Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2600 Gepost op: 26 september 2017, 13:45:29 »
ik heb een zak spinazie, nog 3 eieren, wortels, een stuk chinese kool, courgettes en wat basisingredienten. Geen zin om te koken en geen zin om naar de supermarkt te gaan. Wie heeft tips voor een snelle maaltijd?
Moet alles op of vind je het lastig te kiezen? Bami met Chinese kool en wortel, met een eitje of omeletje erbij. Of een hartige pannenkoek of frittatta met spinazie en courgette. Of een salade van kool, wortel en spinazie à la gado gado, erbij een gekookt eitje en eventueel iets als rijst (citroenrijst wellicht?).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2601 Gepost op: 26 september 2017, 15:57:40 »
Voldoende inspiratie, bedankt Eelco!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2602 Gepost op: 28 oktober 2017, 23:59:35 »
Amandelmelk? Ongezoet, proefpakje van EkoPlaza. Een slokje gedronken: smaakt als opgeloste gemalen amandelen, ondanks het drinkbare uiterlijk van het pakje niet smakelijk om te drinken. Een vegan bechamelsaus zou ik er niet snel mee maken, door de aardappelpuree lijkt me ook geen succes (misschien hoogstens door een spruitjesstamppot). Voordat ik het wegkieper of ergens in gooi waarin de smaak volledig verdoezeld wordt: iemand goede ideeën?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2603 Gepost op: 29 oktober 2017, 00:22:21 »
Amandelmelk is heel lekker om desserts mee te maken, vooral griesmeelpudding! Past beter bij zoet dan bij hartig.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2604 Gepost op: 29 oktober 2017, 00:39:20 »
Voordat ik het wegkieper of ergens in gooi waarin de smaak volledig verdoezeld wordt: iemand goede ideeën?

Maak er brood van, in plaats van water gebruik je dit.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2605 Gepost op: 29 oktober 2017, 01:32:59 »
Voordat ik het wegkieper of ergens in gooi waarin de smaak volledig verdoezeld wordt: iemand goede ideeën?
Maak er brood van, in plaats van water gebruik je dit.
Dat vind ik een goede. Kristof gaat maandag weer (zuurdesem)brood bakken, dan mag hij de amandelmelk erin kieperen.

Afgelopen week heb ik bij een van de betere bakkers van Nijmegen ('t Kraayennest) een desembrood gekocht. 3.20 euro voor een redelijk klein brood - op zich prima, als het dan ook echt goed brood is. Echter, desem is geen zuurdesem. Het brood (al gesneden, want "om half vijf doen we alles snijden", vertelde de verkoopster in vloeiend Nijmeegs) was eigenlijk gewoon dat wat in Duitsland als goedkoop 'Toastbrot' wordt verkocht. Ik heb er maar tosti's van gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2017, 02:19:45 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2606 Gepost op: 12 november 2017, 15:00:02 »

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2607 Gepost op: 12 november 2017, 18:59:33 »
Ik vind hem een beetje duur. Met maar 600 recepten is de kans ook niet zo groot dat er een vegetarisch recept in zit met net mijn ingredienten denk ik. Heb jij hem uitgeprobeerd Poek?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2608 Gepost op: 12 november 2017, 19:06:55 »
Je kan toch gewoon alles in de soep gooien? Elke stukje restje kan in de soep. Meest makkelijke voedsel in de wereld. Daar heb je geen recept voor nodig!

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2609 Gepost op: 09 mei 2018, 08:13:11 »
Ik heb nog misopasta in de koelkast liggen. Heb er misosoep mee gemaakt maar wat is nog meer lekker?

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2610 Gepost op: 09 mei 2018, 09:16:23 »
Beetje boter smelten en dan lepeltje miso erbij, daar je groenten in smoren.
Of dressing mee maken (met mirin, tahin, citroensap).

Hier staan nog meer leuke recepten:
https://cookieandkate.com/tag/miso/
https://www.101cookbooks.com/ingredient/miso
https://www.vegetariantimes.com/recipes/grilled-vegetables-with-miso-sauce

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2611 Gepost op: 09 mei 2018, 09:21:11 »
Wat voor kleur miso is het Neleh?
,,,,فلافل

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2612 Gepost op: 09 mei 2018, 09:25:37 »
Ah, nu ga ik even meelezen. Want ik kan ook altijd nog meer inspiratie met miso gebruiken. En als iemand die kan leveren, is het Selly  :D

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2613 Gepost op: 09 mei 2018, 14:04:42 »
Dank voor de links, Miranda!

Het is euh een beetje bruinig. Ik moet even op de verpakking kijken welke het precies is. Wat is het verschil tussen witte en bruine miso (of heb je nog andere soorten)?

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2614 Gepost op: 09 mei 2018, 23:16:59 »
Welke granen/soja er als basis gebruikt wordt, als ik het goed heb. Meestal is dat soja, rijst of gerst.

Ik vind gebakken aubergines met miso, sojasaus en klein beetje rijstazijn erg lekker. Of deze:
https://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/13940-gierst-met-miso-pompoen-om-mee-te-nemen

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2615 Gepost op: 09 juni 2018, 22:19:42 »
Wij hebben in de tuin een welig tierende oregano ontdekt, verstopt tussen andere planten. Binnenkort ga ik dus een hele lading oogsten. Wat voor leuke dingen kun je er mee, behalve ze in grote hoeveelheden over salade en pizza strooien, en er pesto van maken? Oregano-kruidenboter lijkt me in ieder geval lekker. Drogen lijkt me een beetje zonde, of is het juist wél een goed idee?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2616 Gepost op: 09 juni 2018, 22:34:21 »
Oregano wordt gedroogd vaker geroemd dan vers, omdat de smaak sterker wordt. Ik heb fantastische Portugese oregano van een marktje, die in zijn geheel is gedroogd. Ik heb het nooit zelf gedroogd, maar zou t zeker proberen. Als t lukt, is het veel lekkerder dan uit de winkel.
Ook lekker in pastasalade en tomatensaus, hartige muffins, quiche, soufflee en ovenschotels. En bij feta en halloumi.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2617 Gepost op: 10 juni 2018, 21:14:06 »
Zo te zien kan ik het beste eerst deze zomer de bladeren van de stelen knippen, de stelen zelf dus laten staan (want dan komen er nieuwe bladeren). En aan het eind van de zomer de stelen geheel afknippen en laten drogen: https://nl.wikihow.com/Oregano-drogen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2618 Gepost op: 19 juli 2018, 13:58:15 »
Er blijkt een overschot aan puntpaprika's in de koelkast te liggen. Ik kan alleen maar soep verzinnen en ik heb geen trek in soep... Wat kan ik er nog meer doen?

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2619 Gepost op: 19 juli 2018, 14:05:56 »
Grillen! Luistert wel een beetje nauw omdat ze een beetje dunner zijn, maar wordt heel lekker. In platte stukken snijden, grillen tot er zwarte plekjes op de schil komen, dan in een plastic zakje laten afkoelen en de schil er afhalen. Marineren in een beetje goede olijfolie met een klein beetje knoflook en zwarte peper. Dan eten als tapas.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light