Vegatopia Forum

Eten aan boord van vliegtuig

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #380 Gepost op: 03 december 2014, 10:17:10 »
KLM heen en weer naar Osaka.
Heen weer die polenta met doperwten, hoe vaak heb ik die nu al gehad! Erbij ok salade met zilverui, een oke broodje (een zeldzaamheid) en erg lekker fruit. Fruit hebben ze tegenwoordig echt goed onder controle, dat zijn bij KLM nu bijna altijd echt goeie bakjes met vers fruit.
IJs tussendoor.
In de ochtend (dé reden waarom ik Europees vega had genomen en de polenta had geriskeerd) vliegtuigroerei. Ik ben dol op roerei, zelfs op vliegtuigroerei.

Van de terugweg ben ik het een beetje kwijt, het was wel prima in elk geval en geen polenta. Volgens mij iets met pasta.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #381 Gepost op: 03 december 2014, 11:06:24 »

Heen weer die polenta met doperwten, hoe vaak heb ik die nu al gehad!

Vliegtuigetenbingo!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #382 Gepost op: 03 december 2014, 11:35:24 »
hihi
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #383 Gepost op: 16 december 2014, 12:43:30 »
Ik heb dit weekend een vlucht geboekt via edreams (zonder een eigen account aan te maken), bij verschillende vliegtuigmaatschappijen. Ik heb toen nergens iets gezien over maaltijdvoorkeuren, er ook niet echt aan gedacht daarnaar te zoeken overigens. (Ik vlieg nauwelijks ooit en een lange reis heb ik sowieso nog nooit gemaakt, dus dat zit niet zo in m'n systeem.)
En nu wil ik dus mijn maaltijdvoorkeuren gaan aanpassen, maar ik kan niet vinden waar en hoe ik dat moet doen. Het grootste deel van de reis is via klm, maar inloggend op klm-account kom ik mijn vlucht daar niet tegen (wat me op zich ook niets verbaast). Weet iemand van jullie hoe ik dit het handigst aanpak (en met de grootste kans dat het daadwerkelijk wordt aangepast in de voedselplanning)?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #384 Gepost op: 16 december 2014, 13:01:44 »
Bij KLM kun je misschien beter op je vlucht zoeken dan op je account. Ik neem aan dat je een boekingscode hebt van KLM en van de andere luchtvaartmaatschappij? Het kan best dat het niet op je KLM account staat als je frequent flyer nummer niet door is gegeven bij de boeking. Meestal kun je op je eigen account wel vluchten toevoegen, als je de boekinscode hebt.

Als dat niet werkt, dan werkt bellen meestal het beste. Je kunt beginnen bij daar waar je je reis geboekt hebt, dus bij e-dreams, en als die je niet kunnen helpen naar de luchtvaartmaatschappijen zelf bellen. Goed dat je er op tijd aan denkt!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #385 Gepost op: 16 december 2014, 13:11:56 »
Bedankt voor je snelle reactie Sam! Ik begon al te panikeren bij het vooruitzicht van twaalf uur zonder eten (en ook de mensen in mijn omgeving zouden moeten panikeren bij dat vooruitzicht... honger doet echt wonderen voor mijn humeur.)
Ik heb geloof ik maar één boekingscode in totaal gekregen, maar mogelijk kan ik daar inderdaad een vlucht mee toevoegen bij klm. Ik denk trouwens dat ik helemaal geen frequent-flyernummer heb, althans, ik ben geen frequente vlieger dus eh. Ik heb alleen toevallig afgelopen zomer een klm-account aangemaakt toen ik voor m'n werk ergens heen moest. Maar wie weet heb ik er zonder dat te weten toch één.
Nouja, ik ga jouw suggesties eerst maar eens uitproberen, nogmaals dank!
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #386 Gepost op: 16 december 2014, 14:02:16 »
De reden dat ik dit zo goed weet is dat je mij ook niet 12 uur zonder voer moet laten zitten, dan bijt ik :)

Als je geen frequent flyer nummer hebt is het niet zo vreemd dat je vlucht niet op je account staat, daar gebruiken ze dat nummer voor. Maar op boekingscode zoeken of e-ticket nummer moet ook werken.

Bij KLM is een van de twee keuze-opties vaak sowieso al vegetarisch, Amerikaanse airlines zijn erger. Ik heb maar heel zelden echt geen eten gehad, vroeger gebeurde het wel eens dat het ondanks doorgeven niet geregeld was, maar dan werd er in het vliegtuig vaak nog wel een mouw aan gepast. Tip voor KLM: Asian Vegetarian kiezen in plaats van gewoon vegetarisch, veel lekkerder. Je zit dan wel met ontbijt aan de rijst of noedels in plaats van aan Selly's favoriete vliegtuigroerei.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #387 Gepost op: 16 december 2014, 22:20:35 »
KLM is over het algemeen aan de telefoon heel vriendelijk en regelig. Het eten is ook wel echt oke bij KLM (dat Aziatische is idd lekker zoals Sam al zegt, vaak een prima curry), zeker op de vluchten vanaf Amsterdam. Bij dagvluchten heb ik altijd honger, en dan neem ik crackers enzo mee, die ik toch al meeneem voor het geval het eten niet mee is gekomen (ik word ook niet vrolijk van 12 uur zonder eten) maar bij KLM gaat het over het algemeen wel goed. Je kunt altijd nog een paar dagen van te voren nogmaals bellen om te vragen of alles er wel goed in staat.
Overigens kun je ook een vegan maaltijd aanvragen.
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #388 Gepost op: 19 december 2014, 15:27:44 »
Bedankt voor de tips, dames! :)

Toevallig hou ik helemaal niet van (roer-)ei, dus mijn idee voor Aziatisch vegetarisch te gaan blijft staan. ;)

Ik heb eerst via de KLM-site met m'n boekingscode m'n reis toegevoegd, en toen begon ik met de eerste van de vluchten. Die stond op 'keuze uit standaardmaaltijden' en daar heb ik dus Aziatisch vegetarisch van gemaakt.
Meteen kwam er een melding dat het wegens een technische beperking (oid) niet mogelijk was deze keuze vast te leggen. Vervolgens stond de eerste vlucht wél op Az-veg (ook in checkmytrip.com, dus het was toch wel ergens aangekomen), maar bij de overige drie vluchten, ook de lange, stond er alleen 'snack, sandwich of salade' oid en die kon ik helemaal niet meer wijzigen...

N.a.v. Selly's tip heb ik vervolgens met KLM gebeld, en de dame daar vertelde me dat er op de eerste vlucht standaard Az-veg aanwezig is en dat ze het daarom niet kon inboeken, maar voor de overige drie vluchten heeft ze het wel gereserveerd (en ik heb een bevestiging daarvan gekregen op de mail).
En nu staan de laatste drie vluchten dus netjes op Az-veg, en de eerste staat weer terug op 'keuze uit standaardmaaltijden'. ;D
Maar die durf ik niet meer opnieuw aan te passen omdat ik vrees dat ik dan de andere drie vluchten weer jinx.
Gedoe.
Maar ik dénk dat het wel goed zal gaan zo. (Mits ik een beetje voorin probeer te gaan zitten bij die eerste vlucht.)
En mogelijk waag ik er wat korter voor vertrek nog een telefoontje aan.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #389 Gepost op: 19 december 2014, 21:39:00 »
N.a.v. Selly's tip heb ik vervolgens met KLM gebeld, en de dame daar vertelde me dat er op de eerste vlucht standaard Az-veg aanwezig is en dat ze het daarom niet kon inboeken, maar voor de overige drie vluchten heeft ze het wel gereserveerd (en ik heb een bevestiging daarvan gekregen op de mail).

Ik zou zelf dan eigenlijk per telefoon voor die 1e vlucht Europees vega vragen (of vegan of wat dan ook dat de speciale maaltijd wel kan worden ingeboekt, ik zeg dat niet stiekem om via een omweg tóch het vliegtuigroerei te promoten hoor  :P) want ik heb wel eens meegemaakt dat de standaardvega maaltijd wel eens op is omdat iedereen vega wilde en dat was notabene toen ik speciaal vega had gereserveerd en toen had ik bijna gewoon pech, maar uiteindelijk niet omdat ik ging stampvoeten en toen was er in 1 karretje toevallig nog 1 vega, mijn reisgenoot die ook vega had opgeven (maar het niet is) moest toen vlees nemen, wat ie geen probleem vond, maar natuurlijk wel had gevonden als ie wel vega was geweest (ze noemen het nl. niet altijd vega, maar soms bv ook noodles, en dan wil opeens iedereen het, als ze het vega noemen wil niemand het). Overigens was dat met een vlucht van Delta naar de US, geboekt met KLM, dus niet met KLM zelf. Maar bij KLM hoor ik wel bijna altijd dat 1 van de 2 opties op het einde op is (ook als er 2 niet-vegaopties zijn, kennelijk is 1tje altijd populairder).
Maar een andere optie is om bij het instappen even een stewardess aan te schieten (niet letterlijk hè) en te vragen of ze je stoelnr wil noteren en de vegamaaltijd apart kan houden, omdat dat niet via het internet kon. Zeker het personeel van KLM vind ik altijd erg vriendelijk.
Voorin zitten zegt nl. niet zo veel, omdat ze soms ook achter beginnen met uitdelen  :)
,,,,فلافل

Offline Sven

  • *****
  • 3.820
  • Geslacht: Man
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #390 Gepost op: 28 februari 2015, 20:52:46 »
Iemand ervaring met vegetarisch eten bij TAP?
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #391 Gepost op: 01 maart 2015, 22:04:00 »
Iemand ervaring met vegetarisch eten bij TAP?

Ja, enige tijd terug maar binnen Europa.

Met TAP (uitgevoerd door Portugalia) naar Porto. Ik had al op het vliegveld gegeten en verwachtte aan boord niet echt eten (vlucht van 2 u en 20 minuten). Kwam er een rijstschotel met een broodje, boter, bakje sinaasappelstukjes. De rijst was niet vega, ik had (dacht ik) ook niet doorgegeven dat ik vega was, maar had dus ook niet echt honger, dus nam alleen de sinaasappel en het broodje.
Voor de terugvlucht toch maar even gekeken of je op de TAPsite ergens kon doorgeven dat je vega bent. Kon ik niet vinden. En toen bleek dat ik bij mijn boeking via Expedia had doorgegeven dat ik veggie was.
Op de terugweg vroeg ik dus om iets vega's. De stewardess moest even kijken. Anderen kregen een broodje en vloeibare perzik, ik kreeg een  bakje met vijf (5!) druiven. Maar het waren enorme druiven en ze waren echt wel erg lekker. Ik vond het dus wel best. En ik kreeg ook zo'n vloeibare perzik.

Voorts herinner ik me dat de stoelen achterlijk klein waren, hm of was dat op een vlucht eerder naar Lissabon? Weet ik niet meer.
Mijn ouders (eten ook veggie) vlogen er geloof ik intercontinentaal mee en mijn moeder was nogal enthousiast.
Maar goed, ze serveren (of deden dat in het verleden in elk geval) ook iets te eten binnen Europa, dus doorgeven maar.
,,,,فلافل

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #392 Gepost op: 02 maart 2015, 08:54:27 »
Voorts herinner ik me dat de stoelen achterlijk klein waren, hm of was dat op een vlucht eerder naar Lissabon? Weet ik niet meer.
Mijn ouders (eten ook veggie) vlogen er geloof ik intercontinentaal mee en mijn moeder was nogal enthousiast.
Maar goed, ze serveren (of deden dat in het verleden in elk geval) ook iets te eten binnen Europa, dus doorgeven maar.

Ze hebben inderdaad standaard eten binnen Europa (vloog vorig jaar naar Lissabon). Ik had geen veggie doorgegeven want ik wist het niet. Stoelen herinner ik me niet meer (met 1,63 en korte benen heb ik daar nagenoeg nooit last van).
[/quote]

Argh, sorry voor mislukte quote.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #393 Gepost op: 02 maart 2015, 21:12:54 »
Ik was voor het eerst in een vliegtuig, en aangezien het een reisje van 40 min was, kregen we alleen een snack en wat drinken. Wel lekkere chipjes, popcorn of koekjes (van Island Bakery). Mijn vriend kon net z'n biertje opdrinken voordat je weer gingen landen :)

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #394 Gepost op: 03 maart 2015, 12:30:36 »
Popcorn? Dan vloog je vast met BA :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #395 Gepost op: 03 maart 2015, 15:37:10 »
Yep!

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #396 Gepost op: 04 maart 2015, 09:59:26 »
Ik vlieg vaak die route, vandaar dat ik dat soort nutteloze informatie in mijn hoofd heb  :). Die popcornlucht vind ik trouwens wel sterk voor in een vliegtuig.

Ik ga binnenkort met een aantal aziatische airlines vliegen waar ik nog nooit mee gevlogen heb dus ik ben benieuwd naar wat ze daar aan vegetarische opties hebben.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sven

  • *****
  • 3.820
  • Geslacht: Man
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #397 Gepost op: 21 oktober 2015, 22:05:42 »
Net terug van São Paulo met TAP. Op de vluchten tussen Brussel en Lissabon was het niet mogelijk om vegetarisch te eten, (tenzij je minstens 15€ bijbetaalt denk ik). Bij de heenvlucht had ik dus enkel een fruitdrankje, bij de terugvlucht toch nog een croissantje.

Bij de heenvlucht tussen Lissabon en São Paulo kwam de airhostess volslagen uit de lucht gevallen. "Vegetarisch? Dat hebben we niet. Wil je de vis niet proberen?". 2 minuten later ontdekten ze wel de vegetarische maaltijd die me werd opgediend met "hier is uw speciale maaltijd". TAP is landelijk Portugal in de lucht... De maaltijd was niet bijzonder, maar minder erg dan KLM. Opvallend was dat ik als dessert fruit kreeg en geen gebak zoals al de rest... Tijdens de terugvlucht was de bediening iets vlotter.

Daarnaast heb ik 2 binnenlandse vluchten genomen met Azul, een Braziliaanse maatschappij. Maaltijden serveren ze niet, wel krijg je (fris)drank (geen koffie op beide vluchten) en snacks. Je krijgt zelfs de mogelijkheid om 2 of 3 dingen te nemen. Zeer vriendelijke bediening.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #398 Gepost op: 23 oktober 2015, 13:58:58 »
Opvallend was dat ik als dessert fruit kreeg en geen gebak zoals al de rest... T
Dat is in mijn ervaring echt altijd zo. Als vegetarier eet je alleen linksdraaiende wortelsalade en rauwe havermoutkoekjes enzo, zeker geen chocola en gebakjes  ;D

Hoop dat je in Sao Paulo zelf een beetje bij hebt kunnen eten.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Eten aan boord van vliegtuig
« Reactie #399 Gepost op: 24 oktober 2015, 21:02:45 »
Mijn ervaring ook!
Maar KLM vind ik altijd wel oke met eten. Wat voor slechte ervaring heb je met KLM Sven?
,,,,فلافل