Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2580 Gepost op: 18 augustus 2016, 12:56:58 »
Bessensaus vind ik erg lekker over een boterloze cake (biscuit), als je het door de cake wil doen is  het waarschijnlijk beter wél boter te gebruiken (moscovisch). Ik krijg ineens visioenen van chocoladecake waar de bessensaus uitloopt na aansnijden, zoiets als bij een chocolademudcake...maar ik betwijfel of dat werkt.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2581 Gepost op: 18 augustus 2016, 16:02:57 »
Ik doe in cupcakejes vaak een schepje jam, die blijft dan mooi op z'n plek zitten. Maar het ligt er een beetje aan hoe vloeibaar de saus is. Je kan een beetje toevoegen aan de cake, in plaats van melk, maar zorg dat de cake dan niet te nat wordt.

Of saus door wat mascepone of kwark roeren,  cake in lagen snijden en dat als vulling ertussen smeren?

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2582 Gepost op: 18 augustus 2016, 17:39:03 »
Ik doe in cupcakejes vaak een schepje jam, die blijft dan mooi op z'n plek zitten. Maar het ligt er een beetje aan hoe vloeibaar de saus is. Je kan een beetje toevoegen aan de cake, in plaats van melk, maar zorg dat de cake dan niet te nat wordt.

Of saus door wat mascepone of kwark roeren,  cake in lagen snijden en dat als vulling ertussen smeren?
Dat laatste klinkt inderdaad lekker. Met ook wat suiker erbij denk ik. Of ook wat gewone slagroom erbij?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2583 Gepost op: 18 augustus 2016, 18:00:51 »
Wat je maar wil, als het maar lekker is :) wel dan eerst slagroom stijfkloppen voordat je het de rest van het mengsel spatelt, voor de extra luchtigheid. En ik zou eerder poedersuiker gebruiken, als je dat hebt (lost makkelijker op), mocht het niet al zoet genoeg zijn. Ik hou zelf altijd wel van een beetje zoet-zurige vulling, als de cake al zoet genoeg is. En ik krijg nu zin om cake te gaan bakken ;)

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2584 Gepost op: 21 augustus 2016, 19:44:47 »
De beste en makkelijkste optie bleek: rij naar een vriend met een ijmachine en doe het met room en de helft van de suiker uit het recept in de ijsmachine.
Erg lekker, puur, intens smaakvol en simpel. Je snapt niet, waarom je soms nog ergens vies ijs eet, als het zo simpel is.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2585 Gepost op: 08 juni 2017, 14:28:03 »
Er groeit erg veel rucola in mijn tuin, nog iemand recepten? Behalve als salade, op de pizza, stampot of pesto.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2586 Gepost op: 08 juni 2017, 14:54:15 »
Door de pasta zoals bv hier: http://vegatopia.com/vega/koken/recepten/11874-conchiglie-met-rucola-gorgonzolasaus,
door quiche, soufflé, een boerenomelet, in een pita met biet en falafel, door tabouleh/couscous(fijngehakt), door kruidenboter, stoven met een uitje en witte wijn.
,,,,فلافل

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2587 Gepost op: 08 juni 2017, 19:20:16 »
Dat klinkt lekker! Dank je

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2588 Gepost op: 10 juni 2017, 21:19:44 »
Gekookte aardappeltjes doorschudden met een klontje boter en rucola (net zoals je met peterselie zou doen).

Stamppot rauwe rucola is ook erg lekker, eventueel met gedroogde tomaat erdoor of geroosterde walnoot erover. Erbij bijvoorbeeld groene asperges en een simpel stoofje van kikkererwten en tomaat. Of iets als bloemkool of gekarameliseerde worteltjes.

In Plenty van Ottolenghi staat een lekker recept voor rucola met gebakken ei en yoghurt uit de oven: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2009/apr/18/vegetarian-yotam-ottolenghi

Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2589 Gepost op: 25 juni 2017, 12:30:11 »
Ik heb nog een pakje voorgekookte bieten. Heeft iemand een leuk (zomers) idee hiervoor? Liefst geen soep.

Aiko

Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2590 Gepost op: 25 juni 2017, 12:32:44 »
In blokjes hakken, en daar een salade met olijven, zilvervliesuitjes en (feta)kaas van maken?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2591 Gepost op: 25 juni 2017, 19:52:31 »
In blokjes hakken, en daar een salade met olijven, zilvervliesuitjes en (feta)kaas van maken?

Zoiets ga ik doen, bedankt!

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2592 Gepost op: 29 juni 2017, 12:17:32 »
zilvervliesuitjes

Daar had ik nog nooit van gehoord maar volgens Google zijn er meer mensen die zilveruitjes zo noemen.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2593 Gepost op: 25 september 2017, 23:24:36 »
Heel veel broccoli.

Mijn jongste huisgenoot vindt broccoli helemaal de bom en blijkbaar ligt het grijphoogte in de meeste supermarkten, dus neemt ze zo'n beetje dagelijks een stronk mee.

Ik eet vegan, P en R niet, maar P is nog geen jaar, dus we zijn terughoudend met zuivel. Ook eet P nog niet te pittig, geen noten, geen honing en rijst en rijst lukken nog niet (pasta wel). Oh, en ze heeft nog geen tanden, dus haar broccoli moet behoorlijk gaar zijn en rauwkost doet ze niet.
Soep lukt enigszins, nu ik mag helpen met de lepel, maar een portie, ipv een een paar hapjes van mijn soep, is waarschijnlijk te frustrerend.

Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2594 Gepost op: 26 september 2017, 00:57:57 »
Voor de volwassenen heb ik nog wel een lekker vegan recept voor broccolisoep met knoflookcroutons.

Hoe P. zonder tanden zelf broccoli kan eten, weet ik niet. Ik zou zeggen: redelijk gaar stomen, niet koken (want dan gaan voedingsstoffen verloren en bovendien wordt de broccoli bruinig en onsmakelijk) en dan meteen lauwwarm als roosjes serveren of snel af laten koelen (ijswater) en de roosjes koud serveren. Eventueel wat zout, klein snufje nootmuskaat, of gewoon zo - als P. broccoli sowieso lekker vindt. Combineren met andere hapklare brokken (aardappel? kikkererwten uit blik?). Hapklare brokken lijkt me haast belangrijker dan culinair verantwoord.

Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2595 Gepost op: 26 september 2017, 08:33:33 »
Ze krijgt nu 2 maanden gekookte roosjes (baby's hebben nog niet zoveel voedingsstoffen nodig en P eet bij het avondeten zo'n 150 gram groente, dat is meer dan de adh op deze leeftijd.) maar heeft nu door dat wij andere dingen eten dan zij en is het daar niet mee eens.

Hapklare brokken is belangrijk, maar P hoeft ze niet meer vuistgroot, want ze kan kleine dingen nu redelijk goed oppakken (rijst is nog moeilijk, couscous lukt niet) en is ondertussen handig genoeg met eten dat ze zich niet zomaar verslikt.
Zout krijgt ze nog niet (tenzij ze opeens mijn bord leegeet, maar in principe is het grootste deel van haar eten zonder zout - nog meer dan bij mij).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2596 Gepost op: 26 september 2017, 11:34:09 »
er is toch een of andere leer dat kleine kinderen zelf stukken (gegaarde) groente krijgen en oppeuzelen? Een kennis deed dat met haar dochtertje. Dus gewoon een stuk gegaarde wortel geven en zie maar hoe je het op eet. moet met gestoomde (en beetje afgekoelde  ;)) broccoli vast ook heel smakelijk zijn voor P.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2597 Gepost op: 26 september 2017, 11:37:51 »
ik heb een zak spinazie, nog 3 eieren, wortels, een stuk chinese kool, courgettes en wat basisingredienten. Geen zin om te koken en geen zin om naar de supermarkt te gaan. Wie heeft tips voor een snelle maaltijd?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2598 Gepost op: 26 september 2017, 13:09:11 »
Ja maar P krijgt dus al maanden stukken broccoli en is nu toe aan het volgende.  Althans, de gekookte broccoli blijft een goede noodoptie waarschijnlijk, maar ze is nu meer geïnteresseerd in gerechtjes. En hoewel ze een goede eter is, krijgt ze geen stronk per dag op, dus wij zullen er ook aan moeten geloven. 
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2599 Gepost op: 26 september 2017, 13:16:20 »
En hoewel ze een goede eter is, krijgt ze geen stronk per dag op, dus wij zullen er ook aan moeten geloven.

Daar hebben ze toch vriezers voor uitgevonden?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner