Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Amsterdam
« Reactie #580 Gepost op: 30 augustus 2015, 21:25:39 »
Vrijdag weer eens bij Cafe Modern in Amsterdam-Noord. Fijne plek nog steeds. Erg lekker eten, vooral het gerecht met rettich, zeewier en courgettetempura. Verder een koud avocado-komkommersoepje met geitenkaas, bietenrisotto met ingemaakte koolrabi, en witlof met blauwe kaas en aardpeersaus, ik vond de blauwe kaas iets te machtig maar de witlof lekker. (Het zijn hier kleine gerechtjes, daarom zo veel verschillende). Daarna deelden we een ruim bemeten kaasplankje waarop o.a. erg lekkere brie en toen nog een heel lekker zoet dessert van frisse frambozensaus, zoete lemoncurd en meringue. De serveerster leek een beetje dovig, maar verder was de bediening oke. Na het hoofdgerecht had de keuken het wel erg druk en moesten we even wachten. Lekkere wijnen ook, niet meer alles is per glas te krijgen, maar nog steeds veel keuze.
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Amsterdam
« Reactie #581 Gepost op: 27 september 2015, 22:08:43 »
Wij aten vandaag bij Mozo. Het zit misschien 250 meter bij ons vandaan, maar toch hadden we nooit gezien dat daar een restaurant zat. Gelukkig had ik een keer iets positiefs gelezen op facebook.

Er zijn iets van 6-7 vegetarische voorgerechten, en 1 vegetarische tajine. Het gaat absoluut niet snel, maar het is wel heel erg lekker.

Ik at vooraf de hommis (houmous) en de zahlouk (auberginesalade), en als hoofdgerecht de vegetarische tajine (superlekker! Het zijn gewoon veel groenten, maar ze zijn stevig op smaak gebracht). Voor mij waren de porties eigenlijk iets te groot, dus niet alles opgekregen.

Ik denk dat ik een volgende keer alleen mezze neem, want er is nog heel veel wat ik ook wil proeven.
R. eet wel vlees, dus die had dingen met dode dieren erin en die was ook erg blij. 

Er is wel een erg hoge drempel, en zoals vaak in Amsterdam staan er een paar tafels op straatniveau, de (halfopen) keuken is in het souterrain, en er is een vide waar - voorzover ik kon zien - een paar tafels stonden, maar ook twee hoeken met loungebanken.

Bediening was vriendelijk, ook niet heel snel, maar wel attent, en we hebben een tijdje gepraat over restaurants in Amsterdam, vegetarische gerechten bij marokaanse restaurants (blijkbaar kiezen veel marokkaanse restaurants om voor vegetariers vlees uit een tajine te scheppen, en proeven vegetariers dat, dus hebben zij een tajine ontwikkeld die niet met vlees is en een eigen saus heeft) en over waarom hun porties zo groot zijn.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Amsterdam
« Reactie #582 Gepost op: 28 september 2015, 06:24:06 »
Ik weet niet waar ik dit moet aangeven, maar ik bladerde net door de restaurantgids en zag staan dat mana mana wordt aanbevolen om te reserveren, maar dat doen ze pas als je met meer dan 4 mensen wil komen. Als je met minder bent, schuiven ze je gewoon ergens aan.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Amsterdam
« Reactie #583 Gepost op: 28 september 2015, 08:36:56 »
Ik weet niet waar ik dit moet aangeven, maar ik bladerde net door de restaurantgids en zag staan dat mana mana wordt aanbevolen om te reserveren, maar dat doen ze pas als je met meer dan 4 mensen wil komen. Als je met minder bent, schuiven ze je gewoon ergens aan.

hm ik heb daar altijd wel voor 2 personen kunnen reserveren. Wellicht ligt het aan de dag. Ik heb toegevoegd nu dat soms alleen reserveren vanaf 4 personen kan, dank je voor het doorgeven!
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Amsterdam
« Reactie #584 Gepost op: 28 september 2015, 09:34:37 »
Ze zijn verhuisd of verbouwd ofzo en nu doen ze het niet meer, zeiden ze toen ik het probeerde. (Super ontoegankelijk trouwens, ik moest naar mijn tafel getild worden).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline karl

  • *****
  • 6.279
  • Geslacht: Man
Re: Amsterdam
« Reactie #585 Gepost op: 09 november 2015, 10:56:22 »
We waren enkele dagen in de stad en gingen eten bij
Norling: vriendelijke bediening, Tibetaans: lekkere met knapperige groentjes gevulde dumplings en goede hoofdschotel met champignons en rijst. Tibetaans brood nogal zwaar, deegachtig.

De Waaghals: aangename ervaring. Prettige sfeer, goede bediening. Mooie keuzemogelijkheden. Vooraf aubergine-fetakroketten en tempura. Herfstschotel met gegrilde portobello, polenta, groenten in rode wijn en de classic-schotel met spanakopita, gebruneerde witte groentjes, saus van rode paprika en tomaat en frieten. Omdat ik het menu had genomen ook nog een erg lekker dessert van chocoladegebak met vanille-ijs en bosvruchtensaus. Redelijke prijzen, ook voor de wijnen, we hadden goede rode Siciliaanse primitivo.

Beyrouth in de Kinkerstraat: top-Libanees. Met Selly en H. deelden we een heerlijke mezze-tafel, waarvan alles erg lekker was. De bloemkool met tahin was een ontdekking. Vooraf hummus van de zaak. Daarna onder andere gebakken aardappeltjes, tabouleh, falafel, snijbonen in tomatensaus, auberginepuree, yoghurtbereiding... Vriendelijke sfeer en bediening, aanrader.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Amsterdam
« Reactie #586 Gepost op: 09 november 2015, 12:09:13 »
 :D
Wauw, dat klinkt goed, Karl!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.521
Re: Amsterdam
« Reactie #587 Gepost op: 10 december 2015, 23:26:51 »
Beetje laat, maar ik ga morgen in mijn eentje naar Amsterdam (concert van Maxïmo Park in de Melkweg) en zit nog een beetje te kijken waar ik ervoor iets kan eten. Ik weet dat er een Maoz in de buurt zit, en verderop bij Paradiso een snackbar. Nog andere, goedkope en snelle tips?

Het voorprogramma begint al om 18.45, dus wil een beetje op tijd zijn. En het liefst wel ergens waar je kan zitten, want ik denk wel dat het slecht weer wordt, maar waar het ook weer niet echt "uit eten" is, want maar in mijn eentje.

Ik ga eerst nog wat (window)shoppen dus ergens op de route van pak 'm beet CS/Utrechtsestraat/Kalverstaat/Leidseplein?
Gezelschap is ook welkom ;)

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Amsterdam
« Reactie #588 Gepost op: 11 december 2015, 10:24:45 »
Beetje laat, maar ik ga morgen in mijn eentje naar Amsterdam (concert van Maxïmo Park in de Melkweg) en zit nog een beetje te kijken waar ik ervoor iets kan eten. Ik weet dat er een Maoz in de buurt zit, en verderop bij Paradiso een snackbar. Nog andere, goedkope en snelle tips?

Wagamama zit naast Paradiso, en daar kijken ze niet raar op als je in je eentje komt.
De Balie is ook een optie, dat zijn wel tafeltjes, maar daar zitten ook wel eens mensen alleen.
Maar Maoz is ook altijd wel lekker ja.
Op het centraal station zit helemaal achterin nu een Exki, dat is ook leuk en lekker.
Veel plezier bij het concert!
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.521
Re: Amsterdam
« Reactie #589 Gepost op: 11 december 2015, 11:54:15 »
Thanks!
Ik denk dat ik gewoon kijk waar ik rond een uurtje of vijf ben en daar dan iets uitzoek. Die Exki klinkt inderdaad leuk om eens uit te proberen, die in Rotterdam was de laatste keer dat ik daar was nog niet open.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Amsterdam
« Reactie #590 Gepost op: 10 januari 2016, 12:12:17 »
Gisteren met een vriendin bij Edel geweest. Leuke tent!

Ik at de ravioli met boerenkool, vriendin salade met brood. Ik dronk malt bier erbij. We deelden samen een chocoladeplankje en de serveerster attendeerde me er keurig op dat in het drankje alcohol verwerkt was. Ze dacht waarschijnlijk dat ik zwanger was, maar toch heel netjes.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2016, 12:39:49 door LL de Ling »

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Amsterdam
« Reactie #591 Gepost op: 09 maart 2016, 16:27:32 »
Als je maar één avond in Amsterdam bent en je wilt lekker uit eten, waar moet je dan naartoe? Voorkeur voor bio zuivel of veganistisch.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Amsterdam
« Reactie #592 Gepost op: 09 maart 2016, 21:35:40 »
En heb je nog een budget in gedachten? En moet t super centraal of mag het ook aan de rand van de stad.
,,,,فلافل

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Amsterdam
« Reactie #593 Gepost op: 14 maart 2016, 15:51:24 »
We zitten in zuid, maar maakt eigenlijk niet zoveel uit. Budget: hoeft geen michelin-niveau te zijn, maar ook geen broodje maoz. Dus iets boven eetcafe gesitueerd is prima. Heb je leuke tips?
Ik dacht nog aan de Kas, dat is ook wat uit het centrum he?

Wij gaan 2 dagen naar een B&B in Amsterdam, we parkeren buiten de stad en gaan verder met openbaar vervoer naar de B&B etc.
Idealiter kunnen we dus op dag 1 bij het resto parkeren, dan met het ov de stad in en onze dingen doen, en op dag 2 uit eten en dan met de auto weer naar huis.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Amsterdam
« Reactie #594 Gepost op: 14 maart 2016, 16:02:09 »
De kas is wel iets buiten het centrum maar je betaalt er evengoed wel redelijk wat parkeergeld (ik gok rond de €2,60 pu). Als je in zuid zit kun je het beste ergens in Buitenveldert of Amstelveen parkeren en vanaf daar verder reizen met OV, dan betaal je niks.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Amsterdam
« Reactie #595 Gepost op: 14 maart 2016, 19:31:48 »
De Kas is nog wel zodanig centraal (hoewel buiten het centrum) dat het inderdaad niet echt gebruikelijk is daar met de auto te rijden. Maar je kunt er vanuit Zuid bus 65 heen nemen, dat is goed te doen. De Kas is leuk en lekker eten.

Ook in Zuid (Rivierenbuurt) is Betty's. Ik ben daar zelf 19 jaar ofzo niet geweest, maar velen vinden het een erg goed vega restaurant.

Veel niet-vega resto's die wel goed eten serveren kijken eerder naar (kleinschalige) leverancier dan dat het persé bio is. 1 van mijn favoriete restaurants is Cafe Modern. Je neemt een tram naar CS en neemt daar de gratis pont naar Buikslotermeer. Dan 12 minuten lopen naar Café Modern. Erg lekker en leuk. En een informele sfeer.

Choux nabij het Centraal Station is ook erg leuk en goed, maar iets meer een beetje liflafjes eten (je ziet het op hun facebook wel, ook weer niet enorm liflafjes hoor). Hier ook leuke jonge mensen in de bediening en niet zo formeel, en ontzettend lekkere wijnen ook.

Bij al deze resto's moet je echt op tijd reserveren, want ze zijn wel populair (hoewel ik het van Betty's niet weet) dus liefst niet pas een week te voren.

Veel mensen vinden restaurant Blauw (Indonesisch) op de Amstelveenseweg ook erg lekker, vraag even na of ze geen trassi in de vega rijsttafel doen.

Je zou ook nog naar ManaMana in de Pijp kunnen kijken.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2016, 19:36:27 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Amsterdam
« Reactie #596 Gepost op: 14 maart 2016, 19:58:11 »
Oh misschien vind je In Stock ook wel leuk, op de Czaar Peterstraat. Ik ben daar zelf nog niet geweest, maar heb er ook goede verhalen over gehoord. Je moet dan een tram naar het Leidseplein pakken (bv lijn 5) en overstappen op lijn 10 die er dichtbij stopt (vanaf lijn 24 op het weteringcircuit overstappen op lijn 10 kan ook).
,,,,فلافل

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Amsterdam
« Reactie #597 Gepost op: 15 maart 2016, 08:36:44 »
Jeetje, dank voor de tips! Hier kan ik wel wat mee. Hoewel ruim van tevoren reserveren niet echt meer gaat, want we gaan morgen en donderdag al.
Etos heeft ineens een goede actie met trein, dus misschien gaan we beide wel met de trein (F komt anders 'later' met de auto en ik ga alvast met de trein om allerlei leuke groene/eco/fair winkeltjes te shoppen  ;)). Dus dan zouden we helemaal geen toestand met parkeren hebben, ook wel relaxed.


Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Amsterdam
« Reactie #598 Gepost op: 15 maart 2016, 14:30:50 »
AH maar ik dacht dat je in t weekend ging! Doordeweeks is er meer plek in restos!: Toch zou ik wel bellen als je er eentje hebt gekozen of online reserveren . veel plezier!!
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Amsterdam
« Reactie #599 Gepost op: 21 maart 2016, 09:38:23 »
Edit: verwijderd op verzoek van derden  :P
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2016, 14:57:44 door M. »