Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #40 Gepost op: 21 oktober 2002, 10:04:00 »
Ik heb zojuist antwoord gekregen van de gezondheidsraad:

Quote:

Geachte heer ,

De Gezondheidsraad verwacht de nieuwe voedingsnormen voor vitamine B6, B12 en foliumzuur begin volgend jaar te publiceren. De nieuwe ADH voor vitamine B12 is dus nog niet vastgesteld. Mocht u uw foutieve informatie (dat de AHD voor B12 zou zijn bijgesteld van 2 naar 1 mcg) uit een openbare bron hebben, dan hoor ik graag welke bron dat is.

Voor uw informatie: tot dusverre zijn twee adviezen met nieuwe voedingsnormen verschenen:

(1) Voedingsnormen: calcium, vitamine D, thiamine, riboflavine, niacine, pantotheenzuur en biotine (advies GR 2000/12)

(2) Voedingsnormen: energie, eiwitten, vetten en verteerbare koolhydraten (GR2001/19R)

U kunt beide adviezen het eenvoudigst en snelst inzien en printen via het internet: www.gr.nl. Klik op publicaties, vervolgens adviezen, vervolgens het jaartal en vervolgens op de PDF-versie van het advies.

In verband met uw eerste vraag, raad ik u het inleidende hoofdstuk van advies GR2001/19R aan ter informatie over de werkwijze die wordt gevolgd bij de afleiding van de nieuwe normen.

Met vriendelijke groet,

Caroline Spaaij, commissiesecretaris


Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #41 Gepost op: 22 oktober 2002, 21:16:00 »
Mijn reaktie:

Quote:

Geachte mevrouw Spaaij,

Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik zal de door u aangegeven informatie zorgvuldig bestuderen.

Wat betreft uw vraag over de volgens mij op op dit moment gehanteerde ADH voor B12 (1 mcg) kan ik het volgende opmerken:

  • 1,5 jaar geleden kreeg ik van de Nederlandse importeur van KAL-tabletten (de firma Bloem in Winschoten) het bericht dat de ADH voor B12 in NL is vastgesteld op 1 mcg.
  • produkten met B12, zoals tabletten van Solgar of andere merken, multivitamine-tabletten en met B12 verrijkte produkten hebben altijd een aanduiding voor het percentage van de ADH dat ze bevatten. Na terugrekening kom ik bij alle produkten uit op 1 mcg B12.
  • meer dan 5 jaar geleden (ik heb nog oude verpakkingen) was dit 2 mcg.
  • ook kom ik 2 mcg tegen bij andere oude bronnen (o.a. Michel Post).


Uit e.e.a. leid ik af dat de ADH in de tussentijd is aangepast.

Met vriendelijk groet,
...



Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #42 Gepost op: 29 oktober 2002, 14:01:00 »
Ik kwam hier nog een interessant artikel tegen over B12.
Is verder ook een informatieve site over straight edge. Maar dat terzijde...

_________________
Good Food, Good Mood, Good Life !

[ Dit Bericht is bewerkt door: moonflower op 2002-10-29 14:02 ]
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #43 Gepost op: 10 november 2002, 09:43:00 »
Altisa is een merk van voedingssupplementen. Op de verpakking staat geschreven dat het geschikt is voor vegetariërs.

Offline Nick

  • ****
  • 578
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #44 Gepost op: 10 november 2002, 11:14:00 »
egg albumin and egg yolk decrease B12 absorption
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #45 Gepost op: 10 november 2002, 11:19:00 »
Quote:

Op 2002-11-10 11:14, schreef annick:
egg albumin and egg yolk decrease B12 absorption



ei vermindert het percentage B12 dat opgenomen wordt. maar dierlijke producten bevatten waarschijnlijk veel meer B12 dan je nodig hebt, dus dat compenseert elkaar dan weer.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Nick

  • ****
  • 578
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #46 Gepost op: 10 november 2002, 11:29:00 »
Vegetariërs zijn safe als ze af en toe een eitje eten maar ei vermindert enz. ... Tklinkt niet erg logisch, kheb er alleszins nog nooit iets van gehoord.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #47 Gepost op: 10 november 2002, 12:34:00 »
Quote:

Op 2002-11-10 11:29, schreef annick:
Vegetariërs zijn safe als ze af en toe een eitje eten maar ei vermindert enz. ... Tklinkt niet erg logisch, kheb er alleszins nog nooit iets van gehoord.


het vermindert niet de totale hoeveelheid, maar de relatieve hoeveelheid

stel een veganist slikt een 1 mcg B12 pil waarvan 100% wordt opgenomen. dan heeft z/hij 1 mcg B12 geabsorbeerd. een vegetarier eet een ei met 4 mcg B12 waarvan maar 25% wordt opgenomen. z/hij heeft (met de verminderde opname door het ei) ook 1 mcg B12 geabsorbeerd. zou z/hij 2 van deze eieren gegeten hebben dan zou z/hij 2 (2 * 8 * 0,25) mcg B12 binnen hebben gekregen.

(deze getallen zijn overigens door mij uit de duim gezogen, maar de logica klopt wel)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #48 Gepost op: 11 november 2002, 10:03:00 »
Weer antwoord gekregen van de gezondheidsraad:
Quote:

Beste Marcel,

(Product-)Informatie van een vitamine-producent geen betrouwbare bron is voor voedingsnormen die worden vastgesteld door de Gezondheidsraad. Daarvoor zul je de adviezen van de Gezondheidsraad moeten lezen of navraag moeten doen bij het Voedingscentrum. Hartelijke dank dus voor je antwoord op mijn vraag, maar met betrekking tot de ADH van B12 heb ik niets toe te voegen aan mijn e-mail van 21 oktober.

Met vriendelijke groet,

Caroline Spaaij


Ik weet het nu ook niet meer Ik ga Solgar, KAL en andere vitamine-producenten maar eens aanschrijven...

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #49 Gepost op: 21 november 2002, 11:55:00 »
B12 tabletten van Solgar kan je ook gewoon bij de apotheek kopen. Als ze het niet hebben, bestellen ze het en is het vrijwel dezelfde dag binnen.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Kocho

dagelijxe dosis b-12
« Reactie #50 Gepost op: 21 november 2002, 14:33:00 »
Op mijn potje B12 van Solgar (uit de Groene Winkel) staat gelatine vermeld als ingrediënt.

[ Dit Bericht is bewerkt door: Kocho op 2002-11-21 14:36 ]

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #51 Gepost op: 22 november 2002, 13:23:00 »
Op potjes van Solgar wordt duidelijk vermeld:
Suitable for vegans. (indien van toepassing)
Of Solgar aparte potjes hebben alleen geschikt voor vegetariers weet ik niet.

In de drogisterijen en bijvoorbeeld de Tuinen zie je potjes B12 waar geschikt voor vegetariers op staat.

Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Kocho

dagelijxe dosis b-12
« Reactie #52 Gepost op: 22 november 2002, 21:14:00 »
Er staat niets anders op m'n potje Solgar - B12 500 mugram - dan het aantal capsules, gebruiksaanwijzingen, beste bewaarplaats, vrij van mais, gist, tarwe, soja en zuivelprodukten, zonder conserveermiddelen, kunstmatige smaak- en kleurstoffen, ingrediënten, waar dus bij staat: 'capsule shell (gelatin, water) .....37 mg'. Niet 'suitable for vegetarians', en ook niet 'suitable for vegans'.

[ Dit Bericht is bewerkt door: Kocho op 2002-11-22 21:19 ]

Fabian

dagelijxe dosis b-12
« Reactie #53 Gepost op: 22 november 2002, 21:17:00 »
ik heb de 100 mu-gram versie.. het staat bij mij ook niet bij de ingredienten, maar op de voorkant onder

VITAMIN B12
100 mu-gram
100 tablets
suitable for vegans

Kocho

dagelijxe dosis b-12
« Reactie #54 Gepost op: 22 november 2002, 21:20:00 »
Nee, ook niet onder '50 capsules' , alleen 'sugar, salt and starch free'.
Maar ik had er ook niet omgevraagd. Ik ging er gewoon van uit dat in de Groene Winkel de juiste B12 verkocht zou worden, gezien een gedeelte van de doelgroep van de winkel. Het is sowieso niet bij me opgekomen om te veronderstellen dat B12 aan anderen dan vege/a's verkocht wordt.

[ Dit Bericht is bewerkt door: Kocho op 2002-11-22 21:27 ]

Fabian

dagelijxe dosis b-12
« Reactie #55 Gepost op: 22 november 2002, 21:23:00 »
hmmm, how typical..

Misschien heb je wel namaak-solgar van een of ander vaak bedrijfje dat de pillen namaakt met maizena



Kocho

dagelijxe dosis b-12
« Reactie #56 Gepost op: 22 november 2002, 21:29:00 »
Grapjas.
Quote:
vrij van mais , gist, tarwe, soja en zuivelprodukten




[ Dit Bericht is bewerkt door: Kocho op 2002-11-22 21:34 ]

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #57 Gepost op: 22 november 2002, 22:12:00 »
Is 't wel echt Solgar? Niet Silgar, Salgor, Sulgar of weet ik veel? Ik heb nog eens op de Solgar-site gekeken, maar voor zover ik kan zien zit er in geen van hun B12-producten gelatine. Bij elk potje staat 'suitable for vegetarians'. Heel raar.
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Henriët

dagelijxe dosis b-12
« Reactie #58 Gepost op: 22 november 2002, 23:01:00 »
In de tabletten van Solgar zit geen gelatine, in de capsules wel.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #59 Gepost op: 23 november 2002, 03:31:00 »
Ik heb vegacaps (capsules dus) van Solgar. Suitable for vegans. Lijkt me niet van gelatine dan of wel?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!