Vegatopia Forum

Sauzen en salsa's zelf maken

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Babi Pangang saus
« Reactie #40 Gepost op: 21 januari 2005, 19:35:10 »
:thumbsup:

'k Ga 'em zelf binnenkort ook een keer maken.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Babi Pangang saus
« Reactie #41 Gepost op: 21 januari 2005, 20:23:42 »
Heel snel basis zoetzuursausje wat mijn mams van een Thaise studente leerde:

- 1 kopje suiker
- 1/2 kopje water
- 1/4 kopje azijn
- 1 tl zout

...

Zo'n mengsel kan je ook erg goed gebruiken om rijst extra kleverig en op smaak te maken voor de sushi.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Babi Pangang saus
« Reactie #42 Gepost op: 27 januari 2005, 22:32:19 »
ik had vanavond zin in iets indonezerigs en heb wat genoodled, getofued en gewokt met groenten. Vond dat daarbij wel de when johnny met selly -saus kon, en deez gemaakt mét wortelen (niet uit een blik maar zelf ff een winterpeentje gekookt). Het was een lekker sausje, heb ipv die conimex woksmuts gembersiroop van de toko gebruikt, dat had ik nog. Verder was ie jummie, de hele maaltijd overigens, met de saus in de hoofdrol. Dank voor het recept  :)

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pastasaus!
« Reactie #43 Gepost op: 03 juli 2005, 21:19:33 »
Ik hou van zowel tomaten- als roomsauzen; de eerste maak ik meestal met een pakje passata waar ik naar wat er op voorraad is en waar ik trek in heb groenten in gooi. De 2e is lekker met broccoli en blauwe kaas, of met spinazie, champignons en blauwe kaas. Je kunt als room zowel sojaroom als gewone gebruiken, of een bekertje creme fraiche. Verder zijn natuurlijk onmisbaar een flinke berg italiaanse kruiden naar keuze, peper, zout en knoflook. Het scheelt ook wat voor olijfolie je gebruikt. In een roomsaus met champignons en bijv. walnoten vind ik een truffelolie heel lekker.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Pastasaus!
« Reactie #44 Gepost op: 04 juli 2005, 14:17:28 »
Ik gebruik altijd de Euroshopper Pastasaus als basis. Lekker en ook nog helemaal vegan.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sven

  • *****
  • 3.818
  • Geslacht: Man
Re:Pastasaus!
« Reactie #45 Gepost op: 04 juli 2005, 22:46:23 »
De lekkerste uit een potje vind ik die met olijven uit de LIDL. Vandaag heb ik zelf nog een simpele saus gemaakt: Asperges stomen. Bechamel maken met deel kookvocht en melk. Asperges in stukjes snijden en onder de saus roeren.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

smikkeltje

Re:Pastasaus!
« Reactie #46 Gepost op: 13 juli 2005, 18:47:12 »
spinaziesaus!
met diepvriesspinazie en sojaroom en veel knoflook en een uitje, gebakken met veel kruiden (kerrie, chili) en op het laatst lekker veel basilicum erdoor. en pijnboompitjes en cashewnootjes!
en vroeger, toen ik nog kaas at, met ipv sojaroom brie, kruidenroomkaas en cheddar. blauwe kaas schijnt er ook lekker bij te zijn maar dat heb ik nooit weg kunnen krijgen.

Tjeerd

Re:Pastasaus!
« Reactie #47 Gepost op: 16 juli 2005, 19:43:24 »
Favoriete pastasaus:

Tempeh-'bolognese' saus
Ik had ooit ergens op internet (of in m'n mealmaster-database) een versie hiervan gevonden - dit is m'n eigen aanpassing..

Tempeh kruimelen, in veel olie licht bruinbakken (4min)
Flinke scheut Sojasaus erbij (t liefst shoyo of andere zoute sojasaus)

tijdje laten pruttelen totdat alles dik en donkerbruin is
Uien in stukjes erbij,  even meebakken,
Gehakte knoflook erbij,

tijdje laten pruttelen, dan tomaten (evt uit blik) erbij,
en afmaken met tijm, rozemarijn, chili's en een beetje honing...  ;)
Keisnel & keilekker..

 8)

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Pastasaus!
« Reactie #48 Gepost op: 20 juli 2005, 17:08:44 »
Oventomatensaus!!
Supersimpel, erg puur en erg lekker (mijn gasten zijn hier altijd erg van onder de indruk):

Tomaten (3 per persoon) in tweeen snijden en op de snijvlakken knoflook (ca 1 teen per persoon) , zout, peper en olijfolie doen.
Leg ze naast elkaar in een ovenschaal met de bolle kant naar beneden (knofkant omhoog dus).
30 minuten in de oven op 220 graden.
Daarna met z'n allen hop in de blender (of staafmixer oid) en klaar is je saus!

Dat is dan je basis, het is lekker om daar nog zwarte olijven, verse basilicum, mozzarella, zongedroogde tomaten, etc. op je bord bij te doen.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Pastasaus!
« Reactie #49 Gepost op: 20 juli 2005, 18:15:02 »
Dat klinkt goed, ga ik ook een keer doen!
This is between me and the vegetable!

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Pastasaus!
« Reactie #50 Gepost op: 21 juli 2005, 10:40:44 »
Ik heb een pak Tagliolini Agrumi liggen.(artisanale pasta met citrusvruchtensmaak) Ideetjes voor een bijpassende saus zijn welkom ! ;)

Marietje

Re:Pastasaus!
« Reactie #51 Gepost op: 21 juli 2005, 13:27:42 »
Mijn sausjes op basis van tomaat in blik worden altijd te waterig, de smaak is niet geconcentreerd genoeg.


geduld hebben, lang laten pruttelen, ik laat ze altijd minimaal een uur op het vuur staan, zachtjes pruttelend, kruiden erbij enzo, geroosterde paprika, uien, ook lekker.
Wat ook wel wil helpen is de saus van te voren maken en dan invriezen, later dan weer ontdooien en opwarmen. Dan wordt de smaak ook een stuk geconcentreerder van.

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pastasaus!
« Reactie #52 Gepost op: 21 juli 2005, 14:43:25 »
Ik heb een pak Tagliolini Agrumi liggen.(artisanale pasta met citrusvruchtensmaak) Ideetjes voor een bijpassende saus zijn welkom ! ;)

Saus van room, heel pittige kaas bv. Roquefort, paprika, citroenzeste? Ben maar aan 't brainstormen hoor, ik ken dat type pasta niet. Is het lekker?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Pastasaus!
« Reactie #53 Gepost op: 21 juli 2005, 14:47:12 »
Ik heb een pak Tagliolini Agrumi liggen.(artisanale pasta met citrusvruchtensmaak) Ideetjes voor een bijpassende saus zijn welkom ! ;)

verse doperwten/tuinbonen, munt, spaanse peper en ricotta erdoor? Evt nog artisjokkenhart?
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Pastasaus!
« Reactie #54 Gepost op: 25 juli 2005, 19:03:42 »
Mijn sausjes op basis van tomaat in blik worden altijd te waterig, de smaak is niet geconcentreerd genoeg.


geduld hebben, lang laten pruttelen, ik laat ze altijd minimaal een uur op het vuur staan, zachtjes pruttelend, kruiden erbij enzo, geroosterde paprika, uien, ook lekker.
Wat ook wel wil helpen is de saus van te voren maken en dan invriezen, later dan weer ontdooien en opwarmen. Dan wordt de smaak ook een stuk geconcentreerder van.

Of een blikje tomatenpuree erbij.
This is between me and the vegetable!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pastasaus!
« Reactie #55 Gepost op: 26 juli 2005, 12:37:23 »
mijn favoriet is spinazie, daar wat gebakken ui, knoflook en brie/cashews doorheen.

Vanavond komt er echter een fervent vet- en vleeseter langs. Ik wil dus een lekkere roomsaus maken. Ik zag net al dat daar room of creme freche doorheen moet. Er werden pittige kazen genoemd, maar van schimmelkazen gaat mijn mond enorm zeer doen.

Heeft er iemand tips voor lekkere roomsaus waar ik tomaten, basilicum en een bosuitje doorheen kan doen?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Pastasaus!
« Reactie #56 Gepost op: 26 juli 2005, 12:39:19 »
Paddenstoelen-roomsaus? Met knoflook, tijm en witte wijn.
Ik zou dan de tomaten en basilicum als salade erbij serveren.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pastasaus!
« Reactie #57 Gepost op: 26 juli 2005, 13:10:50 »
Ik dacht aan een kaassaus (ik heb een flink stuk kaas). Maar ook daar past die wijn wel bij denk ik?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Pastasaus!
« Reactie #58 Gepost op: 26 juli 2005, 14:34:56 »
Ja! En dan veel knoflook erdoor. Maar die tomaten zou ik idd in de salade mikken. Of net voor het serveren erdoor mikken (dat ze dus niet meekoken) dat kan ook wel erg lekker worden.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pastasaus!
« Reactie #59 Gepost op: 26 juli 2005, 17:14:14 »
ja, ik wou ze hooguit warm laten worden.
Maar ik ben zo moe, dat ik toch eens ga kijken naar roomsaus in een pakje :(
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken