Vegatopia Forum

Hoe goedkoop kan jij koken?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #80 Gepost op: 10 februari 2012, 20:38:10 »
Ik heb wel een tweede vriezer, dat maakt de kokende familie mogelijk ;) Ik overweeg een derde  :-[

Supercalifragilisticexpialidocious!

Saty

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #81 Gepost op: 11 februari 2012, 10:29:14 »
Het lukt mij niet om goedkoop te eten, maar dat zal ook door de biologische producten komen. En daarnaast let ik toch ook erg op smaak. Geef gemiddeld zo'n €150 uit per maand, inclusief wc-papier en schoonmaakmiddelen en dat lukt me met moeite. Ik koop zoveel mogelijk van die gootverpakkingen als het even kan en let op aanbiedingen (hier een handige site voor bio-aanbiedingen: http://www.biologischeaanbiedingen.nl/). Sla ik meteen wat extra in. Zelf groente verbouwen is ook een optie. Vorig jaar heb ik cherrytomaatjes op mijn balkon gehad. Geen mega oogst, maar genoeg om een keer een lekkere salade te maken. En ik heb gelukkig ook een vriezer, waar het nodige nog in kan. Ik koop ook altijd een groot blik kokosmelk want dat kun je makkelijk in porties in vriezen. :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #82 Gepost op: 11 februari 2012, 13:12:03 »
€150,00 per maand is toch niks?!


Deze discussie doet me trouwens denken aan deze infographic: https://www.facebook.com/#!/Vegatopia/posts/300774523302737
De Westerse landen consumeren het meest, maar geven een kleiner percentage van hun geld daar aan uit.

Saty

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #83 Gepost op: 15 februari 2012, 15:54:57 »
€150,00 per maand is geloof ik de standaard waar het Nibud vanuit gaat. Ik ken echter mensen die het met €80 euro per maand doen. Is mij nog niet gelukt iig. Of misschien hou ik gewoon te veel van verse groente en andere lekkere producten. ;)

Ik kan de infographic helaas niet lezen (op dit moment?), maar geloof graag dat in de westerse landen meer geconsumeerd wordt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #84 Gepost op: 15 februari 2012, 17:00:33 »

Ik kan de infographic helaas niet lezen (op dit moment?), maar geloof graag dat in de westerse landen meer geconsumeerd wordt.

Dat niet alleen, maar dat we er verhoudingsgewijs heel weinig aan uitgeven. Als je trouwens die link ververst met F5 of opent in FF, dan doet ie het meestal wel. Geen idee waarom die infographic zoveel problemen geeft, ik krijg em ook niet altijd open.


Met 150 euro per maand zou ik het echt niet redden. Ik eet veel proteine (bio) en veel verschillende verse groenten. Als je dieet voornamelijk uit granen en brood bestaat, dan zal het makkelijker zijn. Die zijn verhoudingsgewijs goedkoper.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #85 Gepost op: 15 februari 2012, 17:33:30 »
Ik heb de laatste tijd heel goedkoop gegeten. Groentepakket van 5,50 per week en daar aten we zeg maar voor 1,5 persoon van. Zelf brood maken, 1 keer per week naar de kaasboer en biowinkel (naast elkaar) en slim inkopen in Duitsland, de supermarkt of soms de Makro. Het was vooral makkelijk, om de kosten deden we het niet echt.

Maar ik heb het nooit echt bijgehouden, dus of ik de 150 zou redden? Misschien wel, net niet.

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #86 Gepost op: 15 februari 2012, 19:12:51 »
Ik zit ook rond dat bedrag. Naar goede Belgische gewoonte krijg ik per gewerkte dag een maaltijdcheque bovenop mijn loon. In mijn geval is dit 7€. Daar kom mee rond. Wel ik eet vrij eenvoudig, drink geen frisdrank en krijg ook wel eens groenten uit de tuin van mijn ouders. Qua voeding is België wel ietsje duurder dan Nederland denk ik.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #87 Gepost op: 15 februari 2012, 22:58:04 »
Ik eet 2/3 keer per maand bij mijn oma, en ook zoiets bij mijn ouders/op het werk. De rest van de maand koop en kook ik zelf, maar meer dan 70 euro ben ik niet kwijt in de maand hoor. ???

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #88 Gepost op: 16 februari 2012, 01:04:41 »
150 euro per maand per persoon, alleen voor eten, volgens het Nibud? Dat is vijf euro per dag. Daar kun je vorstelijk van eten (en drinken). Wij beknibbelen absoluut niet, ik koop dan wel redelijk prijsbewust in, maar diergerelateerde producten zoveel mogelijk biologisch, en ik kook veel met seizoensgroenten (omdat die goedkoop zijn, volop aanwezig en lekker). Met twee personen geven we zo'n veertig euro uit per week, en dat is inclusief borrel en co en borrelhapjes. 80 euro per persoon per maand lijkt me dus heel haalbaar. (En zo heel veel duurder zijn Nederlandse supermarkten nou ook niet in vergelijking met Duitsland.)
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #89 Gepost op: 16 februari 2012, 08:47:20 »
150 euro per maand per persoon, alleen voor eten, volgens het Nibud?

O, per persoon? En exclusief andere boodschappen? Dat lukt ons hier in Ierland zelfs nog, denk ik. Het is dat ik geen zin heb om mijn kassabonnen te analyseren, maar ik ga er altijd vanuit dat 100 euro per week ruim voldoende is voor alle dagelijkse boodschappen (twee personen), en dan zonder al teveel op te letten op wat/waar ik koop. Hoewel ik wel voor bepaalde zaken (biologische aardappelen en WC papier met name) naar de Lidl ga.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Saty

Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #90 Gepost op: 17 februari 2012, 10:48:51 »
Misschien moet ik erbij zeggen dat ik mijn groente, fruit en zuivel eigenlijk alleen maar biologisch koop en andere producten ook zoveel mogelijk, dus wellicht dat dat ook in de prijs bijdraagt. En dan schaam ik me ook nog dat ik wel eens groente kan meenemen van de biologische tuinderij waar ik werk. :-[ En borrels heb ik er niet eens bij gerekend. Maar het valt blijkbaar dus nog mee.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #91 Gepost op: 01 maart 2012, 22:58:11 »
Eh ja, je mag toch nooit in blik bewaren en al helemaal niet in de koelkast? Ik heb dat echt nog nooit gedaan en doe na openen, als er wat overblijft, altijd over in plastic bakjes,

Dat dacht ik ook, en doe ik dus ook zo.

Hier ook. Ik koop al zelden iets in blik (hoewel tegenwoordig erg veel kokosmelk), maar de gebutste blikken laat ik in de schappen staan.

Overigens kan er in die plastic coating BPA zitten, een stof die het hormoonstelsel kan beïnvloeden (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bisfenol_A). In blikken die verkocht worden in de USA zit het vaak wel, geen idee of het in Europa/NL ook zo is.

Artikel over een BPA-onderzoek dat afgelopen zomer uitkwam, waaruit blijkt dat mensen veel ongevoeliger zijn voor BPA dan ratten en dat het dus niet zo gevaarlijk is voor ons als eerst werd verondersteld:
http://www.forbes.com/sites/trevorbutterworth/2011/07/25/majestically-scientific-federal-study-on-bpa-has-stunning-findings-so-why-is-the-media-ignoring-it/

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #92 Gepost op: 08 maart 2012, 18:04:06 »
Euh.. Mijn opbergplek voor het voer van mijn tamme ratten is in blik.. Zal ik het rattenvoer dan maar uit het blik halen en in iets anders (moet ik nog bedenken wat) doen?
Groetjes, Antje

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #93 Gepost op: 17 maart 2012, 23:01:12 »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #94 Gepost op: 18 maart 2012, 13:48:34 »
Fruit kopen...
Japanners zijn toch een beetje knettergek soms...

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #95 Gepost op: 26 maart 2012, 11:49:39 »
Hoe goedkoop kan jij koken? En is het dan nog lekker?

Ik heb vandaag voor 2 personen gekookt en dat heeft 2 euro gekost. Ik had pasta met asperge-pestosaus en geroosterd brood met kruidenboter.



Sauzen zijn duur.
Kruidenboter ook.
Waarom geef je de precieze prijzen niet?
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #96 Gepost op: 26 maart 2012, 11:52:43 »
Linzensoep met turks brood kost denk ik (minder dan) 1,50 voor 2 eters met mijn eetlust. Daar kan je ook wel 3 en mogelijk zelfs wel 4 van te eten geven.

Soep is goedkoop ja.
Als je aan een voorgesneden niet-bio kruidenmix kan raken (75 cent voor 500 gram in Delhaize). Hier hebben  ze dat niet .
Als ik alle ingrediënten afzonderlijk moet aankopen zit ik aan een onaanvaardbaar bedrag en met soep voor tien.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #97 Gepost op: 26 maart 2012, 11:59:25 »
Waarom geef je de precieze prijzen niet?

Snap dat je misschien verduidelijking wil, maar ik je reageert nu op een bericht uit 2004. Ik denk niet dat Annemieke de precieze prijzen nog weet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #98 Gepost op: 26 maart 2012, 12:16:57 »
Waarom geef je de precieze prijzen niet?

Snap dat je misschien verduidelijking wil, maar ik je reageert nu op een bericht uit 2004. Ik denk niet dat Annemieke de precieze prijzen nog weet.
De hedendaagse prijzen zijn ook goed, ook van anderen aangereikt.

Too your point: a)Dat komt omdat ikzelf een draad opende over het prijsticket van vegetarische producten in het algemeen (en pas achteraf zag dat er een ouwe  draad bestond iets meer specifiek over de prijs van vegetarisch koken.) Het onderwerp heeft voor mij een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Wat nu? In mijn eigen draad blijven?

b)De laatste reactie hier  komt van Greet en dateert van 18 maart 2012, dit is duidelijk een actieve draad
Moet iemand die nieuw in een actieve draad komt, liever niet reageren op de eerste berichten? Het is toch normaal, dat je aan het begin begint? Maar ik weet bij forummer-ondervinding dat, als je dat als nieuwkomer in een draad doet, dat algauw als "flooding "  beschouwd wordt. Ik vind jullie reticentie om op oude draden en oude berichten te reageren, een beetje aan de strenge kant, vooral bij actieve draden...Waarom niet   laten bewegen, zolang dat met goeie bedoelingen gebeurt zal het forum heus niet geschaad worden....
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2012, 12:30:37 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Hoe goedkoop kan jij koken?
« Reactie #99 Gepost op: 26 maart 2012, 12:34:21 »
Waarom geef je de precieze prijzen niet?

Snap dat je misschien verduidelijking wil, maar ik je reageert nu op een bericht uit 2004. Ik denk niet dat Annemieke de precieze prijzen nog weet.
De hedendaagse prijzen zijn ook goed, ook van anderen aangereikt.


Helaas ben ik zelf niet zo thuis in de hedendaagse prijzen. Komt ook omdat ik in Turkije verblijf, maar als je slim inkoopt met pasta, de pesto en de kruidenboter zelf maakt (en de kruiden in de tuin hebt staan), die prijs goed zou kunnen kloppen.

Maar er zijn vast andere gebruikers die zo nu en dan de prijzen willen vermelden en wat tips willen geven. Heb geduld.