Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Kookvragen
« Reactie #5060 Gepost op: 21 april 2016, 11:40:47 »
Ik ben nogal gek op mushy peas, in de UK in blik verkrijgbaar. Het is een grove erwtenpuree van hele grote erwten (marrowfat peas). Ik heb het wel eens geprobeerd met gedroogde spliterwten, maar dat wordt als snel te fijn. Gedroogde groene erwten komen in de buurt, maar zijn te klein. Alle diepvriesdoperwten zijn ook te klein, te veel vel en te weinig zetmeel. Hebben jullie tips? Zou ik er capucijners voor kunnen gebruiken? Of zijn er plaatsen in nederland waar je marrowfat peas kunt kopen?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #5061 Gepost op: 22 april 2016, 00:09:53 »
Het enige referentiekader dat ik heb, was een blikje mushy peas gekocht bij British general stores en daar was ik niet kapot van. Marrow fat peas zijn me dusver me nog nergens opgevallen, maar al googlend vind ik ze wel een beetje lijken op pigeon peas. Die kun je in Nederland krijgen bij de wat meer latijns-amerikaans en caribische geörienteerde winkels. O.a. van het merk Goya.
Gedroogde kapucijners zijn geloof ik wel meliger, dan de jongere veldertjes uit blik.(Oh wacht) Maar wij eten vooral die laatste en dan gebakken, dus geen idee of dat lekker werkt voor mushy peas.
Benieuwd naar je bevindingen :)
« Laatst bewerkt op: 22 april 2016, 00:20:58 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Kookvragen
« Reactie #5062 Gepost op: 22 april 2016, 10:18:34 »
Ooit bij het vertalen van een nederlands recept naar engels vonden alle vertaalmiddelen 'marrowfat peas' als vertaling voor 'kapucijners'. En deze lijken heel erg op de kapucijners die ik in de kast heb staan. Op andere plaatjes lijken die dingen ook op tuinboontjes maar die smaken nogal specifiek, die zullen het vast niet zijn. Je zou natuurlijk onze nationale peulvruchtenexpert kunnen raadplegen

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Kookvragen
« Reactie #5063 Gepost op: 22 april 2016, 11:52:41 »
Gedroogde capucijners zijn bruinig en ook een beetje droger/meliger, verse lijke me dan een betere vervanging, maar die zijn er maar kort geloof ik (als je ze al kunt krijgen...) Marrowfat peas smaken gewoon erg naar doperwt, zoals de veldertjes van Bast (ben ik ook wel een fan van) maar dan vier keer zo groot.

In de UK zijn alle doperwten groter dan in NL, ik vind dat veel lekkerder. Die extra fijne doperwtjes die je in blik koopt, dat zijn velletjes met een beetje prut er in. Ik wil graag grote doperwten. Misschien moet ik ze maar op mijn balkon gaan kweken, leuk experimentje.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Jules86

  • **
  • 22
Re: Kookvragen
« Reactie #5064 Gepost op: 26 mei 2016, 19:18:04 »
Iemand toevallig een makkelijk recept voor groenteballetjes? Heb ze nu gekocht, maar wil ze ook weleens zelf maken.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5065 Gepost op: 16 augustus 2016, 22:38:23 »
Pilao met spinazie en tomaat, maar dan met snijbiet in plaats van spinazie. Lekker!
Het werd bijna een wel heel dure maaltijd, want ik wilde bij wijze van experiment een knolletje gedroogde kurkuma, een poosje in water ingeweekt, met de staafmixer (een goede van Braun, die heel wat aankan) pureren. In de vijzel kreeg ik de knol namelijk niet kapot en ik had ergens gelezen dat inweken en staafmixeren goed werkt. Nou, niet dus! Een fikse knal en daarna draaiden de snijblaadjes van de staafmixers met veel lawaai en zielig langzaam, en op een gegeven moment helemaal niet meer. Een voorzichtig klapje met de hamer bracht, wonder boven wonder, de snijbladen weer in de juiste positie. Geluk gehad!

Maar hoe maak je dan die knolletjes gedroogde kurkuma klein? Of kan ik ze het beste in de prullenbak smijten?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.521
Re: Kookvragen
« Reactie #5066 Gepost op: 16 augustus 2016, 22:52:29 »
Ai, dat was geen goed idee, gelukkig is het enigzins goed afgelopen.
Misschien kan je ze raspen? Ik gebruik zelf alleen poeder of verse (eventueel uit de diepvries), dus verder geen handige tips. Behalve RVS/glazen schalen gebruiken en geen plastic (want geel), maar dat wist je denk ik al  ;)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5067 Gepost op: 16 augustus 2016, 23:23:57 »
Ai, dat was geen goed idee, gelukkig is het enigzins goed afgelopen.
Misschien kan je ze raspen? Ik gebruik zelf alleen poeder of verse (eventueel uit de diepvries), dus verder geen handige tips. Behalve RVS/glazen schalen gebruiken en geen plastic (want geel), maar dat wist je denk ik al  ;)
Is kurkuma geel?  :o  ::). Ik zag die knolletjes bij de toko en wilde ze eens uitproberen. Er wordt beweerd dat je ze in de vijzel of ook met een rasp klein krijgt, maar mij lukte dat niet. Of heb ik toevallig extreem harde exemplaren gekocht?
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #5068 Gepost op: 16 augustus 2016, 23:38:27 »
en geen plastic (want geel)

Sindsdien blijf ik ook altijd maar ver weg van kurkuma...

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.521
Re: Kookvragen
« Reactie #5069 Gepost op: 17 augustus 2016, 23:18:55 »
 ;) Misschien een koffiemolen? Ik weet niet of je die dan daarna nog wel goed kan gebruiken.

Ik zou zeggen, stop ze in een potje met aarde, misschien heb je er dan nog iets aan :). En koop gewoon verse of poeder! Zonde om er nog meer moeite (keukenspullen) aan op te offeren.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5070 Gepost op: 18 augustus 2016, 00:07:12 »
;) Misschien een koffiemolen? Ik weet niet of je die dan daarna nog wel goed kan gebruiken.

Ik zou zeggen, stop ze in een potje met aarde, misschien heb je er dan nog iets aan :). En koop gewoon verse of poeder! Zonde om er nog meer moeite (keukenspullen) aan op te offeren.
De staafmixer blijkt nu dus toch kapot te zijn  >:(. Morgen dus een nieuwe kopen.

Poeder heb ik natuurlijk ook gewoon in huis. En die gedroogde knolletjes gooi ik morgen ritueel in de groene ton, rotdingen.
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #5071 Gepost op: 18 augustus 2016, 00:09:41 »
Ik zou zeggen, stop ze in een potje met aarde, misschien heb je er dan nog iets aan :)

Misschien wel een idee. Dan houd je er in ieder geval nog een truttig plantje aan over: https://www.google.nl/search?q=kurkuma+plant&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwig5vSeu8nOAhWEuhoKHRN9AlMQ_AUICCgB&biw=1432&bih=925#imgrc=_

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: Kookvragen
« Reactie #5072 Gepost op: 04 september 2016, 18:41:00 »
Ik wil binnenkort vegan sushi gaan maken, maar is dat bedoeld als hele maaltijd ? of eet je er stokbrood bij en een salade ofzo ?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5073 Gepost op: 04 september 2016, 19:46:21 »
Sushi is behoorlijk vullend, maar ik zou er wel wat bij eten bv misosoep of groentetempura (maar dat is veel werk) of een beetje ijsbergsla met wortel en een Japanse dressing.
Stokbrood lijkt me er niet bij passen.
,,,,فلافل

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: Kookvragen
« Reactie #5074 Gepost op: 04 september 2016, 20:11:46 »
ik heb nog nooit sushi als maaltijd gegeten
alleen 1 keer als 1 van de vele hapjes
klopt het dat je ze moet dippen in sojasaus ?

iemand had het over bloemkoolrijst ipv rijst in de sushi
en dat lijkt me een goed idee.
ik ga denk ik een salade maken met quinoa erbij
of is dat heel gek bij een japans gerecht ?


Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5075 Gepost op: 04 september 2016, 21:56:56 »
Je kunt de zeewierkant dippen in wat sojasaus.
Als jij quinoa erbij wilt eten doe dat gerust.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.521
Re: Kookvragen
« Reactie #5076 Gepost op: 04 september 2016, 22:42:47 »
Ik heb vaak nog wat van de vulling over (bv plakjes avocado, komkommer), die leg ik dan op een schaaltje erbij. Ook lekker als je ze zo dipt in de sojasaus. Of je snijdt het een beetje fijn en doet er wat slablaadjes door (zoals veldsla of ruccola) en maakt het met een beetje rijstazijn en wat sesamolie aan.

Voor avondeten zou ik 2 rollen per persoon doen, meer is snel teveel. Zeker met nog salade of misosoep erbij. Als je over houdt, dan kan je deze de volgende dag opeten (bv als lunch), let er wel op dat als je rijst gebruikt, deze niet te lang op tafel blijft liggen en zo snel mogelijk afgedekt in de koelkast gaat. 


Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: Kookvragen
« Reactie #5077 Gepost op: 08 september 2016, 12:38:00 »
dank jullie :)

ik maakte
misosoep shiitake, Temaki sushi met bloemkoolrijst en andere ingrediënten, noodlesalade met de rest van de groenten en zwarte bonen, en kokosyoghurt met mango

Offline Vegalicious

  • *
  • 4
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5078 Gepost op: 10 oktober 2016, 14:47:06 »
Hallo allemaal!

Aangezien er in het vega gehakt wat in de supermarkt verkrijgbaar is toch wel ongezonde stoffen zitten, zoals bijvoorbeeld gehydrateerd soja eiwit en zout. Ik weet natuurlijk dat je ook zonder vega gehakt lekker kunt koken maar ik ben eigenlijk op zoek naar een basisrecept om zelf lekker vegetarisch gehakt te maken. Hebben jullie tips?
Ook zou ik graag tips willen om toch met minder vleesvervangers de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Of tips voor vleesvervangers met weinig toevoegingen.

Ik hoor het graag!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5079 Gepost op: 10 oktober 2016, 22:08:18 »
ik ben eigenlijk op zoek naar een basisrecept om zelf lekker vegetarisch gehakt te maken.

Misschien kun je iets met het recept voor vega tofushoarma http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/10954-vegetarische-shoarma, waarbij de de tofu niet in brokjes snijdt maar verkruimelt (met je hand of een vork?).
Je kunt wellicht ook wat met sojagranulaat, zoals in dit bolognese-recept http://www.vegatopia.com/vega/koken/specials/feestdagen-2012/12129-antipakjesavond-pasta-bolognese
,,,,فلافل