Vegatopia Forum

Hoe goedkoop kan jij koken?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #20 Gepost op: 07 januari 2004, 21:13:05 »
maar dan heb je geen toetje. En toetjes zijn toch wel redelijk essentieel.

Dan neem je fruit als toetje, daar moet je toch 2 stuks van binnenkrijgen op een dag dus....
In stukjes gesneden met wat slagr.... uhm, met een beetje honing..... euh even warmen in een oven?
Heel fijnmaken en dan in de vriezer, met wat citroensap en/of suiker.  :vork:
:witch2:

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #21 Gepost op: 08 januari 2004, 15:42:39 »
Da's waar. Maar dat wordt wel weer lastig als je bedenkt dat ik te lui ben om helemaal naar de Aldi heen en weer te fietsen, en een Edah en een Albert op de hoek heb zitten.

ellen

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #22 Gepost op: 08 januari 2004, 15:44:22 »
Naast mijn Albert zit de Aldi. Ben dan al vaak te lui om daar naar binnen te gaan...  ;)

Danielle

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #23 Gepost op: 28 mei 2004, 14:01:42 »
Logisch.
25 meter naast mijn huis is een Aldi maar ik ben sneller als ik naar de Super of AH op 10 minuten loopafstand ga.

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #24 Gepost op: 28 mei 2004, 22:53:54 »
Wij gaan af en toe naar de Aldi om literpakken goedkoop drinken (voor Toof) en goedkope sjipz (voor Toof en Isa) en grote repen witte sjokolala (Toof) in te slaan. Groente en fruit willen we (naja, vooral Isa dus :P ) perse eko. Maar met een groentepakket is dat zowiezo al goedkoper. Ekoproducten die de AH heeft halen we daar, net als tgw bij de Food Factory (die heeft zelfs 2 (!!) merken eko-mais :D ), want dat is meestal goedkoper dan bij de natuur/ekowinkel/kraam :)  

Tgw houden die trouwens een actie 'nl gaat biologisch' waarbij er elke week een aantal artikelen maar 1 euro kosten! :D En je kunt sparen voor toegangskaartjes voor een pretpark en een abonnement op een blad van een natuur/milieuorganisatie.
'fish are friends, not food!'

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #25 Gepost op: 29 mei 2004, 18:25:11 »
Ik fiets soms ook wel eens naar de Aldi, het scheelt gewoon en met sommige producten maakt het me niets uit dat het van de Aldi is en dan heb ik het over dingen als: wc papier, keukenollen, tomatenpuree, gepelde tomaten en ontbijtkoek.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Danielle

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #26 Gepost op: 01 juni 2004, 11:32:23 »
Ja maar alleen het idee al dat ze voor 'goedkoop' gaan in plaats van voor 'milieu- en diervriendelijk' houdt mij al tegen.
En dat ze de Nederlandse producten van de markt verdringen. Er verdwijnen veel te veel bedrijven čn boeren uit Nederland.
En dan ook nog een eeuwigdurende wachtrij bij de kassa en niet erg vriendelijk personeel.

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #27 Gepost op: 01 juni 2004, 12:54:47 »
Let op het woordje "schijnt", dat staat er niet voor niks. Zelden zoiets goors geproefd. Nu zit ik met een zak eeuwig houdbare gistvlokken, heimwee naar blokken parmezaanse kaas en een schuldgevoel.... :-\

Tip voor vegans: Probeer eens geraspte kokos. Lekker voor op pizza's en bij pasta's.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #28 Gepost op: 01 juni 2004, 13:06:40 »
Curry is nog goedkoper als je het zelf maakt. De prijs van een maaltijd is afhankelijk van wat je eet. Dingen die niet geimporteerd worden zijn nu eenmaal goedkoper. In NL lette ik daar vaak wel op. Meestal was ik ongeveer 2 euro kwijt aan een maaltijd, maar die ging dan weer op aan Yofu.
Hetzelfde verhaal gaat nu weer op. Als ik rijst eet, kan ik een maaltijd in elkaar flansen voor ca 20 Baht (50 Eurocent). Met pasta's wordt een maaltijd hier al snel duurder.. en soya-yoghurt maak ik tegenwoordig (noodgedwongen) zelf  :D
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #29 Gepost op: 01 juni 2004, 22:57:14 »
Ja maar alleen het idee al dat ze voor 'goedkoop' gaan in plaats van voor 'milieu- en diervriendelijk' houdt mij al tegen.

 :yes:
,,,,فلافل

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #30 Gepost op: 08 juni 2004, 10:31:02 »
Ja maar alleen het idee al dat ze voor 'goedkoop' gaan in plaats van voor 'milieu- en diervriendelijk' houdt mij al tegen.
En dat ze de Nederlandse producten van de markt verdringen. Er verdwijnen veel te veel bedrijven čn boeren uit Nederland.
En dan ook nog een eeuwigdurende wachtrij bij de kassa en niet erg vriendelijk personeel.


Dat is wel zo en ik eet ook liever alleen maar "verantwoord"voedsel en gebruik het liefst alleen maar "verantwoorde"producten, maar dat lukt financieel niet.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #31 Gepost op: 08 juni 2004, 14:30:05 »
...  Er verdwijnen veel te veel bedrijven čn boeren uit Nederland.

Zolang er nog sprake is van boterbergen, melkgletsjers, en mestoverschotten denk ik niet dat er te weinig boeren zijn.

Danielle

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #32 Gepost op: 08 juni 2004, 16:54:34 »
Zolang er nog sprake is van boterbergen, melkgletsjers, en mestoverschotten denk ik niet dat er te weinig boeren zijn.
Dat ze te intensief boeren om te kunnen concureren is een ander probleem. Als alle voedsel uit verre landen moet komen waar helemaal geen regelgeving voor milieu en dierenwelzijn is, ben ik nog minder blij.

Bovendien is het verschepen en/of het wegtransport van producten, groente en fruit (met heel veel bestrijdingsmiddelen zodat ze al die tijd goed blijven) en zelfs levende dieren ook een belasting van het milieu.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #33 Gepost op: 19 juni 2004, 17:15:39 »
Zo heb je bij Lidl van die pakken instant aardappelpuree. Vier zakjes met vier porties. En potten rode kool. Ik mik een zakje puree en een pot kool door elkaar. Kaas erover en je hebt een goedkope maaltijd waar je twee dagen van eet. Wij in ieder geval wel.

Maar zijn verse aardappels nou zoveel duurder dan zo'n zakje puree? Puree van echte aardappels is echt zo veel lekkerder en volgens mij ook een stuk gezonder.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #34 Gepost op: 20 juni 2004, 17:05:15 »
Kijk, daarmee heb je een warme maaltijd op tafel staan, maar hier op het forum hebben we kennelijk toch iets tegen pakjes en zakjes.

Tenminste, meestal horen we er niks over. Het kan ook zijn dat we de schrik er zo goed in hebben zitten... ;)

Lang, lang geleden was assemblage (maaltijden maken door de inhoud van pakjes en blikjes strategisch te combineren, eventueel gecombineerd met licht kookwerk) ook heel hip. Misschien een idee voor een draad, en een mogelijkheid om Poek aan het koken te krijgen?
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2004, 17:11:41 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Summerlinda

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #35 Gepost op: 20 juni 2004, 17:59:46 »
Kijk, daarmee heb je een warme maaltijd op tafel staan, maar hier op het forum hebben we kennelijk toch iets tegen pakjes en zakjes.

Misschien de meerderheid maar echt niet allemaal, ik gebruik ook regelmatig pakjes, zakjes en potjes gecombineerd met vers. Het is makkelijk en vaak ook nog smakelijk [naar mijn mening]

Ik denk niet dat het met hip te maken heeft maar met financien, tijd en smaak. Daarbij houd de een van uitgebreid kokkerellen en de ander niet. Ieder zijn eigen keuze!

Uhh back on topic:
Ik kan al tevreden zijn met [volkoren] pasta met daar doorheen wat verschillende en groenten en wat Tomato Frito, voedzaam en goedkoop  ;D

Kiwi

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #36 Gepost op: 20 juni 2004, 18:11:00 »
Ik maak ook regelmatig gebruik van zakjes en blikken.
Net als in het voorbeeld van Jippia bijvoorbeeld; bruine bonen uit blik zijn heel erg handig, net als doperwten! Ik zou er geen tijd voor hebben om die vers te verwerken.
Net als de kruidenmix die ik door de nasi gooi, komt gewoon uit een zakje. Alleen nog water toeveogen en klaar. Ik ga echt niet zelf een heel kruidenmengsel samenstellen.
Of als ik pasta met een soort van tomatensaus eet; ik gooi er heel veel verse groenten door, maar de saus komt of uit een potje, of is gemaakt van tomaten of tomatenprut uit een blikje. Ik werk 9 uur per dag en heb geen zin om 's avonds eerst uren met het eten bezig te zijn, dus dan zijn potjes, pakjes en blikjes soms een goed alternatief!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #37 Gepost op: 20 juni 2004, 18:17:43 »
Tegen tomaten en peulvruchten uit blik heb ik niet veel hoor, en persoonlijk zou ik eerder diepvrieserwtjes gebruiken. Maar kruidenmixjes, of zelfs maar sauzen uit pakjes, brrr.

Groenten uit pot zijn al gaar (veel te gaar) en dus helemaal niet geschikt om in te passen in iets anders dan aardappels-groenten-vleesvervanger. Brrr.

Had ik al "brrr" gezegd? ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #38 Gepost op: 20 juni 2004, 18:50:56 »
Als ik de aardappelen-groenten-nepvlees combi eet eet ik juist altijd wel verse groenten. Sterker nog; ik eet bijna elke dag wel verse groenten, en juist als ik iets van pasta of rijst eet. Ik gebruik die pakjes/zakjes dan vooral als een snelle aanvulling. Net als wanneer ik bijvoorbeeld nasi eet; ik kook rijst, roerbak in de tussentijd een bamipakket (= 500 gram, welliswaar voorgesneden, verse groenten), ik mik een zakje boemboe erdoorheen en daarna de rijst, bak een eitje en binnen een kwartier heb ik het eten op tafel staan. Dat vind ik toch erg prettig na een lange dag hard werken!

Edit: O ja, en nog goedkoop ook; ik denk voor minder dan 2 euro met z'n tweeën!
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2004, 18:52:42 door Kiwi »

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #39 Gepost op: 20 juni 2004, 21:31:01 »
Ik eet ook redelijk goedkoop, je bent student of je bent het niet! Eerder kocht ik regelmatig van die Honigzakjes voor saus en soep, maar sinds Christiaan me heeft verteld dat een deel van mijn darmklachten misschien te wijten is aan E621 let ik daar sterk op, en neem ik geen zakjes meer. Zeker niet zakjes met tomaat, daar begin ik een sterke aversie tegen te ontwikkelen.
E621 kan ik niet ontwijken, het zit ook in bijvoorbeeld boullionblokjes en kaassaus en dat gebruik ik wel eens.
Ik probeer wel elke dag een flinke hoeveelheid groente en fruit te eten. Niet altijd goedkoop, maar wel gezond en lekker en dat is ook belangrijk. Ik ben opgevoed met het idee dat eten belangrijk is, en dat je daar niet op moet beknibbelen en mijn ouders zouden het verschrikkelijk vinden om te horen dat ik moet leven op bier en pinda's.

Doet me er aan denken: ik ben van plan komend weekend naar mijn ouders toe te gaan, en in het kader van goedkoop eten: laat ik maar eens vragen wat ze voor me uit de moestuin kunnen halen!
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid