Ik kan immers leven zonder dat vlees, het is niet zo dat ik zonder vlees dood zou gaan (dan zou het een heel ander verhaal zijn).
En daarnaast vind ik het ook nog een vreselijk vies idee, om dat lichaam dan op te gaan eten.
(sorry Hiziki, als het vervelend voor je is om dit soort dingen te lezen, en voor de duidelijkheid, dit is absoluut geen kritiek op jóúw keuze)
Daarom ben ik eerst de andere routes aan het uitproberen. Er zijn immers nog wel meer dingen die mogelijk zouden kunnen helpen, zoals een eliminatiedieet (wie weet ben ik wel intolerant), raw food, orthomoleculaire geneeskunde, etc.
Ook ik zal niet doodgaan van geen vlees eten, maar ik vind dat ik ook het recht heb op een fatsoenlijk leven waarin ik beduidend meer kan doen zonder daarvan om de haverklap ziek te worden. Nu leef ik op de handrem. En als vlees en vis daarbij gaan helpen, dan moet dat maar.
Het eten van vlees vind ik nu ook na een maand nog maar matig, ik geniet er niet van. Ik probeer er niet over na te denken wat het is. Zelf had ik het ook niet voor mogelijk gehouden dat ik ooit weer vlees zou eten, dus ik snap wat je bedoelt!
Wat ik nu ga doen, is ook een soort van eliminatiedieet. Verschillende dingen gaan tijdelijk geschrapt worden, maar het is onmogelijk om dat te doen zonder vlees te eten. Dan kun je namelijk alleen maar leven op rijst-proteinepoeders en groenten.
Wat de supplementen betreft: behalve degene die ik hierboven al aangaf (carnitine, creatine, taurine), zou je ook eens Q10 kunnen proberen (in een fatsoenlijke dosis van boven de 100mg), alpha-lipoic acid en DHA+EPA (gaan ze nu een onderzoek mee doen op Columbia, maar van andere patienten hoor ik geregeld goede resultaten met deze supps:
http://www.prohealth.com/library/showarticle.cfm?libid=16652).
En heb je verder je bloed laten testen op bijvoorbeeld B12, ijzer (niet alleen HB, ook ferritine en serum en de hele reutemeteut) en vitamine D? Die spelen ook vaak een rol bij chronische vermoeidheid. Ik heb mijn bloed net voordat ik vlees ging eten uitgebreid laten testen (moet je even voor doorzeuren, mijn huisarts vond testen op D niet nodig

, maar de assistente heeft het er wel op gezet omdat ik daar om vroeg. En bingo, een tekort terwijl we pas over enkele maanden weer fatsoenlijk zon krijgen), maar ik bleek dus aardig wat tekorten te hebben.
En ook heel belangrijk wanneer je je bloed laat testen: zelf vragen wat jouw waarden zijn en wat de standaardwaarden zijn, en het liefste vragen om een print van alle uitslagen. Zo zou bij mij mijn ferritine goed zijn, maar toen ik de waarden opvroeg bleek dat het wel te laag was.