Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: Kookvragen
« Reactie #5120 Gepost op: 06 februari 2017, 20:08:08 »
Boontjes en zacht fruit eten wij nu vanuit de vriezer. Verder kijken wij veel naar aanbiedingen, die zijn redelijk seizoensgebonden.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5121 Gepost op: 06 februari 2017, 21:54:50 »
Een scheutje oranjebloesemwater in een kop kokend water is ook lekker (ze noemen dit in Libanon witte koffie).
Vraag: hoe lang blijft een geopend pak havermout goed? Ik heb er eentje dat al 2,5 jaar open is (wel in een goed afgesloten pot).
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.325
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #5122 Gepost op: 06 februari 2017, 22:41:36 »
Vraag: hoe lang blijft een geopend pak havermout goed? Ik heb er eentje dat al 2,5 jaar open is (wel in een goed afgesloten pot).
Mits in een goed afgesloten, droge pot kun je havermout volgens mij zo goed als eeuwig bewaren. Wel voor de zekerheid altijd even controleren of er vieze diertjes in zijn gekomen (vooral in de zomer), maar die kans lijkt me vrij klein.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #5123 Gepost op: 06 februari 2017, 22:55:14 »
De boerenkool is aan de prijs (1,80 voor 1 portie van 300 gram) maar wel ruim verkrijgbaar bij AH.

Ik snap de ophef niet zo over de hoge prijzen. Het is niet alsof er geen andere groenten beschikbaar zijn voor een lage prijs, maar we zijn het een beetje ontwend om met de seizoenen mee te eten. Als boerenkool nu te duur is, maak je toch zuurkool of hutspot als je trek hebt in een winterse stamppot? Ik eet in de winter veel rauwkostsalade (knolselderij, winterwortel, rode kool, witte kool, met een yoghurtdressing), past beter bij het seizoen en sowieso veel lekkerder dan die waterige ijsbergsla.

Ik probeer dus echt met de seizoenen mee te eten (tomaten en paprika uitgezonderd, daar kan ik niet zonder), is een leuke uitdaging, beter voor het milieu en goedkoper, bovendien word je creatiever in de keuken. Wie eet er nog meer met de seizoenen mee?

Ik eet ook bijna geheel seizoensgebonden, (behalve citrus en wat ander fruit in de winter, en ik kan niet zonder bananen). Tomaten, courgette, rood fruit e.d. komt niet in me op te kopen in de winter, ook beetje tegen mijn principes, en het smaakt nu ook niet vind ik. Een heel enkele keer als dingen afgeprijsd zijn - zoals onlangs wat rimpelige aubergine.

Ik haal ook vrnl dingen van de Voko of bio markt, en vraag vaak waar producten vandaan komen.

Ik wil me niet voordoen als dogmatisch of orthodox .. verre van, ik houd ook van watermeloen in de zomer, en een dagelijkse banaan. Maar probeer mijn best te doen en waar ik me zelf gewoon het prettigst bij voel.
Za Zemiata!

Re: Kookvragen
« Reactie #5124 Gepost op: 07 februari 2017, 00:07:10 »
Merkwaardig, normaal is alles hier aanzienlijk duurder.
Maar ik heb even opgelet bij de Tesco:
Boerenkool: 95 cent voor 260 gram. Ongesneden weliswaar, maar gesneden is geen prijsverdubbeling waard.
IJsbergsla: 89 cent voor een krop. Er lag er wel geen in de bak, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik gewoon erg laat was.
Een krop gewone sla: 79 cent.  Wel kleine kroppen midden in de winter, 's zomers zit er gauw drie keer zo veel aan, gok ik.
Courgette overigens niet aangetroffen. Althans de vorige keer, vandaag heb ik daar niet op gelet.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Kookvragen
« Reactie #5125 Gepost op: 07 februari 2017, 11:20:38 »
En nu wordt de maisoogst in grote delen van Afrika bedreigd door een rups. Duizenden hectares mais zijn al vernield. Vooral vervelend voor de boeren natuurlijk, maar de prijs van mais zou dus ook flink omhoog kunnen gaan.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5126 Gepost op: 08 februari 2017, 16:57:04 »
Vraag: hoe lang blijft een geopend pak havermout goed? Ik heb er eentje dat al 2,5 jaar open is (wel in een goed afgesloten pot).
Mits in een goed afgesloten, droge pot kun je havermout volgens mij zo goed als eeuwig bewaren. Wel voor de zekerheid altijd even controleren of er vieze diertjes in zijn gekomen (vooral in de zomer), maar die kans lijkt me vrij klein.

Mooi, dank.
,,,,فلافل

Re: Kookvragen
« Reactie #5127 Gepost op: 17 februari 2017, 12:23:42 »
Zijn er mensen bekend met nori? Moet dit lang worden verwarmd?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5128 Gepost op: 17 februari 2017, 14:44:01 »
Zijn er mensen bekend met nori? Moet dit lang worden verwarmd?

Ik kook regelmatig met nori. Over het algemeen verwarm je nori niet.
Of bedoel je het nori vel knapperig roosteren boven een vlam of in een oven? Dat is maar heel kort
Wat voor gerecht heb je in gedachten?
,,,,فلافل

Re: Kookvragen
« Reactie #5129 Gepost op: 17 februari 2017, 16:10:10 »
Ik was van plan om het door rijst en/of pastagerechten te gebruiken. Ik weet niet of het daar geschikt voor is?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5130 Gepost op: 17 februari 2017, 17:06:58 »
Je kunt er op het laatst wat overheen strooien, maar het wordt snel slap. Aonori strooisel, hijiki of wakame lijkt me dan geschikter.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5131 Gepost op: 17 februari 2017, 21:30:15 »
Hmmm of heb je soms norivlokken ipv norivellen? Die kun je ook wel over gerechten strooien.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2017, 22:24:06 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Sven

  • *****
  • 3.818
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #5132 Gepost op: 17 februari 2017, 21:39:41 »
Als strooisel koop je beter "salade du pêcheur" van Lima. Dit vind je normaal in een biowinkel.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Re: Kookvragen
« Reactie #5133 Gepost op: 24 februari 2017, 12:18:45 »
het zijn stukken zeewier. Ik maak ze maar wat kleiner zodat het niet teveel overheerst. Beviel me wel goed.

Offline Olivia

  • *
  • 7
Re: Kookvragen
« Reactie #5134 Gepost op: 30 mei 2018, 14:53:45 »
Hoi allemaal,


Ik heb jullie gerechtenkennis/ ontwikkelde vegetarische smaakpapillen nodig  ;) (hoop dat dit het juiste topic is hiervoor, maar het is soort van een kookvraag...)
Mijn collega en ik staan met een standje op foodtruckfestival Rrrrollend in Dordrecht eind juli, ontzettend leuk natuurlijk en ook spannend, want het is de eerste keer. Ik heb een vegetarisch cateringbedrijfje en we wilden graag uitproberen hoe het is, een paar dagen hard werken in de buitenlucht en kijken of onze kleine Italiaanse vega gerechtjes aanslaan bij het festivalpubliek. Voor dat laatste wilde ik graag jullie hulp inschakelen. Wat denken jullie van de volgende 3 opties (alles biologisch, huisgemaakt en vers)?
- Lasagne met aubergine en parmezaan
- Ravioli met ricotta, spinazie en huisgemaakte pesto
- flatbread met olijventapenade, tomaatjes en mozzarella of: olijventapenade, gedroogde tomaten, gegrilde aubergine en parmezaan


Daarnaast willen we dit graag zo milieuvriendelijk doen. Het liefst serveren we ons eten en drinken op aardewerk en in glas. Maar dat is qua afwassen te veel werk (we zijn maar met zn 2en) bovendien is het onze eerste tryout, dus houden we het graag zo simpel (en ook goedkoop mogelijk). Heeft er iemand tips voor bio wegwerpservies/servetten/menu's? Of ervaring met deze  (of een andere!) website waar je materiaal kunt drukken voor horeca en events: https://www.saxoprint.nl/horeca. Ik hoor het graag :) 

Alvast enorm bedankt!


Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #5135 Gepost op: 30 mei 2018, 15:31:26 »
Qua bestek kan je denk ik wel houten bestek regelen? Borden van karton?

Offline karl

  • *****
  • 6.277
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #5136 Gepost op: 30 mei 2018, 16:56:27 »
De gerechten vind ik zeker aardig. Ik vraag me wel af hoe je de pasta juist gaat bereiden/warm houden. Ik neem aan dat je voor beide grote porties maakt en dan warm houdt in een grote bak? Bij de lasagne zou ik ook wel passata of andere tomatensaus doen, maar dat is misschien gewoon al voorzien.
Leuk, Italiaanse invalshoek. Hou niet enkel van Dordrecht maar ook van Italië en zijn keuken.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #5137 Gepost op: 30 mei 2018, 19:33:21 »
Wat leuk dat je daar gaat staan.
Lasagne droogt vlug uit. Een gewoon gekookt pastagerecht kan makkelijker zijn.
Bijna geen enkele parmezaanse kaas is vegetarisch gestremd. Mogelijk krijg je als je je aanprijst als vegetarisch daar vragen over.
Alle gerechten zijn met kaas. Ik zou een plantaardig alternatief aanbieden. En mogelijk iets zonder gluten? Misschien een plantaardig gerecht met rijst?
,,,,فلافل

Offline karl

  • *****
  • 6.277
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #5138 Gepost op: 30 mei 2018, 20:41:29 »
Rijst zou dan normaal gezien risotto zijn, maar dat is ook iets dat je niet telkens als het gevraagd wordt vers kan bereiden. Kan je risotto warm houden? Nogal delicate bereiding ook en wat zwaar voor sommigen. Ik veronderstel dat je niet aan frituren begint: arancini zijn ook een aardige rijstbereiding die iets fast food-achtig heeft.
Wel eens met Selly dat niet iedereen kaas wil, één alternatief zonder kaas zou goed zijn. Ik vroeg me ook al af hoe die lasagne moet warm gehouden worden en, vooral, voor uitdrogen behoed. Wat pruttelende tomatensaus zou alvast voor vocht kunnen zorgen? Mocht je van de lasagne afstappen, zou een pastabereiding zoals penne all'arabbiata (kaas niet nodig maar mogelijk) bijvoorbeeld aardig zijn: helemaal wat anders dan de raviolibereiding en misschien makkelijker.
Zou dat flatbread niet de kans geven om met gegrilde groenten te werken (zonder kaas en misschien toch liefst nog iets meer dan aubergine en  tomaat: paprika, courgette, ui, olijven... en ook genoeg Italiaanse kruiden? Kaas zou er dan nog op kunnen voor de liefhebber ervan.)
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2018, 21:38:47 door karl »

Offline Olivia

  • *
  • 7
Re: Kookvragen
« Reactie #5139 Gepost op: 31 mei 2018, 08:52:02 »
Dank jullie wel voor jullie zeer waardevolle reacties Aiko, Karl en Selly!
Ik ga zeker nog eventjes de gerechten onder de loep nemen en hier en daar wat aanpassen.
Vooral een gerecht zonder kaas is een hele goede om erbij te hebben!!