Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4840 Gepost op: 08 april 2014, 08:34:33 »
Bedankt dames! Al vind ik paars juist wel aantrekkelijk :P
Sin chile, no tiene chiste!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4841 Gepost op: 08 april 2014, 08:40:18 »
Sojade heeft wel een yoghurt zonder suiker als ik het goed heb. Ik maak van die van alpro ook wel knoflooksaus en raita maar ik zou het wel lekkerder vinden als het wat minder zoetig was.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Kookvragen
« Reactie #4842 Gepost op: 08 april 2014, 10:56:44 »
De bosbessensmaak is okay, maar heeft een knalpaarse kleur die hem wat minder aantrekkelijk maakt.

Oeh, das zooooo lekker die bosbessensmaak. Ik vind 'm wel heel zoet maar dit is één van die gevallen waarbij ik dat juist kan waarderen. En de kleur is prachtig.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2014, 14:16:45 door jol »

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Kookvragen
« Reactie #4843 Gepost op: 08 april 2014, 13:19:29 »
De Jumbo heeft vrijwel alle smaken van Alpro, dus de kersen komt hier regelmatig over de muesli.
Raïta is inderdaad goed met de Mild&Creamy te maken, gewoon wat extra kruiden en wat (groene) peper door doen.
Ik had er ook shirkhand meegemaakt, dat is hangop met safraan, cardamon, en nootjes. Je moet er wel een dubbelgevouwen, dichte theedoek voor gebruiken, want het is dunner dan gewone yoghurt.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Kookvragen
« Reactie #4844 Gepost op: 22 april 2014, 17:19:26 »
:cheer: het aubergineseizoen breekt weer aan  :cheer:  :wortel:
Is dat zo? Ik at vorige week een hele lekkere baba ganoush, en ik wil het nu echt eens zelf maken, nog nooit gedaan. Op het experimentenlijstje zetten dan maar. Ik ben benieuwd of ik het zo rokerig ga krijgen als ik lekker vind. Of is daar liquid smoke voor nodig? Hoe maken jullie het goed rokerig zonder de keuken blauw te zetten? Ik heb geen gaspit om ze te blakeren dus wou het onder de grill doen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4845 Gepost op: 22 april 2014, 17:57:10 »
:cheer: het aubergineseizoen breekt weer aan  :cheer:  :wortel:
Is dat zo? Ik at vorige week een hele lekkere baba ganoush, en ik wil het nu echt eens zelf maken, nog nooit gedaan. Op het experimentenlijstje zetten dan maar. Ik ben benieuwd of ik het zo rokerig ga krijgen als ik lekker vind. Of is daar liquid smoke voor nodig? Hoe maken jullie het goed rokerig zonder de keuken blauw te zetten? Ik heb geen gaspit om ze te blakeren dus wou het onder de grill doen.
Wij garen ze in de BBQ, met evt een bakje natte houtsnippers erbij.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re: Kookvragen
« Reactie #4846 Gepost op: 22 april 2014, 20:24:36 »
Aubergine. :kwijl:
Zoals hier is heel succesvol. Ik weet alleen niet hoe je dan het houtskoolblokje in de 'startpositie' krijgt als je geen gaspit hebt.
In de grillstand, dan de aubergine wat inprikken, er wat olie over en in aluminiumfolie wikkelen. In de oven alleen wat olijfolie erover.
Groetjes, Antje

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #4847 Gepost op: 23 april 2014, 22:22:15 »
Is dat zo? Ik at vorige week een hele lekkere baba ganoush, en ik wil het nu echt eens zelf maken, nog nooit gedaan. Op het experimentenlijstje zetten dan maar. Ik ben benieuwd of ik het zo rokerig ga krijgen als ik lekker vind. Of is daar liquid smoke voor nodig? Hoe maken jullie het goed rokerig zonder de keuken blauw te zetten? Ik heb geen gaspit om ze te blakeren dus wou het onder de grill doen.

Onder de grill wordt het bij mij niet rokerig (heb ook geen gaspit). Ik heb wel eens wat gerookt paprikapoeder toegevoegd.
Ik wil ook eens proberen het zelf kort te roken (op de wijze van deze cheddar http://www.vegatopia.com/vega/kerst/kerstmenus-2013/nose-to-tail#kroket), het lijkt een gedoe, maar met die cheddar was supersimpel en heel erg lekker. Je hebt alleen houtsnippers nodig (bv van de kookwinkel, je gebruikt lepel per keer) en het niet te lang roken.
,,,,فلافل

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4848 Gepost op: 24 april 2014, 07:54:06 »
Hmm,mijn rookoventje is al een tijdje werkeloos, dit ook maar eens proberen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #4849 Gepost op: 25 april 2014, 22:16:37 »
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4850 Gepost op: 29 april 2014, 12:01:39 »
Na voor een aantal etentjes deze week ravioli gemaakt te hebben met ricotta, spinazie, gedroogde paddestoel en ei, zoeken we nu een andere variant omdat zaterdag deels de dezelfde mensen mee-eten. Wie heeft er andere succes-ervaringen met ravioli, graag wel zonder noten?
Het wordt een voorgerechtje. Pompoen en kastanje leek me lekker maar wat vreemd in het voorjaar.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4851 Gepost op: 29 april 2014, 13:04:54 »
Na voor een aantal etentjes deze week ravioli gemaakt te hebben met ricotta, spinazie, gedroogde paddestoel en ei, zoeken we nu een andere variant omdat zaterdag deels de dezelfde mensen mee-eten. Wie heeft er andere succes-ervaringen met ravioli, graag wel zonder noten?
Het wordt een voorgerechtje. Pompoen en kastanje leek me lekker maar wat vreemd in het voorjaar.

Iets met tuinbonen en pesto-zonder-noten, doperwten en munt, courgette + munt + feta, speciale kaasjes zoals gerookte mozzarella of geit, frisse citroen met room?

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Kookvragen
« Reactie #4852 Gepost op: 29 april 2014, 14:43:40 »
Ik moest ook al denken aan doperwten en/of courgette met munt en feta, lekker! De tuinbonen combineren goed met van die nepspekjes, wel fijner snijden dan ze oorspronkelijk zijn. Ook mogelijk maar wel allemaal kaasdingen: een combinatie van kazen met prei en nootmuskaat, met de kazen kan je veel variëren (emmental, gruyere en parmezaan voor een wat milde versie, provolone of een hollandse boeren belegen met geitenkaas en/of gorgonzola voor een pittiger effect). deze combinatie van tomaten, kazen en rucola is ook erg lekker.

Pompoen is ook lekker met salie, tomaat en bosui en wordt daar minder herfstig van dan met kastanjes.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4853 Gepost op: 29 april 2014, 17:48:38 »
Ik moest ook al denken aan doperwten en/of courgette met munt en feta, lekker! De tuinbonen combineren goed met van die nepspekjes, wel fijner snijden dan ze oorspronkelijk zijn. Ook mogelijk maar wel allemaal kaasdingen: een combinatie van kazen met prei en nootmuskaat, met de kazen kan je veel variëren (emmental, gruyere en parmezaan voor een wat milde versie, provolone of een hollandse boeren belegen met geitenkaas en/of gorgonzola voor een pittiger effect). deze combinatie van tomaten, kazen en rucola is ook erg lekker.

Pompoen is ook lekker met salie, tomaat en bosui en wordt daar minder herfstig van dan met kastanjes.

Als je die pompoen doet, is dat dan zonder ricotta?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4854 Gepost op: 29 april 2014, 18:02:54 »
Hier liefhebber van prei-ricotta taleggio :yummie:, maar courgette kan ook goed met taleggio. Lentegevoel bij ricotta-citroen(schil), ricotta-groene kruiden of met raapstelen of zuring. Doperwten met munt en pecorino is een klassieke combi, evenals aardappel met dezelfde smaakmakers (culurgione).
Hoeft het niet per se Italiaans, dan zou je ook de oost-europese variant met aardappelpuree kunnen nemen met peterselie en/of mierikswortel en eventueel wat eiwit erdoor in een bruine boter-gecarameliseerde uiensaus.
Of rokerige auberginesmurrie erin met een tomatensaus en yoghurt erover. Denk dat die witte bonenhummus die iemand hier laatst postte ook wel lekker zou kunnen zijn in zoiets.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Kookvragen
« Reactie #4855 Gepost op: 29 april 2014, 18:19:20 »
Ik moest ook al denken aan doperwten en/of courgette met munt en feta, lekker! De tuinbonen combineren goed met van die nepspekjes, wel fijner snijden dan ze oorspronkelijk zijn. Ook mogelijk maar wel allemaal kaasdingen: een combinatie van kazen met prei en nootmuskaat, met de kazen kan je veel variëren (emmental, gruyere en parmezaan voor een wat milde versie, provolone of een hollandse boeren belegen met geitenkaas en/of gorgonzola voor een pittiger effect). deze combinatie van tomaten, kazen en rucola is ook erg lekker.

Pompoen is ook lekker met salie, tomaat en bosui en wordt daar minder herfstig van dan met kastanjes.

Als je die pompoen doet, is dat dan zonder ricotta?

Ja, ik gebruik wat peper als tegenhanger tegen teveel zoet en serveer geraspte kaas er bij voor als mensen meer zoutig willen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #4856 Gepost op: 29 april 2014, 19:35:08 »
Dit is ook een lekkere voorjaarsvulling http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11512-tortellini-alla-green-delicious (bernagie kun je ook weglaten als je dat niet hebt).
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4857 Gepost op: 07 mei 2014, 20:08:31 »
Weet iemand of er nog ergens verse boerenkool te koop is, of moet ik daarvoor naar de VS verhuizen?

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re: Kookvragen
« Reactie #4858 Gepost op: 07 mei 2014, 21:04:26 »
Ja, dat vond ik al zo gek. Ik kan het ook nergens meer vinden. Zelfs niet op de markt en ik ging speciaal daarvoor naar de markt de laatste keer. :-[
Groetjes, Antje

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4859 Gepost op: 07 mei 2014, 22:18:19 »
Weet iemand of er nog ergens verse boerenkool te koop is, of moet ik daarvoor naar de VS verhuizen?

Sorry, twee weken geleden al gerooid. Het gaat bloeien, geen vorst: is niet lekker meer dan.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken