Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Vegalicious

  • *
  • 4
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5080 Gepost op: 11 oktober 2016, 14:31:54 »
ik ben eigenlijk op zoek naar een basisrecept om zelf lekker vegetarisch gehakt te maken.

Misschien kun je iets met het recept voor vega tofushoarma http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/10954-vegetarische-shoarma, waarbij de de tofu niet in brokjes snijdt maar verkruimelt (met je hand of een vork?).
Je kunt wellicht ook wat met sojagranulaat, zoals in dit bolognese-recept http://www.vegatopia.com/vega/koken/specials/feestdagen-2012/12129-antipakjesavond-pasta-bolognese

Dank je wel voor je reactie. Ik heb op de website cooking with plants ook nog een recept gevonden waarbij je iets vergelijkbaars kunt maken van groenten en noten. Dit mengsel kun je dan gebruiken in bijvoorbeeld taco's of bij de pasta etc.

Het bestaat uit de volgende ingredienten:

1 kleine bloemkool
walnoten
1 eetlepel sojasaus
1 theelepel paprikapoeder (ik heb gewoon de milde gebruikt
Zeezout
Peper
1 blikje tomatenpurree (140gr.)

De ingredienten moet je allemaal pureren, vervolgens gaat het mengsel een half uur in de oven en daarna even kijken of het redelijk droog is. Je kunt meerdere porties maken en ook invriezen natuurlijk.
Ik heb het gister gemaakt maar nog niet geprobeerd. Dus wordt vervolgd....  ;D

Ik denk dat je met de groenten ook wel wat kan varieren. Zo heb ik wel eens een recept uitgeprobeerd 'Tagliatelle met vega meatballs. Waarbij je de 'meatballs' zelf kon maken. Daar gingen champignons in, eieren, Panko (japanse broodkruim) en de rest ben ik nu even kwijt. :o

Offline Sven

  • *****
  • 3.821
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #5081 Gepost op: 11 oktober 2016, 15:00:36 »
Wees voorzichtig met de recepten van Cooking With Plants. Anya, de persoon hierachter, is vegan geweest om gewicht te verliezen wat haar gelukt is. Nu probeert ze alle mogelijk gerechten veganistisch en zonder vetstof te bereiden. Ze richt zich ook op health freaks.

Soms zitten er rare dingen tussen. Zo maakt ze "mayonaise" door een aardappel met een staafmixer te pureren. Daar krijg je eerder een soort lijm. Haar recept voor polenta heb ik gemaakt en dat was best goed na toevoeging van wat olie.

Denk even na voordat je een recept van haar maakt en voeg best wat olie toe.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Vegalicious

  • *
  • 4
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5082 Gepost op: 11 oktober 2016, 16:23:45 »


O bedankt voor de tip! Dit wist ik niet natuurlijk! Alle tips zijn verder welkom!
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2016, 16:41:52 door Vegalicious »

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Kookvragen
« Reactie #5083 Gepost op: 11 oktober 2016, 18:05:59 »
Ken je het recept voor kaasgehakt van deze site? Heel erg lekker! Dat is erg geschikt om burgers en balletjes van te maken.

Een lekker veganistisch gehakt om dingen mee te vullen kun je maken van noten en paddestoelen, wordt sappiger en minder zwaar dan enkel notengehakt. Ik doe er meestal ook ui doorheen. Ik heb geen vast recept maar kan het wel eens iets uitschrijven als je belangstelling hebt. Ik gebruik dit meestal als vulling voor vegetarische worstenbroodjes/saucijzenbroodjes/wellington, dus niet om los te bakken, hoewel het als "meatloaf" ook wel lekker is.

My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Kookvragen
« Reactie #5084 Gepost op: 30 oktober 2016, 17:12:36 »
Ok, ik heb gisteren een bak kweeperen gekregen, in wisselende staat. Sommige hebben denk ik op de grond gelegen en waren redelijk bruin, anderen waren wat beter. Ik heb de slechte plekken zoveel mogelijk eruit gesneden, en zoals stoofpeertjes in een pan met ruim water, beetje diksap en een kaneelstokje zacht gekookt.

Nu weet ik niet of er misschien toch wat te slechte stukken in zitten, maar ze smaken nog erg bitter en zuur. Niet echt lekker. Nu lees ik in recpeten dat er vaak een grote lading suiker in gaat, is dat misschien wat ik fout heb gedaan, te weinig suiker?

Als iemand tips heeft hoe ik er misschien nog wat lekkers van kan maken?

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Kookvragen
« Reactie #5085 Gepost op: 30 oktober 2016, 22:23:03 »
Ik heb nog nooit kweeperen zonder suiker gekookt maar niet perse met een hele grote lading, geen idee of er iets mis is met jouw peren.

Je kan membrillo maken: de vruchten tot moes maken, een gelijke gewichtshoeveelheid suiker erdoor roeren en in laten koken tot een dikke massa die je in een laag van zo'n 4 cm af laat koelen. Recepten zat op internet en als je heel veel hebt: als het goed gedroogd is kan je het lang bewaren. Ook lekker om bonbons van te maken.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5086 Gepost op: 31 oktober 2016, 01:16:09 »
Voor kweepeergelei kun je achteraf nog geleisuiker toevoegen. Suiker lijkt voor kweeperen wel erg nodig te zijn. Wellicht heb je wat aan Kristofs ervaringen: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/13166-kweepeergelei-en-kweepeerbrood
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5087 Gepost op: 31 oktober 2016, 09:08:14 »
In de laatste aflevering kookt Yvette van Boven met kweeperen! Ze maakte oa een heerlijke taart. Was een erg leuke aflevering en de taart zag er lekker uit.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Kookvragen
« Reactie #5088 Gepost op: 31 oktober 2016, 20:04:48 »
Ik heb de pan laten afkoelen en in de koelkast gezet, ik ga er zo weer naar kijken. Misschien waren ze nog niet ver genoeg gekookt. Ik ga straks met een beetje kweeperen en een boel suiker kijken of ik daar lekkere moes mee kan maken, dan weet ik of het daaraan ligt.

Ik had dat artikel van Kristof (erna) gelezen, en ja, veel suiker dus :)


Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #5089 Gepost op: 26 november 2016, 13:17:50 »
Van de week tweette vegatopia een artikel waarin het kookboek getipt werd, en in dat artikel werd de zoete aardappel-pompoenstampot aanbevolen. Dus die wil ik wel eens gaan proberen, maar ik zag dat er bier in de jus ging.

Ik wil geen alcohol in mijn eten, ook al kookt dat er grotendeels uit. Waarmee kan ik het bier dan het beste vervangend alcoholvrij bier (bestaat dat bruin?) of sterke bouillon ofzo?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5090 Gepost op: 26 november 2016, 14:22:27 »
Van de week tweette vegatopia een artikel waarin het kookboek getipt werd, en in dat artikel werd de zoete aardappel-pompoenstampot aanbevolen. Dus die wil ik wel eens gaan proberen, maar ik zag dat er bier in de jus ging.

Ik wil geen alcohol in mijn eten, ook al kookt dat er grotendeels uit. Waarmee kan ik het bier dan het beste vervangend alcoholvrij bier (bestaat dat bruin?) of sterke bouillon ofzo?

Ja, dat is uit het Vegatoia kookboek. Ik heb inderdaad eekhoorntjesbroodbouillon/paddenstoelenbouillon doen.
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #5091 Gepost op: 26 november 2016, 14:44:08 »
Ga ik daar maar even naar op zoek binnenkort.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Kookvragen
« Reactie #5092 Gepost op: 27 november 2016, 14:36:10 »
In de laatste aflevering kookt Yvette van Boven met kweeperen! Ze maakte oa een heerlijke taart. Was een erg leuke aflevering en de taart zag er lekker uit.

Inderdaad. Ik krijg die taart sindsdien niet meer uit mijn hoofd. Als groot kweeperenliefhebber zal ik hem binnenkort wel moeten maken.  :kwijl:

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5093 Gepost op: 10 december 2016, 20:58:03 »
Bij een bijeenkomst over een paar weken staat een Big Green Egg; en mijn man wil voor een aanwezige vegetariër iets lekkers maken. Iets waarbij het gebruik van zo'n speciale bbq ook meerwaarde heeft door langzaam garen, of rooksmaak bijvoorbeeld.

Heeft iemand suggesties?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5094 Gepost op: 10 december 2016, 22:26:43 »
Duinvoetjes (paddenstoel) of oesterzwam? Iets met ei of halloumi?
Een hele gerookte aubergine?
Een gevuld zelfgemaakt pide brood met feta, knoflook en aubergine?
Een knolselderij in zoutkorst?
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5095 Gepost op: 11 december 2016, 16:12:30 »
Halloumi en aubergine schoten me ook te binnen.
Wat betreft knolselderij: Yvette van Boven had laatst een erg stoer recept voor knolselderijgebraad (http://www.vpro.nl/koken-met-van-boven/lees/recepten/alle-hoofdgerechten/gebraad-van-knolselderij-met-saus-van-citrus.html)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5096 Gepost op: 11 december 2016, 16:19:58 »
Wat betreft knolselderij: Yvette van Boven had laatst een erg stoer recept voor knolselderijgebraad (http://www.vpro.nl/koken-met-van-boven/lees/recepten/alle-hoofdgerechten/gebraad-van-knolselderij-met-saus-van-citrus.html)

Daar moest ik ook aan denken.
Pulled paddenstoelen kan wellicht ook.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5097 Gepost op: 11 december 2016, 19:38:35 »
Dank, de man leest mee! :)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Kookvragen
« Reactie #5098 Gepost op: 11 december 2016, 20:19:49 »
Oh, en zelf gemaakte kleine pizza'tjes worden heel erg lekker in zo'n ding.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5099 Gepost op: 31 december 2016, 13:43:58 »
Eelco, jouw zelfgemaakte tortilla's (http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8551-tortillas-in-een-handomdraai), zijn die goed rolbaar? Bv als je gevulde tortilla's/wraps wilt meenemen in een lunchbox, werkt dat met dit recept?
,,,,فلافل