Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2500 Gepost op: 01 mei 2015, 08:15:46 »
Dank je, ik ga eens wat experimenteren.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2501 Gepost op: 01 mei 2015, 15:11:16 »
Kan ik in een bulgursalade de granaatappelmelasse vervangen door dadelstroop?

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2502 Gepost op: 01 mei 2015, 16:10:22 »
Granaatappelmelasse is wat zuurder denk ik.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2503 Gepost op: 01 mei 2015, 19:46:16 »
Ja, is zuurder. Ik zou het eerder vervangen door balsamico.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2504 Gepost op: 01 mei 2015, 20:24:47 »
Ik heb bij de Turk maar gewoon granaatappelmelasse gekocht. Eerste ingrediënt is glucose... is dat altijd zo?

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2505 Gepost op: 01 mei 2015, 22:58:25 »
Jep. Zit lekker veel suiker in ;)
Maar je gebruikt meestal maar een klein beetje, de smaak is best sterk. Heb je het al geproefd?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2506 Gepost op: 02 mei 2015, 11:38:18 »
Jep. Zit lekker veel suiker in ;)
Maar je gebruikt meestal maar een klein beetje, de smaak is best sterk. Heb je het al geproefd?

Geen probleem, die suiker, maar dacht dat het dan misschien een slechte kwaliteit was.

...

Net geproefd... wiehw, fuck... dat is zuur! En dat met een shitload aan suiker erbij. Ik snap nu wel waarom dat nodig is;).

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2507 Gepost op: 02 mei 2015, 11:47:08 »
Ik heb bij de Turk maar gewoon granaatappelmelasse gekocht. Eerste ingrediënt is glucose... is dat altijd zo?

Ben een tijdje terug eentje tegen gekomen zonder toegevoegde meuk, maar niet mee genomen omdat mijn oude eerst nog op moet. Was wel een stukje duurder, maar ik zal het merk posten als ik daar volgende keer weer in de buurt ben.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.336
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2508 Gepost op: 20 mei 2015, 13:16:02 »
Help, ik heb rabarber gekocht! En ik hou niet van zoet verwerkte rabarber. Liefst maak ik dus een stoofpotje, curry of een pilao. Welke van de hartige recepten op de gelinkte pagina (of ergens anders vandaan) is een aanrader? Welke groenten en specerijen harmoniëren goed met rabarber?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2509 Gepost op: 20 mei 2015, 13:20:23 »
Help, ik heb rabarber gekocht! En ik hou niet van zoet verwerkte rabarber. Liefst maak ik dus een stoofpotje, curry of een pilao. Welke van de hartige recepten op de gelinkte pagina (of ergens anders vandaan) is een aanrader? Welke groenten en specerijen harmoniëren goed met rabarber?

Christiaan was enthousiast over dit recept: http://cooking.nytimes.com/recipes/2972-couscous-with-rhubarb-asparagus-and-toasted-walnuts
En Annemieke heeft nu dit recept van Eten Uit De Moestuin erop staan: http://www.rozemarijnkokenenfoto.nl/salade-met-bieten-venkel-en-rabarber/


brenda_lelie

Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2510 Gepost op: 20 mei 2015, 13:29:11 »
Wij maken altijd een heerlijke bieten-rabarber tarte tatin. Ik weet niet meer waar het recept vandaan kwam maar is vast te googlen.

Edit: deze is het http://www.yellowlemontreeblog.com/recept-rabarber-bieten-tarte-tatin-geitenkaas/

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.336
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2511 Gepost op: 20 mei 2015, 20:08:47 »
Bij gebrek aan biet is het toch een soort curry geworden. Het goede nieuws is dat ik nu weet dat rabarber niet slijmerig hoeft te zijn, maar ook een beetje bite kan hebben. Het slechte nieuws is dat ik de rabarber toch echt te zurig vond - prima om te verstoppen in een kruidige, zoetige saus, maar ik geloof niet dat rabarber en ik vriendjes gaan worden.

Mocht iemand dus toevallig in de buurt van Hildesheim zijn en nog ca. 800 gram rabarber wil hebben...  ;D
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2512 Gepost op: 20 mei 2015, 20:21:40 »
Of chutney maken? http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/10971-rabarberchutney Geef je het desnoods weg  :)
,,,,فلافل

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2513 Gepost op: 21 mei 2015, 21:15:46 »
Koolrabi? Ik deed het al in de oven met andere knolgroenten, en geen zin in winters gerecht met melk- of kaassaus.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.336
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2514 Gepost op: 21 mei 2015, 21:30:59 »
Nog even over de rabarber. De overbuurvrouw vond dat ik het spul minstens nog een tweede kans moest geven. Zij heeft een woekerende muntplant in haar tuin, wat mij op het idee bracht om de rabarber te stoven met een op laag vuur gefruit uitje (met een theelepeltje suiker), honing en munt. Dat blijkt een prima combinatie te zijn! Wel was de rabarber na ca. 10 minuten stoven toch wat snotterig geworden (dat gebeurde gek genoeg niet in de curry), dus bij de volgende poging echt maximaal 5 minuten. En de munt pas op het allerlaatst toevoegen.

Koolrabi? Ik deed het al in de oven met andere knolgroenten, en geen zin in winters gerecht met melk- of kaassaus.
Koolrabi is echt een alleskunner. In staafjes met yoghurtdip, of gewoon door de salade (samen met bv radijs, wortel en ijsbergsla en een mosterddressing). Koolrabi past ook prima in een Thai curry, of als een van de 'zeven groenten' bij de couscous. Koolrabigratin. Of koolrabischnitzeltjes.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2515 Gepost op: 21 mei 2015, 21:34:48 »
Koolrabi is inderdaad erg lekker bij couscous!

Heb je die rabarber gewoon zo gegeten of at je het ergens bij Eelco?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.336
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2516 Gepost op: 21 mei 2015, 21:40:10 »
Heb je die rabarber gewoon zo gegeten of at je het ergens bij Eelco?
Ik had er champignonrisotto bij (zie Wat Eten We Vandaag). Een neutrale risotto, spaghetti (aglio et olio) of rijst was waarschijnlijk een betere keuze geweest. En dus niet tot snot laten koken  ;).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2517 Gepost op: 23 mei 2015, 20:12:49 »
Wat geblancheerde rabarber in de cake is wel heel lekker hoor! Beetje citroenrasp door de cake.
Wij hebben dus twee planten staan he. 8)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2518 Gepost op: 23 mei 2015, 21:56:36 »
dus bij de volgende poging echt maximaal 5 minuten.

Ik weet niet of je met snotterig bedoelt, in draadjes uiteenvallen, maar in de oven, blijft rabarber ook heel, dus dat is wellicht ook een goede bereidingswijze voor je.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.336
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2519 Gepost op: 23 mei 2015, 23:21:14 »
dus bij de volgende poging echt maximaal 5 minuten.
Ik weet niet of je met snotterig bedoelt, in draadjes uiteenvallen, maar in de oven, blijft rabarber ook heel, dus dat is wellicht ook een goede bereidingswijze voor je.
Goed idee. Dan misschien ook leuk als barbecuepakketje? Rabarber, honing, munt in alumiumfolie dus (eventueel ook met knoflook, pepertje, scheutje olijfolie).
Gemüse ist mein Fleisch