Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
dagelijxe dosis b-12
« Reactie #60 Gepost op: 23 november 2002, 03:33:00 »
Quote:

Op 2002-11-21 14:33, schreef Kocho:
Op mijn potje B12 van Solgar (uit de Groene Winkel) staat gelatine vermeld als ingrediënt.

[ Dit Bericht is bewerkt door: Kocho op 2002-11-21 14:36 ]



Kocho, waarom slik jij b-12? Ben je vegan geworden? Niet verkeerd bedoeld hoor. Ik vroeg het me gewoon af.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Henriët

dagelijxe dosis b-12
« Reactie #61 Gepost op: 23 november 2002, 11:15:00 »
Quote:
Ik heb vegacaps (capsules dus) van Solgar.



In een artikel in een oude Gezond Idee stond inderdaad te lezen dat Solgar een veganistiese capsule ontwikkeld heeft en dat ze die waarschijnlijk ook voor hun B12 capsules zouden gaan gebruiken. Dat doen ze dan nu dus blijkbaar, mooi! Het potje van Kocho met gelatine zal dan nog van voor die tijd zijn.

linkinparkgirl

B12
« Reactie #62 Gepost op: 02 februari 2003, 10:49:08 »
Hoi

Is het verstandig om B12 te slikken als je heel streng vegetarisch bent? ik eet wel elke dag quorn enzo

groeten kim

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:B12
« Reactie #63 Gepost op: 02 februari 2003, 11:00:47 »
Is het verstandig om B12 te slikken als je heel streng vegetarisch bent? ik eet wel elke dag quorn enzo
wat bedoel je met streng vegetarisch? dat je ook amper of geen eieren en melkproducten eet?

ik weet niet of er B12 toegevoegd is aan quorn. staat dat ook niet op de verpakking, bij de ingredienten?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:B12
« Reactie #64 Gepost op: 02 februari 2003, 14:55:51 »
Als je pas vegetariër bent, let dan gewoon op dat je evenwichtig eet. Laat dan elke winter of zo je bloed nakijken, dat is de enige manier om te weten of het voor jou persoonlijk nodig is om B12 te slikken, of eventueel iets anders aan je voeding aan te passen.

linkinparkgirl

Re:B12
« Reactie #65 Gepost op: 03 februari 2003, 15:05:34 »
Ik ben niet pas vegetarier ik ben het al 2 jaar maar omdat ik alsmaar verder ga (ik eet nog wel eieren en drin nog wel melk maar heel veel snoep eet ik niet meer en ijs) gaat m'n moeder nogal zeuren of ik wel genoeg binnen krijg vandaar

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Re:B12
« Reactie #66 Gepost op: 03 februari 2003, 15:16:20 »
In Melk en eieren zit wel genoeg B12 (ligt er misschien hoeveel je deze producten neemt) In snoep en ijs zal niet veel B12 zitten denk ik :)
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:B12
« Reactie #67 Gepost op: 03 februari 2003, 17:14:46 »
en is dat dan snoep/ijs waaraan vitamientjes zijn toegevoegd ofzo????





Het voedingscentrum http://www.voedingscentrum.nl/ raadt aan om dagelijks van vitamine B12 1 mcg binnen te krijgen.
Als je dit niet uit voeding binnenkrijgt, kun je multivitamines gebruiken. Daar zit vaak meer dan genoeg B12 in.
B12 zit alleen in dierlijke producten, zoals vlees, zuivel en eieren.
Aan vegetarische burgers wordt het vaak toegevoegd en ook aan sojamelk.
Hoeveel er in Quorn http://www.quornworld.com/nl/index.htm zit weet ik niet zo, maar op het voedingslabel achterop staat vast wel hoeveel % van de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) er inzit. Als het er niet op staat, zit het er ook niet in.



Onderstaande cijfers komen van http://www.nalusda.gov/fnic/foodcomp/Data/index.html :



In 1 kop halfvolle yoghurt (245 gr) zit 1.494 mcg B12
In 1 kop volle yoghurt (245 gr) zit 0.907 mcg B12

In 1 kop halfvolle melk (245 gr) zit 0.931 mcg B12
In 1 kop volle melk (245 gr) zit 0.878 mcg B12

In 1 gekookt ei (50 gr) zit 0.555 mcg B12
In 1 gebakken/hardgekookt ei (46 gr) zit 0.423 mcg B12



Bovenstaande gaat uit van koeienzuivel en kippeneieren.

1 Kop halfvolle yoghurt voorziet dus in de ADH B12.







Hier vind je meer info over B12:

http://www.b12.com/   engelstalige site waar je thuis-testen voor B12 kunt bestellen

http://www.vegetariers.nl/ hier kun je een vraag aan de voedingsdeskundige stellen. Je kunt de NVB ook bellen> 035-6834796 (ma t/m vr 10.00-16.00 uur).

http://www.vegatopia.com/survivalgids/vragen_gezondheid_vitamineb12.html





Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:B12
« Reactie #68 Gepost op: 03 februari 2003, 17:18:20 »
En nog een zooi info over de vitamine b12 op http://www.vitamineb12.nl/
Stem op de Partij voor de Dieren

Spirit

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #69 Gepost op: 18 mei 2003, 11:32:56 »
Sja, ik lees hier al een paar keer dat het niet echt nodig is als je gewoon vegi bent om b12 te slikken. Da's niet helemaal waar volgens mij: het hangt gewoon af van hoe goed je dat spul opneemt en hoeveel je binnenkrijgt.

Dus: ook al ben je vegetariër, laat je bloed elk jaar een keer onderzoeken of je misschien geen tekorten hebt! (uit ervaring kan ik zeggen dat een B12 tekort niet het leukste is wat je kan overkomen)

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #70 Gepost op: 18 mei 2003, 12:13:57 »
Kan zijn,
Doch dan moet iedere vleeseter zich ook laten testen, want B12 gebrek komt bij deze groep vaker voor dan bij de niet vleeseter.
Het gros van de vegetariers heeft geen B12 tekort. Er zullen altijd gevallen zijn waarbij dit wel het geval is. Een B12 tekort hoeft niet aan het voedingspatroon te liggen.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Spirit

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #71 Gepost op: 18 mei 2003, 13:08:40 »
Kan zijn,
Doch dan moet iedere vleeseter zich ook laten testen, want B12 gebrek komt bij deze groep vaker voor dan bij de niet vleeseter.

Het aantal gevallen van B12 tekort dat NIET te wijten is aan een probleem om deze stof op te nemen (pernicieuze anemie, atrofische gastritis,...) maar aan een voedingspatroon dat deze stof onvoldoende aanlevert is vele malen groter bij vege/vega's dan bij omnivoren. Wat je zegt klopt dus totaal niet.

B12 tekort bij jonge omnivore mensen komt amper voor, vegetariërs en veganisten daarentegen worden hier veel meer mee geconfronteerd.

Hetgeen ik dus gewoon zeg is dat je na een paar jaar vegetarisme/veganisme er goed aan doet je bloed eens te laten controleren: baat het niet dan schaadt het niet.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #72 Gepost op: 18 mei 2003, 14:25:01 »
Kan zijn,
Doch dan moet iedere vleeseter zich ook laten testen, want B12 gebrek komt bij deze groep vaker voor dan bij de niet vleeseter.
is dat absoluut (aantallen) of relatief (percentages)?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #73 Gepost op: 18 mei 2003, 22:28:28 »
Kan zijn,
Doch dan moet iedere vleeseter zich ook laten testen, want B12 gebrek komt bij deze groep vaker voor dan bij de niet vleeseter.
is dat absoluut (aantallen) of relatief (percentages)?
Relatief.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #74 Gepost op: 18 mei 2003, 22:43:55 »
Kan zijn,
Doch dan moet iedere vleeseter zich ook laten testen, want B12 gebrek komt bij deze groep vaker voor dan bij de niet vleeseter.

Het aantal gevallen van B12 tekort dat NIET te wijten is aan een probleem om deze stof op te nemen (pernicieuze anemie, atrofische gastritis,...) maar aan een voedingspatroon dat deze stof onvoldoende aanlevert is vele malen groter bij vege/vega's dan bij omnivoren. Wat je zegt klopt dus totaal niet.

B12 tekort bij jonge omnivore mensen komt amper voor, vegetariërs en veganisten daarentegen worden hier veel meer mee geconfronteerd.

Hetgeen ik dus gewoon zeg is dat je na een paar jaar vegetarisme/veganisme er goed aan doet je bloed eens te laten controleren: baat het niet dan schaadt het niet.
Mijn verhaal klopt wel, alleen jij gaat het zitten verbouwen. :-\

Als je melk drinkt, kaas en soms een eitje zou nemen zoals de meeste vegetariers zou je normaal gesproken geen tekorten kunnen krijgen. Als er dan toch een tekort onstaat kan er ook sprake zijn van een gestoorde opname. Pillen slikken heeft dan ook geen zin, dan moet het ingespoten worden.
Toevallig ken ik een paar mensen die problemen hebben met hun maag of daar in de buurt. In ieder geval zijn zij niet in staat B12 die oraal wordt genomen op te nemen. Die zijn voor de rest van hun leven veroordeeld aan de injecties. (Carnivoren)

Leef je strikt vegetarisch of veganistisch dan moet je een B12 tablet slikken.
En als veganist moet je dat zeker doen, alleen al om de (niet veganistische) B12 test te voorkomen.

Solgar heeft (bij de apotheek verkrijgbaar) ook 5000 mcg vegan B12 pilletjes. Hiermee kan je ook een te lage B12 waarde corrigeren. Iedere dag moet je dan gedurende drie weken een pil innemen en daarna 1 per week.

Ik vind ook dat de verschijnselen van een gebrek aan B12 veel overeenkomen met de verschijnselen van een depressie.

Zomaar iedere jaar een test te laten uitvoeren vind ik een beetje voorbarig, waar is het eind. Veganistisch is een test ook niet eens. Voorkom een tekort is de beste remedie.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2003, 23:15:02 door Dick »
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Spirit

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #75 Gepost op: 19 mei 2003, 11:33:17 »
Leef je strikt vegetarisch of veganistisch dan moet je een B12 tablet slikken.
En als veganist moet je dat zeker doen, alleen al om de (niet veganistische) B12 test te voorkomen.

Solgar heeft (bij de apotheek verkrijgbaar) ook 5000 mcg vegan B12 pilletjes. Hiermee kan je ook een te lage B12 waarde corrigeren. Iedere dag moet je dan gedurende drie weken een pil innemen en daarna 1 per week.

De vraag die ik me dan stel is: wat is strikt vegetarisch/veganistisch? Ik eet bijvoorbeeld elke week 2 eieren en drink 2 glazen melk: moet ik dan B12 nemen?
Er is volgens mij gewoon geen standaard te verzinnen en daarom is het zinvol na 3-5 jaar vegetarisch/veganistisch zijn een test te laten doen. (Tot dan ga je nog verder op de voorraad die je had opgebouwd.)

De vraag die ik me stel is of een bloedtest na 5 jaar aangepaste eetgewoonte overdreven is? Het gaat per slot van rekening toch om je gezondheid hé... Wanneer er dan geen probleem blijkt, hoef je dat niet elk jaar te herhalen, als je B12 echter te laag is, weet je dat je dat best B12 bijslikt en na een half jaar of zo opnieuw je waarde laat controleren.

Het corrigeren van een B12 tekort door pillen gaat trouwens wel, maar ik stel me de vraag of je niet beter een paar injecties kan nemen. Het terug opbouwen van een gezonde voorraad B12 is immers een lang proces en volgens mij (en mijn huisdokter) is het niet mogelijk op een paar weken dat aan te vullen met pillen. Je bent immers gebonden aan een maximum opname per dag. Het opnieuw opbouwen van een tekort doe je dus beter met injecties als je het mij vraagt.

En inderdaad, voorkomen is beter dan genezen! ;)

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #76 Gepost op: 19 mei 2003, 11:57:32 »
De vraag die ik me dan stel is: wat is strikt vegetarisch/veganistisch?

Strikt vegetarisch is m.i. als je nooit vlees (en vis) eet. Strikt veganistisch houdt echter in dat je nooit dierlijke produkten eet (of draagt).
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #77 Gepost op: 19 mei 2003, 12:01:10 »
De vraag die ik me dan stel is: wat is strikt vegetarisch/veganistisch? Ik eet bijvoorbeeld elke week 2 eieren en drink 2 glazen melk: moet ik dan B12 nemen?


Om je B12 op peil te houden lijkt mij dit te weinig. Dan moet je toch minstens 1 glas melk per dag drinken en een paar keer per week een ei eten, bijvoorbeeld.

Voor iedereen houdt de term vegetarisme wat anders in. Je kunt beter per persoon naar zijn of haar voedingsgewoonten kijken.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #78 Gepost op: 19 mei 2003, 12:09:04 »
Om je B12 op peil te houden lijkt mij dit te weinig. Dan moet je toch minstens 1 glas melk per dag drinken en een paar keer per week een ei eten, bijvoorbeeld.

Voor iedereen houdt de term vegetarisme wat anders in. Je kunt beter per persoon naar zijn of haar voedingsgewoonten kijken.

Ik weet uit ervaring dat dat te weinig is. Helaas weet ik niet hoeveel je wel moet gebruiken.

Wat ik doe is Biomild van Mona drinken. Daar is B12 aan toegevoegd.

Ok, eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik daar inmiddels weer mee gestopt ben en ik heb nergens last van, terwijl ik misschien 1 glas melk per maand drink en 2 eieren (per maand) gebruik. Soms iets meer.

Ik denk dat een goede voeding ook helpt. Misschien eens een goede diëtist(e) raadplegen?

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #79 Gepost op: 24 mei 2003, 20:37:56 »


De vraag die ik me dan stel is: wat is strikt vegetarisch/veganistisch? Ik eet bijvoorbeeld elke week 2 eieren en drink 2 glazen melk: moet ik dan B12 nemen?
Er is volgens mij gewoon geen standaard te verzinnen en daarom is het zinvol na 3-5 jaar vegetarisch/veganistisch zijn een test te laten doen. (Tot dan ga je nog verder op de voorraad die je had opgebouwd.)

De vraag die ik me stel is of een bloedtest na 5 jaar aangepaste eetgewoonte overdreven is? Het gaat per slot van rekening toch om je gezondheid hé... Wanneer er dan geen probleem blijkt, hoef je dat niet elk jaar te herhalen, als je B12 echter te laag is, weet je dat je dat best B12 bijslikt en na een half jaar of zo opnieuw je waarde laat controleren.

Het corrigeren van een B12 tekort door pillen gaat trouwens wel, maar ik stel me de vraag of je niet beter een paar injecties kan nemen. Het terug opbouwen van een gezonde voorraad B12 is immers een lang proces en volgens mij (en mijn huisdokter) is het niet mogelijk op een paar weken dat aan te vullen met pillen. Je bent immers gebonden aan een maximum opname per dag. Het opnieuw opbouwen van een tekort doe je dus beter met injecties als je het mij vraagt.

En inderdaad, voorkomen is beter dan genezen! ;)

Strikt vegetarisch is als je geen enkel dierlijk voedsel eet.
Je hebt gelijk. Ook als vegetarier kan je gewoon een tekort aan B12 krijgen als je inderdaad niet dagelijks of weinig dierlijke produkten eet.

Het is niet overdreven zoals in jouw geval een test te laten doen.

De huisarts heeft er voor gestudeerd mag ik aannemen dus zou ik zijn advies maar opvolgen.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.