Vegatopia Forum

Hoe goedkoop kan jij koken?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #60 Gepost op: 03 februari 2012, 09:15:38 »
Je kan best dingen in blik bewaren. Alleen ananas (en andere erg zure spullen neem ik aan) niet, dat tast duidelijk het metaal aan (zeg ik als ervaringsdeskundige), geeft een erg vieze smaak - binnen een dag al niet meer te eten. Maar tegenwoordig zijn blikjes aan de binnenkant toch met plastic bekleed? Treedt dat euvel dan nog steeds op? Of is er ook nog blik zonder plastic bescherming?
Dat van die deuken is volgens mij ook nog van voor de tijd van die plastic bescherming, mogelijk omdat het blik dan niet helemaal goed meer afsloot ofzo. Ik heb vroeger trouwens weleens blikjes uit de oorlogsvoorraad van mijn ouders zó bol zien staan, dat ik bang was dat ze spontaan zouden exploderen. Die sloten dus in ieder geval nog wel goed af.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2012, 09:24:11 door Ray B@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #61 Gepost op: 03 februari 2012, 10:12:47 »
Als het een van binnen gecoat blik is is het toch geen probleem?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #62 Gepost op: 03 februari 2012, 11:01:05 »
Maar tegenwoordig zijn blikjes aan de binnenkant toch met plastic bekleed? Treedt dat euvel dan nog steeds op? Of is er ook nog blik zonder plastic bescherming?
Dat van die deuken is volgens mij ook nog van voor de tijd van die plastic bescherming, mogelijk omdat het blik dan niet helemaal goed meer afsloot ofzo.
Ja, juist omdat blikjes aan de binnenkant (vaak) zijn gocoat, wordt vaak verondersteld dat je na openen je bonen oid gewoon in het blik kunt bewaren - en dat doen mensen als ik of Brenda blijkbaar ook. Maar er zijn nog veel 'old-school' mensen als Selly die vinden/denken dat dat niet mag. En die hebben volgens dat wetenschapsprogramma gelijk. De plastic coating loopt na het openen vaak beschadigingen op - en butsen in ongeopende blikken kunnen de coating hebben beschadigd - wat in ieder geval na opening tot problemen kan leiden.

Voor mij was het in ieder geval nieuwe informatie  :).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #63 Gepost op: 03 februari 2012, 11:10:49 »
Eh ja, je mag toch nooit in blik bewaren en al helemaal niet in de koelkast? Ik heb dat echt nog nooit gedaan en doe na openen, als er wat overblijft, altijd over in plastic bakjes,

Dat dacht ik ook, en doe ik dus ook zo.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #64 Gepost op: 03 februari 2012, 13:56:07 »
Eh ja, je mag toch nooit in blik bewaren en al helemaal niet in de koelkast? Ik heb dat echt nog nooit gedaan en doe na openen, als er wat overblijft, altijd over in plastic bakjes,

Dat dacht ik ook, en doe ik dus ook zo.

Hier ook. Ik koop al zelden iets in blik (hoewel tegenwoordig erg veel kokosmelk), maar de gebutste blikken laat ik in de schappen staan.

Overigens kan er in die plastic coating BPA zitten, een stof die het hormoonstelsel kan beïnvloeden (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bisfenol_A). In blikken die verkocht worden in de USA zit het vaak wel, geen idee of het in Europa/NL ook zo is.

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #65 Gepost op: 03 februari 2012, 14:05:06 »
Dat van die hormonen had je toch met gewone plastic zakjes al? Of is dat verschijnsel bij blikcoating ernstiger?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #66 Gepost op: 03 februari 2012, 14:06:32 »
Dat van die hormonen had je toch met gewone plastic zakjes al? Of is dat verschijnsel bij blikcoating ernstiger?

Nee, maar steeds meer mensen mijden de bekende producten met BPA en weten niet dat het ook in blik kan zitten.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #67 Gepost op: 05 februari 2012, 15:09:31 »
Ik stop ook wel eens open dingen met blik en al in de koelkast, maar alleen onder bepaalde voorwaarden. Nooit langer dan 24 uur, alleen als de smaak niet enorm achteuitgaat, alleen als het blik aan de binnenkant wit is, alleen als het ingrediënt de volgende dag wordt opgenomen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #68 Gepost op: 05 februari 2012, 18:12:35 »
Ik stop ook wel eens open dingen met blik en al in de koelkast, maar alleen onder bepaalde voorwaarden. Nooit langer dan 24 uur, alleen als de smaak niet enorm achteuitgaat, alleen als het blik aan de binnenkant wit is, alleen als het ingrediënt de volgende dag wordt opgenomen.

Is dat inclusief de verorberende partij, opgenomen worden?


 :P
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #69 Gepost op: 08 februari 2012, 12:30:54 »
ik zit eens te denken wat de maaltijdsoep die ik nu aan het maken ben kost ...
dat zou op een twee euro komen, maar dat is wel twee personen, 2 dagen avondeten

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #70 Gepost op: 08 februari 2012, 12:44:45 »
Ik denk dat als je weet wat je al in je voorraadkast hebt, dat je dan best voordelig kunt eten. Ik word blij van een gevulde voorraadkast met vaste producten. Het geeft me een veilig gevoel en ik denk niet dat dit snel zal veranderen. We eten dus eigenlijk altijd maaltijden met als basis de ingrediënten uit onze voorraadkast. Voor onze koelkast is dat overigens anders. De koelkast is hier nooit helemaal gevuld, met twee personen lukt het ons gewoon niet om dan alles op te maken, dus daar begin ik ook niet aan.

Het scheelt ook altijd in kosten als je alles wat je koopt en klaarmaakt op eet (direct of tijdens een volgende maaltijd). Dat heb ik van thuis heel erg mee gekregen. Mijn moeder is een kei in goedkoop/lekker/gezond eten bereiden, zij gebruikt een budget 30 euro per week voor haarzelf en mijn twee beginnend volwassene broers. Wij (twee volwassenen) komen regelmatig over 30 euro per week heen.
Groetjes, Antje

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #71 Gepost op: 08 februari 2012, 12:49:18 »
Ja, soep, een goedkoop iets.
Soms maak ik soep voor een halve euro ofzo voor een liter of 7. Want we hebben thuis pompoen in de tuin, en dan nog wat ui erbij, en het duurst van al, een paar bouillonblokjes en kruiden.
Wanneer we aspergesoep maken ook is het zelfs helemaal gratis, behalve het zout en de peper, want dan trekken we bouillon van de stengels, en er wordt een eitje van de kippen onder gedraaid voor de romigheid. Oh, man, ik heb terug zin in aspergeseizoen als ik erover nadenk  :yummie:

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #72 Gepost op: 08 februari 2012, 12:54:04 »
Wat leuk, pompoen in je tuin. Welke pompoensoort(en) heb je? En heeft dat veel ruimte nodig?
Groetjes, Antje

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #73 Gepost op: 08 februari 2012, 13:38:50 »
Ik denk dat als je weet wat je al in je voorraadkast hebt, dat je dan best voordelig kunt eten. ende maaltijd). Dat heb ik van thuis heel erg mee gekregen. Mijn moeder is een kei in goedkoop/lekker/gezond eten bereiden, zij gebruikt eeIk word blij van een gevulde voorraadkast met vaste producten. Het geeft me een veilig gevoel en ik denk niet dat dit snel zal veranderen. We eten dus eigenlijk altijd maaltijden met als basis de ingrediënten uit onze voorraadkast. Voor onze koelkast is dat overigens anders. De koelkast is hier nooit helemaal gevuld, met twee personen lukt het ons gewoon niet om dan alles op te maken, dus daar begin ik ook niet aan.

Het scheelt ook altijd in kosten als je alles wat je koopt en klaarmaakt op eet (direct of tijdens een volgn budget 30 euro per week voor haarzelf en mijn twee beginnend volwassene broers. Wij (twee volwassenen) komen regelmatig over 30 euro per week heen.



een flinke droge basisvoorraad doet wonderen ,
ik probeer trouwens als ik al bereken hoeveel een recept +- kost , de dingen die ik op voorraad heb mee te tellen in het rekensommetje
met dingen uit de moestuin word dat moeilijker, ivm alles wat er bij komt kijken en dat het ook gewoon hobby is ...
kwa budget kom ik al snel op 50 euro per week ben ik bang, maar dat komt ook door wel vleesetend vriendje en ik reken wasmiddelen etc ook mee...
hondenvoer dan weer niet, want dat komt ook zo op 20 a 25 euro per week


edit: even inspringen op de pompoenen, ik heb ze ook in de tuin, ik heb hokkaido, butternut, jaspee de vendee, potimarron, mongogo de guatemala, sweet dumpling , big max en ik wil er nog wel 2 bij...alleen inmiddels geen idee meer waar ik ze moet laten lol
de butternut, sweet dumpling en hokkaido gebruik ik vrij vaak, de rest is dit jaar voor het eerst planten
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2012, 13:44:36 door Edda »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #74 Gepost op: 08 februari 2012, 13:58:51 »
We planten altijd wel iets anders, zit niet echt een lijn in...
Dit jaar waren het vooral de gewone oranje, die heerlijk zoet zijn als je ze klein genoeg afdoet. Ze nemen wel veel plaats in, maar gelukkig is dat niet zo erg wegens reusachtige tuin.

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #75 Gepost op: 09 februari 2012, 17:20:04 »
Koop je die dan als kleine plantjes? Woekerkruiden hield ik nog wel in leven (munt enzo) maar plantjes doen het erg slecht onder mijn verzorging meestal.. :')

Opkweken kan ik al helemaal niet, maar iets winterhards ofzo zou wel makkelijk zijn. Heb hier ook een grote tuin maar wel betegeld, kan zoiets ook in een pot?

Over goedkoop: eigen sausen maken = cheap! Paar blikken gepelde tomaten, veel knoflook, ui, beetje zout, pureren, invriezen. Per zakje ontdooien, even opwarmen, kruiden naar keuze erdoor, voila tomatensaus. En er dan na twee maand achterkomen: goh ik had nog pompoensaus. Goedkoop heel lekker en gezond eten blijft een beetje een kick haha.

Offline Sidhariel

  • **
  • 33
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #76 Gepost op: 10 februari 2012, 09:20:21 »
Ik zit op een budget van zo'n 50-60 euro per week maar dat is inclusief kattenvoer/korrels, toiletartikelen, schoonmaakmiddel en voedingssupplementen en wijn. Dus qua eten zit ik meestal zo rond de 40 euro per week.

Het kan misschien nog wel goedkoper, maar dat wil ik niet ;) Ik ben dol op koken en eten en koop ook regelmatig bij de biologische winkel en dat is gewoon net iets duurder. Ik doe het wel eens goedkoper, dan maak ik gebruik van de volgende tactieken:

-Gebruik maken van de voorraad pasta, rijst, tomatenpuree, groenten in pot of blik
-Naar de Turkse/Marrokkaanse winkel voor groenten en kruiden, da's veel goedkoper
-Alles zelf maken en geen voorverpakte producten kopen
-Veel groenten/fruit eten dat in het seizoen is
Leftist Hippy Long Haired Vegetarian Communist Scum.
No carnivore, No material girl, No extremist.

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #77 Gepost op: 10 februari 2012, 14:33:36 »
dat is mijn budget ook, maar dan zonder dierenvoer erbij, die kleine eet voor een 20 a 25 euro voer weg in een week.
Groot formaat hond en vers voer  ::) shocking .

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #78 Gepost op: 10 februari 2012, 19:55:58 »
dat is mijn budget ook, maar dan zonder dierenvoer erbij, die kleine eet voor een 20 a 25 euro voer weg in een week.
Groot formaat hond en vers voer  ::) shocking .
Ik heb 3 katten en 2 fretten op vers voer, ik denk dat ik ook op zoiets uitkom. Het kan wel goedkoper hoor, als je zelf samenstelt en portioneert enzo.

Ik geef op dit moment per maand ongeveer 200 euro uit bij Albert, dat is inclusief schoonmaakmiddelen, en dat word dan in één keer verwerkt tot een heleboel maaltijden die de vriezer ingaan. Omdat ik nu familieleden heb die voor me koken hoef ik niet alles voorgesneden te kopen, dat helpt. Dan komt er af en toe nog een bezorgmaaltijd bij, en soep van de natuurwinkel.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #79 Gepost op: 10 februari 2012, 20:14:23 »
klopt, kan goedkoper, maar dan moet er eerst een vriezer bijkomen := 
Fretjes, ik blijf ze geweldig vinden, helaas heb ik er echt niet voldoende tijd voor .

kokende familie is fijn , dat zal idd een boel schelen.