast worden bewaard. Couscous kan het beste vlak voor het opdienen worden bereid.



« Laatst bewerkt op: 25 februari 2003, 15:57:55 door Machteld »

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Pastinaak
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2003, 17:01:02 »
Met kerst heb ik lekkere pastinaken met een recept van Delia Smith gemaakt:

oven voorverwarmen op 190 graden
pastinaken en stukjes snijden en kort koken zodat ze beetgaar zijn
mengseltje maken van olie, scherpe mosterd en ahornsiroop/honing, mengseltje moet zowel scherp als zoet smaken
pastinaken afgieten en in ovenschotel doen
mostersmengseltje erover heen doen
20 minuten in oven

Lekker!!

,,,,فلافل

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Pastinaak
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2003, 10:49:43 »
Ik vind het vooral leuk als de recepten ook echt al eens gemaakt/gesmaakt werden. Bedankt, Selly!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pastinaak
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2003, 13:11:44 »
waar kopen jullie pastinaken? mijn moeder zoekt ze al eeuwen maar ze zijn nergens verkrijgbaar...

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Pastinaak
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2003, 13:20:49 »
Je woont toch in Utrecht?
De biologische winkel in de Biltstraat heeft ze vaak, en op de boerenmarkt (vrijdag op de Vredenburg) kun je ze ook wel vinden.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pastinaak
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2003, 15:33:19 »
Ook De Natuurwinkel heeft ze regelmatig in het assortiment.

Oh ja Bart, ik heb zojuis een pot kastanjepuree aangeschaft, ik ga morgen aan de slag met de kroketten. Je hoort wel of ze lekker waren.
Van leven ga je dood

mirte

Re:Pastinaak
« Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2003, 15:31:23 »
mmmmm, pastinaak....  
Echt superlekker. Gebruik het overal in plaats van wortel. Het heeft dezelfde structuur en de smaak heeft er ook wel wat van maar het is lekkerder!
Waar zouden we zijn zonder de natuurvoedingswinkel...

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pastinaak
« Reactie #12 Gepost op: 08 maart 2003, 17:18:02 »
Je woont toch in Utrecht?
De biologische winkel in de Biltstraat heeft ze vaak, en op de boerenmarkt (vrijdag op de Vredenburg) kun je ze ook wel vinden.

nee ik woon bij Rotterdam. Kom wel geregeld in Utrecht. Weet je misschien ook iets in R'dam?

ilse_

Re:Pastinaak
« Reactie #13 Gepost op: 08 maart 2003, 18:34:02 »
Ook De Natuurwinkel heeft ze regelmatig in het assortiment.

Oh ja Bart, ik heb zojuis een pot kastanjepuree aangeschaft, ik ga morgen aan de slag met de kroketten. Je hoort wel of ze lekker waren.


En? was het lekker, ik heb namelijk met dezelfde bedoeling vorige jaar (!) ook een blikje kastanjepuree gekocht( 5 euro  ::)) en ik wil ze ook graag maken  :)

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Pastinaak
« Reactie #14 Gepost op: 08 maart 2003, 19:19:47 »
nee ik woon bij Rotterdam. Weet je misschien ook iets in R'dam?

In Rotterdam is toch een hele ecologisch winkelcentrum?
:witch2:

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Pastinaak
« Reactie #15 Gepost op: 08 maart 2003, 19:24:02 »
Er is iig een Gimsel

Gimsel
Mariniersweg 9
3011 NB Rotterdam
Telefoon: 010-4047342
Fax: 010-2409555
Franchisenemer: de heer J. van der Sande en
de heer F. Saat

Betalingsmogelijkheden:
U kunt betalen met Pinpas en/of Chipper.
 
     
Onze openingstijden:
Maandag/ Vrijdag: 8.00 tot 20.00 uur
Zaterdag: 8.00 tot 18.00 uur

Bijzonderheden:
Onze winkel werkt met de moderne scankassa.
Alle moderne faciliteiten aanwezig breed
assortiment EKO-levensmiddelen, alle natuur-
voedingsspecialiteiten en de gehele dag vers
brood uit eigen bakkerij inclusief eigen bakkerij
en groentensnijkeuken. Natuurdrogisterij,
homeopathie Advies, informatie en (kook)
cursussen Bio-cafe/lunchroom Gimsel
Rotterdam is onderdeel van de Groene
Passage, de grootste natuurvoedings-
supermarkt  van Europa.
 
:witch2:

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pastinaak
« Reactie #16 Gepost op: 21 maart 2003, 11:03:07 »
nee ik woon bij Rotterdam. Weet je misschien ook iets in R'dam?

In Rotterdam is toch een hele ecologisch winkelcentrum?

weet je meer dan ik *grinnik*

Volgens mij is Rotterdam meer de stad van bram ladage, kebab, shoarma en halalproducten.

Re:Pastinaak
« Reactie #17 Gepost op: 21 maart 2003, 11:22:01 »
nee ik woon bij Rotterdam. Weet je misschien ook iets in R'dam?

In Rotterdam is toch een hele ecologisch winkelcentrum?

weet je meer dan ik *grinnik*

Volgens mij is Rotterdam meer de stad van bram ladage, kebab, shoarma en halalproducten.
De Groene Passage denk ik? Je hoeft niet eens zo ver te zoeken. Je kan het gewoon hier vinden.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Pastinaak
« Reactie #18 Gepost op: 08 december 2004, 15:24:16 »
Ik wil vanavond, als ik daar nog de puf voor heb tenminste na een lange archief en collegedag... :/  de prei-pastinaaksoep gaan maken. Weet iemand hoelang pastinaak ind e soep moet koken en is het nodig er hierna met een staafmixer doorheen tegaan, of vallen de blokjes pastinaak zo wel uit elkaar (of evt met een stamper voor een wat grovere soep)

Groetjes en bedankt, Isa
'fish are friends, not food!'

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Pastinaak
« Reactie #19 Gepost op: 08 december 2004, 16:41:50 »
Weet iemand hoelang pastinaak ind e soep moet koken
Om het goed pureerbaar te laten zijn toch wel een minuut of 25/30. De pastinaak is dan heel erg gaar en voor soep is dat dus goed.

Citaat
en is het nodig er hierna met een staafmixer doorheen tegaan,

ja

Citaat
of vallen de blokjes pastinaak zo wel uit elkaar

nee
« Laatst bewerkt op: 08 december 2004, 16:42:53 door Selly »
,,,,فلافل