Vegatopia Forum

Antwerpen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #300 Gepost op: 23 februari 2014, 09:34:00 »
We aten bij Moderato aan de "Vogeltjesmarkt", een zeer prettige ontdekking. Verschillende originele pastagerechten, waaronder twee of drie vegetarische.
Als voorgerecht een smeuïge burrata en een geitenkaasje met vijgensiroop en een lekkere frisse salade met onder andere preireepjes.
Hoofdgerechten waren ravioli met artisjok, citroen, look en kaasschilfers en  pasta met courgette, aubergine en goede tomatensaus.
Er was ook een pasta met snijbiet en pistachenootjes! Werkelijk bijzondere gerechten die je nergens anders vindt. De pasta is op zijn Italiaans al dente gekookt. De kaart schijnt geregeld te wisselen en de prijzen zijn redelijk. Ook goede, niet te duur geprijsde wijnen (een droge smaakvolle Grechetto uit Assisi).
Reserveren op zaterdagavond lijkt zeer wenselijk. Toch heeft het niet dat wat soms irritante luidruchtige trattoria-gehalte met trendy interieur waarin uitbundige ons-kent-ons-mensen te dure wijn drinken. De baas heeft een zekere aardige eigenzinnigheid die toch niet intimiderend is.
Hij waarschuwt ook voorkomend voor de deurstop op de vloer, waarover waarschijnlijk al enkele klanten lelijk gestruikeld zijn.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 09:36:20 door karl »

Online karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #301 Gepost op: 17 maart 2014, 14:05:44 »
Lamalo, koosjer-mediterraan, in de zijstraat van de De Keyserlei waar ook Aahaar en Bollywood gevestigd zijn. Bij de hoofdgerechten is er weinig of niets te vinden, maar kleine mediterrane salades met 10 (kleine en lekkere) falafelballetjes (beide apart te bestellen) is een mooie combinatie. We bestelden er temidden van de maaltijd nog tien en kregen er zo nog extra warme. Apart te bestellen en te betalen is ook het lekker brood, wij hadden smakelijk mediterraan brood maar sesam- of pitabrood zijn ook mogelijk.
Het is ook een stijlvolle, ruime zaak waar het aangenaam toeven is. Voor wie falafel en heerlijk-verse mediterrane salades (erwten, tomaten-komkommer, champignons, hummus, tahin, kool, aubergine, tomatenpassata, granen...) in een  beter kader wil eten dan een pitazaak en voor niet eens zoveel meer geld (salades 22 euro voor twee, 6 euro voor 10 balletjes, enkele euro voor brood).
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2014, 10:29:32 door karl »

Online karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #302 Gepost op: 16 juli 2014, 17:57:33 »
We aten enkele dagen geleden in Ballywood op de Dageraadplaats en waren enthousiast over onze ontdekking. Het is een zeer toegankelijke zaak, met lage prijzen en afhaal, jong, fris en kleurrijk, zonder kapsones. Indiaas-Pakistaanse keuken (de baas is Pakistaan en had vroeger in het Noorden van Antwerpen een zaak). De curries in schaaltjes voor 7 euro, brood en rijst (allebei heel lekker) apart te bestellen.
Een groot menubook met grote foto's en uitleg.
Alle schoteltjes, we namen er drie voor twee personen, hadden een andere, warme, hartige smaak. Zeer aangenaam gegeten voor weinig geld.
De zaal liep al vlug vol, bewijs dat het een leemte vult in deze jonge, alternatieve buurt. De aanprijzing "Best food in Antwerpen" is misschien enigszins overdreven, maar vanaf nu bij onze favoriete adressen.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2014, 07:44:07 door karl »

Offline Dee

  • ***
  • 131
Re:Antwerpen
« Reactie #303 Gepost op: 17 juli 2014, 10:22:14 »

Een groot menubook met grote foto's en uitleg.

Dat zou me al direct tegenhouden om er te eten.

Online karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #304 Gepost op: 11 augustus 2014, 08:13:05 »
Het volledig vegetarische Indiase Bollywood in de Diamantwijk is helaas gesloten wegens faillissement.

Online karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #305 Gepost op: 20 september 2014, 09:44:38 »
Eindelijk in het volledig vegetarische Rosenobel naast de kathedraal. Het oogt van buiten gezien wat onopvallend en misschien ook niet zeer uitnodigend. Het interieur is evenwel met een zeer bijzondere smaak en kunde ingericht en mist alles van het geitenwollensokken-vegetarisch restaurant. Het concept kan ook wat bevreemding wekken omdat men ook met de gintonic-rage meegaat. Maar er zijn ook vele andere dranken, goede en aparte bieren en wijnen. Een zestal vegetarische gerechten op de kaart en blijkbaar ook altijd een suggestie. Mijn vrouw had een heerlijke tajine met een mix van granen en verse koriander die kruidig en warm smaakte en ikzelf drie erg leuke en lekkere miniburgers van falafel, tofu en wortel met humus, verse knapperige groentjes, gebakken aardappelmaantjes en een pittige dipsaus. Van de kunst! 
"Gezond leven en zondige pleziertjes": fijn dat eindelijk een Antwerps restaurant dat met een vegetarische invalshoek belijdt.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Antwerpen
« Reactie #306 Gepost op: 20 januari 2015, 00:08:28 »
Hoihoi! Al een tijd geleden dat ik hier nog eens op het forum kwam...

Maar dit weekend gingen we uit eten in een gezellig restaurantje in de buurt van Antwerpen (mortsel) genaamd de voorspoed (http://www.voorspoed.be/), en ik moest terug aan dit forum denken, waar ik menige goede tip voor uit eten te gaan tegenkwam. En dan vooral aan Karl, die al eens meer in dezelfde regio uit eten gaat als ons :)

Hoedanook, ik at de vegetarische mixed tapas als hoofdschotel. Een gigantisch bord met een soort hummus met speciale dingen om erin te dippen, gegrilde asperges met (geweldige) romesco saus, bric met fetakaas en olijven, pan con tomate en toast met paprika, gevulde paprika met rijst en groentjes, een of andere zachte (zelfgemaakte) kruidenkaasdip. Alles vers en goede kwaliteit, een zeer groot hoofdgerecht voor 1 persoon, of een voorgerecht voor enkele mensen.

We waren er al eens geweest, en toen nam ik de asperges als voorgerecht, en de (vegan) Kis Türlüsü als hoofd, wat een mediteraans stoofpot is. Die was lekker, maar voor mij persoonlijk niet heel bijzonder. De quinoasla die erbij was daarententegen was super.

Dit restaurant is (voor mij) aanrader, er staan meerdere originele hoofdgerechten op de kaart, en steeds een vegetarische suggestie.  Ook toffe suggestiewijnen te krijgen per glas. Reserveren in het weekend is nodig.

Online karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re: Antwerpen
« Reactie #307 Gepost op: 20 januari 2015, 08:23:56 »
Fijn om weer eens van jou te horen, Greet! Ik kom elke week in Mortsel voor een avondles, maar heb de horeca er nog niet zo leren kennen. Klinkt goed, De Voorspoed. Verdient misschien wel een opname in onze gids.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Antwerpen
« Reactie #308 Gepost op: 20 januari 2015, 22:35:15 »
Ha Greet! Hoe is het met je  :D
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Antwerpen
« Reactie #309 Gepost op: 20 januari 2015, 22:39:09 »
Ja, haai! Ik ben ook benieuwd! Ben je inmiddels arts?

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Antwerpen
« Reactie #310 Gepost op: 20 januari 2015, 23:35:44 »
Alles goed hier :D  Niet veel te melden, buiten dat ik inderdaad ben afgestudeerd, en nu enkel nog enkele maanden te gaan heb als assistent.

Grappig om hier nog eens weer te komen en terug berichtjes van iedereen te lezen. Misschien moet ik eens meer binnenspringen, koken schiet er de laatste tijd een beetje bij in, weinig tijd en weinig inspiratie.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Antwerpen
« Reactie #311 Gepost op: 21 januari 2015, 11:49:48 »
Misschien moet ik eens meer binnenspringen,

 :yes:

Online karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re: Antwerpen
« Reactie #312 Gepost op: 08 februari 2015, 11:24:08 »
We waren in Kioku aan de "Vogeltjesmarkt". We waren er enkele jaren geleden wat teleurgesteld buitengekomen omdat de grote hoeveelheid sushi langs onze oren uitkwam. Al diezelfde vegetarische sushi vonden we toen wel wat eentonig en zwaar. Er worden zeer veel sushi gegeten, in grote porties en met stokjes. Duidelijk goed adres voor de liefhebbers. We hoedden ons daarvoor deze keer en aten als voorgerecht lekker lichte groentetempura en dim sum. Mooie portie voor niet te veel geld (rond 6 euro). Er zijn vele curries uit Nepal en vooral Thailand, die je in een vegetarische versie (met tofu) kan krijgen. Mijn vrouw had de casave-stoofpot, die wat pikanter leek dan mijn panang curry. In die laatste zat, anders dan in de casave, onder andere aardappelen en citroengras, maar beide waren in kokosmelk klaargemaakt. Lekkere gerechten allebei.
Er wordt veel uitgehaald, zeker ook als het markt is.
Deze keer kwamen we wel voldaan buiten, blij verrast ook door de vegavriendelijkheid.

Vegatopia

[Koken] Vegetarisch eten in Antwerpen
« Reactie #313 Gepost op: 09 april 2015, 13:00:27 »
Vegetarisch eten in Antwerpen

Nu op de Groenplaats een vestiging van de veggie fastfood-keten Green Way haar deuren opende, lijkt voor Antwerpen de vegetarische lente ingezet. De stad leek, zeker in vergelijking met Gent, nogal karig bedeeld met goede adresjes, en het verdwijnen van oases zoals Bollywood en Ilha Formosa deden er geen goed aan. Een aantal recente openingen doen verhopen dat de volgende persoonlijke en onvolledige rondleiding al vlug zal moeten worden aangevuld.

Source: Vegetarisch eten in Antwerpen

Online karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re: Antwerpen
« Reactie #314 Gepost op: 18 september 2015, 11:17:54 »
Voor de opening van de prachtig vernieuwde concertzaal Roma, aten we goed bij Vietnamees My Linh. Op de Turnhoutsebaan zijn er nogal wat Marokkaanse snackbars, waar je vlug en voordelig kan eten, ook wel vegetarisch (maar meestal geen alcohol te krijgen). Bij My Linh zit je rustiger en was er tot onze tevredenheid een behoorlijke vegetarische keuze. Er waren in slablaadje en munt te rollen en in sausje te dippen nems als voorgerecht. Als hoofdgerecht waren er ("nieuw!!") twee vegetarische gerechten opgenomen, een stoofpotje met tofu, aubergines, bonen, nog allerlei groenten en tarotbeignets met seizoensgroenten en zoetzure saus of kerriesaus (die laatste nam ik). Met rijst. (Ik kende tarot niet, tenzij als voorspellende kaarten, maar het is dus een Vietnamese aardappel, in dit gerecht in beignetdeeg gefrituurd.)
Er zijn ook heel wat gewone gerechten met een V-tje achteraan, die dus ook vegetarisch te bestellen zijn.
Mooie ontdekking, om te dineren voor Roma-bezoek. Ook afhaal en redelijke prijzen. Vriendelijke gastvrouw.

Online karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re: Antwerpen
« Reactie #315 Gepost op: 28 september 2015, 09:08:33 »
Ik at bij Shami, Libanese snackzaak in de drukke toeristische Hoogstraat waar ook Falafel Tof ligt.
Een falafelschotel met echt goede, brosse, authentieke falafel (4 grote ballen, mat salade en Libanees brood) voor 8 euro, een warme en koude vegetarische schotel voor 12 euro. Op mijn warme schotel lagen linzen met kerrie, aubergine uit de oven met tomaat, okra, rijst, couscous, gebakken aardappeltjes. Best te doen. Vriendelijke bediening ook, met eventueel uitleg zo gewenst. Mezze op zich kosten 5 euro en de keuken is volledig vegetarisch.
Wat jammer dat het een snack-uitstraling heeft: zo'n frigo-toog als in een frituur, niet echt gezellig interieur, slechts één toilet.

 

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #316 Gepost op: 13 oktober 2015, 11:20:03 »
Lamalo, koosjer-mediterraan, in de zijstraat van de De Keyserlei waar ook Aahaar en Bollywood gevestigd zijn.

Ben er onlangs nog langs gelopen. Lamalo is dicht. Jammer !

Online karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #317 Gepost op: 13 oktober 2015, 11:56:09 »
Lamalo, koosjer-mediterraan, in de zijstraat van de De Keyserlei waar ook Aahaar en Bollywood gevestigd zijn.

Ben er onlangs nog langs gelopen. Lamalo is dicht. Jammer !

Ja, failliet, jammer. We waren in dezelfde straat in de vervanger van Bollywood (dat ook failliet is gegaan), Annpurna genaamd. Weer grote vegetarische kaart (naast Indiaas ook Chinees en Mexicaans) maar het kon ons nog niet zo overtuigen. Vooral lange wachttijd.

Online karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re: Antwerpen
« Reactie #318 Gepost op: 22 januari 2016, 09:21:54 »
Fratelli di Puglia in Borgerhout. De baas Francesco is enthousiast over verse Italiaanse groenten die hij soms zelfs komt tonen aan de klanten. Nu had hij van smaak barstende kleine dure tomaatjes gekocht waarvan we er als voorafje enkele te proeven kregen, naast een kleine bruschetta met olijventapenade. Als suggestie voor het voorgerecht stelde hij warme venkel met tomaten, kappertjes en olijven voor, die we allebei bestelden. Lekker en bijzonder! Als hoofdgerecht nam mijn vrouw pasta met champignons en (natuurlijk ook verse) artisjok die hij ook kwam tonen. Ikzelf orechiette met de bijzondere cime di rapa (wilde broccoli, waarvan je vooral de groene blaadjes en steeltjes eet).
Hij had een speciale rode riservawijn aangeraden uit Puglia, die voortreffelijk was.
Er zijn ook heel wat pizza's te bestellen, bij de suggesties noemde hij ook spontaan een vegetarische lasagne. Geweldig dat iemand zo van groenten houdt en die, zonder dat je er moet om vragen, als suggestie voorstelt, en dan nog in authentieke, verrukkelijke bereidingen. Voor ons één van de grootste ontdekkingen van de laatste jaren! We kregen op het einde nog een door de baas zelfgemaakte, ijskoude limoncello, die nu eens niet mierzoet smaakte maar een bittere toets had van de citroenschil.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2016, 09:40:50 door karl »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Antwerpen
« Reactie #319 Gepost op: 20 maart 2016, 12:42:09 »
Voor de opening van de prachtig vernieuwde concertzaal Roma, aten we goed bij Vietnamees My Linh. Op de Turnhoutsebaan zijn er nogal wat Marokkaanse snackbars, waar je vlug en voordelig kan eten, ook wel vegetarisch (maar meestal geen alcohol te krijgen). Bij My Linh zit je rustiger en was er tot onze tevredenheid een behoorlijke vegetarische keuze. Er waren in slablaadje en munt te rollen en in sausje te dippen nems als voorgerecht. Als hoofdgerecht waren er ("nieuw!!") twee vegetarische gerechten opgenomen, een stoofpotje met tofu, aubergines, bonen, nog allerlei groenten en tarotbeignets met seizoensgroenten en zoetzure saus of kerriesaus (die laatste nam ik).

Haha, wij waren hier jaren geleden ook eens om dezelfde reden, en er waren toen ook die 2 'nieuwe!!' vegetarische gerechten. Best lekker, die tarotbeignets   ;D

Wij aten gisteren chinees in restaurant Fong Mei in de Chinese wijk in Antwerpen, (http://fong-mei.weebly.com/menu.html). Een restaurant met echt een spuuglelijk interieur, zelfs voor een Chinees. Maar de kaart sprak mij aan, dus kom.
Daar aangekomen was het een heel andere kaart, met enkel vegetarische hoofdgerechten (wel een stuk of 10-15). Maar toen ik ernaar vroeg, kwamen ze met een papiertje af waar de online menu.
Als voorgerecht nam ik 2 dimsums, de zilverregen rijsteeg, die een beetje een teleurstelling was. Het waren noodles, klaargemaakt met wat groentjes, ei en dunne schijfjes nepkip, maar de smaak was die van bami van een doordeweekse chinees. Niet echt bijzonder, maar ook niet slecht.
Ik nam ook de tofuvellen gevuld met groenten, en die waren heerlijk. 2 middelgrote tofuvel-loepias met zeer goed afsmakende vulling. Enorm vettig, dat wel, maar dat schijnt hier de norm te zijn, te zien aan de andere tafels.
Daarna nam ik tofu en aubergines in pikante saus, en die was echt geweldig lekker, om voor terug te komen. Gelukkig waren de pepertjes groot, want ze waren veel te heet (ik probeerde er 1 en de tranen kwamen in mijn ogen) maar makkelijk eruit te vissen. Heel erg veel, alweer, maar de mensen vragen zelf al of de overschot mee naar huis genomen mag worden. Met aperitief en wijn waren we met ons 2-en 75 euro kwijt.

Voor mij een aanrader voor mensen die wel eens houden van wat 'avontuurlijker' eten.