Vegatopia Forum

bonen, peulen en peulvruchten.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Groene linzen/Mungbonen
« Reactie #60 Gepost op: 15 januari 2009, 15:39:29 »
oké, dankjewel ;)

Vegatopia

[Koken] Verse kapucijners met rode ui, gember en basilicum
« Reactie #61 Gepost op: 06 augustus 2015, 13:01:14 »
Verse kapucijners met rode ui, gember en basilicum

In tegenstelling tot een hoop anderen mag je mij voor veel dingen ’s nachts wakker maken. Maar het liefst word ik wakker gemaakt om versgedopte kapucijners te eten. Niet dat dat ooit gebeurt, maar mocht iemand er behoefte aan hebben, het mag dus. Graag zelfs. 

Source: Verse kapucijners met rode ui, gember en basilicum

Vegatopia

[Koken] Gevulde peultjes
« Reactie #62 Gepost op: 20 augustus 2015, 13:00:07 »
Gevulde peultjes

Onze gastredacteur Joke Boon is op dit moment druk aan het schrijven aan het kookboek 'Bonen! Elke maand 12 verrassende recepten met bonen', dat medio november bij Carrera Culinair verschijnt. Wij zijn trots dat we de komende tijd alvast af en toe een voorproefje mogen plaatsen uit dit boek. Vandaag: (Hollandse) peultjes gevuld met roomkaas, wortel en een vleugje gember.

Source: Gevulde peultjes

Vegatopia

[Koken] Pittige Peruaanse tuinbonen
« Reactie #63 Gepost op: 16 september 2015, 13:00:09 »
Pittige Peruaanse tuinbonen

Tuinbonen hebben niet altijd een goede reputatie in de keuken. Totaal onterecht. Tuinbonen zijn helemaal niet saai wanneer je ze op een goede manier bereid. Daarom maken we vandaag een typisch Peruaans gerecht met deze groente in de hoofdrol: picante de habas. Oorspronkelijk wordt in dit gerecht het kruid huacatay gebruikt. Aangezien dit buiten Zuid-Amerika zeer moeilijk verkrijgbaar is, vervangen Peruanen in het buitenland het doorgaans door oregano.

Source: Pittige Peruaanse tuinbonen

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: [Koken] Pittige Peruaanse tuinbonen
« Reactie #64 Gepost op: 16 september 2015, 22:35:24 »
Leuk recept weer Sven!

Huacatay kun je inmiddels wel in Nederland krijgen. Tot nu toe alleen nog in pastavorm gezien o.a. bij de Asian Caribbean Market vinden aan de Tencatemarkt in Amsterdam. Dacht ook bij Tjin's in de Pijp, maar het staat niet in hun webshop. Wel in deze mij onbekende webshop, waar ik geen ervaring mee heb.

Sin chile, no tiene chiste!

Vegatopia

[Koken] Vrolijke linzenhuzaar
« Reactie #65 Gepost op: 13 november 2015, 13:00:18 »
Vrolijke linzenhuzaar

Onze gastredacteur Joke Boon is op dit moment druk met de laatste loodjes van haar kookboek 'Bonen! Elke maand 12 verrassende recepten met bonen', dat medio november bij Carrera Culinair verschijnt. Wij zijn trots dat we de komende tijd alvast af en toe een voorproefje mogen plaatsen uit dit boek. Vandaag: een slaatje van linzen!

Source: Vrolijke linzenhuzaar

Vegatopia

[Koken] Chutney van sperziebonen
« Reactie #66 Gepost op: 28 december 2015, 13:00:15 »
Chutney van sperziebonen

Eind vorig jaar kwam Bonen!, het kookboek van onze gastredacteur Joke Boon, uit. Vandaag mogen we uit dit boek een recept plaatsen voor een kruidige chutney van sperziebonen:

Source: Chutney van sperziebonen

Vegatopia

[Koken] Linzentruffels
« Reactie #67 Gepost op: 30 december 2015, 13:00:10 »
Linzentruffels

Onlangs kwam het kookboek Bonen! van onze gastredacteur Joke Boon uit. Vandaag mogen we weer een recept uit dit fijne boek plaatsen. Deze truffels met chocolade en honing hebben een onverwacht ingrediënt, namelijk linzen! Wist je dat linzen rond Oud en Nieuw in bijvoorbeeld Italië symbool staan voor geluk en geld? Hier lees je er meer over: "hoe meer je er van eet, des te rijker je het volgende jaar wordt, is de gedachte." Als dat geen goed excuus is voor een flinke portie van Joke's linzentruffels op 31 december:

Source: Linzentruffels

Vegatopia

[Koken] Gestoofde limabonen met artisjok
« Reactie #68 Gepost op: 23 augustus 2016, 13:00:10 »
Gestoofde limabonen met artisjok

Onlangs besprak Karl het kookboek De Zilveren Lepel Kookschool - Groente. Dit makkelijke en plantaardige recept, met limabonen uit blik en verse artisjokken (artisjokbodems uit blik mogen ook), komt uit dat boek.

Source: Gestoofde limabonen met artisjok

Vegatopia

[Koken] In de bonen
« Reactie #69 Gepost op: 29 november 2016, 01:02:16 »
In de bonen

Het jaar 2016 is uitgeroepen tot 'Het Internationale Jaar van de Peulvruchten'. Zoiets blijkt nodig, want de peulvrucht lijdt behoorlijk onder het Buckler-effect van Youp - of, erger nog, het bonen-effect van Bartje ('Ik bid niet veur brune bonen'). De gemiddelde Nederlander blijkt gemiddeld slechts 3 gram peulvruchten per dag te eten. Dat is nog geen kilo per jaar! Peulvruchten hebben het imago van armeluisvoedsel en je krijgt er ook nog eens overproductieve darmen van. Daarnaast vallen ze niet goed in een hokje te plaatsen als groente, zetmeel- of eiwitbron. Gelukkig past dit ‘vlees noch vis’-imago naadloos in een vegetarisch eetpatroon, want juist door de enorme veelzijdigheid en het vaak hoge gehalte aan eiwit, zijn ze een prima vleesvervanger.

Source: In de bonen

Offline Gem

  • ***
  • 303
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] In de bonen
« Reactie #70 Gepost op: 29 november 2016, 20:55:37 »
Haha toevallig! Gedroogde witte bonen geweekt. Ik ga er soep van koken  :D

Vegatopia

[Koken] Baião de dois, Noord-Braziliaanse rijst met bonen
« Reactie #71 Gepost op: 14 augustus 2017, 13:00:06 »
Baião de dois, Noord-Braziliaanse rijst met bonen

In Latijns-Amerika behoren rijst en bonen tot het absolute basisvoedsel. Bij de gewone man staan ze zowat elke dag op tafel. Brazilië vormt hierop geen uitzondering. Vandaag maken we "baião de dois",  een gerecht uit de Noord-Braziliaanse staat Ceará dat beide ingrediënten (dois betekent twee) combineert. Zoals vaak met traditionele gerechten, gaat het meer om een bereidingswijze met basiskenmerken dan om een vastgelegd recept. Binnen Brazilië bestaan er veel verschillende varianten. We maken een variant met kaas.

Source: Baião de dois, Noord-Braziliaanse rijst met bonen
« Laatst bewerkt op: 18 november 2017, 22:43:44 door Eelco »

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: bonen, peulen en peulvruchten.
« Reactie #72 Gepost op: 18 december 2018, 09:58:40 »
Ik eet NOOIT linzen.
Zou ik dat moeten doen?

Baião de dois, Noord-Braziliaanse rijst met bonen

In Latijns-Amerika behoren rijst en bonen tot het absolute basisvoedsel. Bij de gewone man staan ze zowat elke dag op tafel.
Ah. Interessant. Ik eet meestal rijst, soms bonen, en altijd afzonderlijk.
« Laatst bewerkt op: 18 december 2018, 10:02:21 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: bonen, peulen en peulvruchten.
« Reactie #73 Gepost op: 23 december 2018, 20:52:43 »
Ik eet NOOIT linzen.
Zou ik dat moeten doen?
Bonen en linzen zijn goede leveranciers van proteïnen, dus zeker goed om regelmatig te eten. Dit kruidige linzenprutje kun je ook goed op voorraad maken en invriezen.

Vandaag weer eens een lading kidneybonen geweekt en gekookt (met in een theeëi knoflook, pepertje, laurierblad, karwijzaad). Dit keer precies het juiste moment gevonden om het vuur uit te zetten: ze waren net nog iets te hard en nu, na het afkoelen, precies goed.
Gemüse ist mein Fleisch