Mei 24, 2012, 05:33:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Ingrediënt van de maand: amarenen

Koken Rabarbergebakje met vanilleroom - Pici All’Etrusca - Hartige tompoes van asperges, paddestoelen en hazelnoot
Producten Wat de pot schaft - Lisette Kreischer - De Zilveren Lepel Toscane - Home Made Zomer
Actueel Foodie-cadeautjes voor moederdag - Winnaar yogifood-actie bekend - April 2012: Currycollege, gerookte tofu en een lekker ijsje
   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren Smoelenboek Vegatopia Forumregels  

Pagina's: 1 ... 27 28 29 [30]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier  (gelezen 57340 keer)
0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic.
Kiwi
Redactie Vegatopia
Super-forummer

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #580 Gepost op: Februari 02, 2010, 18:04:26 »

Melk vind ik minder een probleem dan eieren, want ik woon op de buiten en zie veel koeien staan, en die zijn meestal wel gelukkig (gelukkige koeien geven meer melk, gelukkig voor hen!)
[...]
Ik vind zoals Lelle, er is niks mis met eieren en melk, maar wel met de manier waarop het verkregen wordt soms.

Wat er mis is met melk is niet alleen dat die koeien zo'n rotleven hebben (want veel melkkoeien staan inderdaad in de wei en die zullen het daar over het algemeen best wel naar hun zin hebben), maar dat er elk jaar een kalf geboren moet worden om die koe melk te laten geven. De kalfjes worden binnen enkele dagen bij hun moeder vandaan gehaald (ja, ook op biologische boerderijen!), waarna de stierkalfjes de vleesindustrie in verdwijnen. Indirect werk je dus mee aan de slacht van die stiertjes als je zuivel gebruikt.
Lelle
Mega-forummer

« Antwoord #581 Gepost op: Februari 02, 2010, 18:40:48 »

Melkautomaat?!???
Dat Belgie is toch wel een apart landje!   Grin

I high fived a shark, and then we ate burritos." - Martin Luther King Jr.'s other dream.
greet
Super-forummer

« Antwoord #582 Gepost op: Februari 02, 2010, 18:50:05 »

Melk vind ik minder een probleem dan eieren, want ik woon op de buiten en zie veel koeien staan, en die zijn meestal wel gelukkig (gelukkige koeien geven meer melk, gelukkig voor hen!)
[...]
Ik vind zoals Lelle, er is niks mis met eieren en melk, maar wel met de manier waarop het verkregen wordt soms.

Wat er mis is met melk is niet alleen dat die koeien zo'n rotleven hebben (want veel melkkoeien staan inderdaad in de wei en die zullen het daar over het algemeen best wel naar hun zin hebben), maar dat er elk jaar een kalf geboren moet worden om die koe melk te laten geven. De kalfjes worden binnen enkele dagen bij hun moeder vandaan gehaald (ja, ook op biologische boerderijen!), waarna de stierkalfjes de vleesindustrie in verdwijnen. Indirect werk je dus mee aan de slacht van die stiertjes als je zuivel gebruikt.

Dat weet ik wel, maar de koeien die wel leven hebben wel een 'leuk' leven. En de kippen niet. Dat is gewoon pure mishandeling. Daarom dat ik minder problemen heb met melk als met eieren, maar ik besef ook wel dat het niet écht alles is.

En ja, wij hebben melkautomaten! Daar ga je naartoe met een kan of fles, en dan komt daar een liter of hoeveel je maar wilt uit.
We noemen ze koeien.
Neenee, het werkt als een broodautomaat, maar dan met stromende verse hoevemelk.
Carmen San Diego
Ervaren forumgebruiker

« Antwoord #583 Gepost op: Februari 02, 2010, 22:30:58 »

De enige reden dat ik kaas koop is dat er geen alternatief voor is. Er is niks wat zo smaakt en af en toe vind ik het toch wel lekker. Verder gebruik ik geen melk omdat ik er niet tegen kan. Een plak kaas is wel een beetje het maximum van wat ik kan hebben. Ik voel me niet echt schuldig over die kaas - ik gebruik zo weinig dierlijke producten, dat kleine beetje weglaten zet niet echt meer zoden aan de dijk, en ik wil niet m'n hele sociaal leven opofferen. Vegetarisch uit eten is al lastig genoeg, veganistisch gaat me te ver. Ik gebruik ook al geen palmolie of ongecontroleerde soja, gebruik alleen fairtrade koffie en bananen, etc. Er blijft niet zo veel meer over. Mensen worden volgens mij stiekem al gek van me, ik durf al bijna niet meer op visite bij mensen =P

Ik denk maar zo, als iedereen zo zou eten als ik, dan zou dierenleed niet meer nodig zijn. Want voor die paar pakjes kaas en twee keer per jaar een pakje brie, daar heb je geen bio-industrie voor nodig.
Inge1963
Gast
« Antwoord #584 Gepost op: Februari 02, 2010, 23:09:18 »

Elk dier wat eten produceert heeft in principe een slecht leven. Het biologisch gehouden dier natuurlijk veel minder slecht dan het bioindustrie dier, maar zolang er geld aan verdient moet worden is het nooit perfekt.
Discussies met vleeseters ga ik niet aan, die willen ze dan toch alleen maar winnen (ja maar jij hebt wel .........vul maar in).
Meestal beginnen zij met vertellen hoe goed zij toen waren toen ze die ene keer geen vlees aten. Of gaan ze zelf vertellen wat een verschrikkelijk iets ze op tv hebben gezien.
Ik vind het wel grappig, zoals vleeseters zich soms in alle mogelijke bochten wringen terwijl je zelf niks gezegd hebt. Hebben ze toch een geweten blijkbaar.

Ik kan er slechter tegen als mensen roepen hoe verschrikkelijk ze het vinden dat er een varkensstal gebouwd wordt, maar daarna vrolijk naar de kiloknaller gaan.
En die vergelijking zal ik ze dan ook niet onthouden. Grin

Hier thuis krijgt niemand vlees. Daar is wel eens een opmerking over gemaakt, maar da's pech. Als het je niet bevalt dan blijf je maar weg. In dit huis eten alleen onze katten vlees, en nee daar ga ik ook geen discussie over voeren want katten zijn vleeseters dus misdadig als je die iets anders geeft.

Appie heeft trouwens vega kaas. Nu zelfs ook in plakjes (gemak dient de mens) dus ik heb nu ook geen excuus meer om kaas met kalf te kopen.
Pagina's: 1 ... 27 28 29 [30]   Omhoog
  Print  

Ga naar: