Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Kookvragen
« Reactie #5000 Gepost op: 26 februari 2015, 09:59:22 »
Misschien een wild idee: pompoensoufflé uit de magnetron (zoals dit of zo)

Ook een leuk idee :) Zat ook al te denken in de richting van pompoencake maar dacht dat dat perse met een oven moest. Maar is dat ei wel gaar dan?
Pompoen heeft ze wel es gehad en at ze prima, banaan wat minder maar was misschien nog niet zacht genoeg. Ze leek vooral de structuur ervan vreemd te vinden.

Dalijk wordt het nog lastig kiezen! Hahaha, had ik niet verwacht :P

Als je zonder ei wilt, zou je ook naar dit recept kunnen kijken voor een iets andere samenstelling.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5001 Gepost op: 19 maart 2015, 07:45:14 »
Citaat
yuzukosho (een soort Japanse 'sambal'

Selly, waar koop je dit? Of heb je het zelf gemaakt? In dat geval, mag ik het recept?  :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5002 Gepost op: 19 maart 2015, 08:03:53 »
Citaat
yuzukosho (een soort Japanse 'sambal'

Selly, waar koop je dit? Of heb je het zelf gemaakt? In dat geval, mag ik het recept?  :)

Deze is uit Japan  :) maar Mediya in Amsterdam heeft het ook tot mijn vreugde, een Japanse winkel op de Beethovenstraat.
,,,,فلافل

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5003 Gepost op: 19 maart 2015, 19:30:03 »
Ah, goed om te weten als ik daar eens in de buurt kom.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5004 Gepost op: 07 april 2015, 21:19:37 »
Citaat
yuzukosho (een soort Japanse 'sambal'

Selly, waar koop je dit? Of heb je het zelf gemaakt? In dat geval, mag ik het recept?  :)

Deze is uit Japan  :) maar Mediya in Amsterdam heeft het ook tot mijn vreugde, een Japanse winkel op de Beethovenstraat.

Dun Yong, de Chinese toko op de Stormsteeg (Ams), heeft het óók zag ik laatst, dus ik denk dat Wah Nam Hong of Oriental het misschien ook wel hebben.
,,,,فلافل

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5005 Gepost op: 08 april 2015, 11:03:39 »
Ik kon het op hun site nog niet vinden, maar kom daar binnenkort ongetwijfeld weer eens, dus zal dan nog eens kijken. Thanks!
Is één van die winkels in Amsterdam toevallig een beetje in de buurt van de Elandsgracht / Marnixstraat? Daar kom ik elke week voor school namelijk.... Maar wel met zware tas, dus erg ver in het rond sjouwen is dan niet zo fijn.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5006 Gepost op: 14 april 2015, 14:58:55 »
Wie heeft de gouden tip voor het koken van Japanse (sushi)rijst? Ik heb de aanwijzingen uit een Japans kookboek gebruikt: paar keer wassen, weken en daarna met gepast water koken. Maar het koekte aan aan de bodem van de pan en was ook wat droog. Gewoon een kwestie van iets meer water toevoegen?
Moet er wel bij melden dat ik kleine porties kook, omdat ik meestal alleen eet. Misschien gaat het makkelijker met grotere porties.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5007 Gepost op: 14 april 2015, 15:47:26 »
Lagere temperatuur koken, met deksel op de pan?

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: Kookvragen
« Reactie #5008 Gepost op: 14 april 2015, 17:31:53 »
Ik zou het inderdaad eens met wat meer water proberen, of een kleinere pan? Als je een kleinere hoeveelheid kookt, dan ontsnapt er wat meer vocht tijdens het koken. Mocht je rijst dan te nat worden, afgieten en daarna nog even in de pan laten nastomen. Dat doe ik eigenlijk altijd met rijst, na het koken doorroeren en dan even laten nastomen met een deksel op de pan.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5009 Gepost op: 14 april 2015, 18:53:39 »
Hij zat al in mijn kleinste pan en op het kleinste vuurtje. Misschien dan toch inderdaad wat meer water. Of zelfs het sudderplaatje eronder...

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5010 Gepost op: 14 april 2015, 20:37:26 »
Ik kon het op hun site nog niet vinden, maar kom daar binnenkort ongetwijfeld weer eens, dus zal dan nog eens kijken. Thanks!
Is één van die winkels in Amsterdam toevallig een beetje in de buurt van de Elandsgracht / Marnixstraat? Daar kom ik elke week voor school namelijk.... Maar wel met zware tas, dus erg ver in het rond sjouwen is dan niet zo fijn.

Nee... allemaal bij de Nieuwmarkt. Op Kinkerstraat zit wel e.e.a. maar dat is ook nog een eindje. Maar ik bedoelde meer, Wah Nam Hong en Oriental zijn ketens, bv bij Delft, die hebben het misschien ook?
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5011 Gepost op: 14 april 2015, 20:43:19 »
Wie heeft de gouden tip voor het koken van Japanse (sushi)rijst? Ik heb de aanwijzingen uit een Japans kookboek gebruikt: paar keer wassen, weken en daarna met gepast water koken. Maar het koekte aan aan de bodem van de pan en was ook wat droog. Gewoon een kwestie van iets meer water toevoegen?
Moet er wel bij melden dat ik kleine porties kook, omdat ik meestal alleen eet. Misschien gaat het makkelijker met grotere porties.

Nee kleine porties kan ook goed gaan.
Ik doe:

- Wassen
- Half uur laten uitlekken, maar niet weken
- Aan de kookbrengen in ruim water, eventueel met kombu, 7 minuten koken
- Dan gaar stomen in de stoompan.

Dat gaat heel goed.

Zonder stoompan moet je iets meer water dan normaal met droogkoken nemen, dus ietsje meer dan 1 op 1, maar vooral zodrá het kookt direct het vuur op zijn laagst. Anders kookt het aan.

Zie ook http://tokowijzer.nl/2013/04/26/sushirijst/ en http://justhungry.com/2003/11/japanese_basics_1.html

Hoe ouder de rijst, hoe minder lekker het wordt.
,,,,فلافل

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5012 Gepost op: 15 april 2015, 07:53:33 »
Bij Wah Nam Hong in Leidschendam en Oriental in Delft hadden ze het niet helaas. Maar ik vind het vast nog wel eens ergens...

Aha, stomen! Wat een goed idee! Dat ga ik volgende keer proberen.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5013 Gepost op: 15 april 2015, 14:00:33 »
Kan die Japanse rijst niet in de rijstkoker? Na de verhuis ga ik die weer meer gebruiken, nu heb ik een te klein aanrecht en de rijstkoker die steeds uit de kelder moet gehaald worden.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5014 Gepost op: 15 april 2015, 14:06:32 »
Ja als je een rijstkoker hebt gaat dat heel goed
,,,,فلافل

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5015 Gepost op: 15 april 2015, 16:03:37 »
Ik heb een kleine rijstkoker, dus daar kan ik ook nog een poging mee wagen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.057
Re: Kookvragen
« Reactie #5016 Gepost op: 16 april 2015, 14:12:31 »
Als niet in de rijstkoker, dan zeker op het sudderplaatje.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5017 Gepost op: 03 mei 2015, 20:53:50 »
Is er een havermoutdeskundige?

Op een verjaardag at ik ongeveer dit:
http://www.havermoutje.nl/boerenkool-haverburger/

Neemt men dan de havermout waarmee je in 2 minuten pap maakt, of die vlokken die moeten weken en een half uur koken?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5018 Gepost op: 03 mei 2015, 21:18:34 »
Jol weet veel van havermout...
maar die 2e categorie, die heten als ik het internet mag geloven havervlokken en niet havermout.
In het Vegatopiakookboek staat een bietenburger wat havermout in gaat en dan gebruik je de havermout die veel in burgers wordt gebruikt, dit http://www.ah.nl/producten/product/wi48405/ah-basic-havermout op de site van AH staat dat als je er havermout van wil maken je het bereidt in 2 minuten. Dus kortom, ik zou de 2 minuten havermout gebruiken.
Die mensen van het boek zijn via info@havermoutje overigens ook te mailen  :)
,,,,فلافل

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5019 Gepost op: 03 mei 2015, 21:24:36 »
Ik gebruik voor burgers altijd kernige Haferflocken (zie foto op de Duitse Wikipedia). Dat is volgens mij langkokende havermout, maar die zijn echt niet loeihard of zo. Ze geven de burgers wat extra bite.
Gemüse ist mein Fleisch