|
brenda_lelie
|
 |
« Antwoord #120 Gepost op: April 29, 2007, 17:53:55 » |
|
Ik dacht dat het asperge-seizoen al ontzettend begonnen was. Ik zag al allemaal asperge-menus staan bij restaurants en ze lagen ook al een tijdje in de super maar biologische kon ik nog amper niet vinden. Gelukkig vond ik ze gister alsnog (erg mooie bij de estafette in Arnhem) dus wij hebben onze eerste asperges ook weer gehad dit jaar  (gewoon met gebakken aardappeltjes en mosterddressing, geen gedoe)
|
|
|
|
« Laatste verandering: April 29, 2007, 17:56:38 door brenda_lelie »
|
|
|
|
|
|
Harry
Gast
|
 |
« Antwoord #121 Gepost op: April 29, 2007, 19:11:01 » |
|
Wij maken ook wel eens aspergetaart. Als je wilt, dan wil ik wel eens gaan neuzen in de kookboeken.
Is dat van groene of witte asperges? We hebben het met beide gemaakt. Echtvriendin heeft het van een vriendin overgenomen, maar ze kan het zo gauw niet vinden. Ik kan die vriendin nu even niet te pakken krijgen, maar ik ga achter het recept aan. Komt hoogstwaarschijnlijk uit de serie kookboekjes van Iris.
|
|
|
|
« Laatste verandering: April 29, 2007, 19:12:21 door Meneer de Uil »
|
|
|
|
|
|
Selly
|
 |
« Antwoord #122 Gepost op: April 30, 2007, 11:29:37 » |
|
|
|
|
|
|
|
,,,,فلافل
|
|
|
|
viv
Gast
|
 |
« Antwoord #123 Gepost op: April 30, 2007, 18:08:43 » |
|
Asperges daar heb ik nou ook weer zin in! zag al dat ze goedkoper zijn dan anders zo vroeg in het seizoen dus hier binnenkort ook asperges op tafel 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Harry
Gast
|
 |
« Antwoord #124 Gepost op: Mei 08, 2007, 08:53:36 » |
|
Wij maken ook wel eens aspergetaart. Als je wilt, dan wil ik wel eens gaan neuzen in de kookboeken.
Is dat van groene of witte asperges? We hebben het met beide gemaakt. Echtvriendin heeft het van een vriendin overgenomen, maar ze kan het zo gauw niet vinden. Ik kan die vriendin nu even niet te pakken krijgen, maar ik ga achter het recept aan. Komt hoogstwaarschijnlijk uit de serie kookboekjes van Iris. Komt inderdaad uit een boekje van Iris, nl. Hartige & heerlijke vleesvervangers, dat we, naar nu blijkt, gewoon zelf hebben. Groene aspergetaartIngrediënten
Voor de bodem: olie en meel, 200 g tarwemeel, mespunt zout, 80 g boter Voor de vulling: 250 g groene asperges, 2 eieren, 250 g ricotta, 50 g geraspte kaas, zout, peper.Vet een taart- of sprinvorm (26 cm) in en bestrooi deze met meel. Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius. Doe het meel en het zout in een kom en wrijf de boter erdoor totdat het deeg een kruimelige structuur heeft. Giet er zoveel water bij totdat een stevig deeg ontstaat. Rol het deeg uit tot een ronde lap en bekleed de taart- of springvorm ermee. Prik gaatjes in de bodem en bak de taartbodem 10 minuten voor in de oven. Haal hem eruit. Haal de uiteinden van de asperges en snijd ze in stukken van ongeveer 3 cm. Kook ze 5 minuten in ruim water en laat ze goed uitlekken. Klop in een schaal de eieren los en roer de ricotta en de kaas erdoor. Breng het mensel op smaak met zout en peper. Schep de aspergestukken erdoor en giet dit alles op de voorgebakken taartbodem. Bak de taart in 20-30 minuten goudbruin.
|
|
|
|
« Laatste verandering: Mei 08, 2007, 09:48:39 door Meneer de Uil »
|
|
|
|
|
|
Selly
|
 |
« Antwoord #125 Gepost op: Mei 08, 2007, 09:19:50 » |
|
Yum! Die ga ik wel eens maken!
|
|
|
|
|
|
,,,,فلافل
|
|
|
|
yanagare
Gast
|
 |
« Antwoord #126 Gepost op: Mei 08, 2007, 19:36:31 » |
|
Ziet er heel lekker uit. Zou het met witte asperges ook werken?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maartje!
|
 |
« Antwoord #127 Gepost op: Mei 09, 2007, 09:51:41 » |
|
Ik had gisteren witte asperges en heb ze deze keer beetgaar gekookt, dus een slagje minder gaar dan gebruikelijk. Lekker! Iets frisser dan gebruikelijk, ik meende het zelfs naar bloemetjes te vinden smaken.  Volgende keer maak ik er risotto van.
|
|
|
|
|
|
This is between me and the vegetable!
|
|
|
|
Harry
Gast
|
 |
« Antwoord #128 Gepost op: Mei 09, 2007, 13:48:41 » |
|
Ziet er heel lekker uit. Zou het met witte asperges ook werken?
Yep, anders maar ook lekker.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Joske
|
 |
« Antwoord #129 Gepost op: Mei 14, 2007, 15:55:46 » |
|
Ik heb zaterdag hele dikke soepasperges geschild, in stukken van ±4cm gedaan en 10 minuten gekookt. Enkele vaste aardappelen in stukken gekookt. Dan beide in de wok met wat boter opgebakken, pesto eronder en een handje vol parmesaankrullen erover. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
viv
Gast
|
 |
« Antwoord #130 Gepost op: Mei 14, 2007, 17:29:36 » |
|
wat zijn asperges toch heerlijk! Gisteren stonden ze hier op tafel. volgende keer toch maar meer halen haha....... altijd te weinig van die dingen lekker sausje der overheen mmmmmm Nog maar een paar keer eten tis altijd maar kort dat seizoen! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Joske
|
 |
« Antwoord #131 Gepost op: Mei 22, 2008, 17:00:13 » |
|
Ik heb zaterdag hele dikke soepasperges geschild, in stukken van ±4cm gedaan en 10 minuten gekookt. Enkele vaste aardappelen in stukken gekookt. Dan beide in de wok met wat boter opgebakken, pesto eronder en een handje vol parmesaankrullen erover.  Dat ga ik vandaag nog es maken....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Annemieke
|
 |
« Antwoord #132 Gepost op: Mei 22, 2008, 19:24:10 » |
|
Je kunt van asperges ook een lekkere saus maken voor bij verse pasta.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Joske
|
 |
« Antwoord #133 Gepost op: Mei 23, 2008, 16:15:18 » |
|
recept? Want de asperges zijn nu pas betaalbaar, dus ik koop ze iedere week op de markt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Annemieke
|
 |
« Antwoord #134 Gepost op: Mei 24, 2008, 19:38:49 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bambi
|
 |
« Antwoord #135 Gepost op: Mei 25, 2008, 10:33:00 » |
|
Gisteren asperges van de grill gehad, met olie en azijn. Erg lekker, ze waren dan ook vers van de tuin.
|
|
|
|
|
|
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken
|
|
|
|
Christiaan
|
 |
« Antwoord #136 Gepost op: April 10, 2011, 20:52:37 » |
|
Is dit nou de meest courante aspergedraad?
Misschien krijg ik donderdag wat asperges. Die gaan dan vrijdag gegeten worden, maar hoe? Want ik lees hier wel veel pis-en-poep verhalen, maar weinig concrete receptuur of van die dingen waar naar mijn smaak en inzicht te veel extra spullen (champs, een wok of mon chou) aan te pas komen.
Hebben we al eens een goede vegetarische klassieker in de orde van asperges met boter/saus, ei en h4m geformuleerd? En wat doe ik als er nog geen nieuwe aardappeltjes zijn? Tagliatelle er naast?
|
|
|
|
|
|
"Never lift more than you can eat."
|
|
|
|
Selly
|
 |
« Antwoord #137 Gepost op: April 10, 2011, 21:33:36 » |
|
Hebben we al eens een goede vegetarische klassieker in de orde van asperges met boter/saus, ei en h4m geformuleerd? En wat doe ik als er nog geen nieuwe aardappeltjes zijn? Tagliatelle er naast?
Je hebt het over witte asperges right? Dan geen pasta erbij zou ik zeggen. Er zijn overigens al gewoon nieuwe aardappels. Mijn faav is met hollandaisesaus (doe gesmolten boter als je geen zin hebt hollandaise te maken) en dan een gepocheerd ei erop. Ook lekker is met een dragon-vinaigrette erover. Dan bijvoorbeeld gratin dauphinois erbij serveren.
|
|
|
|
|
|
,,,,فلافل
|
|
|
|
haantje
|
 |
« Antwoord #138 Gepost op: April 10, 2011, 22:25:35 » |
|
Er zijn overigens al gewoon nieuwe aardappels.
 Van Malta, sta al een paar weken in dubio, maar heb ze nog niet gekocht. Wat betreft de asperges: gewoon gaan voor gekookt met gesmolten boter en ei. Verder niks aan doen 
|
|
|
|
|
|
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.
|
|
|
|
Selly
|
 |
« Antwoord #139 Gepost op: April 11, 2011, 08:54:42 » |
|
Er zijn overigens al gewoon nieuwe aardappels.
 Van Malta, sta al een paar weken in dubio, maar heb ze nog niet gekocht. Volgens mij had mijn bioboer ze gewoon uit Holland.
|
|
|
|
|
|
,,,,فلافل
|
|
|
|