Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2520 Gepost op: 27 mei 2015, 13:19:32 »
Ik heb mijn rabarberplant uit de moestuin gehaald. Ik vond het echt niet lekker, veel te zuur. Er staan nu bietenplantjes :-)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2521 Gepost op: 27 mei 2015, 14:21:03 »
Ik heb mijn rabarberplant uit de moestuin gehaald. Ik vond het echt niet lekker, veel te zuur. Er staan nu bietenplantjes :-)

 :bye:

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2522 Gepost op: 28 mei 2015, 11:11:15 »
dus bij de volgende poging echt maximaal 5 minuten.
Ik weet niet of je met snotterig bedoelt, in draadjes uiteenvallen, maar in de oven, blijft rabarber ook heel, dus dat is wellicht ook een goede bereidingswijze voor je.
Goed idee. Dan misschien ook leuk als barbecuepakketje? Rabarber, honing, munt in alumiumfolie dus (eventueel ook met knoflook, pepertje, scheutje olijfolie).

Ik weet niet of rabarber met zn oxaalzuur helemaal lekker combineert met alufolie?
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2523 Gepost op: 28 mei 2015, 11:18:16 »
Dat is een goede! Het wordt over het algemeen afgeraden om zure dingen (zoals bv ook tomaten) in aluminium pannen te bereiden. Nu koken de meesten mensen alleen in aluminium als ze op de camping zijn, dus is dat redelijk verwaarloosbaar. Maar als je elk weekend op de camping staat, dan is het iets om op te letten.

Geen idee of de schadelijke aluminiumverbinding die dan ontstaat ook de smaak beïnvloed?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2524 Gepost op: 09 juni 2015, 07:37:02 »
Moet restjes opeten van de HelloFresh-box. Heb nu een halve spitskool en rucola. Roept u maar.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2525 Gepost op: 09 juni 2015, 08:02:05 »
Frittatta?

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2526 Gepost op: 09 juni 2015, 08:21:19 »
Spitskool wokken met kerrie, gembersiroop en een paar komijnzaadjes. Erg lekker.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2527 Gepost op: 09 juni 2015, 12:15:14 »
Of een salade van spitskool en rucola met mosterd-honingdressing. Eventueel ook met wortel of (rode) paprika, voor kleur en smaak. Bestrooien met geroosterde zonnebloempitten of serveren met halloumi. Erbij iets als spaghetti aglio, olio e peperoncino, of 'gewoon' gebakken aardappelen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2528 Gepost op: 09 juni 2015, 12:50:24 »
Of een salade van spitskool en rucola met mosterd-honingdressing. Eventueel ook met wortel of (rode) paprika, voor kleur en smaak. Bestrooien met geroosterde zonnebloempitten of serveren met halloumi.

mmm! Zoiets gaat het worden denk ik.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2529 Gepost op: 09 juni 2015, 12:51:46 »
Ik vind spirskool ook lekker als indonesisch stoofpotje; ui en knof fijnmalen met sambal, even aanbakken, spitskool erbij in reepjes en dan met een beetje water, blokje santen even stoven. Beetje sereh erbij en al lekker, maar je kan het ook uitgebreider doen met een salamblaadje erbij en wat laos en palmsuiker erdoor.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2530 Gepost op: 09 juni 2015, 20:58:39 »
Ik heb een zak spinazie gekocht omdat het in de aanbieding was maar ik weet niet zo goed wat ermee te maken. Normaal maak ik een salade, doe ik het door de pasta of een curry. Nu wil ik wel eens wat anders maar ik ben een beetje inspiratieloos. Jullie nog leuke recepten?

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2531 Gepost op: 09 juni 2015, 21:36:12 »
Ik heb een zak spinazie gekocht omdat het in de aanbieding was maar ik weet niet zo goed wat ermee te maken. Normaal maak ik een salade, doe ik het door de pasta of een curry. Nu wil ik wel eens wat anders maar ik ben een beetje inspiratieloos. Jullie nog leuke recepten?
Ik heb ook een zak spinazie in de aanbieding gekocht, maar vast niet in dezelfde supermarkt. Receptideeën genoeg: spinakopita (Griekse spinazietaart), spinazielasagne, pilao met spinazie en tomaat, stamppot rauwe spinazie (net als stamppot rauwe andijvie), champignonrisotto met op het laatst spinazie toegevoegd. Lekker op brood: spinazie-amandelpesto, of een dip van spinazie en witte bonen (ik denk er hard over morgen een van beide te maken).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2532 Gepost op: 09 juni 2015, 23:49:55 »
De vierkantemeterbak die ik bij moederdag kreeg, staat te vol. De dochters hebben alles er zo maar willekeurig ingezet, waardoor nu de boerenkool alles overschaduwt. Dus ga ik die maar oogsten, maar bij boerenkool kan ik alleen maar winterse gerechten verzinnen, en het wordt 30 graden. In de smoothie kan ook, maar iemand hier vond dat verschrikkelijk. Andere zomerse tips?
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2015, 07:53:01 door Joske »

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2533 Gepost op: 10 juni 2015, 00:16:57 »
De vierkantemeterbak die ik bij moederdag kreeg, staat te vol. De dochters hebben alles er zo maar willekeurig ingezet, waardoor nu de boerenkool alles overschaduwt. Dus ga ik die maar oogsten, maar nij boerenkool kan ik alleen maar winterse gerechten verzinnen, en het wordt 30 graden. In de smoothie kan ook, maar iemand hier vond dat verschrikkelijk. Andere zomerse tips?
Boerenkoolpesto? Een boerenkoolcurry lijkt me ook wel wat, zeker nu het 's avonds nog steeds vrij fris wordt. Of een spanakopita van boerenkool met feta (bedacht ik ineens, en er zweven inderdaad recepten daarvoor op Internet).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2534 Gepost op: 10 juni 2015, 08:14:57 »
Deze quiche is ook erg lekker, al zeg ik het zelf  ;D
http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/12849-boerenkoolquiche-voor-een
Kun je prima in een grotere vorm maken, alleen dan wel de oventijd wat aanpassen.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2535 Gepost op: 10 juni 2015, 09:12:08 »
Ik heb een zak spinazie gekocht omdat het in de aanbieding was maar ik weet niet zo goed wat ermee te maken. Normaal maak ik een salade, doe ik het door de pasta of een curry. Nu wil ik wel eens wat anders maar ik ben een beetje inspiratieloos. Jullie nog leuke recepten?

Vast te laat, maar wokken met zongedroogde tomaat, knoflook, sjalotje, pijnboompitjes en/of amandelsnippers is lekker. Niet zo geschikt voor kinderen misschien, maar met komijn, knoflook, zwarte kardemom, sjalotje en eventueel een (gedroogd) pepertje in mosterdolie is ook lekker, al is dat misschien wel heel persoonlijk.

Boerenkoolkroketjes zijn lekker. Vindt je het te warm om te frituren, dan zou je de kale kroketjes ook door gehakte gerookte amandelen kunnen halen en even in een koekenpan op kunnen bakken.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2536 Gepost op: 10 juni 2015, 16:36:59 »
De vierkantemeterbak die ik bij moederdag kreeg, staat te vol. De dochters hebben alles er zo maar willekeurig ingezet, waardoor nu de boerenkool alles overschaduwt. Dus ga ik die maar oogsten, maar bij boerenkool kan ik alleen maar winterse gerechten verzinnen, en het wordt 30 graden. In de smoothie kan ook, maar iemand hier vond dat verschrikkelijk. Andere zomerse tips?

Geroerbakt, met freekeh of een ander graan? http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/12917-groen-met-citroen-salade-van-freekeh-en-boerenkool

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2537 Gepost op: 10 juni 2015, 21:05:42 »
Ik heb een zak spinazie gekocht omdat het in de aanbieding was maar ik weet niet zo goed wat ermee te maken. Normaal maak ik een salade, doe ik het door de pasta of een curry. Nu wil ik wel eens wat anders maar ik ben een beetje inspiratieloos. Jullie nog leuke recepten?

Vast te laat, maar wokken met zongedroogde tomaat, knoflook, sjalotje, pijnboompitjes en/of amandelsnippers is lekker. Niet zo geschikt voor kinderen misschien, maar met komijn, knoflook, zwarte kardemom, sjalotje en eventueel een (gedroogd) pepertje in mosterdolie is ook lekker, al is dat misschien wel heel persoonlijk.

Boerenkoolkroketjes zijn lekker. Vindt je het te warm om te frituren, dan zou je de kale kroketjes ook door gehakte gerookte amandelen kunnen halen en even in een koekenpan op kunnen bakken.

Met brie!  ;D
En A. had een nieuw kookboek, daarin stond een open lasagna met spinazie en gepocheerd ei; vorige week werd dat spinazie, gepocheerd ei en pannenkoek van volkorenmeel en boekweit. Door de spinazie een beetje zure room.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2538 Gepost op: 10 juni 2015, 21:06:42 »
De vierkantemeterbak die ik bij moederdag kreeg, staat te vol. De dochters hebben alles er zo maar willekeurig ingezet, waardoor nu de boerenkool alles overschaduwt. Dus ga ik die maar oogsten, maar bij boerenkool kan ik alleen maar winterse gerechten verzinnen, en het wordt 30 graden. In de smoothie kan ook, maar iemand hier vond dat verschrikkelijk. Andere zomerse tips?
Ik wil nog steeds er havermout-koekjes van maken: boerenkool, ei, geitenkaas en havermout. Ik aarzel echter nog steeds over welke soort havermout dan.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2539 Gepost op: 10 juni 2015, 21:56:23 »
Boerenkoolchips maken in de oven, of als salade (lang masseren/kneden met de dressing, dan worden de bladeren zachter). AH heeft nu ook babyboerenkool in het sla-schap liggen!