Vegatopia Forum

bonen, peulen en peulvruchten.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Geweekte bonen
« Reactie #40 Gepost op: 14 februari 2008, 22:41:17 »
2 uur al!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Geweekte bonen
« Reactie #41 Gepost op: 14 februari 2008, 22:42:18 »
Das best lang.

Hoe lang heb je ze laten weken? En hoe groot waren de bonen? Waren ze ook nog wel goed?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Geweekte bonen
« Reactie #42 Gepost op: 14 februari 2008, 23:00:18 »
-bijna 24u
-gewone rode bonen
-tja? het zou wel eens kunnen...
 gaan gedroogde bonen niet ééuwig mee?

het doosje is al zo oud dat ik de datum niet goed kan lezen, het kan zowel oo of o9 zijn.  :-[
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Geweekte bonen
« Reactie #43 Gepost op: 14 februari 2008, 23:00:21 »
En is het normaal dat het water schuimt?
Ja hoor, dat komt voor. Beter wassen vooraf of afscheppen met een schuimspaan.

Weken moet minimaal 8 uur, en dat kan je versnellen tot 1 a 2 door ze in plaats van in koud water in heet water te weken.

Bonen die blijven drijven tijdens het weken vis ik er uit. Maar dat is ondertussen een verhaal van de klok en de klepel...

Koken doe je niet in het weekwater.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2008, 23:01:55 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Geweekte bonen
« Reactie #44 Gepost op: 14 februari 2008, 23:04:21 »
gaan gedroogde bonen niet ééuwig mee?
In principe wel, in de praktijk wordt het na een jaar of twee, drie toch lastiger ze goed gaar te krijgen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Geweekte bonen
« Reactie #45 Gepost op: 14 februari 2008, 23:07:05 »
Ik moet dus no niet wanhopen?
Of ze zowiezo wegsmijten omdat ze niet meer gezond zijn?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Geweekte bonen
« Reactie #46 Gepost op: 14 februari 2008, 23:39:59 »
Ik denk dat je er niet dood oid van zult gaan.
En zoals vriendje van moeders ( van nogal agragische origine):
"Kan het door de roepert, dan kan het ook door de poepert".
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Geweekte bonen
« Reactie #47 Gepost op: 14 februari 2008, 23:45:11 »
 :O
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Geweekte bonen
« Reactie #48 Gepost op: 15 februari 2008, 09:56:01 »
Ik denk dat ik alles maar beter weggooi, het ruikt niet echt lekker. (en ik wil niet het hele weekend scheten laten...)
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Geweekte bonen
« Reactie #49 Gepost op: 19 februari 2008, 09:07:16 »
Geen zout voor/tijdens het koken, dan worden ze namelijk niet gaar. Zoute en zure smaaktoevoeginen pas op het laatst.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Geweekte bonen
« Reactie #50 Gepost op: 19 februari 2008, 12:51:57 »
Ze willen wel gaar worden, maar het velletje wordt er hard van. Beter is het inderdaad om pas op het laatst het zout (de boullionblokjes), en ook de tomaten toe te voegen. En inderdaad, dingen als citroensap of (balsamico)azijn op het laatst.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Helen

Re:Geweekte bonen
« Reactie #51 Gepost op: 25 februari 2008, 17:36:33 »
Oh oh, ik ben even tegendraads hoor! Ik verwijs even naar mijn antwoordje onder de topic 'signature dish' als het gaat om mijn "pittige boontjes" (spicy beans klinkt leuker, maar ik wil niet alles verengelsen).
Maarreh, ik doe dus alles wél wat jullie hier afraden, of juist níet wat jullie aanraden  :O

Ik spoel niet, ik week (een nacht!) in bouillon en tabasco en kook in het weekwater (1 uur). Maar mijn boontjes had ik wel 'vers' (voor zover je gedroogd ook vers kunt noemen dan) bij de marokkaan in het winkelcentrum gekocht. Misschien moet je gewoon nog eens een nieuw zakje kopen en het nog eens proberen?

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Geweekte bonen
« Reactie #52 Gepost op: 26 februari 2008, 09:46:28 »
Bij mij verschilt het resultaat met het soort gedroogde producten die ik gebruik. Kikkererwten zijn me niet gelukt lekker smakelijk te krijgen ( ben teveel gewend aan blik denk ik..) en gedroogde tuinbonen kook ik steevast tot een viezig papje. Gele erwten, spliterwten en linzen of zware bonen, geen enkel probleem mee....

Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Geweekte bonen
« Reactie #53 Gepost op: 09 maart 2008, 13:58:30 »
Ik week ze 8-24u, en dan 15-30min in de snelkookpan, afhankelijk van de soort en de leeftijd.
Oudere , grotere en sojabonen worden meestal wat langer gekookt.  Op www.dekooktips.com staan kooktijden voor gewone pan en snelkookpan.

 Snelkookpan is echt wel aan te raden om bonen en granen te koken.  Het gaat sneller, verbruikt minder energie, en behoudt meer smaak, hoewel dat bij bonen meestal niet veel voorstelt :-)

Van drijvers trek ik me niets aan, maar ik kook ook nooit in het weekwater, dit bevat nl een aantal stoffen die de vertering bemoeilijken.

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Adukibonen
« Reactie #54 Gepost op: 12 april 2008, 12:17:49 »
was het nog gelukt met die bonen???
want ik heb nu ook net een zakje opengescheurd en ze staan in de week. Nog geen idee wat ik ermee ga doen...

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Adukibonen
« Reactie #55 Gepost op: 12 april 2008, 21:13:17 »
was het nog gelukt met die bonen???
want ik heb nu ook net een zakje opengescheurd en ze staan in de week. Nog geen idee wat ik ermee ga doen...

Knikkeren?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Casj

Mung bonen...recepten?
« Reactie #56 Gepost op: 17 mei 2008, 13:40:54 »
Ik heb laatst bij de toko Mung bonen gekocht. Kan er alleen nog niet heel veel recepten mee vinden.

Ben er al achter dat als je ze laat ontkiemen je lekker Tauge krijgt, en dat er ook toetjes van worden gemaakt?

weet iemand iets lekkers wat in hiermee kan maken?

 

sammie

Bonen
« Reactie #57 Gepost op: 04 juni 2008, 19:42:21 »
Af en toe maak ik gedroogde bonen of (kikker)erwten klaar. Deze moeten eerst een nachtje weken en vervolgens ongeveer een uurtje koken. Hier ben je dus best even mee bezig.
Nu vroeg ik me af of je bonen ook gewoon kan invriezen? Iemand hier ervaring mee?

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Groene linzen/Mungbonen
« Reactie #58 Gepost op: 15 januari 2009, 13:29:52 »
Even snel een oud topic opgehaald omdat ik ook een vraagje heb over groene linzen :)
Ik heb een leuk recept gevonden (tarka dhal) met rode linzen, denken jullie dat dit ook lukt met groene linzen? Verder heb ik nog veel linzenrecepten, maar bijna allemaal met gele, weet niet of dit te vervangen valt door groene?
Alvast bedankt!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Groene linzen/Mungbonen
« Reactie #59 Gepost op: 15 januari 2009, 13:33:31 »
Even snel een oud topic opgehaald omdat ik ook een vraagje heb over groene linzen :)
Ik heb een leuk recept gevonden (tarka dhal) met rode linzen, denken jullie dat dit ook lukt met groene linzen? Verder heb ik nog veel linzenrecepten, maar bijna allemaal met gele, weet niet of dit te vervangen valt door groene?
Alvast bedankt!

Volgens http://www.foodsubs.com/Lentils.html wel