Vegatopia Forum

Pizza! Flammkuchen!

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Pizza!
« Reactie #140 Gepost op: 21 april 2013, 14:12:51 »
Vanavond weer pizza, en ik ga NU alvast het deeg maken zodat het heel veel tijd heeft om te rijzen.

Het schijnt ook lekker te worden als je het 2 dagen in de koelkast laat rijzen (zelf nog niet geprobeerd).
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re:Pizza!
« Reactie #141 Gepost op: 21 april 2013, 17:08:14 »
Paul Hollywood (die van de Great Brittish Bakeoff) zegt dat lauw water voor luie mensen is (:P), dat het deeg gewoon met koud water gemaakt kan worden, maar dan langzamer rijst. Dus dat je het deeg de rust en tijd moet gunnen. Meestal ben ik blij als ik er aan denk om op tijd het deeg te maken zodat het nog een uurtje of zo kan rijzen.

Bij mijn volgende poging tot pizza zal ik eens kijken of een andere verhouding gist/meel etc uitmaakt :)

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Pizza!
« Reactie #142 Gepost op: 22 april 2013, 14:33:38 »
Op zich was het deeg erg goed gelukt door het lange rijzen, maar ik had iets te veel deeg, dus een wat te dikke bodem, en geexperimenteerd met de bovenwarmte uit, waardoor het allemaal wat langzamer ging, dus er was nog wel wat voor verbetering vatbaar. Volgende keer alleen boven en onder warmte proberen, en dunner deeg. Verder was de pizza wel erg lekker natuurlijk (het was pizza, logisch :))
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Pizza!
« Reactie #143 Gepost op: 23 april 2013, 14:28:21 »
Oh ja, en ik heb de helft van het deeg dat over was, ingevroren. Ik ben benieuwd hoe het bakt, na ontdooien. Ik denk dat ik het dan maar de avond van te voren in de koelkast leg zodat het langszaam kan ontdooien, en dan de volgende dag nog een half uurtje rijzen op kamertemperatuur ofzo. Tips?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Pizza!
« Reactie #144 Gepost op: 23 april 2013, 16:04:41 »
Bij mij heeft dat een keer tot een keihard, perkamentachtig experiment geleid. Maar toen had ik het deeg uitgerold ingevroren en niet opnieuw laten rijzen (wel laten ontdooien).
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Pizza!
« Reactie #145 Gepost op: 19 juli 2013, 09:27:58 »
Uit de Cook and Shoot draad: Pizza Mediterranea, met verse rozemarijn en thijm.

3 rijpe tomaten ontvellen in wat heet water, doormidden snijden, de pitjes en het vocht opvangen. Tomaat in reepjes snijden, mozzarella in stukjes snijden (10 mini-bolletjes doormidden gesneden, of 1/2 bolletje buffelmozzarella), oude kaas raspen. Met de staafmixer of blender een saus maken van het tomatenvocht, een flinke scheut olijfolie, 2 kleine of 1 grote teen knoflook, 1 eetlepel verse rozemarijn en 1 eetlepel verse thijm. Het wordt een heel dunne saus. Op de pizzabodem smeren en beleggen met de tomaat en oude kaas aan de buitenkant en de mozzarella aan de binnenkant. 8 - 10 minuten op 285 graden (met pizzasteen).

Ik heb overigens de perfecte instellingen voor pizza in mijn oven gevonden: 285 graden boven en onder warmte, pizzasteen 1,5 uur voorverwarmen, en een bakpapiertje onder de pizza.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2013, 09:30:32 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re:Pizza!
« Reactie #146 Gepost op: 19 juli 2013, 12:30:53 »
Net toen ik gisteren mijn pizzadeegje aan het kneden was, moest ik aan deze draad denken. Te laat dus. Maar de pizza was wel lekker hoor, maar niet echt knapperig. Volgende keer maar een warmere oven proberen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Pizza!
« Reactie #147 Gepost op: 25 oktober 2013, 13:48:31 »
Ik heb inmiddels wel de perfecte settings voor de oven, maar het deeg kan nog net iets beter. Morgen ga ik pizza maken met La Tua Farina, italiaanse bloem speciaal voor pizza. Helaas nog steeds droge gist omdat ik hier in de buurt geen verse gist kan kopen. Erop tomatensaus, buffelmozzarella, kastanje champignons en zelfgemaakte pesto.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Vegatopia

[Koken] Tarte flambé
« Reactie #148 Gepost op: 26 augustus 2015, 13:00:28 »
Tarte flambé

De stad Straatsburg behoorde afwisselend tot Duitsland en Frankrijk, voordat het definitief deel van Frankrijk werd. De lokale keuken heeft daarom veel Duitse invloeden. Ik at er (onder andere) tarte flambé, aardappelrösti, boerenkool met rode linzen en sachertorte. Tegenwoordig is tarte flambé (of flammkuchen) weer helemaal hip. Het is een soort pizza die belegd is met creme fraiche, ui of prei, en kaas. In Straatsburg serveerde elk zichzelf respecterend restaurant, duur of goedkoop, er een.

Source: Tarte flambé
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2015, 20:14:43 door Eelco »

Re: [Koken] Tarte flambée
« Reactie #149 Gepost op: 26 augustus 2015, 13:47:17 »
Tarte flambée

De stad Straatsburg behoorde afwisselend tot Duitsland en Frankrijk, voordat het definitief deel van Frankrijk werd. De lokale keuken heeft daarom veel Duitse invloeden. Ik at er (onder andere) tarte flambée, aardappelrösti, boerenkool met rode linzen en sachertorte. Tegenwoordig is tarte flambée (of flammkuchen) weer helemaal hip. Het is een soort pizza die belegd is met crème fraîche, ui of prei, en kaas. In Straatsburg serveerde elk zichzelf respecterend restaurant, duur of goedkoop, er een.

Source: Tarte flambée

Ik ben overtuigd Eelco, ze doen het er om.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Tarte flambée
« Reactie #150 Gepost op: 26 augustus 2015, 14:05:15 »
 ;D

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Tarte flambé
« Reactie #151 Gepost op: 26 augustus 2015, 20:15:05 »
 ;D
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: [Koken] Tarte flambé
« Reactie #152 Gepost op: 27 augustus 2015, 06:26:11 »
Mag het ook tarte flambée zijn? tarte is vrouwelijk.

Vegatopia

[Koken] Pizza afbakken of opwarmen zonder oven
« Reactie #153 Gepost op: 19 september 2016, 13:02:01 »
Pizza afbakken of opwarmen zonder oven

Je hebt zin in pizza maar je hebt geen oven ? Je hebt nog een paar stukken afhaalpizza over, maar je wil ze liever niet koud opeten? Of heb je gewoon geen zin om de oven op te warmen voor 1 enkel stuk pizza? Geen probleem! Verrassend genoeg zijn er nog een paar andere keukentoestellen die de taak kunnen overnemen. In dit artikel geven we je een aantal tips voor zowel het afbakken van diepvriespizza’s als het weer opwarmen van gebakken pizza’s. Alle technieken hebben we getest met standaard vierkazenpizza en pizza margherita uit de supermarkt en met restjes afhaalpizza.

Source: Pizza afbakken of opwarmen zonder oven

Vegatopia

[Koken] Not so guilty pleasure pizza
« Reactie #154 Gepost op: 10 mei 2017, 13:02:33 »
Not so guilty pleasure pizza

Toen ik een foto van deze pizza op Twitter deelde met de melding ‘far from #guiltypleasure pizza’, kreeg ik gelijk de nodige reactie. Hoezo ‘guilty pleasure’? Een pizza is juist ‘gewoon ontzettend lekker’. En dat is het natuurlijk ook en déze pizza zéker.  Mijn opmerking kwam echter uit iets anders voort. De avond ervoor hadden we het in Radio Culinair (@ SRC.FM) over ‘verboden vruchten’ en ‘guilty pleasures’ en ik vertelde over één van mijn guilty pleasures: het restje pizza van de vorige avond als ontbijt. Met deze pizza kan dat zonder schuldgevoel. De bodem is gemaakt met yoghurt en ook de toppings zijn verantwoord. En eerlijk, gezond is alleen maar leuk als het ook lekker is, toch?

Source: Not so guilty pleasure pizza