Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1820 Gepost op: 05 maart 2012, 10:14:37 »
Ik was op de markt, dus ik heb vers eekhoorntjesbrood meegenomen, oesterzwammen, en nog twee dingen waarvan ik niet weet wat het zijn. Ja, paddenstoelen. Gele, in een bosje bij elkaar, en bruine op hoge stelen en ze plakken. Maar kan nergens vinden wat het precies is? Het enige wat ik weet is ik ze 'niet koken! Roerbakken! Niet koken hoor!' moet. Aldus de Chinese marktvrouwe. Ik zat te denken aan iets  met mihoen, heb iets teveel risotto al gehad de laatste tijd. Iemand een ideetje? Met dingen zonder naam? :')

Zijn het enoki : http://laocook.com/wp-content/uploads/2008/09/golden-enoki.jpg ?

Bakken met wat wortel, tauge, prei, knoflook, sojasaus, sesamolie, gembersaus is idd lekker door de mie.
Ze zijn ook lekker in een loempia maar dat is al weer uitgebreider.
of gebakken in een salade.
,,,,فلافل

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1821 Gepost op: 05 maart 2012, 10:18:58 »
Met dingen zonder naam richt je gewoon een bond op  ;)
Gewoon bakken in wat boter of (lekkere) olie, eventueel wat look en peterselie, dan proef je de pure smaak het best, vind ik. En dat mag wel bij speciale gevalletjes (meestal met een speciale prijs).

Je kan een romige saus maken, of als heel kruidig bami achtig spul, maar eerlijk, als je bijzondere paddestoelen hebt, gewoon tot hun recht laten komen zoals het hoort :)
Een eenvoudige pasta erbij, met wat lichte tomatensaus, of citroenpasta ofzo. Niet té fancy.

Oeh, en Selly haar suggesties klinken ook lekker
Man, wat heb ik zin in paddestoelen nu  ;D

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1822 Gepost op: 05 maart 2012, 10:58:06 »
Ik ook.

Zijn er gerechten met paddestoelen die je goed kunt invriezen?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1823 Gepost op: 05 maart 2012, 11:59:57 »
Ik was op de markt, dus ik heb vers eekhoorntjesbrood meegenomen, oesterzwammen, en nog twee dingen waarvan ik niet weet wat het zijn. Ja, paddenstoelen. Gele, in een bosje bij elkaar, en bruine op hoge stelen en ze plakken. Maar kan nergens vinden wat het precies is? Het enige wat ik weet is ik ze 'niet koken! Roerbakken! Niet koken hoor!' moet. Aldus de Chinese marktvrouwe. Ik zat te denken aan iets  met mihoen, heb iets teveel risotto al gehad de laatste tijd. Iemand een ideetje? Met dingen zonder naam? :')

Zijn het enoki : http://laocook.com/wp-content/uploads/2008/09/golden-enoki.jpg ?

Bakken met wat wortel, tauge, prei, knoflook, sojasaus, sesamolie, gembersaus is idd lekker door de mie.
Ze zijn ook lekker in een loempia maar dat is al weer uitgebreider.
of gebakken in een salade.

Ja, die zijn het! Nu de gele nog een naam geven. :P Bedankt voor de ideetjes, ik denk dat ik ze inderdaad maar ga wokken met wat sojasaus en mihoen, of een deel, ik heb toch ehh best veel haha. Salade is ook wel een goed idee! :)

Met dingen zonder naam richt je gewoon een bond op  ;)
Gewoon bakken in wat boter of (lekkere) olie, eventueel wat look en peterselie, dan proef je de pure smaak het best, vind ik. En dat mag wel bij speciale gevalletjes (meestal met een speciale prijs).

Je kan een romige saus maken, of als heel kruidig bami achtig spul, maar eerlijk, als je bijzondere paddestoelen hebt, gewoon tot hun recht laten komen zoals het hoort :)
Een eenvoudige pasta erbij, met wat lichte tomatensaus, of citroenpasta ofzo. Niet té fancy.

Haha ja prijzig waren ze zeker. Maarja vers is toch beter dan gedroogd. :P

Bedankt voor de ideetjes, daar  kan ik wel wat mee. Laat nog wel even weten wat het geworden is. ^^

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1824 Gepost op: 05 maart 2012, 12:12:34 »
Haha ja prijzig waren ze zeker. Maarja vers is toch beter dan gedroogd. :P

Bedankt voor de ideetjes, daar  kan ik wel wat mee. Laat nog wel even weten wat het geworden is. ^^

Hoewel, als je een vleeseter bent, geef ook af en toe zoveel (en soms wel meer) uit aan een maaltijd. Wat een heerlijk excuus om bepaalde ingrediënten te kopen vind ik dat ;D
Maar ik ben zelf echt gek op dat soort paddestoelen, vorige keer deden we in gourmet bij mijn zus, en die had een bakje gemengde bospaddestoelen gekocht, en ook quorn en tofustukjes. En er was lekkere lookboter. 3 keer raden wat op was, en wat er over was  :) Ik werd er echt blij van.

En het wordt ongetwijfeld lekker  ;)

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1825 Gepost op: 05 maart 2012, 20:35:47 »
Haha ja prijzig waren ze zeker. Maarja vers is toch beter dan gedroogd. :P

Bedankt voor de ideetjes, daar  kan ik wel wat mee. Laat nog wel even weten wat het geworden is. ^^

Hoewel, als je een vleeseter bent, geef ook af en toe zoveel (en soms wel meer) uit aan een maaltijd. Wat een heerlijk excuus om bepaalde ingrediënten te kopen vind ik dat ;D
Maar ik ben zelf echt gek op dat soort paddestoelen, vorige keer deden we in gourmet bij mijn zus, en die had een bakje gemengde bospaddestoelen gekocht, en ook quorn en tofustukjes. En er was lekkere lookboter. 3 keer raden wat op was, en wat er over was  :) Ik werd er echt blij van.

En het wordt ongetwijfeld lekker  ;)

Hmmm het was heel erg lekker! Ik heb zoals gezegd de paddenstoelen met wat knoflook  en taugé gewokt, gekookte mihoen erdoor en toen een scheutje ketjap. Nog wat peper en het was...heeeel erg lekker hihi.

En het was de prijs wel waard inderdaad. Maar ik heb nog twee stukken eekhoorntjesbrood, en alleen de oesterzwammen zijn op, dus ik kan lekker nog eens wat anders proberen. En gelukkig hoef ik ondanks dat ik student ben, niet te bezuinigen op eten - dus dat doe ik lekker ook niet. Zo af en toe mag  je jezelf wel eens culinair verwennen toch? :D

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1826 Gepost op: 15 maart 2012, 09:22:11 »
Ik heb het ongetwijfeld al eens gevraagd: wat moet ik met een knolselderij?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1827 Gepost op: 15 maart 2012, 09:41:34 »
Bart's knolselderijsoep maken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1828 Gepost op: 15 maart 2012, 09:52:47 »
Ik heb het ongetwijfeld al eens gevraagd: wat moet ik met een knolselderij?
Selleriesalade.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1829 Gepost op: 15 maart 2012, 10:51:04 »
Ik heb het ongetwijfeld al eens gevraagd: wat moet ik met een knolselderij?
Selleriesalade.

Oh dat klinkt best makkelijk. Zou dat ook lekker zijn met yofu ipv kwark? Misschien maar gewoon proberen.

En Fem, hoe maak je Bart's knolselderijsoep?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1830 Gepost op: 15 maart 2012, 11:11:04 »
Ehm, heb een tijdje terug een linkje gepost in wat eten we vandaag.

Uit mijn hoofd, knolselderij schillen, in blokjes, net onder water zetten, paar vanillestokjes erbij, koken, pureren (zonder stokjes). Sojaroom, selderijzout en anijspoeder erbij. Klaar.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1831 Gepost op: 15 maart 2012, 12:42:11 »
Ik heb het ongetwijfeld al eens gevraagd: wat moet ik met een knolselderij?
Selleriesalade.

Oh dat klinkt best makkelijk. Zou dat ook lekker zijn met yofu ipv kwark? Misschien maar gewoon proberen.


Dat kan prima ja. Misschien wat bieslook er ook door of wat extra olijfolie.
Stukjes een klein half uur met wat olijfolie in de oven roosteren en dan eten met mosterd is ook lekker.
Of groentebouillon van maken.
Dit is de soep van Bart http://www.vegatopia.com/vega/kerst-2011/kerstarchief/kerst/kerstarchief/uitgebreid/9654#knolselderij-vanillesoep
Met granaatappel is het ook lekker (de yoghurt kan daar ook door yofu vervangen) http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11301-wintersalade
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2012, 12:45:22 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1832 Gepost op: 18 maart 2012, 14:15:53 »
Wegens zeer voordelige aanbieding ligt er hier een behoorlijke bos lenteuitjes. Heeft iemand daar nog een leuk idee voor?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1833 Gepost op: 18 maart 2012, 14:36:06 »
Lenteuicrèmesoep?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1834 Gepost op: 18 maart 2012, 15:29:29 »
Oh da's een leuke, nog nooit gemaakt en er is hier een enorme soepliefhebber. Ik maak eigenlijk nooit gebonden soepen (als in met melkproduct), heb je daar nog tips voor?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1835 Gepost op: 18 maart 2012, 16:04:41 »
Extra lekker wordt het met een scheut room of (mijn favoriet) een flinke klodder zure room.
Verder moet je niet te snel willen, als de roux even gegaard heeft echt beetje voor beetje het vocht toevoegen onder flink roeren met een garde. De kans op klontjes is kleiner als je vocht al warm is.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1836 Gepost op: 04 april 2012, 18:22:52 »
Vandaag gefrituurde aardappeltjes  :), en ik heb damhert vegetarisch gemengd gehakt gevonden in het mini buurtsupertje, kent er iemand een lekker snack-achtig receptje?

Hmm, besliste zonet dat het 'vogelnestjes' worden, en morgen met de overschot nog iets anders, dus ideeën zijn nog zeer welkom.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2012, 18:38:17 door greet »

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1837 Gepost op: 04 april 2012, 21:23:42 »
Vandaag gefrituurde aardappeltjes  :), en ik heb damhert vegetarisch gemengd gehakt gevonden in het mini buurtsupertje, kent er iemand een lekker snack-achtig receptje?

Hmm, besliste zonet dat het 'vogelnestjes' worden, en morgen met de overschot nog iets anders, dus ideeën zijn nog zeer welkom.

Lekker vegetarisch dat damhert  :P  :heehee:
Maar misschien is een vega saucijzenbroodje leuk ermee? Zoiets http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8630-saucijzenbroodjes-bij-de-borrel
Vega kibbeh is ook leuk maar minder snackerig.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1838 Gepost op: 04 april 2012, 22:42:40 »
Drie weken achter elkaar paksoi in mijn groententasje. Wie weet er nog een leuk receptje?

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1839 Gepost op: 05 april 2012, 18:09:54 »
Lekker vegetarisch dat damhert  :P  :heehee:
Maar misschien is een vega saucijzenbroodje leuk ermee? Zoiets http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8630-saucijzenbroodjes-bij-de-borrel
Vega kibbeh is ook leuk maar minder snackerig.
Euhm, het was redelijk leuk, maar dan vooral door de giga hoeveelheid kruiden die erin gingen, en het gekookte ei in het midden. Ik denk niet dat ik het nog eens ga kopen, vind persoonlijk kaasgehakt veel lekkerder.
Een sausijzenbroodje, leuk idee, morgen vertrekken op skivakantie en lekker voor in de wagen te snacken  :)