Vegatopia Forum

Asperges, wit en groen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanK

Re:Asperges
« Reactie #60 Gepost op: 24 april 2005, 15:22:09 »
Ja, asperges zijn lekker. Ik dacht altijd dat ik die niet lustte, totdat een vriendin mij vorig jaar die dingen voorzette. Het viel zeker niet tegen.

Nu heb ik ze zelf eens gekocht en bereid. Die Griekse van AH dus, waar iemand hierboven zo'n afkeer van had. Ik zal daarom eens de 'echte' kopen en proeven of die echt veel lekkerder zijn.

Maar ja, asperges zijn lekker!

Jan
(maar je urine gaat er wel ENORM van stinken.. ??? Is dat wel normaal? )
« Laatst bewerkt op: 24 april 2005, 15:23:16 door JanK »

Kiwi

Re:Asperges
« Reactie #61 Gepost op: 24 april 2005, 16:30:17 »
(maar je urine gaat er wel ENORM van stinken.. ??? Is dat wel normaal? )

Ja, dat is normaal. Het is een teken dat er meteen afvalstoffen uit je nieren verwijderd zijn, dat is juist gezond dus.

Elsbeth

Re:Asperges
« Reactie #62 Gepost op: 26 april 2005, 14:12:26 »
Mij nog nooit opgevallen dat mijn urine er van gaat stinken?! Maar dat kan ook komen doordat ik asperges altijd met ei eet, veel ei!  ;D

Kiwi

Re:Asperges
« Reactie #63 Gepost op: 26 april 2005, 14:18:13 »
O, maar dat doe ik ook hoor: veel gekookt ei en een lekker sausje. ;D

Elsbeth

Re:Asperges
« Reactie #64 Gepost op: 26 april 2005, 14:22:22 »
Ja dus de geur van de grote boodschap compenseert de geur van de kleine boodschap denk ik, want ik heb nog nooit een andere geur urine gehad na het eten van asperges..

Kiwi

Re:Asperges
« Reactie #65 Gepost op: 26 april 2005, 14:25:28 »
Of jouw urine stinkt altijd. :P ;)

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Asperges
« Reactie #66 Gepost op: 26 april 2005, 14:49:39 »
sommige mensen kunnen het niet ruiken (hier hebben ze wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, want eerst dachten ze dat bij sommige mensen de urine niet raar ging ruiken, maar dat was niet zo, alleen sommige mensen konden het niet waarnemen)
,,,,فلافل

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Asperges
« Reactie #67 Gepost op: 26 april 2005, 15:43:15 »
Hihi, grappig allemaal.

Ik zou het eerder gewoon niet opmerken denk ik. Het riekt altijd een beetje en de gradaties daarin ga ik niet meten hoor. Ieder zijn hobby natuurlijk ;)

Kiwi

Re:Asperges
« Reactie #68 Gepost op: 26 april 2005, 15:58:51 »
Nou, hobby...  :-\
Ik let er ook niet speciaal op ofzo, het valt gewoon op als je asperges gegeten hebt!

jorien

Re:Asperges
« Reactie #69 Gepost op: 08 mei 2005, 17:12:54 »
Jippie! Ik heb al twee keer asperges gegeten dit voorjaar. Mijn biologische groentenhandel op de Groningse markt verkoopt twee soorten witte asperges: klasse AA en klasse A. Ik heb tweemaal de duurste AA gekochte de afgelopen week, maar ze waren het geld dubbel en dwars waard. Ik maak ze op de normale manier klaar (van m'n moeke geleerd ooit), d.w.z. harde kontjes er af snijden (niet weggooien!), schillen tot de kop, halveren, onderste helften samen met harde kontjes 2 minuten voorkoken in ruim water, dan de bovenste helften toevoegen en 15 minuten laten koken, niet afgieten, aspergehelften uit water vissen en opdienen met verse aardappels in de schil gekookt, gekookte eieren, roomboter en eventueel een vegaburger of stukjes kaas. Kookwater en kontjes (wel schillen) bewaren om de volgende dag heerlijke aspergsoep te maken.
Jammie!!  :-*

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Asperges
« Reactie #70 Gepost op: 09 mei 2005, 09:16:36 »
(maar je urine gaat er wel ENORM van stinken.. ??? Is dat wel normaal? )

Ja, dat is normaal. Het is een teken dat er meteen afvalstoffen uit je nieren verwijderd zijn, dat is juist gezond dus.

O, vreselijk wat een m*e*u*r. Ik durf niet meer te plassen  ::)
Eet gezond & eet taartjes

Kiwi

Re:Asperges
« Reactie #71 Gepost op: 09 mei 2005, 09:24:02 »
 :O Het gaat vanzelf over hoor!

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Asperges
« Reactie #72 Gepost op: 09 mei 2005, 09:29:09 »
:O Het gaat vanzelf over hoor!

Ja, door te plassen waarschijnlijk  :-X
Eet gezond & eet taartjes

Kiwi

Re:Asperges
« Reactie #73 Gepost op: 09 mei 2005, 09:31:07 »
Neus dicht dan maar. :pinocchio:

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Asperges
« Reactie #74 Gepost op: 09 mei 2005, 10:54:48 »
Ik vind gekookte witte asperges en gegrilde groene asperges erg lekker door een salade van nieuwe aardappeltjes, creme fraiche, citroensap, avocado en tuinkers.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

JanK

Re:Asperges
« Reactie #75 Gepost op: 13 mei 2005, 12:29:06 »
hehehe, ik wilde er geen ranzige smeerpijperij topic van maken hoor. Het viel me alleen op dat ja, na het eten van zoveel lekkers dat een en ander gewoon ging ruften.. Ik was bang dat er iets mis was...

Gelukkig ben ik niet de enige.

Vanmiddag duik ik de AH in, asperges liggen daar voor 1,79 per bundel. Ik haal er een stel maak ze schoon en duw ze de vriezer in. Alle websites die ik lees zeggen dat dat gewoon kan. Ga ik maar doen. Lekker voor later.

Groetjes,
Jan

Kiwi

Re:Asperges
« Reactie #76 Gepost op: 13 mei 2005, 14:57:45 »
Vorige week op de Mensenlevenpagina van het Rotterdams Dagblad:

Citaat
Asperges
 
Als we sommige handboeken uit de hoek der sterrenwichelaars en kruidenvrouwtjes mogen geloven, is de asperge een wonderbaarlijke groente die helpt tegen leverstoornissen, jicht, reuma, vermoeidheid, hartkloppingen, lage bloeddruk en slecht werkende nieren. Natuurlijk zijn er aspergetelers die zich daar van harte bij aansluiten en er hun waar mee aanprijzen. Maar er is geen spatje bewijs voor te vinden.

Maar al te vaak wordt de vermeende wonderwerking toegeschreven aan het stofje asparagine. Dat aminozuur - een bouwsteen voor eiwitten - zit inderdaad in asperges, maar het zit ook in vele andere etenswaren. Bovendien fabriceert het lichaam het ook nog zelf, uit andere aminozuren.

Als we de mirakels buiten beschouwing laten, blijft de asperge trouwens een gezonde hap. Asperge is een groente en vormt een goede bron van vitaminen, mineralen en vezels. Het handige van vezels is dat ze weinig calorieën bevatten, maar wel een vol gevoel geven.

Van asperges zal men niet dik worden. Een ons gekookte, uitgelekte asperges levert slechts 22 calorieën aan energie op. Wie eens een dag alleen maar asperges eet, en helemaal niets anders, kan zo'n tien kilo verorberen voordat hij of zij aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calorieën (zo'n 2000 voor vrouwen en 2500 voor mannen) zit.

Er is ook nog iets geks met asperges aan de hand. Wie asperges eet - eentje kan al voldoende zijn - moet er rekening mee houden dat zijn of haar urine binnen de kortste keren anders gaat ruiken. Naar rotte kool, weet menig ervaringsdeskundige te melden.

Asperges bevatten een aantal, niet geurende, zwavelverbindingen, mogelijk afkomstig uit zwavelhoudende kunstmest. Het lichaam kan deze zwavelstofjes niet gebruiken en zet ze om in andere, vluchtige, zwavelverbindingen. Die worden via de urine zo snel mogelijk afgevoerd en ruiken wel sterk.

Maar daarmee zijn we er nog niet. Want lang niet iedereen (minder dan de helft van de mensen) blijkt na het eten van asperges bij het urineren de rottekoollucht op te merken.

Ligt dat dan aan de neus of aan de urine? Aan de neus, was de conclusie na twee studies in de jaren tachtig studies onder honderden Israeliërs en Chinezen. Moedige proefpersonen moeten dat zijn geweest, die in het belang der wetenschap uitgebreid andermans urine besnuffelden. Menigeen bleek niet in staat daarin de rottekoollucht van de asperge te ontdekken, een lucht die er toch wel degelijk hing. Een ontbrekende geurreceptor in de neus - een erfelijke kwestie - zou hiervan de oorzaak zijn.

Amerikaanse onderzoekers betwistten enkele jaren later niet dat de neus een belangrijke rol speelt, maar voegden eraan toe dat niet ieder mens de zwavelstofjes in zijn lijf op dezelfde manier verwerkt: de urine van de ene asperge-eter kan heel anders ruiken dan die van een ander. Hoe dan ook: gevaren voor de gezondheid zijn er niet mee gemoeid.

In samenwerking met Wageningen Universiteit. Meer informatie: www.food-info.nl

 
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2005, 16:21:52 door Kiwi »

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Asperges
« Reactie #77 Gepost op: 13 mei 2005, 15:19:06 »
Grappig stukje Kiwi, maar nog even iets raars:
Ik heb de afgelopen tijd 2 keer asperges gegeten, de eerste keer had ik ze bij AH gekocht en de tweede keer kwamen ze uit mijn groentetas. Allebei de keren heb ik evenveel asperges gegeten: maar de eerste keer had ik geen rare urinelucht en de tweede keer wel. Hoe kan dat? Zegt dat iets over de asperges van de AH?
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2005, 15:19:40 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

JanK

Re:Asperges
« Reactie #78 Gepost op: 13 mei 2005, 15:24:34 »
Leuk stukje Kiwi.

Blijk ik door asperges ineens tot een minderheid te behoren.

Jan
(echt, je kan een fiets tegen die lucht neerzetten)
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2005, 15:25:05 door JanK »

brenda_lelie

Re:Asperges
« Reactie #79 Gepost op: 13 mei 2005, 19:56:36 »
Als het klopt dat die lucht komt door zwavelverbindingen die uit de kunstmest komen vind ik het wel raar dat je bij biologische asperges die lucht net zo goed kunt hebben, volgens mij heeft het meer te maken met afvalstoffen die worden afgescheiden, volgens mij bevorderen asperges dat. en dat stinkt ook wel