Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1800 Gepost op: 11 februari 2012, 10:03:35 »
Nasi goreng?

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1801 Gepost op: 12 februari 2012, 00:14:58 »
Kom met de witte kool naar Hildesheim en we kunnen eens kijken of het combineert met jeneverbessen. Op jacht naar Bünting Ostfriesentee (de lekkerste thee in de wijde omtrek) heb ik bij Kaufland een kilo thee gescoord en en passant ook een potje gedroogde jeneverbessen (Wacholderbeere), dat ik voor 49 cent niet kon laten staan. Best nog flinke bolletjes, die je blijkbaar moet kneuzen om de smaak beter uit te laten komen. Maar worden ze ook zacht als je ze meekookt met bijvoorbeeld rode kool of moet/wil je ze achteraf verwijderen? En hoeveel gedroogde besjes wil je in een portie voor twee personen hebben? Kun je nog meer leuke dingen doen met jeneverbessen?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1802 Gepost op: 12 februari 2012, 13:27:17 »
Witte kool is ook heel lekker als salade, met yoghurt en gember in de dressing en wat ui en augurk erin.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1803 Gepost op: 12 februari 2012, 21:47:51 »
Jeneverbessen blijven hard, je moet ze eruit vissen. Ik zet thee in losse zakjes en die zijn ook ideaal om dingen die nog uit je eten gevist moeten worden uit je eten te vissen.
This is between me and the vegetable!

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1804 Gepost op: 13 februari 2012, 07:41:51 »
Jeneverbessen blijven hard, je moet ze eruit vissen. Ik zet thee in losse zakjes en die zijn ook ideaal om dingen die nog uit je eten gevist moeten worden uit je eten te vissen.
die theezakjes zijn daar inderdaad ideaal voor :)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1805 Gepost op: 13 februari 2012, 08:47:27 »
Jeneverbessen blijven hard, je moet ze eruit vissen. Ik zet thee in losse zakjes en die zijn ook ideaal om dingen die nog uit je eten gevist moeten worden uit je eten te vissen.
die theezakjes zijn daar inderdaad ideaal voor :)

Wij gebruiken daar ook een thee-ei voor inderdaad.

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1806 Gepost op: 13 februari 2012, 08:58:37 »
ei ben ik kwijt geraakt in 1 van de verhuizingen van het afgelopen half jaar , moet nog steeds een paar nieuwe scoren , is nog handiger dan een zakje , kettinkje aan de rand van de pan hangen en klaar, de zakjes willen bij mij nog wel eens verdwalen in de pan en ik vergeet ze meestal dicht te binden(lees, ik neem de moeite niet)

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1807 Gepost op: 13 februari 2012, 20:41:33 »
Nasi goreng?

Ja dat lijkt me wel wat, met een spiegeleitje erop.

Ook dank Gabs, coleslaw is ook lekker. Ik maakte vandaag eentje met dille.

@Eelco: ik doe nooit teveel jeneverbessen: ik vind ze behoorlijk overheersend. Had laatst op 1 rode kool 8 stuks en dat was genoeg. Maar ik vind de smaak tamelijk overheersend.
,,,,فلافل

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1808 Gepost op: 13 februari 2012, 23:10:00 »
Mijn moeder doet altijd zes gekneusde jeneverbessen (vijzel!) in de zuurkool voor vier personen. Ze haalt ze er wel altijd weer uit voor het serveren.
Groetjes, Antje

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1809 Gepost op: 01 maart 2012, 21:35:47 »
Dank voor de jeneverbestips! Theezakje werkte goed - gemalen uit de vijzel trouwens ook (wellicht wat onorthodox, er uit vissen was niet nodig).

Dan het volgende ingrediënt: sojagranulaat. Nog nooit gekocht, net in een red-een-restaurant-programma gezien. Blijkbaar moet je het eerst inweken (met kruiden, specerijen, en dergelijke). En dan zo hup in de tomatensaus voor bolognese - in sommige recepten wordt het eerst aangebraden, wat me logischer lijkt.

Heeft iemand van jullie al ervaring met sojagranulaat? Is het het proberen waard? Hoe breng je het het beste op smaak? Aanbraden of niet? Of heeft nog niemand zich er aan gewaagd en mag ik proefkonijn spelen?  ;)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1810 Gepost op: 01 maart 2012, 22:55:20 »
Dat zijn sojabrokken, toch? Volgens mij maakte Christiaan dat vroeger geregeld.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1811 Gepost op: 02 maart 2012, 00:44:22 »
Dat zijn sojabrokken, toch? Volgens mij maakte Christiaan dat vroeger geregeld.
Nee, die sojabrokken zijn groter (dit spul). Die werden bij mij nogal zompig en die heb ik liefdevol in de prullenbak gesmeten. In Duitsland heet dat spul ook Sojabrocken en het fijnere spul Sojagranulat. En dat granulaat ziet er uit alsof je er wél een leuke bolognesesaus mee kunt maken, als je het enigszins juist behandelt (kruiden/specerijen voor de smaak, en weken/braden voor de consistentie). Een beetje het AH biologische tofu roerbakgehakt (dat ik zeer geslaagd vind, maar dat je hier in Duitsland niet kunt krijgen), maar dan zonder de kruiden die AH er al in heeft gestopt.

K. wordt namelijk erg gelukkig van pasta bolognese (en ik stiekem ook), dus ik ben nog steeds op zoek naar manier om dat zonder k&k-spul te maken  :).
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2012, 00:57:51 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1812 Gepost op: 02 maart 2012, 09:36:26 »
Nee sojabrokken zijn er ook gewoon klein, zoals deze. Althans in NL. Granulaat klinkt wel meteen beter natuurlijk.
Deze kleine worden ook wat zompig, maar iets minder. Met die grote kun je trouwens coole saté maken. Maar in elk geval, dit is lekker met die kleine:  http://www.vegatopia.com/vega/kerst-2011/kerstarchief/uitgebreid/9660-vega-mania-vegetarisch-kerstmenu-2003#Gevulde-champignons.

Over bolognese heb ik geen tips, ik weet niet hoe dat echt hoort te smaken, en met vega roerbakgehakt gaat het naar karton smaken, ik weet niet of dat zo hoort, maar het is dan geen gerecht waar ik warm voor loop.
,,,,فلافل

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1813 Gepost op: 02 maart 2012, 11:06:27 »
Ik heb altijd seitangehakt de leukste structuur gevonden, maar enkele dagen geleden iets gemaakt met het vega gehakt van dun aldi, en dat was misschien zelfs nog beter, is hetzelfde als Vivera, maar dan met een ander etiket. Maar misschien vind jij die naar karton smaken, die van mij was in elk geval niet kartonnig. Maar ik had hem dan ook voor 1 bakje 2 pepertjes gegeven, en een enorme hoeveelheid olie ;D

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1814 Gepost op: 02 maart 2012, 13:06:26 »
En vergeet de knoflook niet.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1815 Gepost op: 02 maart 2012, 13:09:26 »
Never.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1816 Gepost op: 02 maart 2012, 14:43:45 »
Ik heb al 2x een bakje gehakt van de Aldi gehad dat bol stond ondanks dat de versheidsdatum nog niet verstreken was. Dus ik vertrouw het niet meer zo.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1817 Gepost op: 02 maart 2012, 15:36:25 »
Ik heb al 2x een bakje gehakt van de Aldi gehad dat bol stond ondanks dat de versheidsdatum nog niet verstreken was. Dus ik vertrouw het niet meer zo.

Dat bolstaan maakt niet altijd uit. Ik heb het ook wel eens gehad, en dan bleek de inhoud nog in prina staat te zijn.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1818 Gepost op: 02 maart 2012, 20:15:47 »
Gewoon je zintuigen vertrouwen, meestal is spul na de houdbaarheodsdatum ook nog prima te eten.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1819 Gepost op: 05 maart 2012, 09:58:12 »
Ik was op de markt, dus ik heb vers eekhoorntjesbrood meegenomen, oesterzwammen, en nog twee dingen waarvan ik niet weet wat het zijn. Ja, paddenstoelen. Gele, in een bosje bij elkaar, en bruine op hoge stelen en ze plakken. Maar kan nergens vinden wat het precies is? Het enige wat ik weet is ik ze 'niet koken! Roerbakken! Niet koken hoor!' moet. Aldus de Chinese marktvrouwe. Ik zat te denken aan iets  met mihoen, heb iets teveel risotto al gehad de laatste tijd. Iemand een ideetje? Met dingen zonder naam? :')