Vegatopia Forum

Pizza! Flammkuchen!

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

femke

Pizza! Flammkuchen!
« Gepost op: 11 augustus 2003, 22:21:39 »
beetje off topic misschien, maar heeft iemand ervaring met het zelf meenemen van vegetarische kaas naar een pizzaria/italiaans restaurant? ...

kan je beter vragen om een pizza helemaal zonder kaas en met allerlei groentetjes.

Mee eens! Pizza zonder kaas kan ook heel lekker zijn! Een vriendin van mij lust geen kaas, en vraagt daarom haar pizza ook altijd zonder. Ik zou het in ieder geval zelf niet prettig vinden als ik wapperend met een zakje vegakaas naar de kok zou moeten gaan  ;). Wat minder opvallend is geraspte kaas in een strooier doen, zodat je op je groentepizza zelf nog wat kaas kan strooien.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2003, 14:15:21 door Annemieke »

willem1940

Pizza!
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2003, 10:46:10 »
Favoriet hapje van mijn Yvonne, af en toe: een pizza met alleen maar artisjokken en knoflook ....

Johanna88

Pizza!
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2003, 11:29:56 »
Pizza.
Pizzabodem van de natuurwinkel. Bestrijken met tomatenpuree. Daarop groente (ui, zobgedroogde tomaatjes, courgettes, enzo. Misschien wat kleingesneden artisjokharten en olijven :)) italiaanse kruiden. Ik kan er plakjes veg salami op doen. Euh, hoor je die onder de groente te leggen, of er tussen ofzo? :) ik zou ook nog gistvlokken + noten erop kunnen strooien voor een kaasachtige smaak maar ik weet niet of dat lekker is.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Pizza!
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2003, 13:53:30 »
Pizza.
Pizzabodem van de natuurwinkel. Bestrijken met tomatenpuree. Daarop groente (ui, zobgedroogde tomaatjes, courgettes, enzo. Misschien wat kleingesneden artisjokharten en olijven :)) italiaanse kruiden. Ik kan er plakjes veg salami op doen. Euh, hoor je die onder de groente te leggen, of er tussen ofzo? :) ik zou ook nog gistvlokken + noten erop kunnen strooien voor een kaasachtige smaak maar ik weet niet of dat lekker is.

je moet er niet mega veel opgooien want dan wordt de bodem papperig. Wel jammer dat de natuurwinkel pizzabodems een beetje klein zijn.
,,,,فلافل

Pizza!
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2003, 13:55:47 »
Pizza.
Pizzabodem van de natuurwinkel. Bestrijken met tomatenpuree. Daarop groente (ui, zobgedroogde tomaatjes, courgettes, enzo. Misschien wat kleingesneden artisjokharten en olijven :)) italiaanse kruiden. Ik kan er plakjes veg salami op doen. Euh, hoor je die onder de groente te leggen, of er tussen ofzo? :) ik zou ook nog gistvlokken + noten erop kunnen strooien voor een kaasachtige smaak maar ik weet niet of dat lekker is.

je moet er niet mega veel opgooien want dan wordt de bodem papperig. Wel jammer dat de natuurwinkel pizzabodems een beetje klein zijn.
jep, maar ook heel goed zelf te maken, gewoon een gistdeegje ((volkoren-)bloem, gist, water, oregano, zout, peper) maken en dan zo in de lucht boven je hoofd in het rond zwieren (of gewoon platdrukken, da's makkelijker) ...
Dan idd niet al te dik/nat beleggen en bakken maar.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Pizza!
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2003, 14:08:29 »
Ik maak pizzabodems net als Marieke zelf. En die van mij zijn altijd lekker knapperig.

Ik gebruik voor een vierkant bakblik 200 gram bloem (wit), een halve theelepel zout, 1 zakje droge gist... dan meng ik in de keukenmachine en dan doe ik er warm water bij totdat het een stevige bol deeg is.
Dat bestrooi ik wat bloem op het aanrecht en leg de bol erop met een afgesloten glazen bak erover. Dan laat ik het een uurtje staan en gaat het uitzetten. Dan wat kneden, uitrollen en op een bakplaat rijkelijk met olijfolie besmeerd leggen.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2003, 14:15:02 door Annemieke »

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Pizza!
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2003, 14:12:57 »

Ik gebruik voor een vierkant bakblik 200 gram bloem (wit), een halve theelepel zout, 1 zakje droge gist... dan meng ik in de keukenmachine en dan doe ik er warm water bij totdat het een stevige bol deeg is.

ik doe een deel water en een deel olijfolie. Is ook heel lekker
,,,,فلافل

femke

Re:Pizza!
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2003, 16:07:29 »
Ik las in de "wat eten we vandaag"-draad, dat sommigen ook weleens turks brood of pitabroodjes als pizzabodem gebruiken. Moet je dan nog iets speciaals doen? Wordt het niet veel heel erg hard bij pitabrood, of veel te dik en soppig bij turks brood?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Pizza!
« Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2003, 16:27:34 »
Bij Turks brood: ik doe alleen een laag olijfolie vermengd met geperste knoflook op het brood (ik snij er dus 2 ronde helften van). Dat is niet zo nat namelijk. En dan gewoon tomaat, ui, champs, etc. De rand wordt wat hard in de oven, maar de rest wordt niet soppig.

willem1940

Re:Pizza!
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2003, 16:54:28 »
Brood-pizza's lukken ook heel aardig in een koekepan met deksel, zelfs als je ze van gewone boterhammen maakt.

En als je met een zeer dun en fijn groenten-laagje werkt, maak je ook prima tosties in het tosti-ijzer.
Pas op met een schijf tomaat ertussen: heel lekker maar blijft lang gruwelijk heet.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2003, 16:56:09 door willem1940 »

Johanna88

Re:Pizza!
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2003, 22:09:41 »
Mijn eerste vegan gegeten pizza ooit (vroeger at ik altijd met heeel veel kaas) was erg lekker :D Die salami is ook :yummie: (ik heb die van topas). Stukje belegd met soja mozarella om te proberen, en dat was erg jummie dus dat doe ik de volgende keer over de hele pizza. Bodem van de natuurwinkel vond ik niet zo, smaakte te volkoren vond ik.

willem1940

Re:Pizza!
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2003, 23:47:36 »
Lekkerste pizza-bodem vind ik witbrood met wat olie door het deeg.

Elsbeth

Re:Pizza!
« Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2003, 11:10:24 »
Die salami is ook (ik heb die van topas...soja mozarella

Kan je dat gewoon in de natuurwinkel kopen? En hoe duur is het? Ik kan van Topas geen site vinden (iemand?).

Johanna88

Re:Pizza!
« Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2003, 11:46:19 »
Kan je dat gewoon in de natuurwinkel kopen? En hoe duur is het? Ik kan van Topas geen site vinden (iemand?).

De site is www.wheaty.de maar daar staat die salami niet op. Ze hebben het in sommige natuurwinkels, ik ben vergeten hoe duur het was.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pizza!
« Reactie #14 Gepost op: 13 augustus 2003, 13:11:14 »
Tis al vaker genoemd.

Bij de Koehoorn hebben ze de salami iig niet, willen ze vast wel bestellen.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2003, 14:37:03 door Hizikigrrrl »

Elsbeth

Re:Pizza!
« Reactie #15 Gepost op: 13 augustus 2003, 16:01:44 »
Tis al vaker genoemd.

de Koehoorn

Gelukkig hebben we in totaal drie (!!) natuurvoedingswinkels in Zutphen.. Cool eigenlijk hé?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pizza!
« Reactie #16 Gepost op: 13 augustus 2003, 18:47:11 »
Waar is de 3e??! In de ZUidwijken?

Ik ken de Koehoorn en de Natuursuper (die in de korte hofstraat ofzo).

Ik vind dat ze bij de Koehoorn het meest uitgebreide assortiment hebben. Ze hebben daar ook al meerdere producten van Topas.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2003, 18:48:16 door Hizikigrrrl »

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Pizza!
« Reactie #17 Gepost op: 13 augustus 2003, 19:00:42 »
Weet iemand of ze die salami in België verkopen?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Pizzadeeg
« Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2003, 18:20:24 »
Hoe maak ik pizzadeeg op dezelfde manier als de pizzaboer? En kan ik dat dan gewoon in de oven op ovenpapier bakken?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Pizzadeeg
« Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2003, 22:39:42 »
Het staat hier!
,,,,فلافل