Vegatopia Forum

Asperges, wit en groen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Asperges
« Reactie #200 Gepost op: 12 mei 2014, 13:46:29 »
Ik ga ook voor groen! Knapperiger en smaakvoller. Maar in het seizoen, eet ik geregeld witte.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Asperges
« Reactie #201 Gepost op: 12 mei 2014, 16:02:43 »
Witte zijn 'exclusiever' want alleen verkrijgbaar in het seizoen (en duur). Ik vind ze superlekker! Van de schillen en de kontjes (en een paar 'reserveasperges') maak ik soep.

Groene zijn ook heerlijk, maar ik heb soms wel moeite met de afkomst (buiten europa), daarom koop ik ze dan niet. Onlangs zag ik spaanse groene asperges en meteen gekocht, superlekker! Ik heb ze kort gebakken in olijfolie en door een lekkere salade gemikt.

Re:Asperges
« Reactie #202 Gepost op: 12 mei 2014, 19:08:10 »
Ik beschouw groene asperges als een surrogaat van de witte.
Maar als ik witte asperges eet, dan haal ik ze wel altijd vers van het veld (helaas gebeurt dat dus nog maar zeer zelden :(), dat maakt wel een groot verschil denk ik. Die zielige, kleine, half of geheel verdroogde gedrochten die je bij de supermarkt haalt, daar moet ik ook niet veel van hebben - die zijn (bijna) net zo erg als groene asperges.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Vegatopia

[Koken] Witte asperges met bieslookboter
« Reactie #203 Gepost op: 06 mei 2015, 13:00:06 »
Witte asperges met bieslookboter

Al sinds ons kookboek uit is, zit ik lekkerbekkend naar het recept voor witte asperges in sinaasappelsaus met pistachenoten en feta te staren. Toch maakte ik de eerste asperges klaar met bieslookboter en ei, zoals ik zo neurotisch elk jaar doe met de allereerste.

Source: Witte asperges met bieslookboter

Vegatopia

[Koken] Witte asperges met snijboontjes en kervel
« Reactie #204 Gepost op: 14 mei 2015, 13:00:42 »
Witte asperges met snijboontjes en kervel

Deze witte asperges met fijne snijboontjes en kervel zijn lekker romig en lente-achtig.

Source: Witte asperges met snijboontjes en kervel

Vegatopia

[Koken] Pittige aspergesalade met rucola
« Reactie #205 Gepost op: 21 juni 2015, 13:00:58 »
Pittige aspergesalade met rucola

Het is erg warm en ik krijg zin om te experimenteren met salades. Maaltijdsalades, voorafjes, bijgerechten. Als het maar koud is! Dit is een leuk voorgerecht met aspergepunten die ik niet wilde veroordelen tot aspergesoep of botersaus en eikruim. De rest van de ingrediënten plukte ik in mijn tuin. Aspergepunten en rucola combineren goed samen, het is een fijn contrast tussen zoet en bitter. Maak de salade af met een pittige dressing.

Source: Pittige aspergesalade met rucola

Vegatopia

[Actueel] Asperges! Ze zijn er weer
« Reactie #206 Gepost op: 17 maart 2016, 13:01:08 »
Asperges! Ze zijn er weer

Ze komen nu nog uit de kas, maar over een paar weken zijn ze er weer van de volle grond: witte asperges. Het seizoen is kort, dus ik probeer ze tot 24 juni altijd zoveel mogelijk te eten. Maar volgens de grootste Nederlandse asperge-aanbieder, Zon Fruit & Vegetables uit Venlo, zijn asperges onder veel jonge mensen in de Randstad helemaal niet zo populair. En wat doe je dan? Dan ga je in Amsterdam aspergehapjes uitdelen via een Foodtruck!

Source: Asperges! Ze zijn er weer

Vegatopia

[Koken] Tortilla met groene asperges, ingelegde ui en chipotlesaus
« Reactie #207 Gepost op: 18 mei 2016, 13:01:51 »
Tortilla met groene asperges, ingelegde ui en chipotlesaus

Afgelopen weekend had ik een etentje met vriendinnen. Vooral omdat ik dat zo leuk vind, was het hoofdgerecht een mysterybox, zoals ze die bij Masterchef ook hebben. Oftewel, zij namen de ingrediënten mee, ik improviseerde. Bijkomend voordeel voor mij was dat de hoeveelheid wel wat groot was. Zo had ik dus nog een flink aantal groene asperges over. En toen zag ik op Instagram een tip van Vegatopia’s Kelly om uien snel in te leggen met natuurazijn. Die twee dingen wilde ik graag met elkaar combineren.

Source: Tortilla met groene asperges, ingelegde ui en chipotlesaus

Vegatopia

[Koken] Penne met witte asperges, doperwten en pecorino
« Reactie #208 Gepost op: 16 juni 2016, 13:00:43 »
Penne met witte asperges, doperwten en pecorino

Lekker hè, die asperges? Ik maak het liefst die met witte asperges met sinaasappelsaus, feta en pistachenoten, te vinden in ons kookboek. Ik heb tot nu toe alleen nog witte gegeten, maar daar komt deze week verandering in. Vorige week maakte ik deze snelle pasta met asperges, doperwten en pecorino: een heel fijne en snel klaar ook nog. Heb je dus meer tijd om met een aperitivo in de zon te zitten.

Source: Penne met witte asperges, doperwten en pecorino

Offline Sven

  • *****
  • 3.821
  • Geslacht: Man
Re: [Koken] Penne met witte asperges, doperwten en pecorino
« Reactie #209 Gepost op: 16 juni 2016, 22:51:24 »
Erg leuk recept!
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Vegatopia

[Koken] Rijstnoedels, asperges en Japanse dressing
« Reactie #210 Gepost op: 28 april 2017, 13:01:10 »
Rijstnoedels, asperges en Japanse dressing

Begin deze week plaatsten we reeds Frederikes recensie van het boek Leafs van Carola de Kanter. Vandaag geven we jullie hieruit een recept voor rijstnoedels, asperges en Japanse dressing. Dit is geheel in lijn met het aspergeseizoen dat nu volop bezig is. 

Source: Rijstnoedels, asperges en Japanse dressing

Vegatopia

[Koken] Loempia van witte asperge, vegetarische ham en pesto met oude geitenkaas
« Reactie #211 Gepost op: 16 juni 2017, 13:00:13 »
Loempia van witte asperge, vegetarische ham en pesto met oude geitenkaas

Ook vandaag twee recepten met producten uit het pakket van Hofweb dat we eergisteren bespraken. De oude geitenkaas liet zich heerlijk verwerken in een pesto, die het zowel in de spaghetti goed deed, als in de in filodeeg gerolde asperges met vegetarische ham.

Source: Loempia van witte asperge, vegetarische ham en pesto met oude geitenkaas