Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1900 Gepost op: 12 juli 2012, 17:32:12 »
Ja, gelukkig hoor ik het eens van iemand anders, karnemelk vind ik letterlijk walgelijk. Sowieso ben ik niet voor melk. Grappig, al die acties in het verleden rond melk, om kinderen het maar te laten drinken. Ik zat eens aan een tafel met een collega en een directeur van een zuivelbedrijf. Begon mijn collega hoeveel melk hij wel dronk, wel een fles per dag, en dan die directeur: ja, ik moet u toch waarschuwen, zoveel melk is echt niet gezond...
Ik ben dan ook van België, waar het drinken van een glas melk bij de lunch als een vreemde afwijking wordt beschouwd. Maar al die Hollandse koeien en de boeren die er moeten van leven, het moet ergens naartoe...
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2012, 09:07:51 door karl »

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1901 Gepost op: 15 juli 2012, 11:58:09 »
Ik ben eens met een bedrijfsuitje van m'n werk (biowinkel) maar de boerderij geweest waar ze de Weerribben zuivel verwerken. Daar vertelde degene die ons een rondleiding gaf dat de meeste karnemelk die je in de winkel koopt gewoon aangezuurde melk is. Daar maken ze nog ouderwets karnemelk door melk te karnen. Dan hou je lekkere roomboter en karnemelk over. Ze hadden er wel een groot high-tech apparaat voor, dat wel  ;)

Misschien moet ik die nog maar eens proberen, of dat niet de reactie geeft dat je bedorven melk aan het drinken bent

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1902 Gepost op: 24 juli 2012, 18:22:38 »
Toch van de week nog iets met bietjes gemaakt voor m'n vriend, gewoon in blokjes gekookt (dan kon ik makkelijk proeven of ze al gaar waren) en dan er een sausje bij van crème fraîche met bieslook. Heb zelf ook wat geprobeerd en ik vond het stiekem wel lekker! Misschien omdat het bosbietjes waren, en dus nog lekker jong...

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1903 Gepost op: 24 juli 2012, 18:38:13 »
Toch van de week nog iets met bietjes gemaakt voor m'n vriend, gewoon in blokjes gekookt (dan kon ik makkelijk proeven of ze al gaar waren) en dan er een sausje bij van crème fraîche met bieslook. Heb zelf ook wat geprobeerd en ik vond het stiekem wel lekker! Misschien omdat het bosbietjes waren, en dus nog lekker jong...

Cool! Ook heel lekker als salade bij de falafel.
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1904 Gepost op: 24 juli 2012, 23:55:00 »
En nog wat zuur in de vorm van augurk erdoor! Lekker! Geroosterd zijn ze nog lekkerder vind ik. Gewoon wassen, kontjes eraf, insmeren met olie, inpakken in aluminiumfolie en dan 45-55 min de oven in. Naderhand trek je 't velletje er zo af. Blijft nog wel een paar dagen goed in de koelkast, dan zijn ze ook lekker koud, precies goed voor in een salade.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1905 Gepost op: 25 juli 2012, 08:27:14 »
En nog wat zuur in de vorm van augurk erdoor!

Of kappertjes. Of jalapeno.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1906 Gepost op: 25 juli 2012, 22:36:54 »
Wat kon ik ook alweer met een koolrabi?


Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1908 Gepost op: 25 juli 2012, 22:45:43 »
In plakjes in de salade is ook lekker.
En alles wat je met een meiraap doet (als je die toevallig wel eens maakt). En op een groentespies op de bbq kan ook al dan niet gemarineerd.
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1909 Gepost op: 25 juli 2012, 23:13:10 »
En deze, mijn favoriet:
Eelco's koolrabisalade: wortel-koolrabi-kidneybonen met een yoghurtdressing met pepertje, mosterd, komijnzaad, drupje honing.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1910 Gepost op: 26 juli 2012, 10:09:34 »
Iemand een leuk recept voor boterboontjes? Gisteren een paar gaan plukken. Oh, ja, en iets origineels met courgette kan ik ook nog wel gebruiken, ik heb er nog een fijn kleintje kunnen vinden aan de plant.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1911 Gepost op: 26 juli 2012, 10:58:42 »
Ik had bij de delhaize courgette kaviaar gekocht, gemaakt van gegrilde courgettes. Misschien is zoiets ook makkelijk zelf te maken?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1912 Gepost op: 26 juli 2012, 11:00:29 »
En deze, mijn favoriet:
Eelco's koolrabisalade: wortel-koolrabi-kidneybonen met een yoghurtdressing met pepertje, mosterd, komijnzaad, drupje honing.

Wat doe je met de wortel en koolrabi, in blokjes of geraspt?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1913 Gepost op: 26 juli 2012, 12:20:53 »
En deze, mijn favoriet:
Eelco's koolrabisalade: wortel-koolrabi-kidneybonen met een yoghurtdressing met pepertje, mosterd, komijnzaad, drupje honing.

Wat doe je met de wortel en koolrabi, in blokjes of geraspt?
Gewoon gesneden.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1914 Gepost op: 26 juli 2012, 13:25:51 »
En deze, mijn favoriet:
Eelco's koolrabisalade: wortel-koolrabi-kidneybonen met een yoghurtdressing met pepertje, mosterd, komijnzaad, drupje honing.

Oe, da's een goede tip op precies het juiste moment want de worteltjes en koolrabi moeten op!

Courgette ben ik geen fan van, maar gegrild en dan gemarineerd in olijfolie met een beetje citroen en rode peper vind ik wel ok. Of door een kokoscurry anders?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1915 Gepost op: 26 juli 2012, 13:41:39 »
Ik at laatst courgette, tot sliertjes gesneden (idealiter met de mandoline, maar die had ik niet bij de hand en durf ik bovendien niet te gebruiken) en daarna gewoon op flink hoog vuur in een scheut olijfolie gebakken. Hij moet echt kleuren en sissen, en dan gewoon al roerend een minuut of wat bakken. Met een beetje zout en peper. Knoflook had ook gekund.

En dan spaghetti erbij, als je dat niet doet kun je je de moeite van het sliertjes snijden besparen.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1916 Gepost op: 27 juli 2012, 08:10:15 »
Iemand een leuk recept voor boterboontjes? Gisteren een paar gaan plukken. Oh, ja, en iets origineels met courgette kan ik ook nog wel gebruiken, ik heb er nog een fijn kleintje kunnen vinden aan de plant.

Boterboontjes vind ik gekookt het lekkerst, maar een soort 'pesto' van platte peterselie of vinaigrette met platte peterselie en knoflook maken is ook lekker en dan over de warme boterbonen mikken en als soort lauwe salade eten.

Turkse courgettekoekjes zijn ook lekker http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11554-turkse-mucver-courgettes-uit-de-coulissen
,,,,فلافل

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1917 Gepost op: 27 juli 2012, 10:19:56 »
Courgette in sliertjes is inderdaad lekker, die doe ik soms zelf ook al :) Vaak met nog wat pesto en room erbij, heb ik een goed sausje voor bij de spaghettie. Ik doe ze zelf altijd met een dunschiller, is het makkelijkst :)
Courgettekoekjes zijn ook leuk, maar persoonlijk vind ik ze wat veel werk voor wat ze waard zijn (ik kan heel moeilijk dingen 'samenhouden' in de pan, een deel van de koekjes bij zoiets wordt bij mij zoiezo spijs)
Verder doe ik ze ook overal wel onder, als ik er eentje heb liggen, dus hij geraakt wel op, was alleen naar nog eens iets anders aan het zoeken. Voor vanavond ga ik ze gewoon in plakken grillen met een yoghurtsausje over (met verse munt en dille)

Gisteren deed ik trouwens een deeltje rauw over de volkorenspaghettie, met nog allemaal groentjes die ik liggen had, en een zeer grote hoeveelheid licht geblancheerde boterboontjes, en een dressing geïnspireerd op dit, ik maakte het 's middags, we zijn dan naar het chaletje van F. zijn familie geweest, ligt aan een zwemvijver, gezellig zwemmen tussen de vissen, luieren, en dan 's avonds de pastasalade eten. Geslaagd dagje :)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1918 Gepost op: 27 juli 2012, 19:37:37 »
En deze, mijn favoriet:
Eelco's koolrabisalade: wortel-koolrabi-kidneybonen met een yoghurtdressing met pepertje, mosterd, komijnzaad, drupje honing.

Oe, da's een goede tip op precies het juiste moment want de worteltjes en koolrabi moeten op!


De worteltjes waren niet goed meer, dus probeerden we de koolrabi te grillen en dat was best lekker eigenlijk.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1919 Gepost op: 29 juli 2012, 11:45:53 »
Er is binnenkort een zoetekauwerige jarige jacoba en een voorraadje spijs die dringend op moet, maar nog even geen inspiratie. Heeft iemand nog een leuk idee met spijs? 
Sin chile, no tiene chiste!