Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #40 Gepost op: 25 januari 2005, 15:38:46 »
garam masala poeder? Volgens mij zitten daar niet echt dingen in die extreem bitter worden als je het verhit. Ik zou het halverwege toevoegen.
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #41 Gepost op: 25 januari 2005, 15:44:43 »
wat voor champs?
In ieder geval een half uur weken

gewoon witte. (Is dat een antwoord?  :-\)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #42 Gepost op: 25 januari 2005, 15:49:29 »
garam masala poeder? Volgens mij zitten daar niet echt dingen in die extreem bitter worden als je het verhit.

Dat niet, maar de smaak verandert wel. Ten goede, vind ik, 'k heb het idee dat het iets minder bitter wordt.

Citaat
Ik zou het halverwege toevoegen.

Hè, wat een CDA-antwoord zeg! :heehee:

Volgens een recept op de site van Odin moet je het aan het einde toevoegen, terwijl iemand mij gisteren vertelde dat je het moet verhitten omdat het anders vies is...

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #43 Gepost op: 25 januari 2005, 15:50:39 »
wat voor champs?
In ieder geval een half uur weken

gewoon witte. (Is dat een antwoord?  :-\)

hmm. Zou daar dan veel smaak aan zitten? Afijn, misschien lekker in een risotto ofzo
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #44 Gepost op: 25 januari 2005, 15:52:42 »
Citaat
Ik zou het halverwege toevoegen.

Hè, wat een CDA-antwoord zeg! :heehee:


 :o Eerder een D66 antwoord dan :heehee:

Citaat
Volgens een recept op de site van Odin moet je het aan het einde toevoegen, terwijl iemand mij gisteren vertelde dat je het moet verhitten omdat het anders vies is...


Hmm moet verhitten lijkt me onzin, maar volgens mij is het heel sterk als je het op het laatste moment bijgooit, het is lekker als de smaak een beetje in de groente e.d. trekt, maar als je al helemaal in het begin bij bv het uien fruiten het erbij gooit is de smaak lijkt me alweer half verdwenen, dus daarom lijkt me zo halverwege wel okee

« Laatst bewerkt op: 25 januari 2005, 15:57:34 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #45 Gepost op: 25 januari 2005, 15:56:44 »

hmm. Zou daar dan veel smaak aan zitten? Afijn, misschien lekker in een risotto ofzo

Weet niet, eerste keer dat ik gedroogde champs koop, lagen goedkoop bij de Xenos...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #46 Gepost op: 25 januari 2005, 16:33:26 »
Ik heb een zakje gedroogde chinese champignons. Hoe lang moet je die weken? Ze zijn altijd zo taai als ik ze klaar maak...

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #47 Gepost op: 25 januari 2005, 17:24:12 »
Volgens een recept op de site van Odin moet je het aan het einde toevoegen, terwijl iemand mij gisteren vertelde dat je het moet verhitten omdat het anders vies is...
Mijn recepten zijn er nogal verdeeld over. Soms moet het aan het begin mee met de andere kruiden, soms moet het er pas op het eind over. Ik merk niet veel verschil.

De kruiden die in garam masala zitten (komijn, koriander, kaneel, kardemom, kruidnagel, peper, gember) zijn allemaal al geroosterd (op de nootmuskaat na) (als het goed is), dus ze hoeven niet meer verhit te worden om de smaak naar boven te halen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #48 Gepost op: 25 januari 2005, 21:39:15 »
Ik heb een zakje gedroogde chinese champignons. Hoe lang moet je die weken? Ze zijn altijd zo taai als ik ze klaar maak...

45 minuten? Maar dan wel in water dat net van de kook af is. Ik hoor wel vaker mensen klagen over taaie paddo's, heb daar nooit zo'n last van, misschien ligt het aan de leverancier ook.
,,,,فلافل

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #49 Gepost op: 27 januari 2005, 12:23:12 »
De kruiden die in garam masala zitten (komijn, koriander, kaneel, kardemom, kruidnagel, peper, gember) zijn allemaal al geroosterd (op de nootmuskaat na) (als het goed is), dus ze hoeven niet meer verhit te worden om de smaak naar boven te halen.

Oke dan, bedankt voor deze bevestiging. :)

“it's strange how life makes sense in time...”

de_veelvraat

Re: Kookvragen
« Reactie #50 Gepost op: 27 januari 2005, 13:31:15 »
- Bestaat er een keukenhulpje/snijdertje waarin je een ajuin kan steken die er gesnipperd uitkomt?
- Zijn er elektrische broodmessen in de handel voor amateurkoks (dus gn superdure en grote dingen maar gewoon om eigengebakken brood te snijden), zoja waar (in België)? Of hebben jullie daar slechte ervaringen mee?

leuke draad. kan ik veel uit bijleren.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #51 Gepost op: 27 januari 2005, 13:37:21 »
- Zijn er elektrische broodmessen in de handel voor amateurkoks (dus gn superdure en grote dingen maar gewoon om eigengebakken brood te snijden), zoja waar (in België)? Of hebben jullie daar slechte ervaringen mee?

Mijn tante heeft er een, waarschijnlijk gewoon gelkocht bij een winkel in huishoudelijke artikelen. Heb je in Belgie Kijkshop? Ik kan me voorstellen dat ze ze daar hebben.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #52 Gepost op: 27 januari 2005, 14:35:41 »
In Nederland heb je ze gewoon bij de Blokker liggen, van dat bekende merk waarvan de naam op het puntje van mijn tong ligt....

Mijn mams heeft er een, en voor zover ze hem gebruikt is ze er tevreden over...

Ik zou dus gewoon even bij een Blokker/Kijkshop/Marskramer (zijn die er in België?!) kijken...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #53 Gepost op: 27 januari 2005, 14:44:44 »
van dat bekende merk waarvan de naam op het puntje van mijn tong ligt....

Leifheit, of roep ik nu iets heel geks?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #54 Gepost op: 27 januari 2005, 15:00:10 »
Neeneenee, dat is m!  :O
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #55 Gepost op: 27 januari 2005, 16:21:07 »
- Bestaat er een keukenhulpje/snijdertje waarin je een ajuin kan steken die er gesnipperd uitkomt?


Ik heb er één die doet het op handbediening. Draaiding aan de bovenkant, binnenin een sneldraaiend mes, doorzichtige kan. Werkt heel snel. Zonder stroom dus! Pas gekregen na verschillende kookwinkels bezocht te hebben.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

de_veelvraat

Re: Kookvragen
« Reactie #56 Gepost op: 29 januari 2005, 14:22:50 »
aha
die dingen bestaan dus. dankjewel, ik ga op zoek.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #57 Gepost op: 29 januari 2005, 16:04:07 »
Ik heb groente wat op moet, en filodeeg in huis, en die groente kan best in een loempia, alleen hoe maak ik dat? Ik weet dat de groente niet te vochtig mag zijn en dacht 2 lagen filodeeg gebruiken maar moet ik de groente van te voren bakken een beetje? En hoe vouw ik een loempia dicht? Dat ziet er altijd zo ingewikkeld uit. En kan ik ze in de oven bakken? Of kan het ook in een pan? Want frituren is een beetje veel werk.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #58 Gepost op: 29 januari 2005, 17:52:38 »
groente kort roerbakken. Filodeeg goed laten ontdooien (zie verpakking, meestal 2 uur). Loempia kan in oven, twee vellen per loempia gebruiken is goed idee, evt. halverwege keren (in totaal denk ik minuut of 20/25 op graad of 180/200.
Filodeegvel voor je leggen met 1 punt naar je toe (dus zeg maar dat je een ruit ipv vierkant voor je hebt). In midden groenten leggen, zijkanten naar binnen vouwen dan vanaf boven oprollen helemaal naar beneden toe. Met klein beetje water rand 'dichtplakken', naad naar beneden toe op bakplaat zitten.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2005, 17:53:20 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #59 Gepost op: 29 januari 2005, 17:58:18 »
groente kort roerbakken. Filodeeg goed laten ontdooien (zie verpakking, meestal 2 uur). Loempia kan in oven, twee vellen per loempia gebruiken is goed idee, evt. halverwege keren (in totaal denk ik minuut of 20/25 op graad of 180/200.
Filodeegvel voor je leggen met 1 punt naar je toe (dus zeg maar dat je een ruit ipv vierkant voor je hebt). In midden groenten leggen, zijkanten naar binnen vouwen dan vanaf boven oprollen helemaal naar beneden toe. Met klein beetje water rand 'dichtplakken', naad naar beneden toe op bakplaat zitten.

Dank je!
Dan kan ik maar beter gebinnen! Dan eet ik die straks gewoon want de groente moet vandaag op anders maakte ik die morgen wel.