Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #880 Gepost op: 11 april 2015, 18:07:49 »
Ter aanvulling: je kan inderdaad wat overspannen en/of andere psychische klachten bij een B12 tekort hebben ja.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #881 Gepost op: 12 juni 2015, 01:02:48 »
Kristof en ik zijn geen veganisten, maar we gebruiken redelijk weinig zuivel en eieren. In een maand gebruiken we misschien zes eieren en een pak melk (meestal voor een bechamelsaus, aardappelpuree oid). De meeste zuivel krijgen we binnen via kaas, en ik schat dat we daarvan ca. 200 gram per persoon per week gebruiken. Yoghurt gebruiken we sporadisch.

Volgens mij is dat te weinig om de aanbevolen hoeveelheden B12 (en D) binnen te krijgen. Klopt dat? Kristof zou best ietsje meer energie mogen hebben, vind ik. Zou het misschien toch een goed idee zijn de zuivelconsumptie iets op te voeren (biologisch natuurlijk)? Ik ben geen fan van voedingssupplementen slikken, dus toch liever via de 'natuurlijke weg'.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #882 Gepost op: 12 juni 2015, 03:14:14 »
Dat klinkt wel wat krap inderdaad. Het lijkt me geen overbodige luxe om eens zijn (of jullie) vitamine D te laten testen, en dan kun je meteen wat andere vega-risico-waarden meenemen (ijzer, B12). Afhankelijk van de uitslag misschien tijdelijk met wat grover geschut aan de slag, daarna en/of als het meevalt dieet zonodig beetje bijstellen.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #883 Gepost op: 12 juni 2015, 10:49:20 »
Lijkt me zeker te weinig B12 Eelco. Ik gebruik ook ongeveer zo iets aan zuivel/eieren en slik (niet braaf elke dag maar wel regelmatig) B12 bij. Je hebt 2,8 microgram per dag nodig en ik denk dat jullie nog niet eens aan de 1 komen, eerder richting 0,5. (edit: even uitgerekend: 1,8 mg per maand aan melk, 1,8 mg per maand aan ei, 16 mg per maand aan kaas, is inderdaad maar 0,5 per dag)

Ik weet van mezelf dat ik er echt in de verste verte niet in de buurt ga komen van wat ik nodig heb, dan moet ik voor mijn doen onaangenaam veel zuivel/eieren gaan gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2015, 10:54:10 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #884 Gepost op: 12 juni 2015, 18:28:45 »
Het handigste is wel om het eerst te laten prikken, voor je eventueel aan een supplement begint. Dan heb je een soort ijkpunt en kun je aan het einde van de zomer kijken of de aanpassing van inname niet alleen beter voelt, maar ook terug te zien is in het bloed. Dan kun je mischien ook wat beter inschatten hoeveel je nodig hebt.

Indien er meer klachten zijn dan alleen een beetje moe, dan is prikken voor het slikken echt het slimste en niet alleen de B12 dan.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #885 Gepost op: 12 juni 2015, 22:23:20 »
Dank voor de antwoorden! Nee, zeker geen klachten of zo, maar toen ik het laatst met iemand over vegetarisme had, bedacht ik ineens wel dat we duidelijk minder zuivel dan vroeger gebruiken. Blijkt dus inderdaad te kloppen dat we wel wat meer B12 binnen mogen krijgen. Vandaag er al hard aan gewerkt: een softijsje en halloumi  ;). Morgen maar eens kijken wat Rossmann aan supplementen verkoopt.

Edit: vandaag een pakketje vitamine-b-complex gehaald, met b12 en foliumzuur. Gewoon om zeker te zijn  :).
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2015, 21:30:39 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #886 Gepost op: 13 augustus 2015, 14:03:55 »
Me toch maar eens laten testen op B12, geen gehalte doorgekregen, wel dat alles OK was en er geen tekort is. Dan is het af en aan supplementen slikken met af en toe wat ei en kaas toch voldoende om het op peil te houden, dat is wel fijn.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #887 Gepost op: 17 augustus 2015, 16:15:24 »
Me toch maar eens laten testen op B12, geen gehalte doorgekregen, wel dat alles OK was en er geen tekort is. Dan is het af en aan supplementen slikken met af en toe wat ei en kaas toch voldoende om het op peil te houden, dat is wel fijn.

Fijn om te horen, maar bij twijfel kun je beter je labuitslagen inclusief referentiewaarden opvragen. De gemiddelde huisarts vindt het OK als je serum B12 boven de klassieke ondergrens van 130-150 zit, dit geeft echter geen uitsluitsel of er ook geen tekort is.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #888 Gepost op: 18 augustus 2015, 15:30:02 »
Goede tip Bast, dat ga ik nog even doen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #889 Gepost op: 12 januari 2016, 14:42:59 »
Laatste weken slaap ik verschrikkelijk slecht (zonder piekeren ofzo), heb ik veel buikpijn en ben ik knetterwazig. Wil vaak naar bed om 8 uur, maar ga dan maar niet. Dacht zelf weer aan D-tekort.

Vorige week bloed geprikt. Alles in orde volgens de assistent. D op 106 en B12 op 229. Ik heb zelf het idee dat het laatst toch echt aan de lage kant zit. Morgen afgesproken om weer met de huisartst te bellen. Hebben jullie advies wat ik zou moeten vragen? (Er is ook op algemeen beeld, schildklier, lever- en nierfunctie getest).
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2016, 14:48:25 door LL de Ling »

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #890 Gepost op: 12 januari 2016, 23:05:45 »
Ik heb vandaag ook maar weer eens bloed laten prikken. Aangegeven bij mijn arts dat ik weer ontieglijk moe ben, maar aangezien ik zowel CF als diabetes heb, wordt het daar meestal opgeschoven, zo ook vandaag. Echt super irritant.
De bloedwaardes die hij dan namelijk laat prikken zijn nier- en leverwaardes, CRP (ontstekingswaarde) en HBA1c (bloedsuikerwaarde van de afgelopen 3 maanden). Wat hij niet aankruist is ijzer en B12, terwijl mijn ijzer toch echt al een aantal keer te laag is geweest. Ik kan me daar zo aan ergeren! (En vervolgens kruis ik het dan zelf maar aan op mijn formuliertje).
Mijn vitamine D zat in oktober ook te laag, daar heb ik toen (van de huisarts!) extra supplementen voor gekregen. Ik merk er helaas alleen niks van :P.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #891 Gepost op: 13 januari 2016, 12:40:03 »
Zeg dat je zwanger wilt worden, dan gaan ze opeens alles extra vaak en goed testen  ;)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #892 Gepost op: 13 januari 2016, 12:49:38 »
Laatste weken slaap ik verschrikkelijk slecht (zonder piekeren ofzo), heb ik veel buikpijn en ben ik knetterwazig. Wil vaak naar bed om 8 uur, maar ga dan maar niet. Dacht zelf weer aan D-tekort.

Vorige week bloed geprikt. Alles in orde volgens de assistent. D op 106 en B12 op 229. Ik heb zelf het idee dat het laatst toch echt aan de lage kant zit. Morgen afgesproken om weer met de huisartst te bellen. Hebben jullie advies wat ik zou moeten vragen? (Er is ook op algemeen beeld, schildklier, lever- en nierfunctie getest).

Vervelend :(

Anders gewoon zelf B12 bijslikken?

Misschien kun je je slaappatroon aanpassen door juist later naar bed te gaan? Zelf slaap ik bv slechter door als ik te vroeg ga slapen. Het wazige kan ook door te weinig slaap komen. Buikpijn: je weet zeker dat je niet zwanger bent? Blaasontsteking? Ben je meer of minder vezels gaan eten?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #893 Gepost op: 13 januari 2016, 13:01:30 »


Misschien kun je je slaappatroon aanpassen door juist later naar bed te gaan? Zelf slaap ik bv slechter door als ik te vroeg ga slapen. Het wazige kan ook door te weinig slaap komen. Buikpijn: je weet zeker dat je niet zwanger bent? Blaasontsteking? Ben je meer of minder vezels gaan eten?

Het eerste heb ik 1 a 2 keer geprobeerd, en dan sliep ik al helemaal niet, dus dat doe ik liever niet. Daarnaast ging ik het ook heel lang wel goed met dit ritme.

Ja, weet zeker dat ik niet zwanger ben. Blaasontsteking is niet getest, maar het voelt heel anders dan alle andere keren dat ik blaasontsteking heb. Ben niet anders gaan eten.

Ik moet nog steeds bellen want kwam er vanochtend niet meer van, maar ik neig naar sowieso wel wat bijslikken. Maar dat deed ik al, alleen niet zo regelmatig.

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #894 Gepost op: 13 januari 2016, 20:21:15 »
Zeg dat je zwanger wilt worden, dan gaan ze opeens alles extra vaak en goed testen  ;)

Haha, hmm... Ik denk niet dat mijn arts daarin trapt, omdat dat onder strenge begeleiding van hem moet (als we daar aan toe zouden zijn).

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #895 Gepost op: 13 januari 2016, 22:07:46 »
Ik moet dat ook, daarom werkt het.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #896 Gepost op: 13 januari 2016, 22:23:02 »
Hm, ja, ok. Toch denk ik dat het bij een stukje anders werkt/ is dan bij jou ;).

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #897 Gepost op: 13 januari 2016, 22:50:05 »
Dat kan, en dat hoop ik voor je. Maar ik weet nu wel dat mijn meeste waarden gewoon goed zijn (op schildklier na, en dat is een beetje onhandig, want dat is er ook zo één waar je alles op kunt schuiven, al voel ik me nu prima.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #898 Gepost op: 14 januari 2016, 10:06:08 »
Heb voor volgende week even een afspraak gemaakt met de huisarts.

(de zwangerkaart hoef/ga ik niet spelen, maar zal nog best kunnen helpen (vanwege mijn 'afwijkingen')).
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2016, 13:08:08 door LL de Ling »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Vragen over vitamine B12
« Reactie #899 Gepost op: 14 januari 2016, 21:15:25 »
Een tip voor de mensen die B12 willen halen: ik heb van Glucovitaal B12 1000 mcg tabletten bij Etos gekocht, smelttabletten, aanbieding: 2 voor de prijs van 1. Weet niet hoelang het geldig is.