Vegatopia Forum

Aardappels

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Aardappels
« Gepost op: 18 maart 2004, 11:15:49 »
De aardappelkoek/rosti die ik altijd(sinds een paar weken dus) maak is door aardappels te raspen en dan te bakken, dus zonder eerst te koken. Ik gooi en flink wat uien en knoflook door (dat fruit ik altijd wel even aan, maar dat hoeft niet) en het is heel snel klaar. Zou ook wel met groenten erbij kunnen, heb ik nog niet geprobeerd.

Aardappels kun je bakken zonder ze eerst te koken, dan blijven ze heel, maar het duurt bij mij altijd nogal lang omdat ik bang ben dat ze aanbranden of dat ze nog niet gaar zijn. Wel dunne plakjes snijden! Als de aardappels gekookt zijn dan vallen ze meestal uit elkaar, dan wordt het zo'n gebakken prut, wel lekker, maar het "oogt" niet zo. In beide gevallen, gekookt of ongekookt bakken van de aardappels, is het altijd zeer vet.

Frieten maak ik meestal door de aardappels even te koken, en daarna in de wok te frituren.

Gisteren had ik stamppot, stamppot en puree vind ik ook nog wel een acceptabele manier om van die aardappels af te komen. Gnochi kan ik nog niet zelf maken (dat heb ik nog niet geprobeerd) en poffen is zo'n werk. Verder kan het nog in de curry, in verschillende overschotels, zowel in plakjes als als puree en had iemand het hier over knoschen of zoiets.

Weet iemand nog meer bereidingswijzen om aardappels te lekker te maken?


*Edit, was antwoord op de vraag van Elsbeth, is door onverlaten van die draad afgesplitst....
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2004, 11:34:40 door Artemis »
:witch2:

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2004, 15:31:48 »
in de zomer aardappeltjes kort koken en als lauwe salade serveren met kort gekookte snij- of spercieboontjes, tomaten en pesto.
aardappels heel koken en dan beetje uithollen en dan vullen met dingen die je lekker vindt en dan in de oven nog een minuut of 30.
Ook lekker is aardappels kort koken in plakjes en dan met zure room, knoflook, appel, ei en kaas in de oven.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2004, 15:32:02 door Selly »
,,,,فلافل

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2004, 15:14:14 »
Aardappelkroketjes (of maak ze van je favoriete stamppot!)

Aardappelroosjes (lekker met gekruide pompoenpuree erdoor)
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2004, 17:46:06 »
Aardappelkroketjes (of maak ze van je favoriete stamppot!)
En hoe pak je dat dan precies aan?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2004, 22:40:33 »
1) Maak twee ladingen van je favoriete stamppot. Liefst een beetje romig, te droge stamppot valt anders bij stap 5 uit elkaar.
2) Eet de ene helft op, en laat de andere helft afkoelen.
3) Vorm met je handen staafjes van de afgekoelde stamppot.
4) Rol de staafjes door aardappelpuree paneermeel.
Als je bv. een boerenkoolstamppot hebt gemaakt, zien je kroketjes nu nog steeds groen. Als je dat een bezwaar vindt, kun je de kroketjes door ei (of vegan alternatief) rollen, en nog een keer paneren. Vind zelf dat de paneerlaag dan teveel overheerscht.
5) Frituur de staafjes tot ze mooi goudbruin zijn.
6) Uit laten lekken op keukenpapier
7) Opdienen
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2004, 13:47:04 door bart »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2004, 10:44:20 »
Is stap 4 juist?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2004, 10:57:35 »
4) Rol de staafjes door aardappelpuree.
Als je bv. een boerenkoolstamppot hebt gemaakt, zien je kroketjes nu nog steeds groen. Als je dat een bezwaar vindt, kun je de kroketjes door ei (of vegan alternatief) rollen, en nog een keer paneren. Vind zelf dat de paneerlaag dan teveel overheerscht.

'
Zou bij 4 niet moeten staan "rol door pannermeel oid"?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2004, 11:11:37 »
Denk ik ook. Maar je weet maar nooit?  ;)
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2004, 21:16:15 »
Aardappelkroketjes:

Dus je hoeft geen ei door de stamppot te doen?

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2004, 13:34:41 »
Kan wel, plakt het beter. Ik doe het zelf niet, omdat ik al genoeg verzadigd vet in mijn stamppotten mik.
Een ei is wel belangrijk als je pommes duchesse wil maken.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2004, 19:53:10 »
Nee, als je vega bent niet... Dan eet je niets wat van het dier komt... Dus ook geen ei...

Vege's daarentegen eten wel eieren... Scharrel dan hé...

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2004, 22:36:41 »
De aardappelkoek/rosti die ik altijd(sinds een paar weken dus) maak is door aardappels te raspen en dan te bakken, dus zonder eerst te koken.

Ik heb zelf nog nooit geprobeerd rosti te maken, ik zie hier een nieuwe uitdaging. Moet je bij de aardappelschilfers niet een bindmiddel gooien om een koek te krijgen, of gebeurt dat al vanzelf?

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2004, 23:02:04 »
Maar als je vega bent mag je dan ook geen ei ofzow? :O

De verwarring komt door de wat onduidelijke status van het woord 'vega'. Volgens sommigen is het de verkorte vorm van 'veganist' of 'veganistisch' (zie ook de titel van het kookboek van Lorna Sass), maar doorgaans verstaat men er 'vegetarisch' of 'vegetariër' onder. Van Dale kent bijvoorbeeld de samenstelling 'vegasnack' en noemt dat een 'vegetarisch hapje'.

Elsbeth

Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2004, 23:55:42 »
Juist Jan, dat snapt een kind van 10 natuurlijk niet ;)

Dus: vega kan vegetarier of veganist betekenen. Als je vegetarier bent eet je geen vlees en vis, als je veganist bent eet en gebruik je niks van dieren, dus ook geen ei, melk, honing, wol, leer enzo.

Onwijs lekker recept!! Ik durf alleen geen één frituur te gebruiken van Uilenstede, omdat die ranzig zijn. Gelukkig staat hier nog een oude friteuze, die ik binnenkort maar eens ga opknappen en schoonmaken.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2004, 23:56:02 door Elsbeth »

arenda

Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2004, 16:55:57 »
vegetarische aardappelgoulash

1 ui in stukjes, 1 prei in ringen, 1 á 1,5 theelepel karwij, 100 gram champignons in plakjes, 1 eetlepel meel, 3 dl bouillon (of water), 1,5 kg aardappels geschild en in stuken, 1 laurierblad, 1 eetlepel paprikapoeder, 2 theelepels zout, 2 tomaten in stukjes, 1 theelepel oregano.

- ui, prei en karwijzaad smoren, laatste moment champs erbij gooien
- meel toevoegen, goed roeren
- bouillon erbij goed roeren
- aardappels, paprikapoeder, laurier en zout erbij, ongeveer 15 min koken
- tomaten en oregano erbij, nog 5 minuten koken
als de aardappels goed gaar zijn, wordt het vocht dikker

tomaten kunnen ook vervangen worden door tomatenpuree.

Ik kook de aardappels langer, omdat ik niet van harde aardappels houd.......... als ik naar buiten kijk is het misschien niet helemaal de dag om dit te eten. Maar ik vind het ongeveer het lekkerste recept dat ik ken......

Corrupted

Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #15 Gepost op: 18 april 2004, 19:07:37 »
Wat ik zo ga doen is dit deze snel-klaar-aardappels maken:

Snij aardappels in blokjes van 1cm bij 1cm. Koken is tijdverspilling, bij bio aardappels schillen ook.

Samen met een gesneden uitje bakken tot ze flink bruin zijn (op niet te laag vuur) en dan een eetlepel Pataks curry pasta erdoor (de zoetere varianten zijn het lekkerst) en naar smaak wat sambal. Lekker bij rijst met gewokte groenten.


Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #16 Gepost op: 18 april 2004, 19:11:47 »
een eetlepel Pataks curry pasta erdoor
"The horror, the horror!"

 ;)

En die kerriekip zonder kip?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Corrupted

Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #17 Gepost op: 18 april 2004, 19:23:01 »
Hoezo horror? Met dat spul kan je bijna alles lekker laten smaken. Eten mislukt? Schep Pataks erdoor en het smaakt weer als nieuw :)
kip kerrie staat in 'wat eten we vandaag' topic :)

Cheryl

Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #18 Gepost op: 22 april 2004, 18:40:57 »
vegetarische aardappelgoulash

1 ui in stukjes, 1 prei in ringen, 1 á 1,5 theelepel karwij, 100 gram champignons in plakjes, 1 eetlepel meel, 3 dl bouillon (of water), 1,5 kg aardappels geschild en in stuken, 1 laurierblad, 1 eetlepel paprikapoeder, 2 theelepels zout, 2 tomaten in stukjes, 1 theelepel oregano.

- ui, prei en karwijzaad smoren, laatste moment champs erbij gooien
- meel toevoegen, goed roeren
- bouillon erbij goed roeren
- aardappels, paprikapoeder, laurier en zout erbij, ongeveer 15 min koken
- tomaten en oregano erbij, nog 5 minuten koken
als de aardappels goed gaar zijn, wordt het vocht dikker

tomaten kunnen ook vervangen worden door tomatenpuree.

Ik kook de aardappels langer, omdat ik niet van harde aardappels houd.......... als ik naar buiten kijk is het misschien niet helemaal de dag om dit te eten. Maar ik vind het ongeveer het lekkerste recept dat ik ken......

Die heb ik gisteren gemaakt, heel erg lekker!!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #19 Gepost op: 28 mei 2005, 21:38:43 »
ik heb laatst zoete aardappels gepoft in de oven. Erg lekker, ze waren alleen wel een stuk vlugger gaar dan gewone aardappels die je poft, al na een minuut of 25 (op 200 graden).
Erbij had ik een dip van huttenkase met wat geraspte oude kaas en roze pepers en een dip van zure room, spaanse peper en bieslook.
Lijkt me ook een goed hapje voor vegans, maar dan met dip op basis van yofu naturel of met een guacemole
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2005, 21:39:51 door Selly »
,,,,فلافل