Vegatopia Forum

Pizza! Flammkuchen!

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cheryl

Re:Pizzabodem
« Reactie #40 Gepost op: 15 april 2004, 20:41:32 »
Citaat

Ha, dat is juist het moeilijke aan zelf pizzadeeg maken: het uitrollen tot gewenste dikte en dan alles in één stuk op de bakplaat zien te krijgen. Met het recept dat ik hierboven heb geplaatst kan je héél dunne bodems maken, maar het vraagt wel wat oefening.
Citaat

Erg lastig ja, ook irritant als de zilverfolie eraan blijft plakken, had ik dit keer gelukkig niet.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pizzabodem
« Reactie #41 Gepost op: 15 april 2004, 21:19:31 »
Zou van dat bakpapier niet beter werken?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Cheryl

Re:Pizzabodem
« Reactie #42 Gepost op: 15 april 2004, 21:38:57 »
Misschien wel maar heb ik niet, als de folie op is maar es kopen.

overanalizing

Re:Pizzabodem
« Reactie #43 Gepost op: 15 april 2004, 22:18:30 »
Als je de bakplaat lichtjes invet kan er weinig gebeuren. Zeker omdat er ook nog los meel aan de buitenkant van het deeg zit.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2004, 22:18:51 door Johan »

Cheryl

Re:Pizzabodem
« Reactie #44 Gepost op: 16 april 2004, 10:12:07 »
Ik heb die dit keer iets meer ingevet en wat bloem aan de buitenkant gelaten, normaal zorgde ik juist dat dat er niet aan de buitenkant erop zat, dacht dat dat juist niet moest maar dit keer plakte die helemaal niet.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Pizzabodem
« Reactie #45 Gepost op: 16 april 2004, 10:26:38 »
Als ik met alufolie bak dan blijft de bodem slap! Je kan ook het bakblik invetten met ruim olie, dan wordt de bodem krokanter.

Verder voor een bakplaat van 40x40, voor een dunne bodem: 200 gram bloem, 20 gram verse gist (erg goedkoop bij de bakker), half theelepel zout. Goed mengen en vooral goed kneden, kan je zo 10 minuten mee bezig zijn. Dan valt het uitgerolde deeg ook niet meer uit elkaar.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2004, 10:28:43 door Annemieke »

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Pizzabodem
« Reactie #46 Gepost op: 28 april 2004, 10:41:37 »
Enne... wat doen we d'r eigenlijk op als die home-made pizzabodem eindelijk een feit is?

Kiwi

Re:Pizzabodem
« Reactie #47 Gepost op: 28 april 2004, 11:49:06 »
Tomatensaus, champignons, ui, paprika, soms ananasstukjes en oregano of Italiaanse kruidenmix. En natuurlijk geraspte kaas  :yummie:

Cheryl

Re:Pizzabodem
« Reactie #48 Gepost op: 28 april 2004, 12:47:41 »
Klinkt misschien erg stom maar ik doe er vaker ook wat tauge op, erg lekker! Alleen niet gelijk erop doen maar als de pizza er al een tijdje in de oven in staat, courget is er ook lekker op. De saus maak ik altijd met een blikje tomatenpuree en daar wat water bij doen, niet zo veel anders wordt die te waterig, een klein beetje olijfolie en beetje zout en lekkere kruiden.

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pizzabodem
« Reactie #49 Gepost op: 28 april 2004, 14:34:33 »
Enne... wat doen we d'r eigenlijk op als die home-made pizzabodem eindelijk een feit is?

1. Ik maak een saus van tomaat, heel fijn gesneden ui, courgette, paprika, knoflook, zout, olijfolie en heel veel provençaalse kruiden.
2. Als die klaar is doe ik er kappertjes, schijfjes champions uit blik en stukjes artisjokharten uit blik doorheen.
3. Dat smeer ik uit over de de bodem en vervolgens strooi ik er kaas (kan vanalles zijn, roquefort, mozarella, geitenkaas, geraspte kaas) en als ik het in huis heb hier en daar een toefje crème fraiche overheen.
Hier en daar nog een olijfje en hup, de oven in.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Pizzabodem
« Reactie #50 Gepost op: 28 april 2004, 14:47:56 »
Passata vermengd met knoflook, dan kaas. Daarop dunne gesneden uienringen, partjes kastanjechampignon, kappertjes, artisjok, oregano en vers gemalen peper.

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:Pizzabodem
« Reactie #51 Gepost op: 28 april 2004, 20:25:55 »
De pizzabodem maak ik 'op gevoel' met bloem, wat bakpoeder, olijfolie, zout en water. Oja, en ik doe ook meestal wat gedroogde rozemarijn door het deeg.

Saus van tomatenpuree, rode wijn, knoflook, tabasco, zwarte peper en it. kruiden.

Erop: paprika, cherrytomaten, zongedroogde tomaten, olijven, champignons, lente-ui, verse basilicum. (soms ook nog spinazie of rucola)

Erover: scheutje truffelolie en geraspte kaas.

Stiekem toch een banaan!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Pizzabodem
« Reactie #52 Gepost op: 28 april 2004, 21:28:41 »
Voor op het deeg een echte tomatensaus:

1 fijngehakte ui
1 of meer teentjes gehakte of geperste knoflook
1 blik tomaten
Verse groene kruiden (rozemarijn, tijm, oregano, peterselie) of gedroogd.
Zout
Peper
Suiker
Olijfolie

Fruit de ui en de knoflook aan in de olijfolie, doe de inhoud van het blik tomaten er bij (eventueel als het hele tomaten zijn even de boel kapotmaken), de takjes kruiden (peterselie fijnhakken), en laat de boel vervolgens een tijd lang zachtjes pruttelen. Op smaak brengen met zout, peper en suiker.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2004, 21:29:15 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Op de pizza
« Reactie #53 Gepost op: 17 januari 2005, 15:13:58 »
Ik had laatst dus zelf een pizza gemaakt, met (naast de standaard kaas/tomatensaus) aardbei, banaan, mais en feta erop. Veel beter kan het niet, maar ik sta desondanks open voor suggesties. Wat voor lekkere (en niet al te gebruikelijke dingen) kan je op een pizza doen?
Valt er buiten fruit en groente nog iets te bedenken?

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Op de pizza
« Reactie #54 Gepost op: 17 januari 2005, 15:18:49 »
Pesto? Olijven? Groene asperges kan ik altijd erg waarderen.
In de Ardennen ooit een geniale pizza gehad met een Belgische roodkaas waarvan de naam me nu niet te binnen wil schieten...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Op de pizza
« Reactie #55 Gepost op: 17 januari 2005, 15:23:17 »
Kappertjes (van die kleine).

En wat vreselijk lekker is: geroosterde courgette, paprika en/of aubergine.

Maar goed, als je een pizza met aardbei, banaan, mais en feta erop helemaal te gek vindt, dan heb ik zo het idee dat onze smaak qua pizza's nogal behoorlijk verschilt. ;)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Op de pizza
« Reactie #56 Gepost op: 17 januari 2005, 17:42:09 »
in Italie heb ik eens een geweldige pizza met plakjes aardappel en rozemarijn gehad.
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Op de pizza
« Reactie #57 Gepost op: 17 januari 2005, 18:32:49 »
in Italie heb ik eens een geweldige pizza met plakjes aardappel en rozemarijn gehad.

 :o

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Op de pizza
« Reactie #58 Gepost op: 17 januari 2005, 18:35:10 »
 :laugh:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Op de pizza
« Reactie #59 Gepost op: 17 januari 2005, 19:11:02 »
AH vierkazenpizza met extra geitenkaas, gemengde groentes, knoflook en artisjokken.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken