Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Vragen over vitamine B12
« Gepost op: 19 september 2002, 03:01:00 »
Ik ben geen natuurkundige dus vandaar de volgende vraag:

In mijn multivitamine zit 75 ug b-12. Is dit voldoende voor wat ik binnenkrijg en vervolgens binnenhoud?
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2003, 08:37:30 door Christiaan »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2002, 07:55:00 »
toevallig hebben pip en ik het daar gisteren in de chat ook nog even over gehad. de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 1 microgram (ug/mcg).  ik meen ooit ergens het advies gezien te hebben dat je dagelijks 100 ug of wekelijks 1000 ug moet slikken.

dit is wat de FAQ van de international vegetarian union er over te zeggen heeft
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2002, 07:55:00 »
Slechts een klein gedeelte wordt opgenomen.
Dat moet voldoende zijn.
In je mond laten oplossen, onder je tong bijvoorbeeld of kauwen.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2002, 13:34:00 »
Quote:

Op 2002-09-19 07:55, schreef Dick:
Slechts een klein gedeelte wordt opgenomen.
Dat moet voldoende zijn.
In je mond laten oplossen, onder je tong bijvoorbeeld of kauwen.




Gatverdamme! Alleen bij de gedachte dat ik zo'n kletser van een Solgar moet opzuigen doet met kokhalzen. Ik vind de smaak al vreselijk ranzig als ik hem ff in mijn keel proef wanneer ik hem met grote hoeveelheden vloeistof naar binnen kieper. En die geur......brrrrr
Dat goedje moet wel heel gezond zijn.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2002, 16:22:00 »
?
Die solgar die ik heb heeft een lekker frambozensmaakje.
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #5 Gepost op: 19 september 2002, 16:35:00 »
Ik heb de multivit.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2002, 00:29:00 »
Nu ben ik er sinds vandaag achter gekomen dat er schapenwol in mijn pilletjes zit. Pffff....wie weet een ander (goed) merk multivitaminen welke geschikt is voor veganisten? Christiaan, ik kan me herinneren dat jij ooit een merk noemde maar ik kan het niet vinden op het forum.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2002, 07:59:00 »
ik kan me niet herinneren het ooit over multivitaminepillen gehad te hebben. ik slik er ook geen. wel B12. die zijn van KAL. misschien dat die, of solgar, ook multivitaminen hebben zonder dierlijke producten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Viz

  • ***
  • 395
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2002, 10:27:00 »
ik heb multivitaminen van 'essential organics', die is geschikt voor vegetariers (staat erop, voor veganisten weet ik het niet) te koop bij de Tuinen en een stuk goedkoper dan Solgar
'fish are friends, not food!'

Offline Viz

  • ***
  • 395
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2002, 11:08:00 »
oh, er zit lecithine in...
niet geschikt voor veganeense mensen dus...
'fish are friends, not food!'

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #10 Gepost op: 20 september 2002, 11:44:00 »
Toch maar weer eens de B12-diskussie induiken voor wat betreft de ADH.

Op de site van TNO voeding kun (kon!?) je de volgende uitleg vinden:
Quote:

"Wat betekent ADH?:
De ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) is die hoeveelheid van een macro- of microvoedingsstof die gemiddeld in de dagelijkse voeding aanwezig moet zijn om te voldoen aan de behoefte aan die voedingsstof van vrijwel ieder individu (97,5%) in een bepaalde bevolkingsgroep. In Amerika wordt de term 'recommended dietary allowance' (RDA) gebruikt. ADH's worden meestal op nationaal niveau door onafhankelijke wetenschappelijke commissies vastgesteld, in Nederland door de Voedingsraad. Door verschillen in benadering en in voedings- en leefgewoonten kunnen ADH's voor hetzelfde vitamine tussen landen verschillen. De hoogte van de ADH's is voornamelijk berekend op basis van het voorkomen van vitaminegebreksziekten. Er is dan wel een behoorlijk ruime marge aanwezig om te garanderen dat iedereen voldoende van het vitamine binnen krijgt om een gebreksziekte te voorkomen. De laatste tijd zijn er steeds meer wetenschappers die denken dat een optimale inneming van vitamines wel eens hoger zou kunnen liggen dan de ADH."




Naar mijn mening moet men zich niet blindstaren op de hoeveelheid B12 in tabletten. Ik neem aan dat deze zo'n grote hoeveelheden B12 bevatten om juist in het geval van tekorten en stofwisselingsproblemen toch te zorgen voor voldoende B12-opname in het lichaam. Dit geldt echter niet voor "normale" gezonde mensen (die genoemde 97,5% van de bevolking). De ADH voor B12, die in Nederland dus op 1 mcg ligt, zou voldoende moeten zijn voor haast iedereen. Die ADH verschilt trouwens van land tot land, zeker voor B12. In Nederland acht men dus volgens de laatste gegevens 1 mcg voldoende, in de VS stelt men de "Daily Value" op 6 mcg B12. Je moet echter niet vergeten dat het hier gaat om extreem kleine hoeveelheden. 1 microgram is immers slechts 1/1.000.000 gram. Ter vergelijking: Voor calcium ligt de ADH momenteel op 1 gram, dus een miljoen keer zo veel als voor B12, maar goed, dat is natuurlijk ook geen vitamine maar een mineraal.

Ik trek nu de stoute schoenen aan en ga kontakt opnemen met de Voedingsraad. Ik zou graag wat meer willen weten over de vaststelling van de ADH's en waarom die van B12 kort geleden (vorig jaar of zo) is aangepast van 2 naar 1 mcg.

dagelijxe dosis b-12
« Reactie #11 Gepost op: 20 september 2002, 12:24:00 »
Quote:

Op de site van TNO voeding kun (kon!?) je de volgende uitleg vinden:
Quote:

... om te voldoen aan de behoefte aan die voedingsstof van vrijwel ieder individu (97,5%) in een bepaalde bevolkingsgroep.
.
.
De hoogte van de ADH's is voornamelijk berekend op basis van het voorkomen van vitaminegebreksziekten. Er is dan wel een behoorlijk ruime marge aanwezig om te garanderen dat iedereen voldoende van het vitamine binnen krijgt om een gebreksziekte te voorkomen.





Wordt de hoeveelheid om in de behoefte te voorzien hoger gesteld dan wat voldoende is om gebreksziekten te voorkomen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #12 Gepost op: 20 september 2002, 15:02:00 »
De uitleg van TNO lijkt me duidelijk. Ik begrijp je vraag niet An.

dagelijxe dosis b-12
« Reactie #13 Gepost op: 20 september 2002, 15:36:00 »

Ik mis hier even van welk criterium je moet uitgaan om te weten of je aan de ADH voldoende hebt.
Als ik precies de ADH dosering aanhoud, loop ik dan risico tot de 2.5% te behoren die daar niet voldoende aan heeft, of slik ik dan gegarandeerd ruim voldoende, zoals even later wordt gesuggereerd?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #14 Gepost op: 20 september 2002, 16:57:00 »
Quote:

Op 2002-09-20 15:36, schreef An Teater:
Als ik precies de ADH dosering aanhoud, loop ik dan risico tot de 2.5% te behoren die daar niet voldoende aan heeft...


Ja, tenminste zo lees ik e.e.a.

Wat ik al eerder aangaf, ik ben nu bezig met de Voedingsraad om wat meer duidelijkheid te krijgen over de ADH in het algemeen en B12 in het bijzonder. (Hoop dat ik antwoord krijg).

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #15 Gepost op: 21 september 2002, 14:35:00 »
Ik heb even opgezocht wat de opname is van Vitamine B12 pillen door het lichaam.

De opname van een dosis van 50 microgram is ca. 1,9 microgram.
De opname van een dosis van 100 microgram is ca. 2,4 microgram.

Een maximale opname wordt bereikt door de laaggedoseerde pillen goed te kauwen (met speeksel te vermengen) en ze aan het eind of direct na de maaltijd in te nemen. Ook kan de opname worden verhoogd door de dagelijkse dosis te verdelen over meerdere porties. De opname via diffusie kan eveneens iets worden vergroot door de gekauwde hooggedoseerde pillen wat langer in de mond te houden, diffusie kan namelijk gemakkelijk plaats vinden naar de bloedvaten onder de tong.

Bron: Vitamine B12 en veganisme: een literatuurstudie (hoofdstuk 6.4)

Ikzelf probeer iedere dag 1 pil in te nemen van 100 microgram. In de praktijk betekent het dat ik aan 4 a 5 pillen per week kom, (ik eet niet altijd thuis of vergeet het gewoon.)
Dit moet voldoende zijn.
Sommige veganisten nemen iedere dag een halve pil in.


[ Dit Bericht is bewerkt door: Dick op 2002-09-21 18:44 ]
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Fabian

dagelijxe dosis b-12
« Reactie #16 Gepost op: 21 september 2002, 15:02:00 »
ik ga dagelijks voor een pul van 100 microgram. Wat je teveel inneemt is niet schadelijk en het compenseert voor als ik een dagje vergeet.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #17 Gepost op: 21 september 2002, 16:01:00 »
de vraag is of de ADH voor of na opname is. dus of de ADH in het eten moet zitten, of dat de ADH in het bloed moet worden opgenomen. iemand enig idee?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #18 Gepost op: 21 september 2002, 18:50:00 »
Quote:

Op 2002-09-21 16:01, schreef christiaan w:
de vraag is of de ADH voor of na opname is. dus of de ADH in het eten moet zitten, of dat de ADH in het bloed moet worden opgenomen. iemand enig idee?



In 1 tablet B12 van Solgar (de 100 microgram)
is de ADH 10.000%.
Hierbij concludeer ik uit dat het voor de de opname moet zijn.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Danielle

dagelijxe dosis b-12
« Reactie #19 Gepost op: 25 september 2002, 16:55:00 »
Ik had laatst ergens een potje Marmite beet (dat zijn volgens het potje puur groente-extracten) en er zat vitamine B12 in.
????