Vegatopia Forum

Hoe goedkoop kan jij koken?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Corrupted

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #40 Gepost op: 23 juni 2004, 18:02:25 »
Ik denk dat ik voor een euro wel super lekkere pasta voor 4 tot 8 mensen kan koken, hangt van de groeteprijzen af. Heel gezond, en veel goedkoper dan bier en pinda's. Ik denk trouwens dat chips ongeveer het goedkoopse eten zijn wat er is, fucking 24 cent voor een zak... Veganistsich eten is trouwens sowieso erg goedkoop. Alles wat duur is is zuivel en vlees, en rare nep dingen die toch smerig zijn :)

Maar hoe doe je dat, voor twee euro pasta met asperge-pestosaus en geroosterd brood met kruidenboter? Asperges en pesto en boter zijn fucking duur.

En Champignons twee weken in de koelkast bewaren?

Emperor

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #41 Gepost op: 06 april 2006, 20:52:26 »
FALAFEL is zo de kanonen 3,4, euro bij falafeltentjes
zelf maken is leuk en goedkoop.
En als je het hebt gemaakt invriezen(heb zelf geen vriezer :( )
En dan als je trek hebt gewoon frituren met turks brood en zelfgemaakte humus) en KLAAR

Miriam

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #42 Gepost op: 06 april 2006, 22:43:29 »
Voor veel mensen is het veel makkelijker goedkoop te maken, als we bij de roeivereniging koken kost het max. 1,80 p.p. incl. toetje.. Geen culinaire hoogstandjes natuurlijk  ;)

Offline Wup

  • ***
  • 138
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #43 Gepost op: 06 april 2006, 23:20:17 »
Ik kan best goedkoop koken. Inderdaad is enige voorraad daarbij  noodzakelijk.
Even tussendoor: boodschappen bij de Aldi doe je NOOIT op woensdag (dan starten de aanbiedingen en is het veel te druk. Tenzij je uiteraard 1 van die aanbiedingen wilt hebben. Hier is het op donderdagavond altijd heerlijk rustig.)

Rijst heb ik altijd in grote zak voorradig. Uien ook. Knoflook. Sambal ook (tip: spaar de zakjes die je gratis bij de chinees krijgt) en gember(poeder)
Paprika's, pindakaas en cassave chips (Aldi).
 
Hiermee heb ik vandaag een heerlijke goedkope en snelle gado gado gemaakt voor 7 personen.  En ze hebben er allemaal van gesmuld.
O ja, ik had nog een rest kropsla, die heb ik er ook op het laatst doorheen gedaan. (Zodat ie nog een beetje knapperig was) Hoefde ik die ook niet weg te gooien en weer wat extra groenten.

Veel kruiden heb ik gedroogd, maar zomers heb ik bieslook in de tuin. Gember heb ik ook meestal in huis. Prei en wortel heb ik in de vriezer (eerst ff door de keukenmachine, dan in grote zakken invriezen ideaal.)

Bij goedkoop moet je vooral de groenten van het seizoen hebben.
Groets, Wup
Dit jaar wil ik helderheid!

Aiko

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #44 Gepost op: 07 april 2006, 11:35:21 »
Bij goedkoop moet je vooral de groenten van het seizoen hebben.
Groets, Wup

Bij goedkoop moet je bovenal naar de markt en ver, ver wegblijven van de supermarkt en groentestalletjes...!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #45 Gepost op: 07 april 2006, 14:29:25 »
boodschappen bij de Aldi doe je NOOIT

Ben ik het mee eens  :P
,,,,فلافل

Tigger

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #46 Gepost op: 24 april 2006, 08:31:01 »
Nog even een vraag over die gistvlokken: strooi je die gewoon droog, uit het zakje over de pasta? Of moet er eerst nog iets anders mee gebeuren? (weken of zo??)
Misschien kan ik het ook allebei doen: kaas, maar dan veel minder, plus de gistvlokken.
Gist is toch ook heel goed i.v.m. vitamine B intake?
« Laatst bewerkt op: 24 april 2006, 08:31:34 door Tigger »

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #47 Gepost op: 24 april 2006, 08:46:02 »
Gistvlokken zijn rijk aan B1, B2, B6 en foliumzuur. Je kan het gewoon droog gebruiken, eventueel in combinatie met noten.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #48 Gepost op: 24 april 2006, 10:26:48 »
Maar Aiko, de markt...iedereen lijkt de tijd te nemen, loopt niet door, gaat ergens staan praten waar ze hopeloos in de weg staan, fietsen, kinderwagens, demente opa, kinderen, honden, de kanarie mee....althans hier, besllist iets om te mijden. De Aldi vind ik ook geen feest, maar dan kun je nog de drukte mijden, althans hier. Niet op woensdag en zaterdag, niet 's middags, niet laat op de ochtend, verder wel te doen.
de tuin: dat ben ik

Miriam

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #49 Gepost op: 24 april 2006, 18:25:01 »
Oh ja, verschrikkelijk, opeens midden op de looproute stil gaan staan, tunnelvisie, dus geen enkele rekening houden met dat er andere mensen lopen... In de IKEA kan ik me daar ook zo aan ergeren  ;D

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #50 Gepost op: 24 april 2006, 18:29:27 »
als ik groente of fruit op de markt koop heb ik toch altijd het idee dat het van mindere kwaliteit is dan van de AH, het is altijd sneller rot. of heb ik dat idee alleen maar????

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #51 Gepost op: 24 april 2006, 18:34:13 »
ze gaan er op de markt vanuit (volgens mij) dat de meeste produkten snel gegeten/verwerkt worden, bovendien staan ze maar éen dag op die plek. bij de AH willen ze gewoon de mogeljikheid hebben (denk ik) om produkten een aantal dagen lang te kunnen hebben liggen. ze willen daar ook een zeker (permanent) aanbod hebben, bij de markt maakt het minder uit als ze een keer iets wel of niet hebben.
Za Zemiata!

Gwennepen

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #52 Gepost op: 27 april 2006, 18:08:39 »
Ik koop praktisch nooit vegatoestanden van bv AH.Dat is echt afzetterij,dat maak ik zelf wel.Gewoon wat voor peulvruchten dan ook staafmixen en dan hetzelfde doen als je met gehakt zou doen(Kunnen jullie dat voor je halen?)Voor de duidelijkheid;eitje paneermeel en lekker veel kruiden en dan burgertjes maken .Even voor het bakken in de koelkast daar worden ze lekker stevig van.als je een groot blik hebt gebruikt heb je waarschijnlijk ook nog eens genoeg om in te vriezen.Met rijst of aardappel kan het ook,dan ook nog een beetje bloem toevoegen.En je kan er je eigen mediterrane of oosterse twist aan geven door de kruiden.Succes en smakelijk!

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #53 Gepost op: 28 april 2006, 11:22:20 »
Het goedkoopste eten hier is denk ik gewoon pasta met tomatensaus, kaassaus, pesto of gewoon groentjes. Met rijst is ook wel iets goedkoop te doen.
Nog iets goedkoop en best lekker; puree met kool erdoor (of een andere groente die makkelijk in de oven gaat), beetje kaas erop en in de oven tot er een lekker korstje op zit.

Aldi is inderdaad niet bepaald milieuvriendelijk, maar ik vind de fruitsappen er lekker (ik hou niet zo van pulp).. En soms is het gewoon het snelst en goedkoopst.
Maar de bio producten bij delhaize vind ik eigenlijk nog het best.. Die zijn wel duurder =(

Juffrouw Doddeltje

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #54 Gepost op: 08 mei 2006, 14:44:27 »
Ik maak weleens chili non carne, en daar zit in:

- blik bruine bonen
- 2 uien
- knoflook (potje knoflookpasta, blijft ongeacht wat er op het etiket staat zeker een jaar goed)
- blik tomatensaus
- flinke klodder sambal
- paprikapoeder
- rode paprika
- soms een blik ananas
- restjes

Ik eet het meestal met van die afbakbroodjes, volkoren (22 cent per zes). Ik heb het nooit uitgerekend maar ik schat (aangezien ik boodschappen bij de Lidl doe) dat het hooguit 1,50 zal kosten in totaal, dus 0,75 p.p. Bruine bonensoep (blik bonen incl. vocht, uitje, zak soepgroenten, bouillon, stukjes appel) doet het trouwens ook altijd goed in tijden van geldnood. Verder heb ik ook nog een soort vegetarische Tom Yam in de aanbieding: zak wokzooi of restje groenten, uitje, knoflook, sambal, half blikje kokosmelk, kruidenzooi (bijv. kerrie, korianderpoeder, komijn), bouillon met naturel eiermie (70 cent per zakje onderin het schap) er in geweekt en op het laatst wat cashewnoten erdoor gooien.

Verdere vrekkentips:
- ga naar de Aldi/Lidl/Jumbo/markt
- eet seizoensgroenten
- eet geen vleesvervangers
- eet niet uit pakjes
- wordt vrienden met iemand die een groententuin/kippenhok heeft, het werkt

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #55 Gepost op: 05 juli 2006, 20:29:22 »
Waarom jullie het zo moeilijk maken...

Granen+bonen+sojasaus.  Meer moet dat niet zijn.  Gemakkelijk en goedkoop, en de msg in de sojasaus doet uw brein denken dat het lekker is. :-)

Bartonius

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #56 Gepost op: 29 november 2010, 18:26:46 »
Klinkt goed, Juffrouw Doddeltje! Als het niet gecopyright is probeer ik er binnenkort wel wat van (:

Voor meest vrekkige vrek kan je het beste toch maar naar de markt gaan, ondanks de irritante mensen (ik ben bang dat ik bij die groep mensen met tunnelvisie hoor :-*). Laatst nog 3 tomaten, een paprika en een ui gekocht, voor 70c. Vergelijk dat met de prijzen in de supermarkt en tel je winst maar uit! Ook eens een huge-ass spitskool gekocht voor een eurie. Drie dagen zoet mee!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #57 Gepost op: 03 februari 2012, 00:56:52 »
Dan maar in deze draad, hier past hij het beste. Een bewaartip: volgens het Duitse wetenschapsprogramma Galileo klopt het gerucht dat de binnenkant van blikjes 'slecht' wordt na openen, of als het - door een deuk of zo - wordt beschadigd. Ik geloof dat het gewoon oxidatie/roesten is. Een geopend blikje ananas - met plastic deksel - ruikt na een kleine week vreemd, in ieder geval bij ons. De proef op de som genomen: overgebleven kidneybonen en ananas heb ik in tupperboxen gegoten. En jawel: een goede week na dato rook en smaakte het nog prima. Dat met de deukjes hebben we nog niet weten te verifiëren, maar bij ons gaat vanaf nu na opening de inhoud van een blik dus in een afsluitbare plastic box.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #58 Gepost op: 03 februari 2012, 09:01:45 »
Eh ja, je mag toch nooit in blik bewaren en al helemaal niet in de koelkast? Ik heb dat echt nog nooit gedaan en doe na openen, als er wat overblijft, altijd over in plastic bakjes, zijn er mensen die het echt in het blik bewaren?
,,,,فلافل

brenda_lelie

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #59 Gepost op: 03 februari 2012, 09:06:46 »
Ik wist dat helemaal niet! Ga het ook eens uitproberen!