Vegatopia Forum

Kool

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Kool
« Gepost op: 09 januari 2004, 11:18:34 »
Zijn groene kool en boere kool tzelfde?
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2004, 13:41:44 door Sander »
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:kool
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari 2004, 11:59:55 »
Volgens mij niet.

Edit: groene kool en savoiekool wel. Da's dus echt zo'n 'strakke kool', net als rode kool en witte kool. Boerenkool is een 'losse kool', waarbij de bladeren niet samen zo'n knolletje vormen. Snap je?

Edit 2: zo'n 'strakke kool' heet officieel een sluitkool...
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2004, 12:04:08 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Boerenkool en groene kool
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2004, 13:58:52 »
Mijn "groene kool" was een losse kool maar bij 'tbleek  een savooikool te zijn.  ::)
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Viz

  • ***
  • 395
Verdoezelen bitterheid kool
« Reactie #3 Gepost op: 07 november 2004, 16:44:27 »
Hallo,
het wordt weer winter, dus is een (halve) kool sinds deze week weer een vast onderdeel van ons groentepakket.
Nu zijn de gewone witte kool, spitskool en rode kool nog lekker knapperig, maar chinese kool en groene kool vind ik altijd zo bitter en 'taai'. Ik vind altijd dat deze laatsten bij roerbakken de smaak dan 'verpesten' doordat ze zo bitter en zo taai van structuur zijn dus (ondanks kleinsnijden). Meestal blijven ze dus in de groentela liggen tot ze niet meer goed zijn en dus in de biobak verdwijnen... Konijnen mogen ook geen kool...

Weet iemand dus misschien een oplossing om de bitterheid en taaiheid weg te werken? Andere manier van bereiden (wij roerbakken het meestal in ons wokje), toevoeging van een bepaald ingredient?...

Groetjes, Isa
'fish are friends, not food!'

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Verdoezelen bitterheid kool
« Reactie #4 Gepost op: 07 november 2004, 16:47:19 »
Stoven. Het bittere kun je een beetje compenseren door eerst een uitje lichtbruin te bakken (brengt al heel wat zoet mee). Ik moet zeggen dat ik er zelf nooit zo'n last van heb; maar ik ga ook meestal voor de niet-eko groene kool.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Boerenkool en groene kool
« Reactie #5 Gepost op: 07 november 2004, 16:51:01 »
bij het roerbakken op het laatst er stukjes sinaasappel bij doen.
een ovenschotel ervan maken met een kaassaus.
bij chinese kool heb ik er trouwens nooit last van
,,,,فلافل

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Boerenkool en groene kool
« Reactie #6 Gepost op: 07 november 2004, 16:52:57 »
Chinese kool kun je ook uitstekend rauw eten, als salade.
Groene koolbladeren kun je prachtig vullen! Bladeren één voor een loshalen, die lelijke dikke nerven eraf. Even nuken tot ze gaar zijn, en dan je favorietje prutje erin.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Boerenkool en groene kool
« Reactie #7 Gepost op: 07 november 2004, 18:53:05 »
We hadden geen sinaassappels in huis,
kheb een kwart groene kooltje genomen, in kleiiine stukjes gesneden, paprika en stukjes wortel erbij voor de zoetigheid, een kleine courgette en eerst ui gefruit. Twas nu goed te eten met wat kerrie en bieslook erdoor :)

Thanx voor de tips dus :)
'fish are friends, not food!'

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Boerenkool en groene kool
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2005, 15:06:45 »
Ik heb een groene kool gekocht, zonder een duidelijk beeld wat er mee te maken. Ik neig naar groene kool rolletjes met een vulling van rode linzen ofzo... rijst erbij en eh..
iemand nog tips?

edit: ik vind net op internet een recept van rolletjes gevult met quorngehakt in kerriesaus. Dat wordt 'm, met erbij zilvervliesrijst en tomatensla. Lijkt me een vrolijke toestand op het bord.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2005, 15:08:53 door Modub »

freesoul

Re:Boerenkool en groene kool
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2005, 17:43:25 »
en hoe gaat het recept?
of waar vind ik het?

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Boerenkool en groene kool
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2005, 17:46:06 »
Hier! en dan onder het kopje recepten, savoiekool (wist ik ook niet maar dat is het zelfde als groene kool).

Zowiezo wel een leuke site, klik ook eens hier misschien voor sommige mensen een alternatief voor de groententas?

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Boerenkool en groene kool
« Reactie #11 Gepost op: 28 oktober 2005, 16:50:48 »
Ik had vandaag een discussie op het werk. Ik had van internet begrepen dan groene kool en savooiekool het zelfde zijn, nl. die groene gebubbelde. Zei iemand op m'n werk dat dat niet zo is, dat groene kool er het zelfde uitziet als witte en rode kool, dus glad, maar dan groen. Dat heb ik nog nooit gezien...

Kiwi

Re:Boerenkool en groene kool
« Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2005, 16:56:27 »
Volgens mij is dit groene kool, gebubbeld dus inderdaad. Soms zijn witte kolen een beetje groenig, zou die collega daar mee in de war zijn?

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Boerenkool en groene kool
« Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2005, 16:58:15 »
Ik had vandaag een discussie op het werk. Ik had van internet begrepen dan groene kool en savooiekool het zelfde zijn, nl. die groene gebubbelde. Zei iemand op m'n werk dat dat niet zo is, dat groene kool er het zelfde uitziet als witte en rode kool, dus glad, maar dan groen. Dat heb ik nog nooit gezien...

Ik heb 8 jaar in een supermarkt gewerkt en ben daar nooit een gladde ronde donkergroene kool tegen gekomen al zien witte kolen natuurlijk niet echt wit maar lichtgroen.

Wat wij verkochten als groene kool was in ieder geval zo'n ding met groene gebubbel en werd door veel klanten savooi of savooikool genoemd.

Volgens mij vergist die persoon zich of heeft hij het over nog een ander soort kool.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Boerenkool en groene kool
« Reactie #14 Gepost op: 28 oktober 2005, 16:58:54 »
Ja dat is ook mijn groene kool. Ik heb dat inderdaad gezegd dat witte kool er groenig uit kan zien. Maar nee het smaakte ook ECHT anders zei ze.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Boerenkool en groene kool
« Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2005, 17:28:48 »
Ik heb ook nog nooit en groene kool die er zeg maar uit ziet als een mega spruitje gezien.
Wel raar is het dat ze op foodsubs een spitskool een 'green cabbage' noemen.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Boerenkool en groene kool
« Reactie #16 Gepost op: 28 oktober 2005, 20:01:45 »
Wel raar is het dat ze op foodsubs een spitskool een 'green cabbage' noemen.
Ieder land zijn eigen zeden :P
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

sjors

Re:Boerenkool en groene kool
« Reactie #17 Gepost op: 29 oktober 2005, 13:19:45 »
Ik heb hier een boek met ingredienten en daar staan Rodekool, Groene kool en Witte kool in en die zien er (qua bouw) allemaal hetzelfde uit. Strak op elkaar gebladerd.
Dan staat er nog een Gele Savooienkool bij die uiterlijk wel iets wegheeft van een IJsbergsla, maar iets strakker in zijn bladeren zit.
Ook staat er nog een Groene savooienkool in en die heeft bubbels en lijkt iets lossere bladeren te hebben.

Dus...


overanalizing

Re:Boerenkool en groene kool
« Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2005, 13:16:14 »
Dit is mijn departement!

Boerenkool: iets dikkere stengels met lossere krullende bladeren. kijk
Groene kool: Is ook wel savooiekool; idd qua vorm wat weghebbend van een witte of rode kool, maar met schubben of blaasjes op de bladeren. De buitenste bladeren zijn donkergroen, de binnenste heel lichtgroen. kijk

En ik verkoop nu ook suikerbrood, een soort langwerpige andijvie. Geen afbeelding gevonden.  :'(

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Boerenkool en groene kool
« Reactie #19 Gepost op: 30 oktober 2005, 13:56:30 »
En geen van die beide kolen lijken op een groene rode kool (namelijk glad, zonder bubbels en met vaste bladeren).