Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2560 Gepost op: 09 november 2015, 12:51:42 »
Geen idee, nog nooit met cassave gekookt. Goed idee trouwens  ;D

Ik krijg vrijdag in mijn Willem en Drees kratje paarse boerenkool. Wat zal ik daar eens mee doen? Ik ben niet zo dol op stamppot, dus ik wil iets heel anders. Liefst iets waarin die kleur mooi naar voren komt  :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2561 Gepost op: 09 november 2015, 13:40:38 »
Voor de meeste van die paarse groenten (ook bloemkool en broccoli hebben zo'n kleurvariant) geldt dat de kleur weglekt in water. Dus niet koken, maar stomen kan wel.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2562 Gepost op: 09 november 2015, 13:45:55 »
Ik heb een zak geraspte cassave van het merk Hathie in de vriezer liggen: http://www.toko4all.nl/product/geraspte-cassava-1kg-hathie/

Recepten ermee weet ik wel te vinden, maar moet je de cassave nog voorbehandelen? Dus koken of iets dergelijks? Rauwe cassave bevat blauwzuur. Kan ik ervan uitgaan dat dat al verwijderd is als het geraspt en al in die zakjes zit? http://www.groentenenfruit.nl/veggipedia/product/cassave.html

Voor de recepten zal het ook gebakken/gekookt/gestoomd worden, maar ik vraag me dus af of dat voldoende is.

Volgens de man die de telefoon oppakte bij de importeur (niet de importeur zelf, die is pas over 2 weken weer bereikbaar) was het helemaal ok...

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2563 Gepost op: 09 november 2015, 14:25:52 »
Voor de meeste van die paarse groenten (ook bloemkool en broccoli hebben zo'n kleurvariant) geldt dat de kleur weglekt in water. Dus niet koken, maar stomen kan wel.
En spruitjes zag ik vandaag ook.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2564 Gepost op: 10 november 2015, 08:02:48 »
Voor de meeste van die paarse groenten (ook bloemkool en broccoli hebben zo'n kleurvariant) geldt dat de kleur weglekt in water. Dus niet koken, maar stomen kan wel.

Aha, of een salade, kan natuurlijk ook nog.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2565 Gepost op: 16 januari 2016, 23:42:50 »
Gekiemde mungbonen? Ik vind ze erg lekker, maar kom niet veel verder dan ze samen met bijvoorbeeld rucola- of spinaziepesto op brood te eten, of ze in een salade te verwerken. Ik snoep ze trouwens ook graag tussendoor, als ze toch in de keuken staan. Een ietwat bittere, nootachtige smaak - een paar zijn lekker, maar je eet er geen heel bakje van. Misschien ook lekker in een (Thai) curry? Zijn er 'traditionele' recepten met gekiemde mungbonen?

Let op, ik heb het over kort gekiemde bonen (groene bolletjes met een wit staartje), niet over taugé.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2566 Gepost op: 17 januari 2016, 09:16:41 »
Je kunt ze ook in de risotto doen of in de nasi goreng. Of door in stamppot stampen. Combineert ook goed met prei.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2567 Gepost op: 17 januari 2016, 12:16:30 »
Roerbakken met geroosterde-sesamolie vind ik zelf erg lekker bij taugé. Misschien is het ook iets voor dit?
http://www.vegatopia.com/vega/kerst/kerstarchief/landen/12475-koreaanse-banchan-2012#Kongnamul

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2568 Gepost op: 26 juni 2016, 19:22:50 »
Brandnetel? We hebben behoorlijk wat daarvan in de tuin staan en ik gebruik nu al blaadjes voor in de kruidenthee (samen met verse munt en salie, lekker!). Je schijnt brandnetel ook gewoon te kunnen wokken (net als spinazie), maar op de een of andere manier durf ik daar niet zo aan. Wie overtuigt me ervan dat brandnetel eten echt een goed idee is (of juist niet)?
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2569 Gepost op: 26 juni 2016, 19:58:58 »
Het zit 'n in de haartjes op het blad en de steel? Die schroei je weg bij het wokken / bakken.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2570 Gepost op: 26 juni 2016, 20:20:20 »
-soep toch?
Wordt niet alleen door Hortensia gegeten. Mijn fysio vertelde ooit een verhaal over de eerste kennismaking met z'n schoonmoeder, die hem direct na het handen schudden de tuin in probeerde te sturen om brandnetels te plukken voor in, ik dacht, de soep. Wat hij wegens zijn fysiozijn en de daarmee samenhangende behoefte z'n armen intact te houden niet wilde. Leuke kennismaking.  ;D
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2571 Gepost op: 26 juni 2016, 20:35:23 »
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2572 Gepost op: 26 juni 2016, 21:10:17 »
Het zit 'n in de haartjes op het blad en de steel? Die schroei je weg bij het wokken / bakken.
Ja, dat is me bekend  :). Maar afgezien daarvan zien de blaadjes er ook gewoon wat ongezellig uit.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2573 Gepost op: 26 juni 2016, 21:42:44 »
Lekker in de frittata!
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2574 Gepost op: 27 juni 2016, 19:15:05 »
In een quiche of zo'n fijn gehakte of gepureerde palak/saag met paneer. Of blancheren, af laten koelen en dan in yoghurt (borani) of als börekvulling (met wat pul biber en feta erbij).
Sin chile, no tiene chiste!

Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2575 Gepost op: 29 juli 2016, 14:45:00 »
Pickled red cabbage? Valt daar nog iets aan te redden? Die ene keer dat ik rode kool uit pot heb gegeten, vond ik dat uitermate smerig.
En ik vermoed dat het 'pickle' element de smaak niet bepaald ten goed zal komen....
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2576 Gepost op: 29 juli 2016, 19:23:24 »
Pickled red cabbage? Valt daar nog iets aan te redden? Die ene keer dat ik rode kool uit pot heb gegeten, vond ik dat uitermate smerig.
En ik vermoed dat het 'pickle' element de smaak niet bepaald ten goed zal komen....

Bij falafel met knoflooksaus in een pita? Bij veggie hotdog met mosterd? Ik hou zelf juist wel van pickles.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2577 Gepost op: 17 augustus 2016, 21:13:04 »
Saus van rode bessen en zwarte bessen? Het kan door de griesmeel, maar we hebben zo'n 24 potjes.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2578 Gepost op: 17 augustus 2016, 22:27:12 »
Saus van rode bessen en zwarte bessen? Het kan door de griesmeel, maar we hebben zo'n 24 potjes.

Bij (gefrituurde) kaas (bv camembert) of cambembert uit de oven?
Bij een tosti?
Op een cheezer (dat is een pita met kaas en jam, maar dan dus de saus ipv jam)?
Over ijs?
Door een vruchtensalade?
Bij cake?
Bij een notengehakt?
Door de yoghurt evt met muesli bij het ontbijt?
Door een smoothie?
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2579 Gepost op: 18 augustus 2016, 07:47:43 »
Saus van rode bessen en zwarte bessen? Het kan door de griesmeel, maar we hebben zo'n 24 potjes.

Bij (gefrituurde) kaas (bv camembert) of cambembert uit de oven?
Bij een tosti?
Op een cheezer (dat is een pita met kaas en jam, maar dan dus de saus ipv jam)?
Over ijs?
Door een vruchtensalade?
Bij cake?
Bij een notengehakt?
Door de yoghurt evt met muesli bij het ontbijt?
Door een smoothie?

Hmmm, dan blijft het toch in de hoek van toetjes en gebak denk ik. Zou meebakken in een cake een optie zijn?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken